Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 3257 ggr
Dinis
0

Andning

Hej! Jag har en kattunge på 5 månader. När hon leker, väldigt intensivt och springer massa så andas hon väldigt häftigt, hon börjar flämta som en hund. Vad beror det på? Gör hon så för att hon blir varm?
Andas kattungar snabbare än vuxna katter? När hon ligger och vilar så andas hon ganska snabbt.

Tack på förhand

[Norrbysa]
0

Puttar.

Tror inte det är någon fara men vissa katter kan ha hjärtfel eller astma som kan visa sig såhär.

Jourhemmet
0

Min ena katt flämtade alltid när hon var kattunge och hade busat men det försvann av sig själv. Jag var också orolig och rådfrågade veterinär som sa att det säkert inte var något farligt.

IceJossan
0

Jag hade en jourkatt som troligen har hjärtfel. Han var extremt intensiv i sina lekar, men orkade bara någon minut innan han la sig och flämtade. Jag lekte istället kort men ofta med honom, så att det inte blev så intensivt, då gick det bättre. I sitt nya hem mår han bra, flämtar lite ibland efter intensiv lek, men inte ofta. Man vet ju inte om han lever lika länge som friska katter i och med att hans hjärta inte orkar lika mycket, men han lever och mår bra så länge han gör helt enkelt, och förhoppningsvis blir det många år till då grabben bara är drygt 2 år nu.

Dinis
0

Tack för era svar:)

Får hålla koll på henne och se om det blir bättre eller om det försvinner.

Den äldre honan gjorde likadant innan, det var för hon blev så intensiv när hon lekte. Hon har nämligen inte gjort det sedan den lilla kom hit och hon tar liksom över hela leken.

Blev fundersam eftersom hon är så liten.

blondifire
0

mina kan göra så oxå och dom är friska..

S*Winsnes Wilda