Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 3357 ggr
MammaMonica
0

Manks

Har en hona hemma som är halv Manks, Pappa manks och Mamma huskatt, denna dam är OTROLIGT trevlig och jag har fastnat för dessa svanslösa Manksar, nu är ju hon inte renrasig, där av frågan.

Finns det någon här som föder upp dessa?

Eller var hur jag kan få information om ev uppfödare?

Mycket nyfiken på hur dessa är som renrasig :)

Då jag MÖJLIGEN har en fundering på att så småning om sj kan hända ha den möjligheten att i liten mängd föda upp just Manks.

Scully
0

Har ingen erfarenhet själv av dessa men tänkte ge dig en länk till uppfödare iaf Glad

Manx Uppfödare

Sen även till rasringen

Lycka till och hoppas du får den info du behöver

MammaMonica
0

#1 Men så JÄTTE SNÄLLT av dig Tack så jätte mycket.

Har sj inga bra uppfödarsidor hittat, tyvärr :(

Ska kolla dessa genast..

Tack än en gång.. :)

// Monica

Imasy
0

Men det finns väl inte så många uppfödare av Manx va, om jag förstått det rätt? Rasen är väl ganska så liten?

Kan inte minnas att jag ens sett röken av en Manx-katt på utställning tex.

Mona22
0

Rasen är så pytteliten i sverige (runt20st)så chansen att din kisse är halv manx är nog obefintlig. Det är en huskatt som råkat födas utan svansGlad.

Senast det registrerades en manx i Sverige(Sverak) var 2007. 2 korthår och 2 långhår(cymric) registrerades då.

Vill du få tag på en så får du leta utomlands. finland har flera uppfödare. har själv letat manx väldigt länge.

Ska du föda upp en sådan liten ras blir du tvungen att importera hela tiden.

EddaM
0

Det är helt underbara katter. Har en vän som har två stycken som hon ställer ganska ofta. De påminner om britter i sin kropps form fast utan svans.

Vill man ha en lättre katt utan svans finns det flera andra raser med som japanese bobtail.

Huskatter utan svans som nedärvs (finns ju de gånger mamma katt bitit av svansen på den lilla) beror det ofta på inavel.

Min väns Manx katter kommer från Norge och är jätte vackra o de har vunnit en massa utställningar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

#5 Fast japanese bobtail är väl inte heller så lätt att få tag på, med tanke på att Akiko of Benhana är sveriges enda :P

Jina
0

#6 Det finns två nu, hon har köt en till svartpadda med vitt!

IceJossan
0

#7 Aha! Finns hon att se nånstans??

MonicaLagerquist
0

#8 Inger bor i Uppsala och är med i Uppsala kattklubb.

Stolt ägare till tre La permer

EddaM
0

Nej det e absolut inte lätt att få tag i en jbob men om man gillar lite lättare katter finns ju de. Och sedan finns väl en ras som heter corelian bobtail (stavning?) och nån mer med tror jag.

Kan tyvärr meddela att Akiko gått bort med =( Lider med hennes matte.

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

#10 Nej har hon?? :'( Vackra tjejen, vad hände henne?

EddaM
0

#10: Ingen aning men en kompis hörde det när hon var på en utställning förra helgen. Min kompis gick assistent hos den domaren eller om hennes katt skulle upp efter, kommer inte ihåg det men tragiskt är det.

S*Luddhuvet´z

IceJossan
0

Ja, det är alltid så sorgligt när en älskad katt går bort :(