Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3653 ggr
Imasy
0

TV-Tips

Skulle gräva fram Elias äventyr åt sonen och snubblade över en dokumentär om katter som finns att se på här.

Den finns ute på nätet till och med den 20 okt.

Hoppas att jag får tid att se den ikväll.

[Emma--]
0

Stör mig på att dom får det att låta som att katter klarar sig superbra utan människor. Det kan dom ju säga åt dom katter som blir utslängda, de som fryser ihjäl, de som förfryser olika delar, de som svälter osv.

IceJossan
0

Vad handlar den om? Jag kan inte se den eftersom jag inte bor i Sverige.. Bah.

[Stampelina]
0

Tack för tipset, såg den och tyckte det var intressant.

#1 - Jag tänkte också på hur dem talade om katten som väldigt självständig. Detta får man ju dock anta gällde urtidskatten, våra tamkatter har ju inte en chans i alltför tuffa klimat idag. I alla fall inte min lilla devon rextjej… Istället för att dela mat med pingvinerna på Grönland så skulle hon nog hamna på deras meny, min lilla plutta…Rynkar på näsan Usch vilken otäck tanke.

[Stampelina]
0

#2 - Den handlade bla om hur och var i världen katten först blev domestisierad. Sedan var det lite om genmanipulation och om olika raskatter, bla nämndes Main Coon, Perser och Sphynx.

[Thiah]
0

#2 men den är säkert så dålig så att vi utanför sverige inte ska få se den…. eller nått Flört

Vart bor du förresten?

IceJossan
0

#5 Hah, så är det förmodligen Cool

Jag bor i Sarpsborg i Norge. Var bor du nånstans??

[Thiah]
0

#6 Esbo, Finland. Glad

[Emma--]
0

#3 Tror tyvärr dom menar katter i allmänhet. Eller i alla fall "vanliga" katter. För dom pratade ju även om att dom lätt kan bli förvildade.

Tasspuls
0

Tänk på att det finns katter som blir förvildade och som överlever flera år. De menar nog att katten har förmåga att klara sig, sedan är det självklart olika från individ till individ, vilken päls de har osv. Men en förvildad katt som rymt på sommaren av fri vilja kan mycket väl överleva vintrar om den hittar skydd osv.

[Emma--]
0

#9 Visst det finns katter som klarar sig relativt bra om dom hittar skydd osv. 
Men de fick det att låta som att alla katter är varelser som överlever allt.

Tasspuls
0

#10 Jag tyckte mer de verkade mena att katten var byggd till det mest ultimata rovdjuret. Och de talar nog om vildkatter, för inte sa de något om att tamkatter som lämnas ute av sin människa mot dess vilja skulle klara sig utmärkt :) De talade ju om vildkatter och liksom KATTEN i sig. Är de vildkatter så anpassas de ju till den natur där de lever och då klarar de säkert det mesta.

[Emma--]
0

#11 Fast dom snackade ju om att en katt lätt kan bli förvildad igen. Och även om dom nu bara pratade om vildkatter så märktes det inte.

Och det hjälper ju inte direkt med att få folk att förstå att katten klarar sig inte bra om man bara lämnar den själv efter att sommaren är slut.

Tasspuls
0

#12 Din sista mening i inlägget förstod jag inte. En katt kan bli förvildad igen och den KAN klara sig över vintern om den lever ex på landet/i skogen vid bostäder. Katter ser ju till att de får skydd OM de är vildkatter. MEN en innekatt som aldrig fångat sitt eget byte har ju gått för långt från kattens naturliga tillstånd för att ha förmågan att klara sig ensam. KATTEN i sig har förmågan och fysiken att klara sig tror jag de menar MEN om katten levt för nära människan och förlitat sig helt på denna så har den ju förlorat förmågan såklart. På samma sätt som katter som blivit avlade för olika ändamål. Katten har också valt att bli tam och kan på samma vis välja att bli vild, vildheten finns nära till hands i tamkatten, så tror jag att de vidare menar.

[Emma--]
0

#13 Konstigt att det är så många som förfryser olika delar, de som får svälta ihjäl osv. Tror det är väldigt få katter som klarar sig perfekt på egen hand. 
Vi människor har stört det naturliga för länge sen.

Så därför tycker jag inte det är så bra att dom får det att låta som att katterna klarar allt, för så ser det inte riktigt ut idag.

IceJossan
0

Grejen är väl att det är missvisande, om dokumentären talar om att katten är det perfekta rovdjuret som klarar sig bra i sin miljö - får det är många som tror att vår miljö och vårt klimat är kattens perfekta miljö. Då byggs ju bara skrönan "en katt klarar sig alltid" på ännu mera, om de inte berättar mer djupgående.

Många katter klarar sig bra, som Tasspuls säger, annars skulle vi inte ha så många hemlösa katter i Norden, det inte är alla typer av katter som klarar vintrarna, eller att vara ute ensam alls för den delen. Det beror på pälstyp, jaktlust/lycka och självständighet. En katt som har allt det klarar sig förmodligen, men en katt som saknar nåt av det klarar sig förmodligen mycket sämre. Men om det inte framkommer i dokumentären så kan det i sig ge intryck av att katten alltid klarar sig. För det är ju lite så… "En katt klarar sig alltid" är ju en skröna, och den byggs liksom på lite för dem som tror på den, när de ser en dokumentär som talar för vilket perfekt rovdjur katten är. Det räcker inte med att man själv vet mer ingående hur det är, sålänge de andra inte vet.

Silvestris
0

Att katten är ett mycket anpassningsbart djur som klarar sig på egen hand i många miljöer är inte detsamma som att de lever loppan. Väldigt få vilda djur lever lätta liv. Att katter förfryser öron betyder inte att katten inte kan överleva i miljön. Vilda djur förfryser också kroppsdelar. En katt som förfrusit sina öron kan mycket väl ha varit framgångsrik i sin reproduktion och kan leva utan (dvs. med avtrillade öron) lång tid. Plågsamt, inte vackert alls men de är fullt möjligt.

Vilda djur är inte perfekt anpassade för den miljö de lever i. Inga djur är perfekt anpassade för den miljö de lever i. Good enough är fullständigt tillräckligt.

Katten är onekligen ett helt fantastiskt djur som klarar sig utan människan i en mängd olika miljöer, men självklart har katten det bättre med människor ser om den.

Tasspuls
0

#15 Håller med dig fullständigt om allt du skrev. Det var också så jag menade :)

[Emma--]
0

Det jag tyckte var helt enkelt att dom fick det att låta superbra som att katter inte alls lider om dom blir hemlösa. Tyckte att dom fick det att låta som att dom anpassar sig jättebra till allt. Alltså som #15 skrev så känns det väldigt missvisande.

[Malin]
0

Tack för tipset, den ska ses!

[Stampelina]
0

#18 - Håller verkligen med…