Frusen blötmat
Är det någon som vet hur länge blötmat håller sig bra i frysen i burk med lock på?
Menar du en plastburk som avsedd att använda i frysen?
Ja precis, en matlåda som har bra lock och stängd ordentligt.
Någon månad, skulle jag tro. Jämför med andra livsmedel som innehåller ungefär samma saker. Viktigt är förstås att frysen håller -18 grader eller lägre.
#2 Ja, det är ju bara att du tänker på din egen mat du ställer in i frysen på samma sätt. Jag skulle nog säga att 3-4 månader skulle vara min gräns.
Det hänger på fetthalten. Fläsk (som brukar ligga på 15-20% i fetthalt) håller i ca 3 månader i frysen. Magrare kött håller 6-9 månader (och mycket magert kött längre än så). Jag skulle tippa på att den mesta blötmat håller i iaf 6 månader i frysen.
ja om man går på fläskkött, så håller det faktiskt 6 månader. Det vet jag av erfarenhet. LAx, däremot, 3 månader. Älgkött, inga problem med 3-4 år. Således är det fettet som härsknar. MEn då , med risk för att bli tjatig, varfrö frysa i burk? Då måste du ju tina allt på en gång. Frys i plattor i plaspåsar i stället, så kan du bryta loss så mycket du behöver bara för tillfället.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för svar.
#6 Jag tinar inte allt på en gång, jag bryter loss och slänger in i micron. Att ha massa små plastpåsar o sortera in i tar både för lång tid och är oschysst mot miljön, tycker jag.
nej inte små påsar…. JAg brukar frysa in i en stor 3liters, sen bryter jag loss det jag har bruk för det blir supertunna plattor av tex en stor burk Mjau. och i mån av tillgång så använder jag mig av plastpåsar som jag ändå har fått med mig hem av bara farten, typ såna som finns i grönsaksdisken. Såna där prassliga….Går bra för man behöver ju inet frysa ner mer än en burk i taget.
Gunilla, Gunilla! Prasselpåsar duger inte att frysa något i. Ska man lägga något i fryspåsar måste man använda, just det, fryspåsar. Andra plastpåsar är inte täta nog hur konstigt det än kan låta. Men man kan ju använda riktigt låga plastburkar och lägga ner kattmaten i bitar som inte ligger mot varandra.
funkar bra här…..köper aldrig riktiga fryspåsar. Kör med vanliga tunna och det går alldeles utmärkt. och ska man bara frysa ner en burk kattmat som kanske ska gå åt på två-fyra dagar, så räcker prasselpåsarna gott om man har. Annars så de tunna treliters de kör jag med för köttfärs och i mån av tillgång till min viltrisotto som katterna får om vi får bra tilldelning av skrapkött av älg