Torrfoder - finns inget bra? hjälp..
Jag vet att jag snurrar för mkt o bara borde välja nåt av "dom bättre" men jag vill veta vilket som är det allra bästa..
Kan säga först att han får mjau blötmat 2-3 ggr om dan så torrisarna blir bara lite extra, kanske 25 g om dan (kattunge).
Har jämfört på foderbilen.se och där verkar Carnia Lynx bäst med mest kött, dock innehåller den mkt mg, 0,14% och aska 13,5%. Kan detta göra skada?
Olivers verkar bra utan fisk o spannmål men havre som 2:a ingridiens fick mig att känna… hur bra är fodret då?
Orijen har så mkt fisk - hur mkt påverkar det katten eg, hur "rädd" ska man vara?
Eukanuba verkar också ok fast det har fiskmjöl i och inte lika mkt protein som de andra.
När jag gick på djuraffären frågade jag vilket de rekommenderade, och då var det purina, pro plan, och det är det jag har använt och kissen har redan blivit piggare och gladare. Sen handlar det ju mycket om vilket foder som passar just din katt bäst!
Fast jag skulle aldrig välja ett foder med ris som andra ingridiens och som innehåller BÅDE majs&fisk.
Vadå passar min katt, vad är det som avgör det menar du?
Mkt kött och lite spannmål ska det vara, och inget annat som kan påverka katten negativt, t ex för mkt mg.
Skulle inte lita på nån i en djuraffär heller utan vill göra min egna bedömning efter tips och kunskap från andra som har koll på innehåll och inte bara vill sälja.
# 2 Jag tycker att du tänker rätt. Det enklaste är ju att inte ge något torrfoder alls men om du är borta länge på dagen och så länge det är en växande kattunge får du nog välja det minst onda av torrmatsalternativen och kanske växla mellan olika sorter som är något så när bra.
Men vad är "värst" då? fisk, spannmål lr för hög halt mg?
Vill ha samma så han slipper foderbyten hela tiden.
Men varför denna skräck för foderbyten. Man kan ju växla lite varje dag eller blanda i samma skål. En god regel i alla sammanhang är att inte lägga alla ägg i samma korg. En katt som går ute klarar utan problem att växla mellan sork av olika slag, olika mussorter, massor av olika sorters småfågel, skata, ekorre och till detta den mat som råkar serveras av dem som katten bor ihop med.
För att jag vill ha det som jag tycker är bäst, samt att maten skulle hinna bli dålig om jag hade flera säckar öppnade samtidigt.
Och för att underlätta för mig själv och kattvakt.
En vildkatt är van vid varierad kost, om en katt ätit samma mat hela livet är det klart det kan ställa till det i magen.
Varför blanda?
Nu talar jag inte om förvildade katter utan sådana katter som mina. De jagar när de är ute, de får för det mesta olika slags kött av mig (kyckling, fläsk, nöt), om någon av dem kommer in sent och det inte finns något mer kött tinat får vederbörande torrmat, om det skulle råka vara slut på kött i frysen får de Mjau i plåtburk eller Mjau i brickpac. De äter, ser glada och nöjda ut. Någon gång när jag behöver kattvakt blir det bara torrmat om det bara är en dag eller två men om det blir längre tid får kattvakten ge dem torrmat en gång om dagen och någon mat i småpåsar en gång om dagen. De äter och är nöjda.
Förstod du inte talesättet att inte lägga alla ägg i samma korg? Man ska inte satsa allt bara på en enda sort, i detta fall kattmat utan ge lite olika hela tiden. i mina öron verkar det vara ganska dumt att hänga upp sig på en och samma sorts kattmat till 100 %.
Ha är iekatt och äter mest blöt me lite torrisar, blötmat får ha lite olika me som sagt skulle torrisara bli dåliga om jag köpte flera påsar och aväde samtidigt, förstår du ite det?
Vad tycker ni om Iams? Det har jag blivit rekommenderad i djuraffären.
Kolla på innehållsförteckningen, sämre än eukanuba iaf.
vad ligger eukanuba i pris? kan man köpa det i djuraffär?

#11 kolla på foderbilen.se
Ja det går att köpa i djuraffär och priserna brukar ligga runt samma som på fodebilen
Om jag skulle välja ETT av dina nämnda sorter ovan skulle jag välja Eukanuba…trots att det innehåller majs och annat skräp. Orijen och Carnia Lynx är rätt nya foder med ett mycket annorlunda innehåll än de tidigare fodren. Jag känner mig osäker på hur dessa foder påverkar katterna i längden, finns ju ingen forskning om det än pga att det är nytt. Men jag skulle nog välja bara blötmat/Barf om jag hade möjlighet. Men svar på frågan till ditt inlägg är nog:nej, det finns bara mindre dåliga torrfoder.
Jo det känns safe.. Men Carina är ju massa kött det verkar så bra.. mg-halten som spökar bara.
#14 Ja, precis, skulle inte våga ge min katt så höga halter mg utan forskning som sa att det var lugnt. i nuläget säger ju forskningen att man ska hålla sig under 0,1 i mg så då går det ju tyvärr bort