Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8215 ggr
Lillj
0

Biter och det gör ont!!

Jag har två katter på 5 Månader. På nätterna.. eller rättare sagt fram åt morgonen, vid 3/4 tiden börjar den ena som är en hane bita mig i öronsnibbar,näsa, överallt. i natt bet den mig hårt som bara den i kinden och höll fast. Det gjorde fruktansvärt ont. så har nu märken idag. Vet inte vad jag ska göra för att få den att sluta. Jag har sett till så han har mat framme, så det kan inte vara det. Någon metod ni har att dela med er av? MVH.

IceJossan
0

Vilket lymmel! Han är väl uttråkad, och testar vart gränserna går!

Fräs till på skarpen och bli arg när han gör så - han måste ju få veta att det absolut inte är tillåtet! Låt honom inte vara i sovrummet på nätterna, alternativt skicka ut honom ur sovrummet och stäng dörren när han bits. Han kommer antagligen bli paff och besviken på dig för att du stänger honom ute, men ett sådant beteende är inte acceptabelt, och det är nu upp till dig som ny "mamma" att uppfostra bråkstaken, precis som mammakatt hade gjort ;)

Hawknestgrove
0

Håller med. De börjar alltså komma i slyngelåldern och håler väl på och byter bissingar dessutom….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Lillj
0

Haha,ja tydligen det.

Jag har testat att ryta i men det känns som han inte tar det på allvar och fortsätter. Hade gärnat stängt dörren åt honom om jag hade en dörr. Haha! Jag bor i en etta som är som ett stort rum :P Men jag hoppas att det där beteendet slutar snart. Man får inte sova en blund när han ska på och bita i ansiktet. Det roliga är att det är BARA på mig och min pojkvän som ligger bredvid rör han inte. Hehe.

IceJossan
2

#3 Det är bara att fortsätta, ryt till och "smäll till" honom som en kattmamma skulle ha gjort - peta till ordentligt på nosen - och kanske ta tag i nackskinnet och morra på honom, och putta ner honom på golvet.

Se även till att trötta ut honom ordentligt innan ni lägger er. Fartfyllt bus för att få bort överskottsenergin, samt något lite klurigt så att han får använda skallen också ;) Tex plocka godis ur en toarulle, jaga snöre under matta, osv…

Och se till att han inte får sova riktigt lika mycket om dagarna. Håll honom vaken längre stunder, då är han tröttare nattetid sen.

[Anunnaki]
1

Katten tycker väl att det är morgon och dags att stiga upp när det ljusnar. Att ryta åt honom lär inte hjälpa utan gör mer skada än nytta. Katten kan ju inte förstå varför inte TS vill stiga upp och leka. För många år sedan bodde jag i en etta och skaffade katt och jag känner igen det som TS beskriver. Min katt blev efter ett par år lantkatt hos mina föräldrar där han kunde vara ute så mycket han ville.

Ja, som TS märker har jag inga goda råd. Men aktivering hela kvällen skadar säkerligen inte.

Hawknestgrove
0

och fräs till kattungarna! Blomspruta är kanske att tänka på…..

[Anunnaki]
1

Du får ursäkta Gunilla men jag ser det som ett kattbarn som sovit färdigt och vill leka och blomsprutor är väl inte rätt sätt att stävja livglädje.

Kanske finns något som sätter igång av dagsljuset, en fotocell som startar något roligt. För det är viktigt att TS inte börjar kasta några leksaker från sängen.

[Alexandrae]
1

Håller med Anunnaki. Min katt väcker oss också på morgonen när han sovit färdigt och vill ut.

Hawknestgrove
2

blomspruta om de bits hårt, det anser jag.Du kommer antagligen bara behöva bruka den ett fåtal gånger.. Inte för bus. OCh min åsikt är, av erfarnehet, att ger man efter och inte säger till på skarpen vid den tiden på morgonen, då får ju katten precis som den vill! Vi ska ju samsas, ellerr hur? Varför tror ni att jag blir tvungen att gå upp och ge  min katt mat mitt i natten? Kan ju inte ha den maten framme, då vi har en allergikatt och Arne äter specmat han med. JAg har gett med mig och det var fel. Jättefel. likaså, med nattkisseriet. HAn ska ha sällskap och tänt på dass. Nu är ju kisse 11 år, så likaså som det är svårt att lära gamla hundar sitta, så är det väl omöjligt att lära gamla katter gå på toa själv….

[Anunnaki]
0

Att ge mat på natten är ingen bra idé för då får man hålla på med det varje natt. Inte heller att börja underhålla katten som tråden handlar om men ändå på något sätt hitta på något som ger katten lite roligt utan att det åtminstone inte syns att matte är inblandad. Känner inte TS någon elektronikintresserad som kan hitta på något riktigt häftigt som sätter igång när det blir ljust. Kanske lite pipande som en mus i en låda med några minuters mellanrum.

Hawknestgrove
0

jag vet….. och Arne rules här i huset…. MItt fel. Vi får trösta oss med att det blir mörkare och mörkare, så de håller sig lugna lite längre!

[Alexandrae]
0

Jag har aldrig upplevt att det funkar att säga till katten på skarpen.  Katten vill ju ha uppmärksamhet, och det får den då och beteendet förstärks. Det bästa är att bara ignorera. Om den verkligen biter så kan man ryta i lite, men inte säga kattens namn utan bara fy eller nåt liknande. Kattens namn ska bara vara kopplat till roliga saker.

Hawknestgrove
0

ja inte använder man namnet till obehagliga saker….det vet väl alla om i synnerhet hundägare får man hoppas…..

Denna kommentar har tagits bort.
[Anunnaki]
0

Det som den här tråden handlar om ska jag nog lägga till på min hemsida där jag skrivit om saker som man ska tänka på innan man skaffar katt, dvs katten kan vilja leka med sin matte/husse klockan tre på morgonen.

Lillj
0

Observera.

Morgonpigg? javisst, det tar jag!? Men fortfarande katten biter otroligt hårt och i ansiktet. så det går hål. det är inte okej. katten måste förstå att den gör fel även om det nu är på morgonen. vore annat om han busade med tårna och ville leka. förståligt. Jag kan inte bara låta det vara och gå upp o leka med han när han biter så pass hårt att man får sår i ansiktet. Och ignornera vore väl ett bra sätt, om det ändå gick!

[SannaSL]
0

Säger som tidigare talare, tror mest på att fräsa och smälla till lite på nosen och sedan ignorera, så att han förstår att du blir arg. Höja rösten brukar de inte riktigt förstå, inte mina i alla fall… Men har aldrig haft sådana problem att jag behövt fräsa eller smälla på nos, så jag vet ju inte hur/om det fungerar. Men det känns som om det vore en bra grej, eftersom det är så kattmamman gör när hon blir trött på ungarnas bråkande.

Hjälper inte det får du kanske ställa blomsprutan vid sängen, även om det kanske inte är det bästa. Han måste ju verkligen förstå att det inte är okej att bitas hårt. Sedan får du gosa och leka extra mycket på dagen, och uppmärksamma honom när han försöker få din uppmärksamhet på ett bra sätt. Är alltid bra att ha en massa leksaker på golvet, så att de kan roa sig själva på natten. Men är de två så är det kanske inte det som är problemet…

[Anunnaki]
0

Man kan aldrig vinna över en katt genom att bestraffa den. Med lite otur börjar katten i stället kissa på fel ställen, peta ner saker från bokhyllan mm.

pebb
0

Stänga in honom i badrummet en liten stund kanske om han biter hårt?

Hawknestgrove
0

ja han bör ju stängas av från sovrummet på något sätt om de gör så… Vår gamla kisse var lite sån… Hon liksom nopprade och drog i ögonlocken på mig tidigt på morgonen. Vilket betydde att matskålen var tom…..

Lillj
0

Okej. tack för era svar :) ska testa!

[Liinda]
0

Jag tror inte heller på att bestraffa djur dom ger oftast bara tillbaks. har nämligen testat att säga till min katt på skarpen (hon bits också) och hon blir bara hetsad av det och biter ännu mer. På henne funkar det iallafall att ignorera inte första eller andra gången men i längden.

IceJossan
0

Det här med att man aldrig ska "bestraffa" sitt djur där det beter sig oacceptabelt tycker jag är ganska befängt.. De måste uppfostras för att passa i en familj, och ett lämpligt sätt är ju att göra det på djurartens egna sätt - i kattens exempel att fräsa, morra, höja "tassen" och eventuellt dänga till misse (inte hårt naturligtvis, bara för att markera tydligt), såsom dess mamma skulle ha gjort när hon blivit trött på bråkandet. Bestraffning i efterhand för nåt man upptäcker att katten gjort funkar antagligen inte, och då är det bara dumt att straffa, men vanlig direkt uppfostran måste väl ändå vara godkänd och självklar.

Vissa katter funkar det uppenbarligen bra att ignorera för att de ska lära sig, men det är inget sätt som jag tror på själv faktiskt, inte vid uppfostringsfall, detta av egna erfarenheter. Men det finns ju de som lär sig även på detta sätt, naturligtvis!

Hawknestgrove
0

Som ICejossan säger, viss bestraffning i likhet mend den som de får i verkliga livet är ju inte av ondo. Både hund och katt funkar ju så enkelt, behag/obehag. Sen är det upp till dig att para ihop saker med det ena eller det andra.

[Liinda]
0

Självklart ska man få säga till sina djur men när jag säger bestraffa då tänker jag slå, skrika, slänga och slita. Och det är enligt mig ingen okej metod. Men att tex fräsa åt katten är enligt mig okej för det är att bara säga till att nu är det inte okej. Man kan säga åt ett djur att det här inte okej men man behöver inte straffa den.

Att straffa en katt som har liknande ADHD (som min antagligen har) funkar inte. Fräsa eller ignorera funkar bäst för mig då iallafall.

IceJossan
0

#39 Nej absolut ska man inte göra djur illa, skrika, slita eller slänga! Det finns alltför många människor som gör så!

Hmm, ADHD, ja då är h*n väl en smula speciell och svårfostrad kan jag tänka mig?

Hawknestgrove
0

Mohammed sa: Släng aldrig någonting hårdare än en bomullstuss efter en katt…..

IceJossan
0

#41 Leksaker och mjuka kuddar är hårdare än bomull, och det får katterna på sig ibland då det ska lekas eller om de måste distraheras vid bråk etc. :P

Hawknestgrove
1

jupp!

[Liinda]
0

#40 Ja en aning svåruppfostrad. Eftersom hon biter när man tillrättavisar henne. Säger man åt henne så säger hon åt tillbaks :P Får hon inte som hon vill så biter hon. Men hon har sina goa sidor också :P

IceJossan
1

#44 Jag hade en sån kattunge på jour. En kritvit huligan - så söt och så gosig, men såååå bråkig! Framförallt när man petade på magen! Han spenderade sina första 10-12 veckor med 40 andra katter på en gård, sen kom han till mig där det bara fanns vi och två surgubbar till katter som inte ville leka med honom, så det blev en stoor omställning för honom. Han var olidlig när det gällde bitandet, både mot mina katter och oss människor, och när han sa till honom blev han bara sur och skulle "hämnas". Men jag var envis, och till slut började han lugna sig med bitandet. Men resterande uppfostring fick nya hemmet och dess andra katter stå för, och nu är han en kanonhärlig familjekatt :)

Vem kan tro att den här sötnosen var en sån huligan? ;)

Lillj
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag testar med att fräsa åt honom. så får vi se, annars igonerna. jag kan testa och berätta vilket som funkade bäst sen ;) Söt bild!

[Liinda]
0

Ja berätta sen hur det går =)

IceJossan
0

Hur går det nu??

[Thiah]
0

Här hemma har vi använt fräsning + putta ner från sängen om katterna inte beter sig. Nuförtiden är dom som små änglar is änge… eller ja, oftast Tungan ute

Att fräsa och knäppa lite på nosen har funkar oerhört bra med våra katter. Det är effektivare att fräsa än att säga ordet nej.