Anmäld för vanvård
Jaha, nu sitter man här helt j**** paff och undrar varför?
För inte så länge sedan blev man väckt utav länstyrelsen där dem sade att det var en kontroll angående våra djur. Vi släppte in dem och de gick runt i lägenheten, ställde lite frågor, klämde och kände på djuren och efter en halvtimme och diffus information om att vi eller ja snarare sagt min sambo hade blivit anmäld för vanvård av djur.
Nu i måndags fick man rapporten från länstyrelsen och i den står det: Inget att anmärka - alla djur ser ut att må bra och trivas. Det vill säga vi tar hand om våra djur.
Däremot i självaste anmälan, notera två stycken - en kl 3 på natten den 23 juli (vem anmäler så sent?) samt den 27 juli kl 17.
I den första anmälan står det vanvård av katt (vilken?) vilket syftar på dålig utfodring (de får Royal Canin) och inget vatten (har en fontän). Dessutom pga (enligt den som anmälde) så hade min sambo efter många raseriutbrott samt misshandel mot katterna blivit tvungen ta en till veterinären och fick antibiotika och uppvätskning (när då?). Självklart stämmer ju inte det.
I den andra anmälan står det om att vi (förlåt, sambon) hade sparkat ihjäl vår kanin på vår balkong mitt i natten och hon ifråga som hade anmält detta hade vaknat upp tillsammans med sin make. Vår kanin dog en naturlig död den natten samt att min sambo berättade det här på iFokus kl 12 den dagen. Om man nu blir väckt av att någon har ihjäl ett djur, varför anmäler man inte det direkt? Kl 17? Får inte ihop det.
Och nu till det roliga, den granne som namnet avser som har gjort anmälan bor 30 meter ifrån oss och kan inte ens höra oss ifall vi skulle spelade skyhög musik - vi bor inte ens i samma byggnad. Efter konfrontation med denna granne berättar hon att hon varken har ingen make eller en dator, samt att hon blev ledsen och förbannad att någon har använt hennes namn för att skada min sambo. Skum anmälan eller hur? Inte ens Länsstyrelsen gillar den.
Hursomhelst så är anmälan anmäld till polisen (vilket enligt dem så är sådana här anmälninger inget ovanligt).
Med tanke på informationen som personen ifråga som anmälde detta vet vi att det tyvärr är någon här på forumet som har anmält min sambo NaimaG.
Min fråga till dig som läser detta och gjorde detta: hur kan du sjunka så lågt att anmäla en funtkionshindrad person som tar väl hand om sina djur?

skumt, och tycker verkligen synd om din granne som blev oskyldigt anklagad,det var lågt gjort,,hoppas att ni får rätsida på detta.
Sajtvärd på kattpolisen i fokus.
Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

Fy har också fått en anmälan, då gällande hästar, tycke det är för jäkligt att vi som tar hand om våra djur blir anmälda för att andra människor inte vet hur man ska ta hand om djuren i fråga eller bara ogillar ägaren. Helknäppt. Har folk inget bättre för sig? Finns ju djur som verkligen plågas liksom.
Skynda långsamt så går det fortare.

Det är sjukt orättvist!
Det kan väl tänkas vara någon som inte tycker att funktionshindrade personer ska få ha djur för att funktionshindrade personer misshandlar sina djur (som om man kunde dra alla över en kam!!). Det har vi ju läst här på forumet tidigare, vad folk tycker och inte.
Nu vet iaf LS att det står rätt till hemma hos er, och att det stämmer är ju det allra viktigaste. Men jag förstår att det måste kännas förjävligt och att ni blir oerhört besvikna :(
Oj va hemskt. Hoppas personen själv inser vad för brott den gjort. Att använda någon annans namn räknas väl som identitetsstöld. (Vet en kompis som fick hem ett paket som någon beställt i hennes namn. För att få tillbaka pengarna var hon tvungen att polisanmäla händelsen. Och att det då skulle handla om identitetsstöld)
Men nu har ni i alla fall bevisat att allt står rätt till. Personen som anmält er kan ju begära ut rapporten om h*n vill kika själv dessutom. Så får h*n se bevisen själv. Och förhoppningsvis skämmas för det h*n gjort.
Har precis pratat med grannen och berättat att vi har polisanmält saken och att hon själv måste göra en anmälan till polisen vilket hon ska göra. Hon är helt förtvivlad pga denna händelse vilket jag förstår. Jag är inte offret i detta, vilket är konstigt, men mår ändå skit för allt det här.
Såna här saker saker kan vara svårt att ta via ett forum då man "bara" får den enas åsikter och information. Tidigare har man sett ett antal sådana trådar, och då har det framkommit ytterligare info när den andra parten har sagt sitt.
Jag säger nu absolut inte att TS inte talar sanning, men när det blir sådana här trådar, så vill man ju höra den andres sida med.
#6 Den som har gjort anmälan har ju gått genom en massa trådar här på iFokus och samlat så mycket som möjligt, lagt till en massa osanning och sedan anmälde den personen Naima.
Vad det angående min berättelse är den rakt genom sann eftersom det jag har dragit upp står svart på vitt på papprena från länstyrelsen samt även nu hos polisen.
Om du vill höra den andra sidan då får den skyldige komma fram och skriva sin åsikt varför den gjorde detta mot min sambo.
Håller med #7 helt o fullt iom att det är svart på vitt avklarat och utrett så kan man konstatera att anmälare oavsett orsak har haft fullständigt fel. När anmälaren dessutom använder falsk identitet så faller det hela ihop som ett korthus. Finns inte en uns av skäl att låta motparten (den lömska anmälaren) komma till tals vidare.
/Fridaybrew

Vill bara säga till TS att ni är inte de enda som har blivit anmälda till länsstyrelsen av någon här på iFokus. Jag blev det för en månad sedan kanske. Och jag vet även vem som gjorde anmälan.
Det är så galet sjukt att man inte kan få be om hjälp eller få skriva om sina katter utan att bli anmäld!
Tyvärr så finns det så många idioter som bara gör saker för att jävlas med andra. Sen är det ju däremot bra att dom kommer och tittar utifall det skulle stämma, men den tiden hade dom ju kunnat lägga på ett fall där det faktiskt gäller vanvårdade djur.. Det jag faktiskt tycker är värst med just den här anmälan är att de har använt sig av ett falskt namn, varför inte lämna en anonym anmälan om man är feg, inte blanda in ytterligare en stackars oskyldig person!
Kan man inte dessutom när man ljuger ihop en anmälan åka dit pga just en falsk anmälan? + då identitesstöld för att man använt sig av någon annans namn.
#9 Du också :/ Visst jag har alltid tyckt att hellre anmälan en gång för mycket än för lite. Men att anmäla helt utan grund är så fel.
#11 Falsk angivelse eftersom det är anmält till länstyrelsen.

För min del tycker jag det e fruktansvärt då din sambo bara vill lära sig och ställde många bra frågor. En matte som bryr sig om sina djur. Bara löjligt barnsliga metoder att anmäla någon på detta viset. Nån som bara är ute efter att skada. Och eran stackars granne =(
Hälsa din sambo o jag hoppas att ni slipper sådana här saker i framtiden.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Folk kan ju bara vara för jävliga. De flesta någorlunda vettiga människor är medvetna om att länsstyrelsen är underbemannade och överhopade med jobb. Länsstyrelsen är skyldiga att kolla upp anmälningar. Och eftersom det tydligen inte är alldeles unikt att folk anmäler sina ovänner bara för att jävlas, så kan man ju fråga sig hur många kossor eller får eller vad som, som får stå och drunkna i sitt eget skit, medan ogrundade anmälningar kollas. BRAVO! det är så verkliga djurvänner gör!!
ush vad tråkigt :( nu vet jag inget om varken dej eller din sambo ts, men kan det vara ngt ni har skrivit som ngn här har missuppfattat och tolkat som vanvård/varit rädd att era djur farit illa? och då broderat ut historien lite för att anmälan skulle tas på allvar? ngn som trots allt gjorde detta för att den bryr sig om djur. (RC är det ju tex inte alla som tycker är bra kattfoder, även om att kalla det dålig utfordring och vanvård är lite att ta i…då skulle många brista på den ounkten…)
Eller tror ni det är ngn som har ngt emot er, kanske känt sig illa behandlad om den inte fått de svar den velat ha från er tex?
#15 jag menar ju givetvis inte att det gör det hela mer rätt om det skulle vara så! försöker bara förstå vad är som har fått en okänd männsika att göra så mot er
#15 -16 Tack för din omtanke. Min sambo gör allt för att ta hand om våra djur. Vi har bett om hjälp och visst har det varit kärvt ibland i dem diskussionerna men notera att några utav dem dök upp efter första anmälan gjordes.
Om sanningen ska fram så har vi inte gjort något mot någon och jag tror inte man kan missuppfatta ett veterinärbesök som aldrig har skett och att djuren aldrig någonsin har farit illa samt att få en naturlig död hos en kanin till misshandel till döds.
Det kan inte vara en missuppfattning i min mening utan den som gjorde anmälan vill helt enkelt inte att djuren ska finnas i händerna hos en funtkionshindrad person.
Som #14 skriver så är det illa att man kommer med anmälningar som man inte har belägg för, då Länsstyrelsen måste enligt lag följa upp alla anmälningar, och är överhopade med arbete så att "riktiga" djurplågerianmälningar kan dröja innan de utreds.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
"Det kan inte vara en missuppfattning i min mening utan den som gjorde anmälan vill helt enkelt inte att djuren ska finnas i händerna hos en funtkionshindrad person."
Nu vet jag inte vad din sambo har för funktionshinder, men usch och fy att det finns folk som resonerar så. man måste ju ändå se till hur personen är mot sina djur oavsett handikapp eller inte. (Tjejen som bor ovanför oss+hennes pojkvän har katt och de verkar ha ngn form av kognitivt funktionshinder/förståndshandikapp, men man märker verkligen på dem att de bryr sig om sina katter, är väldigt noga med att katterna ska ha det bra, och de är verkligen noggranna med att inte ha fönster öppna osv. :) )
(Har det varit disskussion om detta här på iFokus? Vill jättegärna ha länken dit.)
Jag förstår inte vad det skulle vara för svar?
Det finns vissa här (på ifokus) som agerar domare och bödel utan kännedom om sakernas förhållanden. Har själv råkat ut för att kallas djursamlare för att jag hade otaliga katter i mitt hem. Saken var att djurskyddsinspektörerna ska komma och godkänna/eller ej ett utrymme jag ska ha som karantän åt en förening. Någon har ringt och anmält att det redan satt katter där, vilket inte var sant. Därför skulle inte de godkänna mig enligt anmälaren. De enda som visste detta var här på iFokus, hittekatter och katter. Det skickas en massa pm som vissa tar för sanning. Det är ingen tröst men ni är inte ensamma om att råka ut för dessa. Har även märkt tendensen att dessa som har denna klubb för inbördes beundran även är här på katter och är med i de trådar som spårar ur.
men att rida på ett påstått funktionshandikapp för att få folk att tycka synd om en, det är också lågt.
#20 jag menar inte att det är rätt att anmäla utifrån ett svar, men som du själv skriver så finns det människor som dömer ut utan att veta så mkt, och det finns personer som har andra åsikter än man själv har.
Ibland ställer personer frågor och får inte de svar de vill ha, och dessa kanske då blir "sura" på de som svarat menade jag. (De som frågar kanske har en annan syn på djur tex än de som svarar har och tex inte vill kastrera sina katter medan den som svarar rekommenderar detta.)
Som sagt, det finns många olika slags människor och en del har väl svårare att hantera att få kritik och att andra tycker annorlunda än man själv, och vissa kanske då drar till med en anmälan…Eller drar till med en anmälan för att man dömer utan att veta så mkt.
#21 vad menar du nu? att naimaG ljuger om sitt funktionshinder?? vad har du beläggen för det??!!
S*Winsnes Wilda
# 23 Va? Nu missförstod du nog :S
# 23 oj! såg inte det inlägget sorry. Vet ju inte mer om någon här i tråden, så kan inte ta ngn ställning till ditt uttalande # 21, men jag antar att det är ngt som tidigare har hänt här på forumet som ligger bakom att du formulerar ett sånt påstående!
Sedan är det klart att man ska kunna kritisera en person "även" om den har ett funktionshinder, liksom man inte ska döma en person "bara" för att den har ett funktionshinder. Handikappet ger ju inte ngn slags rätt att bete sig hur som helst tex, även om det i vissa fall kan bero på handikappet att personen beter sig på ett visst sätt…

#0 Tycker det är riktigt riktigt illa om den häxjakt som verkar bedrivas mot din sambo…
# 22
Ok då förstår jag hur du menar.

#0 Otroligt tråkig historia detta!
#21 Var någonstans har du sett att vederbörande skulle vilja att andra ska tycka synd om henne? Att tala om att man har ett funktionshinder är väl inte det samma som att vilja att folk ska tycka synd om en eller? Jag skulle snarare se det som ett försök att förklara.
#21 NaimaG har funktionshinder och det finns samma sak där svart på vitt likt med allt det andra jag har nämnt tidigare i denna tråd.
#26 Jo tyvärr så har denna häxjakt pågått länge utan några som helst belägg för det. Jag tror inte det är därför Niklas, Johan och Staffan skapade iFokus för att fölk ska jaga varandra och anklaga dem.
29: men inne på fågelskådning har hon skrivit att hon är aktiv bergsklättrare??
http://fagelskadning.ifokus.se/About/?GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup
#30 hon är inte funktionshindrad i den bemärkningen. Hon har mentala funktionshinder - inte fysiska. Vilket personen som gjorde anmälan mot henne visste.
Att spekulera i varför någon har FABRICERAT en FALSK anmälan är att bara dra drevet vidare och inget som jag anser är av godo. Saken är utredd och har etablerats att allt är som det ska.
Att vidare spekulera kring det hela blir då som att föra fram mer anklagelser mot den som felaktigt blivit anmält och friad så att säga. Detta är helt orimligt och knappast meningen med denna tråden överhuvudtaget.
Att dra upp vad som skrivs i andra trådar i "jakten" på förklaring är helt onödigt, överflödigt och ett ytterst tafatt försök till att hitta orsaker. Dessa försök reflekterar mer om den som skriver det än om den som tråden handlar om….. inte speciellt bra om man säger så för att vara återhållsam.
Lägg ner spekulerandet helt enkelt! Gå vidare gör något vettigare, bidra med något till positiv utveckling. Om inte annat gosa med era katter om ni inte kommer på något annat =)
MichaelE jag ser inget vidare behov till att "försvara" det hela för det ska inte behövas. Ni har ert på det torra, så allt är som det ska =)
De som inte fattar det kommer inte fatta det, och det är deras problem. Så hoppas ni kan gå vidare utan att behöva känna tunga moln på er.
/Fridaybrew
Jisses! Hur kan man få något av NaimaGs inlägg till att låta som vanvård? I alla inlägg jag läst så tolkar jag det som att djuren är bland det viktigaste för henne. Att ha ett funktionshinder innebär inte att man vanvårdar sina djur.. Isf är vi många med olika funktionshinder som borde vara dåliga djurägare.
MichaelE, hälsa så gott till henne!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
# 32 Nej det är sant!
Jag ber om ursäkt MichaelG (och NaimaG)! Mina "funderingar" är bara ett försök för mig att förstå hur människor kan göra såhär mot er, hur de är funtade. För jag tror absolut inte att det är ert fel att det har blivit såhär! Men det har eg inte med denna tråden att göra och tillför inget konstruktivt till er. Ber så mkt om ursäkt och menade absolut inte att skuldbelägga er! Tycker det är mkt illa att ngn som inte känner er har dragit till med en falsk anklagelse!
#33 Tack för dina ord, de värmer.
#34 Det är godtaget.
#32 Tyvärr, det är inte okej. Vi vill gärna finna någon skyldig till detta då vi inte står på det torra, personen kan anmäla igen utan anledning. Om det bara hade varit vanvård är en sak men tyvärr har vi en djurmisshandel till döds i den andra anmälan och det är fruktansvärt lågt med tanke på hur illa Naima tog utav det.
Hon bröt ihop när vi fann kaninen död och sedan kommer någon och påstår att hon hade dödat kaninen, kan ni tänka er hur hon mådde? Hon har funktionshinder som gör att hon värderar djurens liv högre än något annat och sedan kommer det här - det är inte okej.
Det jag kämpar för är att hon garanterat ska få behålla sina djur, utan djuren så… (ledsen men det är nästan att jag gråter). Hursomhelstså är detta inte onödigt.
oj har helt missat denna tråd. Hoppas ni får någon rätsida på det hela, detta verkar vara en rejäl soppa :(
#32 Förstår hur du menar, och jag är benägen att hålla med. Och med det menar jag inte att anklagelserna är sanna.
TS: det är ju bra att ni fått papper på att allt är ok, men jag förstår inte vitsen med att skriva så väldigt detaljerat vad ni blivit anmälda för. Det kan uppfattas negativt hos en del kanske. (Nej, inte hos mig!)
Och är hennes funktionshinder anledningen till anmälan, eller är det något ni antar?
Om några använder iFokus till att förfölja och förlöjliga personer, djurskydd och katthem så är det allvarligt. Kan visa dig exempel på detta om du vill det. Det är några få som håller på med detta och de orsakar mer skada än nytta. Jag tycker att alla ska få ställa frågor och fundera över saker utan att bli påhoppade. Det var till och med på tråden "katter till salu" påhopp på hur man stavade norsk skogkatt, någon stackare skrev norsk skogskatt. Nu är det bortredigerat men lik förbaskat kände nog den sig påhoppad så länge det stod kvar. Dessa påhopp är det några få personer som står för. Börjar man kontakta djurskyddsinspektörer som i mitt och NaimaG,s fall då är gränsen passerad för längesedan. Dessa kan knappast få klara sig bara för att man sprider skit i olika trådar, sammantaget blir det förföljelse. Ofta hamnar det dessutom långt från TS intentioner med tråden. Du kan till och med gå in på vildkattens omplacerings hems sida på facebook och se hur de försöker skada andra. förföljens sträcker sig även till tidningskommentarer på ortens lokala tidnings nätversion.
#38 Men om man vet vilka det är så kan de väl spåras?
Det där med felstavningar är ju återkommande, och beror väl på att det oftast inte handlar om renrasiga skogisar då. Det stavas fel på Maine Coon med, men där påpekar man aldrig detta. 
Precis därför så är det förföljelse, med vissa tål man stavfel andra hoppar man på. Tyvärr försvinner ju dessa personer från iFokus så det blir svårt att hitta de som slutat på grund av att de känner sig påhoppade. I vissa fall så är sajtvärdarna dessutom på deras sida. Även när de redigerat bort material så återkommer samma personer med liknande påhopp i andra trådar.
Den person jag tänker på med vildkatten (som inte har med NaimaG att göra) har dessutom startat en tråd på Hittekatter som inleds med hur otrevligt det är på Katter. Tråden heter "vi måste bli bättre" där grämer dessa vänner över att folk hoppar av Hittekatter. Samma personer står för påhoppen här på Katter, det gör mig förbannad. En för övrigt trevlig sajt förstörs av några få. Vad deras motiv är förstår jag inte, förmodligen har de inget syfte.
#40 Går det inte att spåra IP-nummer från inläggen då?
Det behövs inte det står ju vem som skrivit. Det är lite värre med anmälningarna till länstyrelsen. Som när jag skrev att jag skulle ordna karantän här på iFokus. Innan jag ens gjort i ordning rummet så är det någon som ringt länstyrelsen. Det enda jag vet att jag skrev här och blev anmäld strax efter det. Anmälan har skett anonymt, till och med länstyrelsen är trött på allt tjafs här i staden när det gäller katter.
#42. Det påminner lite om pojken som ropade "vargen kommer". När den väl kom på riktigt var det ingen som reagerade…
Jag gör ibland anmälningar till Länsstyrelsen, men då ska jag ha belägg för det jag anmäler, och självklart anmäler man i sitt eget namn.
// David
Ett hem utan katt är bara ett hus...
#42 Ok, så de skriver inläggen med sitt riktiga namn? Det trodde jag inte..
Men grotta runt i denna varböld till händelse om ni så vill men jag står fast vid min andemening med som jag menade i #32 och tydligen verkar några haft lite för bråttom när de läst inlägget så de missade andemeningen. skönt att 34 o 37 förstod vad jag menade =) så då ligger det inte på att jag har formulerat mig allt för tokigt =) *puh*
Tycker helt enkelt att allt skit ligger på den som anmälde och att TS+NaimaG har sitt på det torra=rätt (allt som det ska/ inget utanför det ovanliga osv osv) och det svart på vitt.
Detta är sista kommentaren av mig i denna tråden oavsett om ni förstår min poäng eller inte, för har ingen lust att gå in i försök till att göra vad jag tycker än tydligare =)
/Fridaybrew
#45 Nej, du har inte formulerat dig tokigt. 
#45 Jag förstår dig och håller med dig. Men som jag sade så är ju frågan om den här personen kommer göra fler försök eller inte. Vi får hoppas på det seanre.
Det är i alla fall värmande att det är så många som har skrivit så positiva ord.
Förresten så kan vi nu meddela att vi har fått reda på vem det är som har gjort anmälan så nästa steg är att lämna denna info till polisen.
#48 låter bra. Tycker synd om er som råkat ut för allt detta.
Tycker dessutom det är så synd att folk anmäler falskt medan djur på riktigt lider….