Fästing i rumpan
Min katt Simba har en liten fästing precis vid sin rumphåla.. (om ni förstår vad jag menar). Den är ju omöjlig att ta bort eftersom det är ett mycket känsligt område för katten. Har försökt men bara man nuddar där far han iväg. 
Kan den sitta kvar där trots allt tills den ramlar av av sig själv. Jag ser ju att den växer långsamt, blir den större kanske jag kan ta den. Men är det farligt för min katt att ha kvar fästingen? Kan katter råka ut för borrelia som
människor? Han mår utmärkt annars.
ja dom kan få samma sjukdomar som vi av fästingar. bäst är att nån håller fast honom o man använder en fästingplockare.
S*Winsnes Wilda
Risken finns ju som sagt. Helst ska man ta bort den så fort som möjligt, men om det är knepigt är det nog bättre att vänta lite tills den blir lättare att ta bort. Om huvudet sitter kvar är det inte allt i världen, då är det värre om man håller på och trycker på fästingkroppen (och därmed hjälper till att spruta in eventuell borreliabakterie).
När fästingen väl är borta gäller det att hålla lite koll på om huden rodnar upp för mycket runt bettet = tecken på borrelia.
_No way! Yes way!
Min grannes kisse har haft i rumpen och hon tog bort den. Tror nog det lilla obehaget att ta bort den är bättre än en kliande och irriterande fästing där bak är bekvämare för kissen

Den ramlade faktiskt av utan att jag behövde göra något!
Det är lustigt att den hamnade just där eftersom Simba
annars inte har fästingar på sig.
Men det var väl extra mysigt för fästingen