Kattsnuva?
Hej!
Jag har nyligen tagit hand om en katthona med fyra små bäbisar, födda antagligen den 12 aug.
Nu är det så att katthonan troligen har kattsnuva, hon är väldigt snorig och hostar och låter illa av och till när hon andas. Jag är orolig över att hennes kattungar skall drabbas av detta, vad kan jag göra för att de inte också skall bli sjuka?
ta dom till vetrinären o vaccinera.
S*Winsnes Wilda

Jag skulle at kontakt med en kunnig veterinär och se till att jag fick ett recept på PC så att jag snabbt skulle kunna sätta in behandling på de små om de visar teckan på att bli sjuka.Har du varit men honkatten till någon veterinär?
Se till att väga de små så att du ser att de får i sig mat som de ska.Är mammakatt sjuk så kan hon ju ha problem med att få mjölken att räcka till.
Stolt ägare till tre La permer
Kan man verkligen vaccinera så små katter de är ju ca 2-3 dagar gamla bara?
Jag hämtade katthonan igår så jag har inte haft henne hos nån veterinär än, kattungarna visar inga tecken på att vara sjuka eller undernärda än vad jag kan se, men har som sagt bara haft dem ett dygn. Jag tänkte ta kontakt med veterinär imorgon måndag, ville bara ha lite snabba tips för jag undrar hur snabbt småttingarna kan drabbas.
Ring till en veterinär och fråga vad du kan göra. Om så små åker på kattsnuva behöver de antibiotika för att inte gå under av sekundära infektioner så kanske vill någon veterinär skriva ut det så att du har det hemma.
Om de klarar sig fram till 6 veckors ålder utan att bli sjuka kan man faktiskt börja vaccinera 6 veckors ålder. Det rekommenderas om kattungarna löper stor risk att smittas (och det får man väl säga att de gör om mamman har snuva). Då vaccinerar man vid 6, 9 och 12 veckors ålder.
Ok, det skall jag göra, tack så mycket för info och tips!