Carnia Lynx Original - Bra foder?
Hej!
Jag var inne på foderbilens hemsida och kikade på olika fodersorter. Fann då sorten Carnia Lynx Original och tycker det verkar vara ett bra foder. Nu undrar jag… Kan detta vara ett bra foder för mina två seniorkatter (13 resp. 9 år gamla) ?
Mvh/Caroline
Om du bara ger torrfoder skulle jag avråda dig från Carnia Lynx eftersom det har en mycket hög magnesiumhalt. De försvarar den höga magnesiumhalten med att kattens naturliga bytesdjur innehåller så mycket magnesium, men kattens naturliga bytesdjur innehåller även en massa vatten… vilket torrfoder inte gör. Mycket magnesium i kombination med lite vätska riskerar att leda till urinvägsproblem.
Aj då, det låter ju inte alls bra
Visserligen äter mina damer mjau's blötfoder 2ggr/dag, torrfodret är alltså inte en så stor del av deras kost. Torrfodret vi gett katterna innan är friskies och jag vill gärna byta till ett bättre foder. Carnia Lynx lät bra enligt mig som inte kan så mycket om foder, men det verka ju inte vara så bra om det innehåller för mycket magnesium. Har du nåt förslag på vad som vore bra för mina katter? Kattdamerna är 13 resp. 9 år gamla men sedan har jag även en liten kattunge på 12 veckor. Han äter Royal Canin babycat nu och älskar detta foder.
Äter de mycket blötmat kan du prova Carnia Lynx, men var uppmärksam.
Annars kan Eukanuba vara ett alternativ. Orijen om katterna inte har problem med fisk.

Carnia Lynx är mycket bättre än friskies så det skulle vara ett byte mot rätt håll.
Om katterna dricker bra, äter blötmat och endast skulle ha torrfoder som kompliment skulle jag rekomendera Carnia lynx.
Andra sorter som också har ett högt proteinvärde (men med lägre halter av magnesim) är rijen, Olivers, Acana och Eukanaba. Alla dessa finns hos foderbilen.
Foder som är special utformat för olika skeden i livet och raser är ofta bara sätt att sälja mer och tjäna pengar. Alla katter har liknande behov, de behöver bara äta olika mycket av det. Kattungen tycker jag kan gå på kattungefoder tills h*n blivit nära ett år, sedan kan du byta mot det foder dina äldre katter har.
Lycka till i foderdjungeln 
Silvestris & lunan - Tack för era tips! Ska kika på dessa sorter ni tipsat om, dock har jag testat eukanuba vilket inte var så gott enligt katterna. Vill hitta ett foder som är bra för katterna samtidigt som de gillar det.
Hittade ett annat foder idag som hette Taste Of The Wild tror jag. Vad jag förstod är det ett bra foder med vettigt innehåll. Vad tycker ni? :)

Jag har aldrig hört talas om Taste of the wild, finns de i Sverige?
Tittade på deras hemsida och är inte särskilt imponerad av deras kattfoder. Som nr 2 och 3 i ingredienslistan är grönsaker. Att de finns så högt upp betyder att det finns mycket av dem i produkten. Att de tillsatt taurin är ett tecken på att antingen så är det inte tillräckligt med kött i produkten (taurin finns naturligt i kött) eller att köttet blivit tillrett så pass att det försvunnit.