Bajsar onormalt ofta?
Jag har en bror som har två katter som han upplever bajsar extremt ofta. Han påstår att de bajsar 5-6 ggr per dag. Han frågade om jag kunde ta reda på om något var fel eller om han kunde göra något, så de inte bajsar så ofta. Självklart kan jag göra det, tänkte jag. Så nu är det upp till er. vad säger ni om detta? :)
Kissarna är 8 månader gamla ungefär och de får kattungemat. Från Friskies dock. Jag har försökt fått honom att byta till ett bättre foder men han kommer inte göra det, så ett svar om att Friskies är ett dåligt foder vill jag inte ha. det vet jag redan.
Men kan det vara så enkelt att han borde byta foder? Kan det göra att kissarna inte behöver gå på lådan lika ofta?

Med ett sånt skitfoder som han ger katterna så får han katter som bajsar ofta.Om han bytter till ett bra foder så kommer säkert bajsandet att minska.Mina katter bajsar en gång om dagen .Jag ger mina katter BARF och mjaublötmat.
Stolt ägare till tre La permer

#1 ja men precis, det var väl det jag misstänkte. Mina bajsar också ca 1 gång om dagen, och de äter Royal Canin.
Jag ska meddela detta till honom.
Kom gärna med mer teorier och/eller fakta!
Det enda jag har att säga har #1 redan sagt ;)
(ursäkta fetmarkeringen, men min dator har fått spunk)
Friskies innehåller mycket spannmål, som innehåller mycket fibrer, som gör att det sk**es mer.
Som sagt.. Friskies innehåller inte så mycket energi som katterna kan ta upp.. Dom måste alltså äta mer och bajsa mer.
Det är att slänga pengarna i sjön att köpa det där dåliga fodret…
Det är inte så mycket dyrare i längden att lägga ner pengarna på ett kvalitetsfoder.

#5 Jag har sagt det till honom, att det kostar ungefär lika mycket i längden, men han tror mig inte…
Men men, jag ska berätta för honom detta.
tack för svaren.
Du kan visa honom den här uträkningen:
(Skickar det som PM oxå)
Här är dagsbehovet i energi för en katt:
räknat i kcal: 30 · vikten i kg + 70
räknat i kJ: 125 · vikten i kg + 293
Exempel:
Om kissens normalvikt är 4,0 kg
så är normalbehovet för katten:
30 · 4,0 + 70 = 190 kcal om dagen
Friskies torrfoder:
Enligt Friskies hemsida ska en vuxen katt äta 75 gram per dag.
Friskies kostar runt 35 kr per kilo
Friskies kostar därmed:
(35/1000) · 75 = 2,625 kr per dag
Whiskas torrfoder:
Enligt Wiskas hemsida ska en vuxen katt äta 60 gram per dag.
Whiskas adult kostar 160 kr för 3 kilo.
Whiskas kostar därmed:
(160/3000) · 60 = 3,20 kr per dag
Orijen torrfoder:
Orijen innehåller 4700 kcal/kg, vilket är detsamma som 4,7 kcal/g.
Katten behöver alltså som minst: 190 / 4,7 ˜ 40 gram per dag
Orijen kostar 47,45 kr per kilo
Orijen kostar därmed:
(47,45/1000) · 40 = 1,898 kr per dag
Det är alltså lätt att räkna ut dagkostnaden på valfritt foder. 
MEN det finns fler kringkostnader som påverkas av fodervalet som inte bör glömmas bort:
- Katterna äter mindre av ett foder med mer proteiner och energi (det är mer mättande).
- Det kommer ut mindre "avfall" i lådan när katterna äter ett energirikt foder så det går därför åt mindre sand.
- Katterna får mindre hälsoproblem med ett foder som innehåller naturligt balaserat innehåll så man slipper betala för veterninärbesök på grund av fodret.
- Om katterna får i sig allt de behöver av fodret, så behövs aldrig några ytterligare vitaminer osv. köpas.
En varning:
Enligt Råd & Rön så är de värsta foder-sorterna som du kan ge din katt Friskies och Sheba.
- Friskies innehåller för mycket magnesium, vilket ökar risken för urinsten/urinkristaller, njur- och leversjukdomar.- särskilt när fodret också innehåller höga halter kolhydrater som är fallet här.
- Sheba innehåller för lite taurin. Det är en aminosyra som är nödvändig och som katten inte själv kan framställa och därför måste få i sig via födan. Brist på taurin kan göra att katten får problem med synen och i vissa fall kan det leda till Blindhet.

#7 Tack så mycket för det! Jag har visat honom nu och han blev lite chockad verkade det som. Han visste inte att Friskies var så dåligt som det var. Nu ska här bli ändring hoppas jag! :)
Jag ska hjälpa honom med kattmat nästa gång :)
#8 Även om kvalitetsfoder är dyrare så lönar det dig i längden. Katterna behöver inte äta lika mycket och mår betydligt bättre.
Det är många som ger Friskies i god tro. Det är ett välkänt foder som är lätt att få tag på. Men egentligen borde det inte vara tillåtet att sälja det om man tänker på hur dåligt det är för katterna.
//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

#7 Det låter så korkat av dem att ha så mycket magnesium i för det borde ju inte vara så svårt att minska på en sådan beståndsdel!
Finns det någon länk till Råd & Röns tester av kattmat?

Hittade denna sidan: http://www.radron.se/templates/ProduktTest.aspx?id=1994#Så jämför du
Där hittade jag dock inte just det du skrev om sheba och friskies, finns det mer från råd och rön?
#10 Men sen är ju friskies ändå i allmänhet bara en massa skit som katter inte behöver. Så även om magnesiumhalten skulle dras ner skulle det ändå inte vara värt att köpa friskies.