Katter iFokus

Katter

Etiketterkattstatusdjurskydd
Läst 2741 ggr
Losvan
0

Blocket

Var inne och tittade på katter Halland och upptäckte att det i  många annonser inte framgår att kattungarna är över 12 veckor. Har de slutat kolla eller har det alltid varit så??

[Sniff]
0

Det står i de flesta annonser jag har läst att de är över 12 veckor.

Josefa
0

När man sätter in annonser om kattungar nu, måste man kryssa i en ruta där man lovar att ungarna är äldre än 12 veckor. Märkte det senast jag satte in annons. Så det är ganska nytt.

Imasy
0

Men hur fungerar det då? Låt oss säga att jag har 8 v gamla kattungar och vill lägga ut annons, då kan jag ju inte intyga att de är över 12 v gamla.

MonicaLagerquist
0

I annonsen skriver man att kattungen nu är 8 veckor och är redo att flytta när de är tolv veckor.

När man annonserar på Blocket får man kryssa i följande.

Jag intygar att katten vid försäljning är minst 12 veckor gammal och har ett pris på minst 100 kr.

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

vad bra……..

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

spiritedaway
0

Men man måste alltså fortfarande fylla i annonsen att kattungar får flytta när den är 12 veckor? 

För i såna fall slarvar blocket mycket.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

men den som är uppmärksam, kan anmäla annonser, de är väldigt lyhörda. kolla min skärmdump som visar var man ska klicka

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

spiritedaway
0

jag anmäler lite då och då när jag ser något skumt. Men tydligen så är det helt okej att luras i annonser. eller överdriva eller vad man nu vill kalla det.

Har anmält en annons ett flertal gånger då jag tycker det är fel att skriva att dom säljs för halva priset. "renrasiga" utan stamtavla som kostade ca 4000-5000 kr. Men så är det tydligen helt okej att göra eftersom dom aldrig gjorde något åt annonsen.

Losvan
0

Anmälde 2 stycken till Blocket, men när jag kom till tredje började jag undra, ställde därför frågan här, tyckte det var lite väl många. Har för mig att det innan stod i varje annons att de var över 12 veckor vid försäljning. Men som det är nu så framgår det inte för köparen att katten måste vara 12 veckor vid "leverans". Kan ju vara en nackdel. Tack för svar.

Alexej
0

bra att ni orkar anmälar "fel" annonser på Blocket. När jag kollade sist under Skaraborg var det säkert 6 annononser med skogkatter/blandingar där bara en enda hade skrivit rätt istället för skogskatter. de säljer sina blandisar utan att veta vad de säljer.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

dumsatan
0

Har just sett en annons från en seriös kattuppfödare som ska sälja sin katt för den blir "kastrat". Hur seriöst är det? Kan man inte tjäna pengar på den ska den bort. Möjligtvis seriös uppfödare men ta mig tusan ingen seriös kattägare.

Dessutom komma med pekpinnar " katter utan stamtavla är "bara" huskatter" i samma annons.

annzoo
0

#11 man kan vara seiös ändå. Då man kastrerar  en dominant katt ändras rangordningen och  dee kan  bli mer bråk mellan katterna. De flessta uppfödare tänker på kattens bästa. Tycker det är värre som omplacerar fertila katter som är deras fd avelskatt

dumsatan
0

Ok, men är det inte då de andra som bråkar? Kastrerade huskatter blir om något lugnare. Inget påhopp vill bara bli klokare. I det här fallet var det en ragdoll katt. De kanske fungerar annorlunda.

Imasy
0

men hur ska man som uppfödare komma vidare i sitt avelsarbete om man inte omplacerar?

Skulle man inte omplacera kanske du sitter med 30-40 katter tillslut?

goldenmatten
0

Tycker det är helt ok att omplacerar fd avelskatter. Det förekommer ju inom de flesta typer av djuruppfödning, som #14 skriver så skulle uppfödaren annars sitta med ett alldeles för stort antal djur till slut.

Orkar heller inte hänga upp mig på att vissa stavar skogkatt med "s" i mitten, tycker det är en sån liten skitsak med tanke på allt annat sjukt  som förekommer.

Nåt som kan störa mig är däremot överpriser på blandraskatter som "till och med avmaskas!!" innan leverans. Suck. Lika så folk som tror att en långhårig blandras alltid har "mycket skogskattsblod".

Eller för att kattungarna har extra tår ("äkta norska skogkatter").

Jag brukar inte anmäla, men slänger då och då iväg mail till annonsörer och informerar dem (vänligt) istället, tvivlar dock på att särskilt många tar åt sig och rättar annonsen, men då har jag i alla fall försökt.

Mainebusters
0

Hmm.. jag som ville avla på min tjej.. hon kastrerades men jag kanske skulle omplacera henne så jag får plats för en ny avelskatt? *obs ironi* Det skulle aldrig falla mig att göra. Har man skaffat ett djur så får man ta ansvar för det. Uppfödare eller inte. Inom vissa raser finns det en uppsjö av uppfödare, jag tycker att det skulle finnas en kvot, på låt säga en kull per år och uppfödare av dessa raser. Önska och tycka kan man ju göra iaf..Flört

annzoo
0

#13 en kastrat kan bli utmobbad men de kan även vara kastraten som inte accepterar sin nya status. Jag har både fertila och kastrater, visst blr det gruff men inte så mkt att det är någon fara.. blir de problem kommer jag att omplacera den utstötta/mobbade katten oavsett om den är kastrat eller fertil.

dumsatan
0

Ja det framgår ju inte av annonsen varför, så man ska väl inte säga något. Kan ju även förstå att man varnar för "raskatter" utan stamtavla, men varför klanka ner på huskatter i samma mening.

annzoo
0

Att fler uppfödare skriver det i annonser är inte för att nedvärdra huskatten utan göra folk uppmärksammad att en tex 100% maine coon utan stamtavla inte är lika dant som att katten är renrasig. Det är många som blir lurade att tro att dom gjort ett klipp och köpt en renrasig billigt. Vet en som avlat på sin mco med stamtavla med långhåriga huskatter, honans linjer var dåligt kollad för HCM, det fanns även mkt HD-fel i linjerna. Dom bästa djuren används inte i blandrasaveln..tyvärr.

Nu finns det en snygg bengalhona som söker en avelshane till sin hona på blocket, honan är inte registrerad..man vill promt ta en kull innan hon kastreras.

Imasy
0

Jag ser att jag kan göra stora pengar här. Min perser hane är fertil. Kanske man ska skaffa sig en långhårig hona och låta henne få kull på första löpet?

Räcker ju med att avmaska dem och så kan jag sälja dem på Blocket för ett par tusen under premisserna 50% perser 50% skogskatt ;)

dumsatan
0

?

jag menar bara "kastraten", alltså inte att de inte ska sälja sina avkommor. Som ägare ska man väl ta sitt ansvar oavsett om det är en ragdoll eller huskatt. Det vore ju oansvarigt att föda upp 30-40 katter man inte har omsättning på även om det är raskatter.

Imasy
0

Jag menar inte att man ska föda upp 30 katter som du inte får sålda.

Jag menar att ska man föda upp så måste man kanske omplacera kastraterna för att få plats med nya avelsdjur, annars kanske man sitter med 30-40 katter om man ska spara på alla kastrater som inte används i aveln längre.

MonicaLagerquist
0

Jag har och kommer även framöver att omplacera mina katter när de är färdiga i avel.Annars så skulle jag efter bara ett par år ha huset fullt av hankastrater.Det svider mer i matte hjärtat än vad ont det gör katterna.

dumsatan
0

Ojdå, går det så fort över som avelskatt, då vete tusan om jag kan tycka att ens avel på raskatter är lämpligt.

De jag känner som har raskatter har på sin höjd tre egna katter och får kanske 2-3 kullar per år (det finns säkert de som har fler). Det skulle ta många år att få ihop ens 10 "överblivna" kastrater. Eller är jag ute och cyklar nu?

MonicaLagerquist
0

En hankatt använder jag oftast bara till en kull på mina egna honor och lånar ev ut någon gång.Sen får han bli en glad kastrat.Att hålle en hankatt fertil år ut och år in och ta ny kullar på honom med samma honor är för mig inte avel uta kattungefabrik.Då tar jag hellre de kullar jag vill ha och sen kasterar jag.Jag tar 1-2 kullar per år och har i dagsläget två fertila honor och en unghona på tillväxt.Plus lite äldre kastrater som kommer att få bo kvar.

dumsatan
0

Då förstår jag, tackar för det. Så 30-40 katter blir det först efter många år då. Är det svårt att sälja sådana då? Jag skulle nog hellre välja raskatt för att få rätt egenskaper på katten än en osäker huskatt. Nu har jag iofs huskatter men om man ska ha en innekatt om man flyttar i lägenhet t.ex. så är det ju bättre. Dokumenterad bakgrund och ägare med all kunskap om katten.

MonicaLagerquist
0

Det hör av sig folk lite nu och då och vill ha en lite äldre katt så att bli av med kastrater har inte jag upplevt som svårt.(jo att skiljas från dem är svårt men att hitta bra hem är inte alls svårt.)

30-40 katter kommer aldrig att bo hemma hos mig.Det är inte sund katthållning enligt mig.