Katter iFokus

Katter

Etikettom-sajten
Läst 7521 ggr
[marthiiina]
0

Oförskämda!

Jag har läst och läst och läst här nu på iFokus.
Hur i hela friden kan ni vara så oförskämda och otrevliga?
Är ni verkligen så pengagalna att ni slutat se en katt som ett liv och bara en panga maskin. Hur kan ni ställa frågor som , till någon som desperat söker hjälp med som ev dräktiga blandrakatt, varför lät du din katt bli dräktig? eller så länge de inte har fötts kan du göra abort?

Jag håller visserligen med om att man inte skall låta katter bli dräktiga vind för våg eftersom det redan finns tusentals oönskade katter. Men vadan denna masskastrerings hysteri där ni dessutom hävdar att det skulle vara hälsosammare. att ni propsar på blandrasavels förbud. Vad ger er rätt att bestämma över andra, vad ger er rätten att leka "gud"??

Jag anser att precis som med allting som speciellt gäller nya liv til världen så skall det noga tänkas igenom. Så att man vet att de nya liven/livet oavsett ras/sort/typ får en så bra start och så bra möjligheter till livet som möjligt.
Men att hävda att det är elakt att låta dem gå okastrerade såvida det inte är en 6000+ kr katt med avelsvärde. Det är skitsnack!
jag kan hålla med om att det kan vara tillfördel med en katt som kissar inne, eller är ständigt kärlekskrank och pga det blir mager och kanske sjuk. Ja då är det vettigt. Skulle ni resonera så om människor? Och kom inte och säg att de inte har kännslor och bara är monotona "djur" som inte bryr sig. Om ni känner så, du undrar jag varför i hela friden ni ens har katt.
Att kastera kan vara bra, men det behöver verkligen inte vara nödvändigt och precis som alla ingrepp coh medeciner så skall det övervägas till DJURETS fördel. Inte vad du tycker är bekvämt. Om det verkar vara hälsosammare och verkar ge katten en möjlighet att bli lyckligare så visst.

SKÄRPNING!

NaimaG
0

Du är nog en tredje om inte den fjärde som skriver detta och jag farar nu för att din tråd kommer gå upp i varv. Foten i munnen

Imasy
0

Det handlar inte om att kattfolk ser en katt utan stamtavla som mindre värd, men tyvärr så har inte katten hög status öht i samhället idag.

Men jag tycker inte att man ska jämföra katter med människor och ev barnlängtan tex.

[marthiiina]
0

Ja det må så vara men det är någonting sopm behöver belysas. Detta är faktiskt ett furom som är tillför att människor skall kunna hjälpa varandra dela med sig av erfarenheter osv. Inte tracka varandra!
jag har letat efter hjälp här för min katt men bestämmt mig för att det inte är någon idé att be om hjälp på en sida där man bara hackar på varandra. Jag är egentligen av stort behov att få stöd och information ifrån en mer kattkunning än mig. Men verkar inte vara någon större poäng att be om hjälp här. Jag är aktiv på flera iforum sidor men ingen! har haft så här många kränkade och oförsökämda medlemmar och jag anser att iforum borde rätta till det!

[marthiiina]
0

Imasy: jasså "i could beg the differ" eftersom det är precis så många (jag säger inte att du gör det) resonerar. Jag emnar jag du ärligt säga att raskatts uppfödarnas propsande på blandrasavels förbud inte är för att de inte kan hantera priskonkurransen av "vanliga katter". Så fine, men jag har haft 2 raskatter i mina dagar, en norsk skogskatt och en helig birma. Så jag har verkligen inget emot raskatter. Jag håller med om att huskatterna inte har ett särkilt bra anseende. Och jag skrev inte att man skall jämnföra katter och se dem som människor för det är de inte. Det är tvärtom ett stort problem med att många gör så. Däremot skrev jag så för att påpeka det brutala formulerandet och den låga värdesättingen på liv. Katter har sina behov och människor sina. Men de har fortfarande kännslor och skall hanteras därefter.

NaimaG
0

#3 Tråkigt att du känner så. Katter iFokus är dock knappast den enda iFokus sidan med tjaffs. Jag känner till flertalet sidor, en del med till och med grövre påhopp än här.

[marthiiina]
0

NaimaG: jag sa inte att de andra vas "tjavs fria". verkligen inte, det hör till när männsikor av olika åsikter diskuterar. Jag skrev " Jag är aktiv på flera iforum sidor men ingen! har haft så här många kränkade och oförsökämda medlemmar och jag anser att iforum borde rätta till det!" Tjafsa kan man göra, det är en sak. Men direkta påhopp om och om igen? Det är skillnad. Du får ursäkta om jag "låter" otrevlig. Inte min avsikt, men tycker det är upprörande att ständigt läsa på alla(inte ALLA, men många) "hjälp" inlägg hr otrevliga och elaka man är emot varandra.

jag menar jag vet mycket väl hur problemet ser ut med "strökatter", jag har haft apu på djursjkukhus och tagit hand om "strökatter" själv. men är det inte bättre att vänligt fråga om personen ifråga har tänkt igenom hur de skall bli med kattungarna? Om de har kollat efter hem? Om de är säkra på att kattungen är önskad och inte en sk "sommarkatt".
Om de har råd med avmaskning, och vaccinering? Upplysna om var de som söker kattungar kan få tag på just de, berätta om katthem och hittekatter som söker trygga hem. Informera vad man bör tänka på. Och istället upprepa detta till varje "hoppsan kulls hjälpsökare" Att vänligt försöka hjälp och informera istället för elaka påhopp?
Det har ju kommit till en punkt där människor är rädda för att be om hjälp här pga av alla påhopp? Är det inte bättre att behålla en trevlig miljö så att kunskapsutbytet kan öka och forumen växa?

oh-la
0

tyvärr är det så att katter faktiskt i alla fall mår bäst av en kastrering. även avelskatter av ras kastreras så fort om det bara går. anledningen är att katter har en helt annan fortplantningsstrategi än t.ex. människor. en katthona får t.ex inte ägglossning spontant vid ett löp, utan det krävs en parning. en hankatts penis är taggig, och när den skrapar mot slidväggen frigörs hormonner som startar ägglossning. att låta en honkatt löpa tom är därför inget bra eftersom hon lätt kan drabbas av cystor och livmoderinflammationer. förutom det lider en fertil katt ab en enorm stress. hela kattens liv kretsar kring att bli dräktig och para sig. p-piller till katt ökar risken markant för en hel del sjukdomar som cancer och diabetes. till på köpet finns det ett antal könssjukdomar hos katter som inte är det minsta trevliga. FIV är en av dem, klamydia en annan.

att man uppmanar till kastrering har inte bara med att man ska minska antalet kattungar att göra. tyvärr verkar folk i allmänhet tro att alla djur är som vi människor, som älskar passinerat och har bäbislängtan, visar respekt för varandra och använder kondom :P skämt åsido. för vissa djur är faktiskt en kastrering mest humant. iller är ett av dem djuren där utebliven kastrering och parning slutar med döden för honan. för en katt är toma löp inget bra eller hälsosamt alls!

NaimaG
0

#6 Vet fortfarande iFokus sajter med grövre påhopp än här. Visst påhopp kan förekomma men det är enklare att ignorera än att strida mot. Violence triggers violence, you know.

Och nog kan alla ha sina åsikter men som jag fått höra på ett annat forum "det räcker att en säger sin åsikt kring avel o.dyl än tio till" eller att man hanvisar till en artikel kring sin åsikt som en rekommendation. Trådskaparen fattar nog redan första gången. Tänk om alla kunde gå efter den "regeln", oj vad påhopp helt plötsligt inte skulle existera och oj vad man skulle kunna hålla sig till ämnen i trådarna.

Hawknestgrove
0

OCh vi behöver inte fler oönskade katter än vi redan har. De små ulltussarna som är så söta nu, blir  de som blir övergivna i höst. Sitter med två stycken såna nu nere i  min husvagn. Dumpade. Tack och lov, så finns det ett stödhem för dem efter kastreringen. Det är en tjej och en kille, och antagligen är honan gravid. MEn de ska kastreras på onsdag. ett resultat av just det TS tycker är helt OK, dvs vild huskattavel.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[marthiiina]
0

#7 Mycket av det du skriver har äver jag skrivit. Det jag anser att du har fel i är att det alltid är bäst i kastrering. Det är rent utsagt skitsnack. Och åter igen, jag har aldig menat att man skall tro att "djuren" är människor. Så är det inte, men jag tror "ni" har missuppfattat vad jag skrivit. Jag är inte EMOT kastrering. Det var inte alls det som jag skrev. Det jag menar att mans ka gå utifrån vad som är bäst för djuret. Och ja vissa djur blir stressade utav att inte "bli dräktiga", emn långt ifrån alla. Det som verkar saknas i kunskapen i allmänhet är att faktiskt så finns det inegt som säger att honkatter löper regelbundet. Kattdjuren i allmänhet såvida de fungerar som de ska löper bara och "gör sig bara tiljgängliga" när de anser att det finns ett behov utav det. De kan pausa och avbryta graviditeter. De finns katte rosm inte löper sitt första löp förän de är 2 år. Om katten blir sjuk med den enda anledningen att de gått tomma. så är egentligen felet ett helt annat.
Detta har glidit ifrån den orginala punkten.

För att tydliggöra: Jag är inte emot kastrering! Läs nogrannare.

#8 Okej, vi säger så här då. Det må å vara, då jag inte kan "garantera" att jag har rätt. Då det finns otroligt många iFokus sidor. Men det var ju inte det som var poängen? Poängen är den allmänt aggresiva tonen och det allmänt elaka bemötandet.

Jag tycker inte man bör garantera att man har rätt och försöka övertyga att man vet bäst i situvationer där an inte har det. om jag har gjort så får jag be om ursäkt. Men hela min poäng var att:

*det är en väldigt otrevig ton på forumet, människor är rädda för att be om hjälp här.
* Att hävda att det ALLTID är bäst att kasterar sina husdjur i ALLA fall är dikt och förbannad lögn.
*Men jag är inte emot kastrering i sig. För det kan vara det bsäta alternativet. och förhindra i sina fall att djuret i sig blir sjukt eller unkommer psykiskt lidande.

[marthiiina]
0

#9 som sagt, även du har missat poängen. Jag har bara för ett par inlägg sedan påpekat att jag vet hur "strökatts" situvationen ser ut. Läs hela diskutionen ber jag dig om. jag har haft katt i hela mitt liv verkligen, och jag vet att det är ett stort problem med övergivna katter. Men som sagt läs hela diskutionen.

Hawknestgrove
0

Djur som man inte ska avla på, bör kastreras. Så enkelt är det. Tänk på många andra djurslag, du gör det även där. OCh vi behöver inte fler huskatter, som inte respekteras!

[marthiiina]
0

#10 för att tydlig göra, jo det är vanligast att katter löper regelbundet ifrån första löpet som sker ngn mellan 5-9 månaders ålder. Men ingenting som garanterar det och det betyder inte (nödvändigtvis) att ngt är fel.

[marthiiina]
0

#12 du har rätt till din åsikt och jag min. Men det är ingenting annat än en åskit. Det är skillnad på fakta. Du må tycka att man bör kastrera alla tamboskap/husdjur alltid om du inte har en planlagt avlesplan. Men det gör inte jag.

det du skrev får mig dock att undra, så varför ska ALLA blandraskatter kastreras även om ngn vill avla på dem? Vad är det som gör att man tror att blandraskatter är mer oönskade än andra? Menar du att alla planerade raskattskullar så blir man av med alla kattungar? alla kattungarna hamnar i kärleksfulla hem? Om man inte korsade katter, hur hade vi då fått fram dagens raser? om jag får fråga?

Ber om ursäkt att jag kanske upplevs som snäsig, inte min avsikt. :)

Fridaybrew
0

Skönt att du själv sätter ribban högt med ett relativt aggressivt första inlägg =)

/Fridaybrew

Imasy
0

Jag tror inte det är många uppfödare av raskatter som tycker att huskatter är konkurrens för att få sina egna ungar sålda.

Vill jag ha en siames så köper jag en siames. Vill jag ha en huskatt så köper jag en huskatt. Det handlar inte om vad de kostar, utan vad man vill ha. Tyvärr så finns det fler huskatter än vad det finns hem åt dem idag.

Däremot så vet jag faktiskt många uppfödare som stöttar katthemmen med pengar, mat, sand, leksaker mm, så jag tror inte alls att raskattsuppfödare ser ner på huskatter. Snarare så är det nog de oansvariga ägarna man ser ner på.

Och hur du än vrider och vänder på det, den handfull raskatter som sitter på katthem har oftast hamnat där pga dödsfall och liknande händelser. Huskatten däremot, ja den kan vi kasta ut för nu åker vi på semester.

NaimaG
0

Säger bara min mening: Konstant löpande katthona utan parning = juverttumörer och livmodersinflammation. Okastrerad hane = skrikande katt som slåss mad andra hankatter och revirmarkeringar. Länk
**TS
**Ofta om inte alltid är det så att huskatterna är de som hamnar på gatan. Har du aldrig sätt en kattkoloni? Jag har resultatet utav en här hemma som föddes i en kattkoloni. Titt som tätt sker det även att ägare som fått oönskad kull på sin huskatt lägger ungarna i en kartong och lämnar de i en skog och vipps så har du en nybildad kattkoloni med inavel till max. Huskattungar som inte blir sålda avlivas allt för ofta eller kastas ut även dem. Det finns ingen mening i att avla på huskatter när det finns så många huskatter som behöver nya hem.

Raskatter avlar man på för att bevara rasen och hos en kattras måste 200 registreringar ske om året om inte så får man ta hjälp från andra länder genom att använda avelshanar över landsgränserna eller blanda in en ras men inte alla raser är godkända att blanda. Somali kan exempelvis paras med abessinier. Perser och Exotic kan paras med oriental och balines. Javanes med Siames.

Burma, Abessinier, Devon Rex, Ocicat, Europe, Russian Blue, Bengal, Korat, Manx, Turskisk van och turkisk angora är raser med få registreringar om året och där måste man ta hjälp utav hanar från andra länder.

Men huskatt med huskatt är inte nödvändigt eftersom huskatt inte är en "ras" som behöver bevaras det finns redan tillräckligt med huskatter.

Josefa
0

OK marthiina vilka fördelar ser du med att en katt är okastrerad jämfört med okastrerad? Både för den enskilda katten och hela världens kattbestånd.

Hawknestgrove
0

ja, jag ställer mig frågan precis  som Josefa. Vad ska jag med något till(könsdrift) när jag inte kan bruka den? eller:

Vad ska jag något till, som jag får använda EN gång…..Obestämd

Nu är djur djur och  inte människor. Vi kan ju välja att både ha kakan och äta upp den via preventiva metoder och sterilisering. HAr själv gjort det. Men nu är  faktiskt människan och eventuellt delfinen de enda djur som har kul av sex…..Plus att människor förhoppningsvis sluttänker. Det gör inte de andra djuren.

blondifire
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

får inte ihop ditt första inlägg där du säger dig varit på väg o fråga efter hjälp då du är okunnig till att längre ner hävda att du haft katt hela ditt liv?!varför luras folk ständigt att tro dom köper en raskatt billigt när dom ist kan köpa en "gratis" ?? du tror inte att det är där skon ang pengar klämmer?? alla dessa som använder rasnamn för att sälja iväg katter som man inte har en aning om vilka sjukdomar,genetiska fel m.m. har?? är det verkl så fel att vilja höja katters status i samhället?!!Obestämd tycker ditt inlägg i sig är väldigt oförskämt och aggressivt..

men lite hur tänket går har du här:

Vi uppfödare arbetar hårt för att höja kattens status och att dom ska slippa bli hemlösa!

Tips vid ev köp av Raskatt

• En katt utan stamtavla är en huskatt, ingenting annat, det spelar ingen roll hur mycket raskatt föräldrana är eller hävdas vara, en katt utan stamtavla är och förblir en huskatt. Och utan stamtavla, vad bevisar att föräldrarna verkligen är de, de sägs vara?

• En huskatt får inte livförsäkras för mer än 1500:-, betala därför inte mer för din huskatt och då ska de vara vaccinerade x2, id-märkta och veterinärbesiktigade. dom flesta sälja för väldigt lite vilket ger dom en låg status!!

• Två långhåriga katter kan INTE få en korthårig unge, var uppmärksam på detta! Om en enda unge i kullen är korthårig, ja då kan det möjligen ha skett en mutation.

• Men flera att kattungar normalt blir korthåriga efter två långhåriga föräldrar är en genetisk omöjlighet och ett sätt att lura köpare betala mer för påstådda raser i en kattunge vilka egentligen inte existerar.

• Det finns ingen ras som heter Norsk skogSkatt, men ofta kallas så gott som alla långhåriga huskatter för skogskatt. Den äkta varianten heter Norsk Skogkatt.

• Huskatten finns naturligt i alla hårlängder, att en huskatt är långhårig innebär inte att den har raskatt i sig.

• Observera att en uppfödare som har mer än en ras hemma och råkar ut för en tjuvparning mellan dessa raser kan och skall registrera dessa.

Vilka knep använder bedragarna då för att lura dig att köpa oregistrerat (utan stamtavla)

• En del hävdar att katten säljs oregistrerad för att ägaren inte är med i någon kattklubb, det kostar endast ca 350:-/år att vara med i en kattklubb. Alla som föder upp måste vara med i kattklubb,

inte bara för att kunna registrera utan också för att kattklubbens uppgift är att se till att den enskilda uppfödaren följer de regler och förordningar som finns. En uppfödare som inte är med i en kattklubb kan mycket väl vara utesluten pga att denne inte skött sig. Är det någon du vill anförtro 2-6000:- är då frågan.

• En annan vanlig ursäkt är att katterna säljs utan stamtavla för att fler ska ha råd med en raskatt, som jag sa ovan en katt utan stamtavla är en huskatt och ingeting annat. Det andra är att en registrering (alltså stamtavla) kostar 200:-

att få ut betänk detta tvåhundra kronor, det är inte några pengar att tala om och definitivt inte något som sänker priset med ett par tusen? Så vad är det då som gör att de kan sänka priset med ett par tusen?

• Ibland säger de sig sälja oregistrerad därför att en eller båda föräldrarna är oregisterade och därför kan de inte registrera ungarna, vad beror det på?
  • En orsak kan vara att ena eller ingen av föräldrarna ens är raskatt, uppfödaren själv kanske blivit lurad från början och så fortsätter det.
  • En annan orsak till att vara mycket försiktig med att köpa oregistrerat är att det finns fel som man inte avlar på, och det kan vara en orsak till att uppfödaren inte får ta kull på katten och löser detta genom att låta bli att registrera ungarna, katten har alltså avelsförbud.

Jag säger inte att dessa katter absolut inte skall köpas utan att var medveten om VAD det är du köper, det är en huskatt en alldeles unik underbar huskatt precis som alla våra andra underbara huskatter.

Föräldrarna kommer troligen inte att vara testade, så var medveten om att det är en risk du tar. Du kommer inte att få livförsäkra katten för mer än 1500:-  bara du vet om det och själv tycker det är ok.

Så länge du inte känner att du blir lurad utan du vet vad du köper och varför.

Varför kostar en Raskatt mer?

En seriös uppfödare som månar om kattens hälsa och status i samhället lägger ner otroligt mycket tid, kärlek och pengar på sina djur.

Man går ev på utbildningar, åker på utställningar, studerar stamtavlor(för att måna om rasens utveckling b.l.a) testar djuren för ev ärvda sjukdomar, vaccinerar, chippar, kastreras vid behov, ger den bästa maten, ser till att dom får stimulans och blir sociala trevliga katter. Älskar dom inte minst!

Många av oss har också huskatter som får samma vård och omsorg, där gör vi absolut ingen skillnad. Alla katter är lika mycket värda!!

S*Winsnes Wilda

Fridaybrew
0

#20 Perfekt skrivet/inklistrat *ler*   ! ! !

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

applåder…….. underbart att se dessa fakta….

AnnicaO
0

Hej marthiina!

Om huskatten också var en ras som kostar 6000 kr eller mer i inköp kanske människor skulle tänka sig för litet mera vad de gör med sina katter och begränsa avlandet litet bättre.

Så länge huskatten är billig att skaffa kommer ditt drömscenario att vara just detta - ett drömscenario - så tror jag i alla fall! För att förhindra okontrollerad förökning bland lösgående katter är kastration nog tyvärr enda sättet. Jag skulle precis som du önska att det fanns ett annat sätt att hantera det här problemet, men det gör det inte. 

Har läst i flera forum där folk frågar om råd när deras katter mår dåligt - bra att man bryr sig om den - men när man läser att katten är oförsäkrad och man inte har råd att ta den till veterinären blir man faktiskt beklämd. Om man inte har råd att ta hand om sitt husdjur när det blir sjukt bör man inte ha något djur tycker jag!

Du jämförde djur med barn - jag väljer att jämföra med bilar: Varför ska man ha en bil om man inte har råd att försäkra och tanka den? Om man köper en bil för 300 000 så släpper man den inte vind för våg på motorvägen om den går sönder. Det verkar man däremot göra om man betalat ett par tusen - det står rätt många äldre bilar längs vägarna som ingen tar hand om. Det kanske du också har lagt märke tlill?

Vad jag vill säga med detta är att människor är mera rädda om det man betalat mycket pengar för. Håller du med?

Jag köpte min katt från ett katthem (för 1000 kr - hade gärna betalat det dubbla och därför ger jag gåvor istället) i en småstad mitt i landet för en månad sedan drygt. Där fanns 22 katter som behövde hem - infångade runt om denna lilla stad - utmärglade, hungriga och toviga. Det var inte många raskatter där vill jag lova! Hur många katter tror du det hade funnits där om alla som skaffade en katt fick betala 5000 kr? Man kan tycka att det är pengafixerat, men det vore nog bäst för huskatterna tror jag!

Det är synd om djuren! Det är inte deras fel att det finns så otroligt många puckade människor som inte borde få ta hand om levande varelser över huvud taget!

Beträffande det huvudsakliga syftet med din tråd (tror jag) har jag inte lagt märke till att det skulle vara ovanligt många oförskämda människor här. Om man tänker på hur man formulerar sig när man skriver kanske många missförstånd kan undvikas?

Vänliga hälsningar Annica

Hawknestgrove
0

ja som man ropar i skogen får man svar. Så är det!

[marthiiina]
0

#23 Du är många bra poänger, även #20. Men hur mycket jag än förklarar så har ni all ändå fastnat på om det är fel eller rätt att kastrera.

Vilket fortfarande inte är POÄNGEN. :)

utan det var hur många använder ordet. Det var hur många här ex. kan till någon som skriver: Hjälp? jag tror min katt är dräktig, vad ska jag tänka på för att allt ska gå så smidigt som möjligt.
svar: varför i hela friden LÄT du din katt bli dräktig!

Så som jag oxå skrev i mitt första inlägg, hur många kan kasta runt med att oavsett om katten är dräktig och (ibland) hur långt gången så är det "bara" att göra abort, eller slå ihjäl ungarna när de kommer. För katten komme rinte bry sig?

Sen pga en olycklig formulering, så verkar många ha hakat upp sig på att "jag jämnför" människor och katter. vilket jag inte! gör. Kattdjur är bland de mest "brutala" i vårat anseende och se på det. tex äter upp sina ungar i det vilda för att det är bättre at de slipper lida när de är ont om mat och modern håller sig frisk och får nya nästa år ist för att både mor och avkomor skall lida. Men som sagt, off the point.

Sen till #20 nej jag skrev att jag ville prata med någon mer kattkunig än mig. Det vill säga att jag inte är helt kunskapsbefriad?

Allihopa, bromsa lite nu! Kan alla läsa igenom, noga! Vad jag skrivit istället för att attackera mig med delar av inlägg som blir lite "tagna ur sammanhanget"?
Och som jag återigen skrivit flera gånger, att kasterera eller inte. Det var INTE det som mitt första inlägg var om.

Sen till flera utav er, ja kan förstå om ni kanske tycker att jag verkar aggresiv. Men jag har inte alls den avsikten. Jag beskriver det problem jag anser finns, formulerar min åsikt. Sen får jag be om ursäkt om det verkar som påhopp. Men det är inte avseendet som sagt.

Å huskattsproblemet. Ja, det är stort och krongligt. Men herregud! När blev mitt inlägg att handla om det. Jag besvarar ett inlägg där frågan kommer upp och då vidareföljer hela diskutionen om det? jag har själv tagit hand om flertalet oönskade, och vild katter för den delen med. Jag har flertalet gånger hjälp till at fånga i så många i en kattkoloni som ngn tidigare beskrev flera gånger. Sådana som ofta uppkommer hos ex bönder och ute på landet. Just ofta pga sommarkatter och okastrater. Två av de tre katter jag har idag är just sådana.
MEN det är inte detta problemt som jag försöker att om och om igen belysa?
Det är framförallt "attackerna" på de som kommer hit och skriver och söker hjälp med sina katter. Där de får utskällningar för att de inte är kastrerade. Vad är det för bemötande?

Jag känner att jag återigen måste poängtera: JAG ÄR INTE EMOT KASTRERING! Jag anser att alla beslut med levande varelser skall tänkas noga igenom. Det var i denna tidigare formulering det fastnade en tolkning om att jag "ansåg att katter och människor skall behandlas som om de vora samma sak" vilket jag inte alls menade.

Men som inlägg 6 där jag skrev. Är det inte bättre att försöka hjälpa de som vill ha hjälp istället för att srämma iväg dem med dåligt samvete och utskällningar om att deras katt inte är kastrerad?

Diskutionen jag försökte skapa var hur vi formulerar oss, och hur vi bemöter andra. Jag är mycket väl medveten om att jag inte är bäst på det. verkligen inte, då det är en del av min akilleshäl :P Men att åtmisntånde försöka göra en länge förklaring när man ser att det kan tolkas aggresivt för att försöka f det man vill ha sagt att gå fram?

Hawknestgrove
0

det här är ditt exempel:

Hjälp? jag tror min katt är dräktig, vad ska jag tänka på för att allt ska gå så smidigt som möjligt.

Mitt svar är, som sagt, kastrera så fort det bara går! Alltså låt veten avgöra om det är för sent eller inte.

JAg skulle aldrig svara som många gör, för det är som  det sägs här i Norra Bohuslän:

Dags att pissa kväll, när natten är gången. MAO du kan inte backa filmen.

[marthiiina]
0

#23 annica, du har många bra poänger. Det är möjligt att jag kan ha märkt dem mer än vad andra gjort.(en del av min sjukdom som jag har gör att jag har dåligt selektivt beteende, ser fler detaljer än normalt och lägger märke till vissa saker som de flesta inte gör) Men majoriteten av denna otrevliga ton jag menar, är just som i denna diskution. Där det blivit ett krig om vem som har rätt och inte. Där det hela går off topic och blir smutskastning. Men framföralt när männsikor sköker hjälp med blandraskatter. Speciellt när det gäller eventuella dräktigheter. När någon säger sig planerat dräktigheten för att de ville ha avkommor efter sin ögonsten( som ett inlägg jag läste tidigare i dag på en annan tråd, men vill inte länka osv för anser inte att man gör så) och hon blir utskälld öve rhon i hela friden kan göra så när det finns så många katter på katthem som behöver ett kärleksfullt hem?

Då jämnför jag lite med människor faktiskt, men inte som varelser utan som tankesätt. När du vill ha ett barn, tycker du då att man i allmänhet skall sluta skaffa biologiska och istället bara adoptera?

Som sagt misförstå inte jämnförelsen, det handlar inte om varelser i sig utan om tanken.

Som någon skrev tidigare, när du vill ha en siames så köper du ju en siames, inte en perser?

Ja problemen är många i det här med djur och hur vi människor gör. Men poängen är den, att jag anser att vi bör försöka formulera oss bättre och läsa nogrannare för att undvika missförstånd. Att inse att alla har rätt till sin åsikt, och bör inte straffas för den. Det jag skrev var som en insändare där man klagar på felparkerade bilar. jag ville att vi på forumet skulle försöka tänka oss för innan vi skriver. Minska impulisviteten. Attacker och krig om vem som har rätt eller fel hjälper inte någon alls. Att försöka bemöta alla med så öppet sinne som möjligt. För att sprida kunskap och kunna ge dem hjälp som ber om den, istället för att många undviker att skriva (som faktiskt sökt sig till andra forum) för att de inte vill få en utskällning här. Okej om man debaterar att kastrera eller inte om huvudinlägget var om just det. Men om någon vill ha tips och råd om en dräktig katt, vad man bör och inte bör tänka på. Vad har då kastrering med det hela att göra?

[marthiiina]
0

#26 som sagt anser inte att pajkastning hör hit. Det spelar ingen roll i vilka inlägg jag syftar på och inte. eller hur? Poägen är fortfarande inte om kastering eller inte. Utan bemötande framförallt.
För alla har rätt till sin åsikt, du till din. Men det är inte kastrering som är "the issue". Jag syftar inte på någon specifik perosn i huvudtaget eller en exakt formulering. därav uteblivandet av citat av andra. Däremot kan man be om en förklaring utifrån en formulring. Men som sagt. Jag försöker belysa problemet som även sprids i denna debatt. Det är inte ett krig om vem som kan mest om kastrering och om hur många procent av huskatter vs raskatter som far illa.

Jag försöker inte spika dit någon på korset. Därför försöker jag vara nogran med att använda, många eller möjligen ni. Därför skapade jag en ny tråd och inte skrev på de olika trådar jag reagerade på.

Hawknestgrove
0

Då det är en dräktighet som äroönskad, så ska den självfallet elimionerasd så fort det bara går om det går. Och en huskattägare som slarvar med sin katthona och låte henne bli gravid retar alltid småsten på sig. Det är superslarvigt! i synnerhet om man inte vill kastrera så vi slipper flera hoppsanungar.

[marthiiina]
0

Om någon av er har ett personligt problem med mig, så skriv då ett privat mejl. Är inte intresserad utan mellanstadie gruppbråk. :)

[marthiiina]
0

#29 ja det må så vara. Men tycker inte det hör hit. Förstår inte din poäng nu?

Hawknestgrove
0

och jag förstår inte vad du menar. För huvudfrågan är, när folk har fått sin honkatt gravid av misstag, så skriver de hit in och vill ha råd. Punkt slut. OCh mina råd har  jag gett. Jag säger aldrig du skulle inte…… För skadan är skedd. Då gäller det att göra det bästa av saken. Går det att abortera, så är det bra. Går det inte, så är det inte bra.

Fridaybrew
0

Sen är det inte ofta som huskattsägare som låter okastrerade katter springa ute är villiga att "investera" i sina djur. De vill egentligen ha tips och råd vilket inte helst ska kosta något alls.

Sen lackar dom ur när de som vet mer och är mer seriösa berättar om vad som egentligen är bäst. Därefter är få som vill lyssna på råden som de får.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Rätt. Så fort man  nämner något som kostar pengar, då är man oförskämd. MEn djur kostar, precis som barn kostar!

[marthiiina]
0

#32 nej det är inte alls det som är huvudfrågan.

Alla som skriver hit och ber om hjälp undrar inte alls vad de ska gör OM katten är dräktig. Vissa gör det, och då visst. Om det är helt oönskat så kan man förelså en kastrering och att göra det bästa utav situvationen. men vad är poängen inte att skrämma någon eller skälla på dom när mjölken redan är spilld?

Många skriver hit när katterna blivit dräktiga men det är verkligen inte alltid det gäller om hur man kan göra abort?

Man kan ju istället säga som så:
Det var olyckligt att det hänt om det inte var meningen. Tipsa denne om vad man ska tänka på med en dräktig katt för att det ska bli så bra som möjligt. Tipsa om att på omedelbart börja leta hem som är bra, dvs inte sommarkatts hem. Att fokusera på att hitta bra livlsånga hem istället för att få in pengar på kattungarna. Även om det blir en förlust.
Tex förklara för den ev nya ägaren att du helst ser att du får den summa som krävs för att förse katten med en bra mat medan den är hos dig/er/dem bra avmaskning och vacc. Men att det viktigaste är hemmet.

Sedan förklara att om de vill undvika problemet med kattungar kan det vara fördelaktigt med en kastraktion. Förklara ,om personen är omedveten om hur det ser ut, hur det ser ut med strökatts situvationen. Hemlösa katter som vill ha hem osv. Att om de inte kan försörja och inte vill ha kattungar men vill ha utekatt är det bästa att kastrera då p-piller ev kan ge sjukdommar som följd.

Är det inte bättre än att säga åk till vetrinären och kolla om du fortfarande kan kastrera och gör det då om du kan. Och gör det med ALLA katter utan avelsvärde.

eller, varför i hela friden LÄT du katten bli dräktig?

Är inte det bättre att då skriva ngt i stil som mitt ex ovan ?

Fridaybrew
0

Jag gillar argumentet som många ej insatta slänger sig med efter att målat in sig i ett hörn att de med raskatter inte bryr sig om huskatter. Faktum är att väldigt många har raskatt och en och annan huskatt samtidigt. Så har vi, köpte först en huskatt, sen ville vi ha en katt till som sällskap och då kom funderingar på att om vi vill avla i framtiden eller ej och då köpte vi raskatt för det är helt onödigt att avla på huskatten oavsett hur gärna vi vill klona den perfekta katten =)

Det roliga är att det är huskatten som kostat oss mest pengar av alla katter. Väl värda veterinärräkningar på uppåt 13 000 kr, tur är att alla katter har varit försäkrade över öronen sen dag ett.

/Fridaybrew

[marthiiina]
0

#33 #34, ja det är visserligen vanligt med att människor inte vill betala för sina djur. och ja de kostar pengar. Så är det.
Men poängen är ju den, att bara för att de inte tycker att de ska göra det om de nu tycker så.

Så är det då inte bättre att skriva att du bad om hjälp med det här: Detta är mitt tips. Vill du inte ha det så är det så. Det kan jag inte göra något åt. Men nu har jag gett dig mitt råd iaf.

eller??

[marthiiina]
0

#36 vad har en diskution om huskatt vs raskatt med det hela att göra. Anledningen att jag ens använde ordet raskatt tidigare är att de som oftast resonerat som i denna diskution till mig här och till andra men även irl är just de som bedriver raskattsavel. DÅ skall jag åter igen då påpeka att jag inte har något emot raskatter eller dess äger/uppfödare? jag har som sagt haft två enga, den senaste fick jag avliva efter många tårar och många vet besök pga mag/tarm fel samt cancer i buken. har äver flera bekanta som bedriver raskattsavel, på flertalet olika raser (alltså inte en och samma uppfödare, utan flera som har ollika raser). men förstår inte vad det har med saken att göra?

Hawknestgrove
0

Då vill jag fråga, ser du några elaka svar i trådarna tex om katt med skadad tass eller den tråden om försäkring av utekatt? Nej. För där  är det djurägare som seriöst bryr sig om sina djur!

[marthiiina]
0

#39 åter igen, vad har det med saken att göra. Jag har redan sagt att jag inte diskuterar specifika trådar då jag anser att det är pajkastning. du verkar inte läsa det jag skriver alls. Får jag fråga om du bara bestämmt dg för att jag är en okunning och oansvarig människa som har fel och ska tryckas ner i marken? Mn uppmaning var återigen att vi på forumet skulle starta ett bättre bemötande såsom mina ex ovan. At inte attackera och ta den mogna vägen och säga att din åsikt må vara sådan men min är denna. jag har inte sagt att ALLA är otrevliga. Att alla ger dåliga svar. Eller?
Varför ger du dig på mig så mycket? Obestämd varför kan man inte diskutera det som jag försökte diskutera. Alltså då INTE: kasteringens ja eller nej, raskatt vs huskatt?

Fridaybrew
0

#38 "#0 Jag har läst och läst och läst här nu på iFokus.
Är ni verkligen så pengagalna att ni slutat se en katt som ett liv och bara en panga maskin. Hur kan ni ställa frågor som , till någon som desperat söker hjälp med som ev dräktiga blandrakatt, varför lät du din katt bli dräktig? eller så länge de inte har fötts kan du göra abort?"

Du frågar varför oförskämda och otrevliga , jag knyter an till den frågeställningen och svarar  på varför huskattsförutspråkarna tolkar det som oförkämt när man kommer med uppriktiga uppmaningar. Vidare så visar jag på hur det kan låta/stämningen mot slutet av diskutionerna då din #0 var ett generellt riktat inlägg gentemot stämningen forumet i sig.

/Fridaybrew

Fridaybrew
0

Hawk "ger sig inte på dig" överhuvudtaget, det var en diskution du ville ha och än så länge är den helt och hållet sansad så varva inte upp den helt i onödan.

Ingenstans i #39 indikerar på att det är en attack eller så gentemot någon utan en saklig fråga för att driva vidare diskutionen i sig.

Tycker inte man ska behöva trippa runt på äggskal och vara tvungen att servera allt på silverfat så fort någon ställer en fråga. Vill de ha svar så ta de svar de få istället för att grotta ner sig i tolkningar o känsloutspel.

/Fridaybrew

[marthiiina]
0

#41 jag måste vara uppriktigt. jag förstår inte riktigt din formulering:P kan vara jag som är trött i bollen. Men kan du formulera dig annorlunda? :)

[marthiiina]
0

#42 nej det var inte just specifikt de tinlägget jag åsyftade utan hela vår diskution. Hur den blivit riktad på att "jag är dum och attackerar alla". när mina svar blir tagna ur sammanhang för att verka som om jag menar ngt annat. Att jag åsyftade att det blev off topic. var att formuleringen får det att verka som om jag tycker att ala svar till de som söker hjälp är otrevliga. Viket jag inte menade.
Ja dåller med om att man inte skall driva på någonting till ett bråk. För det är inte syftet. Jag ville diskutera hur man formulerar sig. Hur man kanske inte ska göra eftersom det är otrevligt. Hur upprörd man än blir på någons "ignorans" så leder det ingen vart.

Fridaybrew
0

Lugnt =)

i #36 tog jag upp hur det kan se ut mot slutet av en tråd där man har påtalat  vad som behöver göras och vad saker och ting kostar. För att då bli anklagad av den trådskaparen eller annan huskattsägare som känner sig träffad. Tycker denna tråden var relativt generell och ansåg att mitt inlägg var rätt ok taimat där den är.

Sedan försökte jag förklar just detta i #41 hur jag tolkade din tråd och diskutionen fram till dess varvid mitt inlägg #38 kom till. Detta stödde jag dessutom med just vad jag tolkade det till en relativt generell tråd med ett citat från orginalinlägget. =)

Men om det förvirrar mer än tillför diskutionen så gör det inget om vi struntar att gräva kring det mer =) mig gör det inget o jag tar inte illa upp om jag misslyckas framföra min poäng. Lite synd för i mitt huvud var det en ok poäng *lol*. owell. Låt oss gå vidare så är allt chill =)

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Men snälla, ditt grundinlägg är ju en fråga om kastrering eller inte och ett påstående om pengagalenhet?????? Är det inte du som är ute och simmar? Mitt snälla råd är då,  anmäl dig som volontär på något katthem i din närhet. Eller som seriöst stödhem. Då kanske du får en annan  syn på saken. Jag tycker putslustigt, att du går som katten runt het gröt. Vart vill du komma? Ingen här tycker att raskatter är bättre än huskatter. Jag är själv före detta Helig Birma-uppfödare och är numera lycklig personal till fyra kastrerade huskatter, varav tre är oskulder. Lilla Mee fick  en kull förrförra sommaren, då hon inte var vår katt, nånstans i skogen. Orkar inte dra hennes story här. JAg är stor i korken ja. Av den anledningen att  alla mina katter är  kastrerade, vaccinerade när det ska göras, försäkrade och IDmärkta. dessutom är de innekatter med rastgård. Trots att jag bor på landet ute i skogen.Jag har ett eget lite konto åt dem, där jag sätter in pengar varje månad till vaccinering och eventuell vetvård. Så mig kan ingen knäppa på näsan.

[marthiiina]
0

Men för ett allmänt svar, jag menar inte att jag tycker "mamma dom är dumma emot mig". Utan det var ett försök att formulera att jag tyckte att det blivit en väldigt aggresiv ton emot mina svar. Och att det var sådant jag menade.

jag tycker att det är bättre att försöka överdriva i sina förklaringar för att få fram sitt budskap än att göra ett snäsigt svar som gör det hela till ett påhopp.

Fridaybrew
0

Du tolkar in för stort , har inte ens indikerat att "någon attackerar någon i denna tråd" utan tvärtom. Vi håller rätt bra nivå än så länge här =) Så gräv inte ner dig eller ta åt dig av generella syftningar. det är en generell diskution. inte en personlig diskution.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

Då tycker jag nog att du ska ta och läsa ditt grundinlägg en gång till.

[marthiiina]
0

#45 haha okej. ja då förstår jag. ja tycker det låter vettigt. tycker det börjar bli virrigt nog.

#46 nej det är det inte. Du må tolka det hela så. Men det är hurvida man beter sig gentemot varandra. Jag har varit stödhem, jag fångade in en katthona som just fått ungar och hennes ungar, för ngt år sedan. För att hon inte skulle fara mer illa då hon bodde i ett dränash rör under rixvägen. Hon var dock för psykiskt illa medtagen. Så hon fick tyvär somna in sedan. Kattungarna fick livslånga hem. och mår än idag bra hos samma ägare. Jag har inga åsiktar alls runt din egen katthållning. Du behöver inte alls försvara den. Jag har försökt förklara vart jag vill komma. Jag tycker du ska läsa igenom mina inlägg igen och se om du kanske förstår bättre vad jag försöker säga. Men om inte så är det så. Inget jag kan göra åt.
vad menar du med att jag som katten går runt het gröt?
Jag själv har inte vacc mina katter ännu, om det är dit du vill komma. hur ag tar hand om mina djur. De blir dock regelbundet avmaskade och får bara den bästa maten. Och är heltids innekatter. har även en hund som är vacc chip avmaskad osv ? Har inte sett en poäng att vacc dem ännu då de inte träffar andra katter så har inte tyckt att det varit panikartat. Men har en tid beställd till sommaren. Och har försäkrat dem och hunden me den bästa försäkringen. När de blir vacc ska de även bli chippade :) bara ifall att de komemr bort. När jag reser iväg så har jag alltid kattvakt. Om det är min egen djurvård du ville veta om ^^

[marthiiina]
0

nej får be om ursäkt för mitt svar där#50. Det där var onödigt formulerat. ber om ursäkt.

[marthiiina]
0

#49 Detta skrev jag i mitt första inlägg.

"Oförskämda!

Jag har läst och läst och läst här nu på iFokus.
Är ni verkligen så pengagalna att ni slutat se en katt som ett liv och bara en panga maskin. Hur kan ni ställa frågor som , till någon som desperat söker hjälp med som ev dräktiga blandrakatt, varför lät du din katt bli dräktig? eller så länge de inte har fötts kan du göra abort?

Jag håller visserligen med om att man inte skall låta katter bli dräktiga vind för våg eftersom det redan finns tusentals oönskade katter. Men vadan denna masskastrerings hysteri där ni dessutom hävdar att det skulle vara hälsosammare. att ni propsar på blandrasavels förbud. Vad ger er rätt att bestämma över andra, vad ger er rätten att leka "gud"??

Jag anser att precis som med allting som speciellt gäller nya liv til världen så skall det noga tänkas igenom. Så att man vet att de nya liven/livet oavsett ras/sort/typ får en så bra start och så bra möjligheter till livet som möjligt.
Men att hävda att det är elakt att låta dem gå okastrerade såvida det inte är en 6000+ kr katt med avelsvärde. Det är skitsnack!
jag kan hålla med om att det kan vara tillfördel med en katt som kissar inne, eller är ständigt kärlekskrank och pga det blir mager och kanske sjuk. Ja då är det vettigt. Skulle ni resonera så om människor? Och kom inte och säg att de inte har kännslor och bara är monotona "djur" som inte bryr sig. Om ni känner så, du undrar jag varför i hela friden ni ens har katt.
Att kastera kan vara bra, men det behöver verkligen inte vara nödvändigt och precis som alla ingrepp coh medeciner så skall det övervägas till DJURETS fördel. Inte vad du tycker är bekvämt. Om det verkar vara hälsosammare och verkar ge katten en möjlighet att bli lyckligare så visst.

SKÄRPNING!"

var i detta handlar det om huskatt vs raskatt eller kasteringe eller icke? jag nämner det visserligen kastrering då och ordet huskatt. Hela poängen är ju att man är onädigt otrevlig?

Hawknestgrove
0

Ok då  hoppas jag att kattungarna är kastrerade och inte har reproducerat sig mera då. OCh varför  avmaskar du innekatter regelbundet? Inte bra….. Ungefär lika tokigt som om du skulle äta antibiotika regelbundet  bara för ingenting…..HAde varit bättre att du satsat de pengarna som  slentrianmässig avmaskning kostar på vaccinering. För kattpest kan du dra in med skorna. OCh att du inte märkt dem ännu, är också underligt. Ok då utgår jag ifrån att de inte ens är kastrerade? hoppsan, nu trampade jag kanske på en öm tå?

Fridaybrew
0

Och ungefär här går tråden från generell diskution till mer personligt då det går inte på personlig djurhållning. Dock fortfarande sansat =) blir intressant och se hur länge det håller.

/Fridaybrew

Hawknestgrove
0

ja suck……För läser man grundinlägget, så får man ju tydligen inte säga nånting åt någon som  får hoppsankullar förutom lycka till med de söta kattungarna. Annars är man ju pengagalen och kastreringstokig….

[marthiiina]
0

#54 ja de är kastrerade just därför att de var heltidsutekatter och en av dem hade navelbrock som vi opererade och för att de nya ägarna inte ville att de skulle springa bort på frieri eller hamna i slagsmål.

Jag avmaskar dem regelbundet då de är väldigt bundis med hunden å de kan få mask utav henne. Och vad menar du med att de skulle vara ohäslosamt då enligt katthälsoböckerna på djuvårds linjen som jag faktiskt gått på (om änn inte hela då jag blev sjuk) och min vetrinär anser att det skall göras regelbundet ( det betyder inte förjämnan) för att förebygga maskrelaterade sjukdommar. Då många masksjukdommar faktiskt kan vara svårt att bota såsom hjärtmask?
jag har inte vacc dem ännu för att jag som sagt inte sett ngn panik på det. eller je en av de tre är det. då han var det när jag köpte honom. Och jag är mycket väl medveten om hur lätt sjukdommar som kattpest sprids. En katt för ett par år sedan hos min moder fick det. Vilket resulterade i att vi samlade in pengar av alla med katt och lade till resten själv för att vac ALLA katter inom ca1-2 km. Då jag bor i en liten by så anser jag inte att risken är särskilt stor. å det inte är så vanligt egentlgien då de flesta vacc mot det numer prsis som med röda hond tex hos barn. och blir en ute katt sjuk så sprids det snabt. Så ja chansen finns så är det, men jag har inte sett ngn panik i det hel just därför att jag tycker att den chansen inte är stor. Men som jag skrev så är det planlagt under sommaren. Nej och märkt dem har jag inte gjärt ännu men även det under sommaren. Då vi bor två våningar upp och har innätad balkong för att de inte ska kunna smita även om de smiter ut dit. och de är såpass tama att jag betvivlar att de kommer bort, även om de gör det så är jag rätt övertygad i att jag snabt hittar dem då jag känner i princip alla här då det kanske bor 1500 pers lr nått här.
Jag förstår inte varför jag ska lösa alla prblem innan de uppstått egentligen. Chansen finns, ja så är det. (även om det inte gör att jag tänker låta bli, uten jag ska göra det i sommar) Men chansen finns även att jag får en stroke? eller möjligen en psykos eftersom jag har den risken pga olika anledningar. Men jag fårstår inte varför du blir så upprörd.

och nej de är inte kasterade, så är det. nej det är ingen öm tå :) Eftersom jag som tidigare påpekat inte är emot det. Bara påståendet att det är i prncip djurplågeri att inte göra det.
Dessutom så är de två honorna jag har dräktiga. Eftersom jag ville ha katter och jag anser att de har sådana egenskaper som är önskvärda hos en sällskapskatt. Speciellt eftersom jag redan har flera som skall ha de bebisarna. Som kommer att vacc chippas och avmaskas innan lev. :)  Sedan är det möjligt att de blir så att jag kasterar min hankatt eftersom han är så kärlekskrank och jag tror att han skulle bli mindre stressad utav det, därmed må bättre. Men först skall han gå igenom en del prover för att se så han är fullt frisk, då vi har problem att hålla en bra vikt på honom (han är överviktig). Och för att de inte ska bli kull på kull på kull, då jag inte tycker att man ska stoppa i dem onödiga kemikalier en längre period. och för att så många kattungar finns det inte hem åt så att säga. Inte häromkring iaf speciellt inte hela tiden, dessutom så behöver honkatterna vila upp sina kroppar efter en dräktighet eftersom det är påfrestande. och ingreppet är mindre på en hanne än en hona. osv finns mycket mer att säga om det. Men ja tycker inte att det är så relevant.

[marthiiina]
0

#55 öhm, du tycker inte att du börjar bli lite väl vass i käften nu :)? jag har aldrig sagt så. men för att citera det jag sagt:

"Så är det då inte bättre att skriva att du bad om hjälp med det här: Detta är mitt tips. Vill du inte ha det så är det så. Det kan jag inte göra något åt. Men nu har jag gett dig mitt råd iaf.

eller??"

"Man kan ju istället säga som så:
Det var olyckligt att det hänt om det inte var meningen. Tipsa denne om vad man ska tänka på med en dräktig katt för att det ska bli så bra som möjligt. Tipsa om att på omedelbart börja leta hem som är bra, dvs inte sommarkatts hem. Att fokusera på att hitta bra livlsånga hem istället för att få in pengar på kattungarna. Även om det blir en förlust.
Tex förklara för den ev nya ägaren att du helst ser att du får den summa som krävs för att förse katten med en bra mat medan den är hos dig/er/dem bra avmaskning och vacc. Men att det viktigaste är hemmet.

Sedan förklara att om de vill undvika problemet med kattungar kan det vara fördelaktigt med en kastraktion. Förklara ,om personen är omedveten om hur det ser ut, hur det ser ut med strökatts situvationen. Hemlösa katter som vill ha hem osv. Att om de inte kan försörja och inte vill ha kattungar men vill ha utekatt är det bästa att kastrera då p-piller ev kan ge sjukdommar som följd.

Är det inte bättre än att säga åk till vetrinären och kolla om du fortfarande kan kastrera och gör det då om du kan. Och gör det med ALLA katter utan avelsvärde.

eller, varför i hela friden LÄT du katten bli dräktig?

Är inte det bättre att då skriva ngt i stil som mitt ex ovan ?"

ingann
0

#56 lite OT: Man ska bara avmaska hundar och katter om man ser att de har mask. Misstänker man mask så finns det "kolla masken" att köpa på apoteket.

Regelbunden (och därmed onödig) avmaskning tar död på de naturliga bakterierna i tarmen som djuret behöver ha kvar för att vara friskt.

En liten jämförelse som faktiskt är relevant i sammanhanget: Ingen avmaskar sina barn regelbundet bara för att de sitter i sandlådan eller äter snö. Människor avmaskas bara när det är nödvändigt och det har SVA kommit fram till att det gäller även djur:)

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[marthiiina]
0

#58 jo det har du rätt i, dumt formulerat av mig. Men enligt vet så bör man göra det ändå en gång varje-vart annat år. Det där är lite olika beroende på om det är ute lr inne katt eller både och. Så förtydligende, nej jag sitte rinte å gör det flera gånger om året. utan har gjort det när jag misstänkt att så var fallet. och gjorde det flera gånger när de hade mask då jag visste att de hade de när jag tog över dem ifrån ett 2hem" där de var oönskade och skulle avlivas. Jag vet att de hade mask då ena spydde upp en boll som var runt 3-4 cm i diameter som bestod av enbart mask. och när man gjort enligt föreskrifterna enligt resp avmaskningsmedel. så bör man göra det igen en gång efter ett par månader för att vara säker. därefter engång varje till vart annat år. beroende på omsätndigheter.

men nu får ni skriva vidare själva då jag ska sova. SÅ tänker inte svar ngt mer förän imorgon. Mvh och sov gott :)

Gipzy
0

#46, bra skrivet! Jag kan bara tillägga att jag inte behöver skriva ngt själv, du (och några till förståss) har redan präntat ner samtliga argument jag tänkte komma med! Glad

Be27
0

Nu har jag inte läst hela tråden, men vill ändå kommentera på #16 ""vill jag ha en siames så köper jag en siames. Vill jag ha en huskatt så köper jag en huskatt":

Man måste ha i åtanke att inte alla tänker så. Tidigare kunne man få en huskatt där såg ut precis som t ex en birma, men till halva priset av vad de kostar hos en uppfödare. Är man då inte kattkunnig och tror man endast betalar dubbelt pga. stamtavlan - ja, då är det många som väljer att köpa huskatten (alltså birman utan stamtavla). Grunden till jag skrivar tidigare är, att man faktiskt inte längre/sällan kan få dessa huskatter till halva priset om man tittar på blocket. Tycker jag har set en tendens till att blandraser har börjat kosta mer eller i alla fall det samma som vissa raskatter Förvånad (35-4500 är inte ovanligt), och där kan jag verkligen undra mig varför man väljer att köpa utan stamtavla, när det inte längre är en fråga om pengar!

Linnea
0

#27 Du jämför överskottet av huskatter med adoptivbarn.. Jag tycker att folk ska adoptera mer! Tänk så många barn det redan finns och som föds i länder där kondomer och p-piller inte finns eller inte är tillåtna. Det finns nog tillräckligt många människor på den här jorden redan. Visst kan man få egna barn men vill man ha många så kan man gott adoptera ett par. Gör en bra sak för världen.

Skynda långsamt så går det fortare.

Sagolika
0

#56 Så du kommer att skaffa två planerade huskattkullar samtidigt? Du har redan flera som vill ha bebisar skriver  du. Låt säga att de får 6 kattungar vardera. Har du 12 jättebra hem på lut redan? Att du ska vaccinera, chipmärka och avmaska innan leverans är ju bra. Veterinärbesiktning av kattungarna vore bra om du la till också samt kastrering av dem så att inte de i sin tur bidrar till ännu fler oönskade huskatter i värsta fall.

Du skriver att orsaken till att du tar kattungar efter dina honor är att de har önskvärda egenskaper som sällskapskatter. Men du har inte brytt dig om att göra de viktiga hälsotester på både honorna och hanen som man bör göra innan de blir föräldrar? Detta är minst lika viktigt som att katterna har trevligt temperament. Om man nu tvunget vill ta huskattkullar bör man göra ALLT på rätt sätt, precis som raskattsuppfödarna. Såväl för katternas skull som de nya ägarnas.

Imasy
0

Fast det är ju inte bara att adoptera ett gäng ungar heller. Vägen dit är ju jättelång och kostsam OM man blir godkänd, så jag kan faktiskt förstå att många inte kan adoptera.

misty89
0

och det är klart att man väljer att hellre skaffa egna barn, jag menar man vill ju föra vidare generationerna,att ens blod ska flyta vidare eller hur man nu ska säga.

Hawknestgrove
0

Jaja då kröp det fram, det jag anade hela tiden. Än en gång avel på huskatter, bara för att de är så trevliga och minsann jag har bra köpare till alla ungar. Och så undrar du varför  tonen blir så fientlig här inne….. Så du tycker, att vi ska gratulera dig till att du medvetet utökat de hemlösa katternas skara. Vilket du kommer att göra, direkt eller indirekt.

MonicaLagerquist
0

Hoppas att jag läste fel men har du låtit en katt som inte är fullt frisk bli far till två kullar?

Stolt ägare till tre La permer

Hawknestgrove
0

Du läste halvrätt. Hon var inte säker på om  pappan var frisk… OCh vem har sagt att det bara är han som är pappa….

Imasy
0

Detta är ett väldigt känsligt ämne som upprör många, så jag vill be alla hålla god ton.

Blir det en massa svärord och påhopp så kommer vi stänga av den medlemmen i två veckor.

paow
0

de är väll självklart att man ska ta sitt ansvar som kattägare och kasterar sin katt? Annars skulle det ju krylla av oönskade kattungar? :o

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Hawknestgrove
0

#70 inte  alla tydligen…..

tuska
0

ååå va mycket jag skulle vilja rätta till hos #56

men det är bäst å va Tyst

Silvestris
0

Helt ärligt upplyser jag om abort helt enkelt för att jag vet att många inte vet att det går att göra abort på en katt. Det är allmän kunskap att det går att "spruta en tik" om hon blir tjuvparad. Det är inte allmän kunskap att det går att "spruta en honkatt" med exakt samma spruta för att avbryta en oönskad dräktighet och jag är helt övertygad om att det skapas många fler oönskade dräktigheter på katter än på tikar. Sedan finns ju alternativet livmoderabort, inte heller något så många känner till som alternativ.

Om någon frågar efter den smidigaste lösningen så är abort den smidigaste lösningen. Det är inte smidigt med en kattförlossning (i synnerhet inte om det blir kejsarsnitt), det är inte smidigt att hitta bra hem till kattungarna.

Istället för att försätta sig i situationen att man "tvingas" ge bort kattungarna till vem som helst eller avliva kattungarna kan man se till att kattungarna aldrig blir. Det är smidigast.

paow
0

#73 Alltså är det smidigast att kastrera från första början.

En katt låter dig sova i sängen. Ute på kanten.

Hawknestgrove
0

Applåder……. Tack. MEn du, abortspruta, som man ger till hund, jag har aldrig hört talas om det till katt…. OCh när du ger det till hund, så kommer ju tiken i löp med en gång efteråt, så då får man ju passa henne väldigt noga. Jag vet, för för  många år sedan, så hade sambon en stövartik som blev tjuvparad och vi fick åka in och ge henne en abortspruta. Så vi fick ha den inomhus ett bra tag efteråt. Det var på den tiden man fick ha hund i löplina…. det  får man ju inte nu.

Silvestris
0

Ja, katten kommer ju i löp efter att dräktigheten avbrutits så självklart måste man fortfarande vidta åtgärder så att hon inte blir dräktig på en gång. Abortspruta är nog ärligt talat främst ett "bra" val för en uppfödare som råkat på en oönskad parning på en avelshona hon inte vill kastrera.

tuska
0

#76  Hur långt in i dräktigheten kan man ge sprutan.

Jag har ingen egen hane men det är ju bra att veta,

Jag har trott att det skulle ges inom ett dygn.

Hawknestgrove
0

ja jag har för mig att vi fick åka rätt omgående.

Hawknestgrove
0

tuska
0

har läst och antecknat i min lilla komihåg bok.

Hawknestgrove
0

googlade och fick bra svar även  på abortspruta hos katt

Hawknestgrove
0

ingann
0

#56 läste inlägget mer  noga nu…  Vilka är kastrerade?

när jag skumläste igår fick jag för mig att det var dina katter men så var visst inte fallet när jag läste igen..

du bor på andra våningen, alltså i hyreshus.. hur går det med en fertil hane? strilar han inte ner lägenheten?

jag är inte helt emot huskattsavel men ska den förekomma så ska den ske på rätt sätt tycker jag.  har du testat och veterinärundersökt dina 3 katter innan parningarna så du vet att de är friska? kommer du avmaska, vaccinera, märka ungarna innan leverans?  har du några krav på de nya ägarna?

eftersom jag anser att alla katter oavsett härkomst är lika mycket värda så ska de också ha samma förutsättningar från start..

/Ingalill

Silvestris
0

Den kan ges till dag 45. Hyfsat långt in i dräktigheten alltså.

[marthiiina]
0

nu får ni väll ta och bromsa. Det hela är nu så otroligt aggresivt och off topic att det är skrattretande.

För det första, nej jag har inte låtit en icke frisk katt bli fader. Han är frisk. anledningen att han har svårt att inte bli fet är för att han är lat. han älskar och äta och gör det så mycket han kan. De har genomgått en besiktning och är fullt friska. Alla tre, och vadan detta påhopp om att bidra till hemlösa katter. nej det gör jag inte. Verkligen inte och det är rent utsagt oförskämt att ens påstå.

Dessutom vad i hela friden har det med saken att göra. Det är just detta jag menar, hur kan ni med gott samvete hålla på och formulera och diskutera så här. Vad är det vanliga folkhyfset?

Ni diskuterar nu en privat person och dess angelägenheter till en del och det ska jag bara påpeka är olagligt. Ni kan inte ge er på någon på ett sådant vis. Det är förtal och påhopp för att inte säga kränkning. jag tar visserligen inte illa vid mig egentligen för att jag anser att de som diskuterar och beteer sig så här på internet är inte så mycket att hänga upp sig på.

Men ni börjar inte tycka att ni gått lite väl off topic om inte annat. Detta är ingen diskution om mig eller om huskatts problemet. Eller kastreering eller för den delen adoptering. Då skall ni vända er till forumsdelen som avser off topic osv. Jag tycker det är sorgligt att ni med gott samvete beteer er på sådant vis. Men det är tyvär inte mitt problem, jag kan bara ändra mitt eget beteende och hålla koll på mitt liv. I övrigt är det inte min ensak. Min åskit har jag försökt fömedla och det var inget som helst påhopp eller påstående utan en konstatering. Men det är uppenbart att många som vistas på detta forum framkallat att forumet i sig inte längre har en god funktion i för många situvationer. Och nej jag säger inte alla. Men många och det är sorgligt. men det är bara att konstatera och gå vidare. Hoppas innerligt att många av er kan begrunda hela diskutionen och ha i åtankte hur dumt det ibland blir. Lämna mitt privatliv utanför då jag kommit till slutsattsen att det ej längre är värt att ens fortsätta besvara detta. nej alla är inte aggresiva och alla formulerar sig inte dumt och gör inte påhopp. men tillräkligt många. Vill vidare avsluta att många har goda poänger men det hela har spårat ur. Alla har rätt till sin åsikt och jag min. Men personangrepp leder ingen vart.

[marthiiina]
0

#83 skall dock trotts mitt tidigare inlägg tillägga. Ja de kommer få vet undersökning, avmask. chipp vacc osv. Ja de är undersökt och friska. Ja jag har många krav på en ägare. Och nej har inge som helst problem med kissande på fel ställen så att säga. men som mitt tidigare inlägg. Tänker bryta min involvering i denna tråd då detta inte längre är vettigt. Önskar alla en fortsatt trevlig kväll.

Gipzy
0

Involvering?????? Det var väl DU som startade tråden, förmodligen i avsikt att provocera!

Som man ropar i skogen får man svar!

ingann
0

#86 vilken tur du har Glad jag hade en hankatt förut som hann bli fertil innan kastreringen och det var inte kul.. han kissade överallt Obestämd

Angående det du skrev i #85 så är det ingen som gjort något olagligt i den här tråden. Allt jag läst utgår ifrån dina egna berättelser om dig själv och dina katter så det faller inte under någon lag om kränkning. Hade du däremot inte lämnat några uppgifter om dig själv eller dina katter hade det kunnat klassas som det, men nu utgår kommentarerna från din egen utsago.

Ha en bra kväll Glad

/Ingalill

Fridaybrew
0

finner varken personangrepp eller olagligheter som det ropas om. Däremot en diskution där folk har olika synvinklar och åsikter. Tycker det inte ska behövas tassas på äggskal för att riskera att någon ropar personangrepp eller olagligheter. När det är personangrepp så är det bara rapportera och olagligheter likaså.

/Fridaybrew

blondifire
0

tycker inte TS ska starta nåt man inte kan avsluta och nej, jag tycker inte det finns mycket som går off topic här om man läser ditt första inlägg där du väldigt aggresivt hojtar om att folk på forumet är otrevliga och dom flesta pengagalna?!!

Är man oansvarig och låter sin katt få ungar på helt fel grunder utan att ta sitt ansvar så som: testar föräldrarna, vaccinerar,chippar och avmaskar samt besiktigar innan leverans. då får man ta den kritiken som kommer för vi är många som gör mycket för att höja kattens status och dessa människor gör det väldigt svårt för oss.

Samma med dom som "använder" rasnamn för att kunna trissa upp priser och därmed oxå bidrar.dessa katter är på sin höjd avmaskade om ens det så där kan du snacka om penga kåta!!

Att vi som bedriver seriös uppfödning skulle vara pengakåta det är skrattretande! tror inte folk inser hur mycket pengar vi lägger på våra katter med tester m.m allt för att bevara rasen och föra fram friska sunda och psykiskt stabila katter.  där tjänar man verkligen inga direkta pengar,snarare tvärtom.

ibland ska man nog läsa igenom vad man skrivit och hur det kan uppfattas innan man trycker på ENTER!!

S*Winsnes Wilda

Hawknestgrove
0

Ja om du bara ville ha medhåll och applåder, så har du väl ingen anledning att ens ta upp och tala om, att du har vild backyardbreeding på dina huskatter och att du avmaskar slentrianmässigt. Detta är ju inte Klubben För Inbördes Beundran.

Mainebusters
0

#91  Kan inte låta bli att lägga till ett svar på sista meningen: Jo, detta kan nog ses som klubben av inbördes beundran emellanåt. Glad

spiritedaway
0

Vet inte om jag missat det, men hoppas du kan svara på detta TS. Finns det några fördelar med att låta katterna fortsätta vara fertila?
Fördelar vs nackdelar från din synvinkeln angående kastrering?

Jag ser mestadels fördelar och dom väger helt klart upp de få nackdelar som finns.

Sen eftersom den här tråden helt klart inte hålls till ett och samma ämne så är jag bara nyfiken och höra vad för slags tester du gjorde på kattföräldrarna? Skulle bara vara intressant att höra.

spiritedaway
0

#92 Tycker jag väl inte. Även fast kanske vissa vill uppfatta det så ibland.

Man måste ofta tänka hur man tolkar saker och ting.

Sagolika
0

http://kattforum.se/viewtopic.php?t=59217

Följande tråd innehåller mycket bra information till de som vill ta kattungar på sin katt.

emimollie
0

Bra skrivet #16,17 och 20 bland andra!

Förstår inte heller att du klagar över attityden när du själv skriver flera agressiva inlägg ovan!?!

Har själv både raskatt och huskatt som jag älskar båda lika mycket! Men jag skulle inte ta kull på min huskatt för det, även om jag tycker hon är världens finaste och goaste och säkert skulle få fina små kattungar! Som jag vet att jag hade kunnat placera ut till bra hem, tex. vänner och familj. Detta av många orsaker!

Det finns alldeles för många huskatter som behöver hem i dagsläget så jag vill inte vara med och spä på detta! Låter hellre de katter som redan finns och behöver hem få dessa platser som nya huskattungar annars hade tagit!

Sen vill jag säga att de som är emot och som du tycker är oförskämda här förmodligen bara vill upplysa och utbilda om ett sort problem som vi har med kattstatusen!

Och jag tycker inte det är konstigt om någon blir upprörd när man gång på gång läser trådar där folk tagit oplanerade kullar på sina huskatter mm. Och med oplanerade menar jag bland annat och många andra; ex kullar som inte har några regitrerade "släktträd" där man vet bakomliggande sundhet i katterna, sjukdoms historik! Att man inte vet så mycket om kattavel över huvudtaget! mm. mm. mm.

Och det är ju bevisat iom alla trådar där folk söker hjälp om hur man gör!?! Inte sant?

Hoppas min ton inte uppfattas som agressiv, är bara ärlig och saklig om vad som faktiskt är i nuläget vad gällande huskattsavel!

Ps. Är säker på att alla raskatt uppfödare älskar huskatter och att många av dom har egna, det är inte där problemet ligger! Det finns fler än vad som efterfågas helt enkelt! Sen kan man ju tala om många andra problem det ger vidare…

Imasy
0

Vi får nog komma överrens om att vi alla är oense i denna fråga.

Låser denna tråd då det inte längre verkar komma något konstruktivt ut av denna tråd.

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer