Är min katt mager?
Är min katt mager? Han är 17 år gammal, har hört att de kan gå ner lite då.
Ger honom mat 2 gånger om dagen, och mycket.
Gör så för att han ska bli hungrig och äta så mycket han orkar, märker då att det sätter sig på hans vikt, vilket är vad jag vill.
Tro inte att jag tvingar honom att vara hungrig och sen hetsäta, ger inte honom mat 2 gånger om dagen varje dag. Det kan variera.
Är han spinkig enligt er, kattkunniga? Har tyvärr ingen våg hemma så kan inte väga honom.
Men att bara titta på en bild. Är han smal?

Han är ju en liten katt o han är tunn. Mager ja kanske. Om han är så gammal så skulle jag ta honom till vetten o kolla upp honom. Han kan behöva specialkost eller så.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Jag skulle ge honom obegränsad tillgång på torrfoder. Har du avmaskat honom?
http://www.svidjas.se

Håller med ovanstående, är han så gammal som 17 år så kan det vara svårt att hålla vikten uppe, en så gammal katt ska absolut ha fri tillgång till obegränsat mängd matt alltid!!!
Han behöver kost speciellt anpassad för äldre katter, med högre fetthalt. Ge honom gärna rått kött som tillägg, han kan ha problem med att tugga vid den åldern och gör det ont så är ju inte aptiten på topp.
Ta honom till veterinärern för en seniorkontroll också.
Jättesöt kisse, vilken ynnest att få ha sin vän kvar så länge, hoppas du får behålla honom några år till.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Gör ett enkelt test: Stryk katten över ryggen. Känns ryggraden vass är katten mager. Min dotters gammelkatt, som dog i mars, blev sådan de sista åren han levde. Mina egna 14-åringar har ännu inte nått det stadiet.
Det är viktigt att hålla en äldre katt vid god vigör. Det är kloka råd du får ovan. Håll koll på att katten dricker ordentligt också. Det går fort att bli uttorkad i sommarvärmen. Det är normalt att katter blir lite slöa i värmen, men känner du dig orolig så sök veterinär.
#4 Jag kan känna att hans ryggrad e lite utpetande. Han dricker inte så mycket vatten för att blötfodret innehåller vätska, men han dricker nog minst 2 gånger om dagen har jag märkt. Tack för tipset om det där med ryggen :)
#2 Han vägrar att äta torrfoder, han vägrar verkligen. Prövade att krossa lite och blanda i hans blötfoder, så fort han nosade på det så gick han iväg och hn åt inte på nästan 2 dagar och maten bara stod där och torkade och dammade.
Jag tror att min syster avmaskade honom 1993-1994 när han blev kastrerad, öronmärkt och förhoppningsvis vaccinerad och avmaskad. Kan fråga henne :)
#3 Tack! Jag är osäker på att han har svårt o tugga eftersom att han inte visar något obehag om han tuggar på hårda saker. Hade stora knäckebrödssmulor på golvet för några veckor sedan som jag skulle dammsuga upp men innan jag hann omma dit med min dammsugare rullandes bakom fötterna på mig så satt han där och åt upp några bitar.
Knäckebrödet var ganska hårt i sig..

Han är innekatt hoppas jag? Vi har utekatter och de maskas av vid behov, och det blir nog en 4 gånger per år eller nåt.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6 Ja han är innekatt, han har varit det hela sitt liv. Brukar gå ut med honom ibland på gården med hans sele och koppel, barnen brukar komma fram och skåda honom och han vägrar nästan att gå hem igen efter 10 minuter utomhus..

Vad äter han för blötmat?
De flesta våtfoder man hittar i affären är rena rama skräpet.
Mjau är bra men i övrigt är det ena värre än det andra…
Fullfoder från djuraffären finns ju också som mjukmat, kanske skulle han må bra av några burkar A/D.
Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!
#8 Han äter Pussi blötfoder.
#9 ja ett tips är att prova Hills A/D, finns på foderbilen.se eller hos veterinärer (ofta).
http://www.svidjas.se
#10 Ok tack

På ett sätt är det bra att det är blötfoder han vill ha. Du behöver inte fundera så mycket över hur MYCKET han dricker, men han ska förstås ha tillgång till vatten också.
Jag tycker du ska testa MJAU kattmat i tetrapack (pappförpackning alltså). Köper själv mest den vanliga i plåtburk, eftersom jag har fyra katter och det blir billigare så. Den maten gillar de bäst när burken är nyöppnad, men den är inte lika populär när den stått öppnad i kylskåpet. Nån gång i veckan får de tetrapack istället och då kastar de sig över maten. Den maten verkar inte försämras av att stå i kylen från ett mål till nästa heller - om jag ska gå efter katternas reaktion. Det vikltiga är att din katt tycker om maten och äter ordentligt. Lägg inte upp för mycket mat utan hellre många små portioner.
Hills A/D är jättebra efter vad jag hört, men också jättedyrt. Så jag ser det mest som dietfoder till en riktigt sjuk katt. Det är väl det fodret som går under smeknamnet almost dead - fodret som får en jättesjuk katt utan matlust att ändå äta.
#12 Okej tack för ditt råd