Katter iFokus

Katter

Etiketteravelgenetikuppfödning
Läst 14056 ggr
kattis9
0

katt gravid..

Hejsan.

Jag har en katt som jag tror är gravid..

Hon är väldigt tjock o spenarna är rosa o de kommer ut genomskinlig vätska ur dom..

hon är mera kelig och sover väldigt mycket.

Direkt när man häller upp mat så äter hon.

Tror ni hon är gravid? i så fall .. när är de dags?

Josefa
0

Varför har du låtit henne bli dräktig?

MonicaLagerquist
0

Kommer det  mjölk ur tuttarna så är det troligen bara några dagar något dygn fram tills dess att hon ska ha.Håll katten inne och under uppsikt hela tiden.

Stolt ägare till tre La permer

tuska
0

En dräktig katt ska ha fri tillgång till bra mat.  Gör en bolåda åt katten där hon kan få sina bebisar, håll katten inne så hon inte skaffar sej ett gömställe utomhus.

Millimina
0

Instämmer med Tuska.

Bädda varmt och mysigt åt henne och ha lite koll på henne så ska kommer nog de små kommer snart! Lycka till! Glad

kattis9
1

#1 för att jag tycker hon ska få vara mamma innan hon ska bli av med källarvåningen. pratade med vet. dom sa att katten ev kan ta skada om man kastrerar eller så utan att den fått ungar. Ja tror de finns regler för människor.. att antingen ska man fått ett barn eller vara över 25 innan man får ta bort källarvåningen? om man inte har någon sjukdom i det då. Oavsett vad så kände jag att jag ville ha en kull…en släkting till mig, hennes katt har fått åtta kullar tror jag?..om inte mer..och jag ville känna hur det var osv.

(jag hade frågat släktingen om hur de går till o allt men hon är utomlands o  har inte tid)

#2:jag vet inte om det är mjölk? men de är i alla fall en genomskinlig vätska som kommer ut när man trycker försiktigt.. jag har tvättat hennes tuttar o så..

#3: jo hon har fri tillgång till mat men när man fyller på på morgonen så äter hon direkt .. det var så jag menade.

Jag har gjort i ordning en bolåda eller vad man säger. men min andra hankatt lägger sig i den istället.. men ja ska göra i ordning flera. Tror ni att de är dags snart? jag har inte känt så mkt på hennes mage för jag tror hon blir stressad av de så ja har inte känt några fosterrörelser eller vad man säger… inte ens när jag tvätta henne om tuttarna o kände på hennes mage.. de va helt stilla.. men de kan ju vara för att de sov? eller att hon inte är tillräckligt gången?

Jag vet inte när hon blev parad.. eller när hon löpte sist.

så man ska hålla henne inne? jag trodde de drog sig in när de skulle föda.. min släktingskatt är utekatt 24/7 o hon har aldrig fött långt borta. utan oftast i deras trädgård eller på trappan o sånt.. o hon har haft kullar på vintern o sånt med. men de är väl olika från katt till katt antar jag.

Kommer bli svårt att hålla en katt inne som vill gå ut.. men ska hålla koll på henne.. eller i alla fall försöka.

Finns det tecken om hon tex varit ute o fött o sen kommer tillbaka? blir magen mindre på en gång?..

line84
0

Skrikandes

Josefa
3

Det är pga #¤%&% som du och dina släktingar som det fonns så många hemlösa katter. Det där med att ha haft 8 kulla på sin katt skulle jag hålla tyst om, istället för att skryta om det.

Och den veterinären som sagt åt dig att en honkatt mår dåligt av att kastreras innan hon fått en kull vill jag gärna ha namnet på. H*n borde anmälas.

kattis9
1

#7 visst.. de är pga mig o mina släktingar ENBART att de finns så många hemlösa katter… TROLIGT.

Jag kan tala om att alla dom åtta kullarna har fått hem o lever fortfarande idag.. och mår bra.

Jag skryter inte om att hon fått åtta kullar.. Jag bara nämnde de för de betyder att hon vet mycket om katter o deras födande.. osv..

Jag tänker inte lämna ut några namn.

Jag tror inte katter mår sämre av att få en kattkull innan de kastreras.

Jag antar att jag inte kommer få någon hjälp här?..

Jag bad om råd. ska ja ta henne till vet. o ta ut ungarna genom kejsarsnitt o få dom avlivade?.. nej skulle inte tro de.
Jag tar bra hand om min katt.

Har ni några råd om hur man kan se hur nära det är.. vad man ska göra osv så ge dom gärna. Att skälla o hålla på hjälper inte. Det kan ni väl förstå själva?..

Josefa
2

Du kan knappast ha så bra hand om din katt om du inte vet när hon blev dräktig. Sen är det bara att räkna ut när ungarna föds.

Josefa
2

Och om din släkting med de 8 kullarnba vet så mycket om kattavel, så är det väl bara att fråga henne om råd.

kattis9
0

skrev just ett inlägg men de försvann.

Jag håller visst mina katter bra. Det har jag fått höra av folk som kommer hit.

Bara för att jag inte vet när hon blev parad så är jag djurplågare då med andra ord? eller har inte bra hand om min katt..?

De var de sjukaste jag hört på länge.

Om du hade läst det jag skrev innan i tråden så hade du vetat att jag inte kan fråga min släkting pga att min släkting är utomlands o har inte tid.

Men du vill väl bara få ditt sagt o bryr dig inte om andra?

Läs nästa gång.

Trodde de fanns några kattälskare på den här sidan som kunde hjälpa mig men tydligen hade jag fel

pratar inte om 2 3 4.. dom gav i alla fall bra råd.

Josefa
0

Ja, jag förstår ju på dina inlägg att du och jag inte tolkar ordet kattälskare på samma sätt.

flatteflickan
2

Kattis är min syrra och jag är så sur på vissa här. Hon tar hand om sina katter väldigt bra och hon bryr sig om dom mer än något annat! Den dräktiga katten brukar vara ute mycket så det är svårt att veta exakt när hon blev gravid. Hon kom hit för att få svar på frågor hon hade inte för att ni ska bitcha emot henne bara för att katten inte är kastrerad och för att hon inte är renras…

Det finns väldigt många som väljer blandras före "ren"rasiga för många anledningar så ni behöver inte oroa er över att dessa ungar kommer bli hemlösa. Vissa kan sin sak med katter och säljer till bra människor som jag kan garantera att min syster kommer göra och sen finns det dom som har sommarkatter. DOM är riktiga djurplågare som kastar ut djuren men min syrra som tar hand om sin katt 365 dagar om året  och ser till att hon mår bra är den som blir attackerad med en massa elaka svar!

Skärp er era tjura idioter som är så tuffa bakom tangentbordet! Ge råd istället så att kattungarna får en bra uppväxt och inte hamnar på gatan då!

Ni som vill ge råd och är trevliga ge gärna mer råd, ni andra : Skaffa ett liv . Skrikandes

/FF

oh-la
2

jag tror att mycket av irritationen här beror på att det finns väldigt många här som jobbar med hittekatter och ser hur det funkar med många huskatter. att göra som din släkting och ha katten ute t.ex. borde vara rent av olagligt. det bildas så många hemlösa katter när honkatten lägger ungarna på ett ställe ute och de inte hittas. på vintern fryser de sedan ihjäl. klart man märker att katten har fött, men honkatter kan vara väldigt försiktiga med sina bon, och det är skitsvårt att hitta ungarna (jag har försökt ett par ggr på bondgårdar).

katter har inget behov att att få en kull ungar. då tar man sina egna känslor och lägger dem på katten. en katt kan t.ex. inte tänka att "oj, vad jag skulle vilja ha ungar nu till våren". ta sedan en koll inne på blocket på alla kattungar… tyvärr finns det inte hem till alla och en hel del av dem kommer antagligen avlivas eftersom de inte får hem.

när du nu ska ha kattungar är det viktigt att du tänker på några saker. för det första, honkatten får ABSOLUT inte gå ut från och med nu och tills ungarna är 12 veckor, och hon är kastrerad. risken är nämligen att hon börjar löpa igen direkt efter att kullen är född, och blir dräktig med en ny kull direkt. inget snällt mot honkatten… tänk också på att hon måste ha bra mat! inget jäkla friskies eller liknande. ungarna måste också ha en bra mat när de fötts. det enda som duger i mataffären är blötmaten. allt torrfoder är rena skräpet och verkligen inget för en dräktig elelr digivande honkatt. tänk på att något kan hända under förlossningen och att det kan kosta massor! måste hon snittas går det lätt på 10-15000. tänk också på att hon kanske inte tar sig an ungarna och att ni bör ha allt hemma om ni skulle behöva nappa dem.

tänk också på att ungarna bör vaccineras, id-märkas och veterinärbesiktigas innan de säljs. dett för att vi alla MÅSTE hjälpas åt med att se till att huskatternas status blir högre! det är det djur med den lägsta status idag, och framför allt i avel. vilket annat djur släpper man bara ut och låter dem para sig med vad som helst? även pappans lynne spelar in på hur kattungarna blir, och släpper man bara ut dem har man ju inte den blekaste aning om vilka gener pappan har.

kattungarna får absolut inte säljas innan de är 12 veckor gamla. tyvärr tror många att det bara är att släppa ut mamman och så har man massa mysiga kattungar, men det kräver enormt mycket jobb och det kostar en del också.

det viktigaste är nästan att du märker och registrerar ungarna på dig innan du säljer dem. om de skulle hamna hos en oseriös person som dumpar dem efter sommaren kan man i alla fall se till att de kommer tillbaks till dig.

och ta gärna en titt inne på www.hittekatter.ifokus.se som är en anna sida om katter här på iFokus. då kanske du förstår varför Josefa blir så upprörd… där inne kämpar de varje dag med katter som bara släpps ut och lägger sina ungar nånstans där de inte hittas, eller med kattungar som hamnat hos oseriösa köpare och blir dumpade. ja till och med med de kattungar som ligger på blocket och inte blir sålda och tas till veterinären för att avlivas hamnar där om de har tur.

Kattflicka
0

Det rådet jag kan ge är att du läser på så mycket som du bara kan. Sedan läser du på lite till.

Tänk på att vaccinera, avmaska och id-märka ungarna, samt att de ska vara tolv veckor när de flyttar till sina nya hem. Det kostar ju lite att vaccinera och id-märka, men ta betalt för ungarna när du säljer dem så slipper de bli sommarkatter. 

Det som gör människor här inne upprörda är antagligen att du inte alls verkar veta vad du sysslar med. Du verkar ha väldigt lite kunskap kring avel, som inte vet när hon blev dräktig, eller när ungarna ska komma. Du visste inte heller att man måste hålla katten inne. och det är en myt att katter behöver paras innan de kasteras. jag hoppas att du missförstått vetrinären, för vetrinären har fel. Hoppas att din kusin inte tagit åtta kullar på samma katt, för det är inte bra för en hona att få för många kullar. vet du vem pappan är till din kull?

jag tvivlar inte på att du tar bra hand om din katt och vill hennes bästa. men det är liv vi pratar om här. ska man avla på sin katt så MÅSTE man läsa på. Allt för att det ska gå rätt till, och ungarna ska få en bra start och fortsättning. Det är mycket som kan gå fel, både för ungarna och honan.

och självklart så är inte du ansvarig för alla hemlösa katter. men anledning till att det finns så många hemlösa katter i sverige (runt 100 000) beror på att folk parar sina katter hejvilt. det är ett resultat av oseriös avel.

Många här inne blir upprörda, men om du söker på internet och kollar på bibblan så kan du säkert hitta mycket bra information. kanske så kan folk ta och länka till bra sidor i denna tråden?

jag önskar dig lycka till och hoppas att allt går bra.

flatteflickan
0

#14 Jag förstår att det är många hittekatter, jag vet redan det. Men varför kommer folk hit och blir arga på henne ? Hon kommer ju inte låta dom bli hittekatter och hon kommer kastrera sin katt. Hon ville ha EN kull efter henne och det är allt. Vi kommer bara sälja dom till seriösa människor som inte kommer slänga ut katten.

Vi bad om lite råd så för att vara säkra på att vi visste allt tills det är dags så ni behöver inte bli sura och irriterade på oss eller oroa er över ungarna.

/FF

kattis9
0

tack för att ni tog er tid till att skriva era inlägg.

JAg tror att jag vet vem pappan är i alla fall. men jag är inte helt hundra. Det finns inte många hankatter att välja mellan. De flesta hankatter här är kastrerade.

Jag ska söka på internet o kolla på bibblan om böcker och information.

Jag förstår också att vissa blir upprörda men de kan gärna ta reda på info innan de hoppar på. Bara för att jag inte vet när hon blev parad så betyder inte det att jag inte tar hand om min katt eller att jag tänker slänga iväg kattungarna till vem som helst.

Jag har själv tagit hand om hemlösa katter som folk "slängt" iväg.

Jo, det var samma katt som fick kullarna men hon mår hur bra som helst och är kastrerad idag.. pga att hon är för gammal för o få ungar nu.

Hennes andra kullar har hem och mår bra idag.

Visst de kan finnas katter som skadas pga att de fått för många kullar men vet kollade när hon kastrerades o inget verkade vara fel i alla fall.

Oavsett vad.. så hoppas jag de kommer gå bra.. o att ungarna kommer födas friska o hamna i bra hem.. hittar jag inte tillräckligt bra hem så får jag helt enkelt behålla dom själv. Men jag tror inte det ska vara några problem.

oh-la
0

#16, jag är inte det minsta arg, och jag kan ju inte tala för någon annan än mig själv Glad och jag förutsätter då att ungarna kommer vaccineras, märkas, reggas och besiktigas innan de säljs. det är nämligen A och O för en seriös avel.

tyvärr kan en familj verka hur bra som helst, och sedan dumpa katten ändå. det är ju sällan någon kommer och säger "Tja! jag tänkte dumpa katten i skogen när den är 6 månader". samma sak med framtida ungar på kattungarna om du förstår. om man räknar med att en katt i genomsnitt får 4 ungar, varav 2 honor i varje kull skulle en honkatt på bara 5 år kunna vara grund för 456 nya katter. förstår du vart jag vill komma?

flatteflickan
0

#18 Jo jag förstår det. Blandraskatter behandlas inte samma som renrasiga och det tycker jag är hemskt. Men vi tar hand våra katter och gör vad som krävs för att dom ska må bra och så. Jag vet att människor kan säga sånt och ljuga men jag kommer bara leta bland folk som jag känner väl som är mina vänner liksom som aldrig skulle göra något sånt. Vi är seriösa med denna kullen och det kommer bli vår enda kull med. Jag menade inte just dig utan bara vissa människor. Skulle kanske sagt det men tack för att du inte är arg iaf Skrattande

//FF

kattis9
0

18 förstår vart du vill komma. Dett finns många katter i världen.

Många av dom är hemlösa.

Nej de är självklart ingen person säger så rakt ut. då är de riktigt sjuka i huvudet.

Men man får känna sig fram oavsett om den är kastrerad bes vaccinerad reggad allt .. och tillomed är renrasig:O så kan de ändå slängas i skogen, bli matad till ormar..sexuellt utnyttjad. osv.. De finns inga sätt att veta va som kommer hända med ens katt. Det finns många sjuka människor. Man kan inte göra mer än sitt bästa att hitta ett bra hem. och hoppas på det bästa.

Min släkting brukar oftast ta namn o nummer så hon kan ringa dom.

Visst man kan uppge falskt nummer o namn..

Jag hoppas jag kommer hitta bra hem som kan ta hand om kattungarna. när dom nu kommmer??:O

jag har gjort tre bolådor som hon kan vara i alla fall. får se om hon tycker dom duger eller gör sin egna.

i värsta fall, ringer jag vet..

Men jag ska leta på nätet info. tänkte eftersom detta var ett kattforum så kunde jag be om råd o sånt här. Men de är väl klart man kan inte få för mycket information antar jag.

Den här genomskinliga vätskan som kommer ur tuttarna är de mjölk? de ser inte ut som de i alla fall. Men de kanske är "början-mjölk" eller vad man ska kalla det.

Jag känner som sagt inga fosterrörelser hmm..

Men har inte heller kännt så mycket på magen.

Några tips på hur man mer kan göra för att veta hur långt det är kvar?

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Ber SAMTLIGA att tänka på tonen.  

# 13 vänligen tänk på dina ordval

oh-la
0

#20, det enda du kan göra är att ta henne till veterinären och göra ett ultra på henne. det är fullkomligt omöjligt att gissa hur långt det är kvar.

vad gäller raskatter… en raskatt är id-märkt redan när den lämnar sin uppfödare i typ alla fall. det innebär att om katten dumpas så kommer den att hitta tillbaks genom sin id-märkning. de som jobbar på katthem ser sällan eller aldrig raskatter, och de gånger de gör det handlar det ofta om en akut situation, som allergi eller att ägarna dött som de hamnar där. att man köper en katt för 5000-10 000 och mater ormen med… nja, då har man verkligen för mycket pengar Flört

att bara ta namn och nummer är ju helt meningslöst. ringer du och frågar om katten är det ju klart att de kommer säga att katten mår bra oavsett. är de riktigt kluriga säger de antagligen att katten blev sjuk eller skadad och behövde avlivas. det enda sättet att göra det seriöst på är att id-märka katten. det kommer man inte ifrån, och jag hoppas verkligen för mitt liv att ni är såpass seriösa (för att inte vaccinera och märka och regga är verkligen så långt ifrån seriöst som man kan komma, och då tänker man inte det minsta på katternas bästa), för annars blir även jag lite trött, och jag är ganska tålig Skrattande men jag tror och hoppas verkligen att ni gör det här med kattungarnas bästa i tanken och att det är så genomtänkt att kattungarna får den bästa starten i livet. tyvärr tycker jag nog annars att det är bäst att ta bort ungarna innan de föds, men som sagt, jag tror verkligen inte så illa om dig att du skulle vara oseriös Glad

kattis9
0

nej jag är inte oseriös.

Jag tar bra hand om mina katter.

Jag hoppas de kommer gå bra iaf.

JAg får se om jag tar henne till vet o gör ultraljud.

Annars får jag kolla efter tecken o sånt.

kattis9
0

att ta ultraljud o ta katten till vet kan ju vara väldigt stressande för henne..

Destany
0

en sak som många inte tänker på e att hanen kan vara elak mot ungarna. du skrev att du hade en hankatt oxå? håll koll på honom när han e i närheten av ungarna för jag förlorade 2 kattungar pga min hane här hemma när honan fick en kull för några år sen. han bet ihjäl 2 av ungarna o veterinären sa att det inte var nån risk att hanen skulle skada dem men det gjorde han..

Lycka till med din kull =)

tuska
0

En klar vätska ut spenarna är inte mjölken, den är mycket konsentrerad vit vätska som ungarna behöver kallas råmjölk, det innehåller massor av antikroppar som ungen behöver för att må bra sina första dygn.

När katten ligger och vilar kan du väl känna om det är liv och rörelse i magen, lägg din hand på sidan av kattens mage, ha handen där en längre stund så kanske du kan känna ungarnas rörelser.   De 14 sista dagarna av dräktigheten känns rörelserna tydligt man kan få en rejäl kattunge spark Skrattande

Man brukar se på katten när det är dax hon letar efter bo lådan och bäddar går ur lådan och sen dit igen eller på ett annat ställe som kanske passar henne bättre, men så kan de göra flera dagar innan de änteligen kommer kattbebisar.

Läs på hur du kan och som du kanske måste hjälpa din hona med, att ta hand om ungarna kanske inte är det lättaste för katten, det är en förstagångshona å de kan vara väldigt "bökiga" de kan bli stressade av födandet och hormonerna kan dröja innan de lägger sej på plats.

HanKatten som tar hennes plats i bolådan kan störa henne, tänk på det. Det är inte alla honor som tillåter en hane att vara i närheten vid födseln.

kattis9
0

jag var just o klappade henne och jag kände flera sparkar:O:O så det verkar inte vara en skendräktighet..

Vad är det för genomskinlig vätska som kommer ur hennes spenar då?

undrar hur långt det är kvar.

Hon har inte börjat böka efter bo än..

jag ska se om jag kan komma på en lösning till de där med hankatten men han är jättesnäll!..

om han skulle komma för nära tror jag att min hona skulle försvara sig.

men jag ska tänka på det som sagt.

ska se om jag  kan hitta något på nätet hur man kan hjälpa honan vid födseln.

kattis9
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

va tror ni?

tuska
0

Bilden är inte så tydlig.

Vätskan du funderar över är väl mjölk körtlar som vaknat, men inte börjat att producera mjölk.  Kattungarna ska nog födas innan det riktigt kommer igång med att producera.

Många katthonor vill att man är i närheten och håller tass, många honor blir oroliga och följer springande efter matte-husse när de känner att de får samandragningar.    Jag tror du ser tydligt på din hona när hon ska ha sina ungar, håll henne inne bara med en toalåda att göra sina behov i.

kattis9
0

okej ja jag hittade ingen bättre bild. bilden är tagen av min kompis.

Jag ska som sagt leta efter tecken..

Jag ska iaf läsa på .. ska till bibblan i stan imorgon kanske kan se om de finns någon bok med info. Annars får jag höra med folk som fått kullar o sånt innan.

tack iaf för råd.

tuska
0

Bra vore om du hadde någon som gjorde dej sällskap vid kattfödseln, det känns väldigt pirrigt när man står helt ensam.

Själv har jag min gubbe på nedre botten i huset så honom kan jag hojta på om jag vill något. Kaffe är bra för då håller man sej vaken och pigg, för ofta får man vara vaken något dygn.

kattis9
0

Ja de kommer nog vara flera personer som är här när katten ska föda. Men samtidigt så ska väl katten få vara ifred med så den inte blir allt för stressad.

Dricker inte kaffe men tack för tipset.

Jag har journummer till en vet. ifall något skulle hända.

Jag hoppas dock allting kommer gå bra.

Mona22
0

Se till att ha henne inne nu bara så hon inte lägger ungarna utomhus någonstans och blir med barn direkt igen. 
Tycker även att veterinären borde veta bättre än att säga att man ej kan kastrera en hona som ej fått ungar.Obestämd

Läs på ordentligt om kattfödsel osv. Allt kan flyta på perfekt men det kan även gå sååå fel. Det kan vara bra att veta exakt hur man ska göra då.

Lycka till och som sagt tidigare , vaccinera osv och se till att nya ägarna kastrerar bebisarna sedan.

kattis9
0

jag ville ha en kull också innan ja kastrerar henne. så de hade jag nog gjort oavsett..

jag ska läsa på om kattfödsel o komplikationer.

dom nya ägarna får ju välja om de ska kastrera elelr inte.

de är ju deras katt då..

tack för lyckoönskningarna.

Hawknestgrove
0

MEn gud…. Ska du ta entre vid förlossningen också? Att du låtit henne bli gravid, när du inte har ett hum om ens hur länge en katt går dräktig är skamligt. Inget annat och våga inte kalla dig eller de omkring dig för kattvänner. Du är just nu en bidragande orsak till att din katthona kommer att producera  11 miljoner kattungar på 10 år. Congratulatuions…….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

katterna
0

En katt mår mycket bättre av att få va kastrerad. Hanarna slipper slåss om sitt revir. Honorna slipper löpa gång på gång. Och katterna blir mycket lugnare och får mer harmoniskt liv. Så du kan ju alltid påpeka det till dem nya ägarna :).

kattis9
0

Jag vet hur länge en katt är gravid MEN jag vet inte när hon blev parad därför kan jag inte räkna ut när hon kommer få ungarna.

Jag ska vara med vid förlossningen.

Jag ser min katt som en bäbis.. Jag tar hand om henne.

Jag har tagit emot katter som varit hemlösa. som skulle blivit avlivade osv. SÅ att  säga att jag är en INTE är kattvän är LÖGN.

Jag är kattvän och mina vänner också. Jag har haft katter HELA mitt liv.

Det är som jag ska säga till dig kastrera din katt (om du nu har någon) de är ditt val!.. Du är ägare till katten..

Jag tycker de som ska få katterna ska ha ett eget val. Precis som jag fick ett val när jag fick denna katten.

kattis9
0

36# ja visst man kan ge råd om vissa saker när de gäller kattungar till de nya ägarna men i slutänden är de deras val.

Gipzy
0

TS, jag rekommenderar dej att gå in på Hittekatter iFokus, klicka därefter på en tråd med rubriken "Alla dessa oseriösa kattägare" så förstår du (förhoppningsvis) varför folk, inkl. jag själv, blir upprörda!

Håller f.ö. med Josefa till 100%!!!

kattis9
0

Jag har haft katter hela mitt liv, jag har tagit hand om katter som inte är mina egna. Jag har tagit katter som inte har något hem. Jag har räddat en katt i sista sekund som skulle blivit avlivad.. "för att h*n hade inte tid längre". osv. Min släkting har jobbat på katthem. Även uppmuntrat folk att ta hittekatter som inte har något hem.

Ni tror ni vet så jävla mycket o säger att jag inte är kattvän

Det är ren LÖGN kan jag säga. Ni hoppar på innan ni har någon information och antar saker.

JA jag vet att jag inte vet när hon blev parad.

De gör inte mig till en som inte är djurvän.

De finns INGEN förutom NI som sagt att jag inte är djurvän.

linka73
0

Har lästa alla inläggen på denna spalt. Jag blir förvånad!

Kattis ville ha några bra proffsionella svar men fick bara ett fåtal. Resten var helt förkastligt att bara läsa.

Hur svårt kan det vara att bara svara på hennes frågor. Själv ville jag ha svar och gick in här.

Har en liten katt som ska ha en kull när som helst. Vet själv inte riktikt exakt vilken vecka hon blev parad. Varför? Jo vi jobbar hela dagarna och har inte kunnat kontrollera när detta skedde, bara vilken vecka hon hade flitigt besök. Både katt och kattungar kommer bli väl omhändertagna både hos oss och via vår vetrinär om någon skulle undra. Jo både denna lilla tjej och vår underbara stora hankatt är hittekatter och lever nu ett underbart liv till er som undrar.

Jag hoppas Kattis har hittat något bra ställe att få sina frågor besvarade och önskar dig lycka till!

kattis9
0

Tack linka73:) kul att höra att du också ska få kattungar snart.

Har msn om du vill prata. :)

Har du fått kullar innan? bara undra. 

tack för lyckoönskningarna:) önskar dig lycka till med. du kommer säkert få hur fina kattungar som helst!:)

majvi
0

När man vill ta en kull på sin katt gäller det att tänka längre än de forsta 12 veckorna i kattungarnas liv.De nya ägarna kanske heller inte kastrerar katten och tror att h*n placerar kattungar i bra hem men istället blir katten övergiven och honkatten får ungar som föds i hemlöshet.Folk kan t.ex bli allergiska och placerar om kattungen i ett nytt hem i all hast.

En katt kan ge upphov till väldigt många ättlingar..

På hösten brukar det vara väldigt många kattungar som hittas övergivna,inte bara de som skänkts bort utan även dom som det har tagits bra betalt för.Men en kattunge kostar ändå mindre än ett dataspel och man kan ju ledsna.

Men ni som tar kullar på era katter tar väl naturligtvis tillbaks kattungarna om de nya ägarna visar sig vara allergiska,får barn,ska jobba utomlands och inte kan ha katten kvar.

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kattis9
0

jag skulle i alla fall antingen ta tillbaka katten om de får problem. Eller försöka hitta ett annat hem.

Jag tog emot en katt som skulle avlivas o hittade ett nytt hem till den,  i det nya hemmet visade de sig att den katten inte kom överens med deras katt o även fast de va nu deras ansvar att hitta ett nytt hem hittade jag ett annat till katten för dom kunde inte hitta ett.

Och ja jag tycker det är förjävligt att katter lämnas på hösten o förstår att de hittas en del katter som idioter lämnat efter sig.

Tur att de finns en del djurvänner i världen i alla fall.

kattis9
0

hittade en dikt på nätet om sommarkatter.. tyckte den va hemskt men sann.

"Förra sommaren, en årstid så ljus kom en familj till deras sommarhus. De skaffade en katt så liten o go, natt och dag fick den inne bo. Han myste och trivdes i moderns, att matas o kramas och kallas vid namn. Men sommaren tog slut o hösten kom sen.

Semestern var över, familjen for hem. Katten tänkte: vad gjorde jag för fel? vad hände med allt lek och kel?

Jag står här vid dörren och väntar på er, säg mig, älskar ni mig inte mer?

Där satt han på trappan dag o natt. Stackars stackars sommarkatt! Kylan kom närmre och snön föll vit. Katten tänker: varför kommer ni inte hit?

När våren nalkas igen kommer familjen till sitt sommarhem, kom lilla kissen ropar de lent, men för han som blev lämnad kvar var det redan försent…

Under en lövhög han ligger så still, den kärlek han fick räckte inte till. Av kylan och svält ett kattliv dog ut. Och detta på grund av att sommaren tog slut…"

Har ändrat på en del ord.. men den stämmer tycker jag i alla fall.

Josefa
0

# Linka och Kattis

Nu får ni väl ge er. Ni snackar om att ni är stora djurvänner men att ni inte kan hålle reda på er katt hela tiden på grund av jobb osv, så därför kan ni inte veta när de blev parade. MAN SLÄPPER INTE UT EN OKASTRERAD KATT. Så enkelt är det.

Sen undrar jag vad det var på för katthem din släkting jobbade Kattis, när h*n en samtidigt låter sin egen hona få 8 kullar. När man ser i vilket skick hemlösa och omhändertagna katter många gånger är i så tänker varje normalt tänkande människa om, om de ev skulle vilja vara sugna på att ta en kull ungar på sin egen katt.

Och du har påpekat hur många gånger som helst nu att du minsann har tagit hand om både en hemlös och en avlivningshotad katt. Får det inte dig att tänka lite? Vi som håller på med sådana katter drunknar ju nästan i alla hemlösingar. De väller in från alla håll och kanter. De tar aldrig slut hur många man än tar sig an. Och det är pga att folk tycker att det är sååå gulligt med små söka kattungar.

Lena
0

Först och främst vill påminna alla om att hålla en sansad ton i era inlägg även om det handlar om en så laddad fråga som huskattavel.

#5 Det där att honkatter bör ha en kull innan de kastreras är inget annat en en myt utan någon som helst verklighetsförankring. Högst beklagligt att en veterinär går omkring med en sådan uppfattning. Om du vill kan du maila mig hans kontaktuppgifter så ska jag skicka honon/henne lite information om saken.

Att många av oss inte gillar huskattavel handlar inte om att vi inte gillar huskatter. Tvärtom vi älskar dem och jobbar för att höja deras status. Tyvärr finns det ett gigantiskt överflöd av just huskatter. Djurskyddet Sverige uppskattar att det rör sig om minst 100.000 hemlösa katter som ingen vill ha. Katter som går där ute, hungriga, frusna och väntar på en ond bråd död. Därför finns det inget behov att medveter föda flera huskatter till världen. Vi måste istället jobba för att beståndet minskar genom att kastrera våra katter och ta hand om de hemlösa. Vill man satsa på avel bör man istället ägna sig åt raskatter med allt vad det innebär.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

kattis9
0

spelar de någon roll vad för katthem hon jobbade på?

Hon har hittat hem till sina kattungar. hon känner dom som har katterna o vet att de har det bra.

att släppa ut en katt som är okastrerad är väl ens egna val?!

och nej jag tänker inte ägna mig åt avel på raskatter:S

Jag har redan min katt, hon ska få ungar. ska ja då skaffa en raskatt o göra fler ungar? nej.

ska jag ta min katt till vet o ta ut ungarna o avliva dom?

NEJ ALDRIG I LIVET. De är o va en sann djurplågare!

Jag tänker inte tjabba mer om detta.

Jag är en sann djurvän och det vet jag. Jag älskar mina katter och mina vänner älskar sina. oavsett vad ni säger här. 

Ni som har råd, o vill stötta får gärna skriva.

Ni som skriver de finns redan för många katter, hur kan du avla på en huskatt?.. osvosvosv.. bara för att andra behandlar sina katter som skit. kanske inte hittar hem eller slänger ut sina katter betyder inte att alla gör det.

JAG bryr mig faktiskt om mina katter.

essut50
0

Jag tycker inte du bryr dig om din katter alls. Varför skaffa kattungar när det är så gott om dom redan? Det du skrev att ägarna ska få avgöra om dom vill kastrera katterna är fel..Om du tänker så blir det ännu mer hemlösa katter till slut. Det finns tyvärr inte hem till alla kattungar, så är det bara.

" En smula nyfikenhet håller oss unga"

"Hjärtat är lyckligast - när det slår för andra"

tuska
0

kattis9

Nu är det som det är din honkatt kanske ska få ungar och allt va det innebär.

Jag undrar nu om du kommer att skriva ett ägarbyte, köpeavtal vid försäljningen

Hur kommer du att sälja dina små kattungar ?  

vad kommer det att kosta att köpa katt av dej.

är de försäkrade av dej innan leverans.

Vad kostar det att ha katt ifall en köpare frågar ?

Vilket försäkringsbolag rekomenderar du och varför ?.

Vad ska du använda för vaccin levande eller avdödat vaccin?

Vilken ålder vaccineras dem ?

Hur är dina katter uppfödda och vad med ?

Vad använder du dej av för avmaskningsmedel och vid vilken ålder?

Vad har du för krav på dina köpare

Köpmannalagen gäller hoppas du visste det.

Det är så enormt mycket man ska tänka på när man säljer ett djur.

Amm0
0

#50 *väntar spänt på svar*

kattis9
0

49 jag bryr mig om mina katter och det vet jag. du känner inte mig eller mina katter så din åsikt rör mig inte. Jag vet att mina katter har det bra. och att mina kattungar kommer ha det bra.

jag sa att dom som ska hålla på o säga de finns redan för mycket katter osv skulle inte döma alla efter en mall.

50 nu tyckte du du var jätte rolig o smart säkert.. säkert flera här inne som blev road av ditt svar, jag är inte en utav de. Jag vet hur man tar hand om katter och har haft katt hela mitt liv. men spela du duktig o tro du ska testa mig o hitta alla fel o brister.

hur jag gör med mina katter va de gäller försäkring vaccinering osv har inte du med o göra. Jag kom hit för råd. Jag kom inte hit o sa hej tycker ni jag tar hand om mina katter bra? osv.

Jag har skrivit innan de som vill stötta, vilket de kanske inte finns någon som vill, kan skriva.

Josefa
0

Ja det spelar en j****gt stor roll vad det var för katthem hon jobbade på, eftersom katthem alltid kastrerar sina katter innan de lämnar dem vidare till nytt hem. Eller om  katten inte hunnit kastreras så skrivs i kontraktet att katten måste kastreras efter en viss tid. Just pga att det finns så många hemlösa katter. Konstigt då om personalen själva avlar hej vilt på sina egna katter.

Nä du Kattis, jag har varit med för länge, så både du och jag vet att det där katthemmet bara existerar i din fantasi. Precis som veterinären som rekommenderar att man tar en kull ungar på sin katt innan man kastrerar dem.

kattis9
0

53 de spelar ingen roll enligt mig eftersom min släkting hittade bra hem till sina kattungar.

katthemmet och vet existerar .. o inte i min fantasi. men du får gärna tro vad du vill.

jag vet iaf sanningen.

min hona har blivit mycket mer lugnare o keligare nu sen hon blev på smällen. hon riktigt myser o de syns.

att katten mår bra de är dagens sanning.

att kattungarna kommer få det bra. Det vet jag om.

tuska
0

#52   va är det du säjer…. att jag tror att jag är duktig och smart ???

Det är vad som gäller när man avlar fram kattungar. Det är helt vanliga frågor du fått av mej som seriösa köpare kommer att ställa till dej.

Ställer de inte de frågorna till dej,  skulle jag inte sälja en katt åt dem om det så vore till kompisar eller släktingar.

Jag önskar så att jag får svar på frågorna jag ställt till dej, det bevisar då att du är en seriös uppfödare av huskatt.

jag vill inte hitta fel och brister på dej med mina frågor… det är sånt här vi alla vill att du ska ta redapå, innan dina katter är för att tingas och levereras.

jag har väl fler frågor men ska inte pressa dej, frågorna jag ställer de är inga konstigheter och elakheter från min sida.

kattis9
0

vad det kostar att ha katt är helt olika pga vilket foder man använder, hur många leksaker man köper till den, om den ska kastreras eller inte osvosv. Men man får räkna med en del kostnader inget djur är gratis… jo husspindlarna o getingar fast de kostar väl också om man ska bli av med dom. nej men seriöst.

De kostnader man får räkna med är mat, försäkring, vaccinering, (kastrering), sand till sandlådorna om det är innekatt, pälsvård om man har långhåriga katter, ev besök till vet för att ta bort tandsten om de behövs.. kan behövas när de kommer upp i ålder men beror även på vilken mat de får. leksaker o kattgodis men de är sånt man får välja själv så de räknas väl inte in i baskostnaden direkt.

Svårt att räkna ut exakt kostnad för katten beror på många olika saker.. men för mina 2 katter ger jag ca 3 till 4 hundra i månaden kanske? kanske mer. har inte direkt räknat på det. Det blir mera vissa månader o mindre vissa.

jag tycker agria försäkring är bra… kommer säkert få skäll ang de. men ja tycker de är bra mot mig i alla fall. service osv. försäkring finns nog hur många och välja på.

De här med vaccin, levande vaccin=mindre allergiska reaktioner, snabbare effekt, flera biverkningar, håller två år

avdödade= blandas ut, fler allergiska reaktioner, måste förnyas varje år.

de rekomenderas att kattbebbar ska vaccineras vid åtta och tolv veckor..

Jag kommer prata med min vet om detta o se vad h*n rekomenderar innan jag besätmmer mig.

avmaskning: banminth pasta vid vecka 2, 4, 6, 8,10 och sedan vid 6 månaders. kommer även avmaska mamman.
det är vad jag fått rek av vet.

har en del krav på mina köpare. vill såklart att de ska hamna i bra hem.

räcker de? därför jag inte svarade på en del frågor var för att ja känner att jag behöver inte berätta exakt hur jag kommer göra. Jag vet att jag kommer göra det bra. Jag kommer se till att mina katter får ett bra hem.

….

Minka040
0

kattis9, jag blir lite orolig när du avfärdar tuskas frågor till dig. De är så grundläggande och enkla att alla uppfödare ska kunna svara på dem. Oavsett ras- eller huskattskull. Jag hoppas att din egen katt är försäkrad med tanke på dyra förlossningskomplikationer?

Om du lägger ut frågor på ett forum där det både finns uppfödare och hittekatts-människor får du nog räkna med att bli en aning grillad när du kombinerar avel på huskatt med faktumet att det bara är för skojs skull.

Kom ihåg att frågorna inte är till för att sätta dit dig utan för att folk vill försäkra sig om att dina kommande kattungar får bästa möjliga start i livet. Det föds redan på tok för många kattungar från oförsäkrade, ovaccinerade och otestade föräldrar som sedan säljs för max en hundralapp. Detta är inte frukten av seriöst kattägande, den saken är säker.

Men, det finns saker man kan göra! Om du ser till att vaccinera 2ggr, chippa och registrera, försäkra vid 6 veckor och avmaska har du också gjort allt du kan (man kan kastrera vid iaf 12 veckor också, men jag antar att det blir för magstarkt). Ta sedan minst denna totalkostnad för varje kattunge och sätt som pris. Då lovar jag dig att bara de seriösa kattungeköparna fortfarande är intresserade!

kattis9
0

jag svarar på vilka frågor jag vill. Är ni inte nöjda med svaren så skiter jag i de.

Jag vet att de kommer få det bra oavsett va ni säger här inne.

Jag behöver inte stå till svars. ni vill försäkra er om att de får en bra start i livet men ta mitt ord för de då!

:S

[Norrbysa]
1

Huskattsavel kan vara OK… så länge det görs på ett seriöst sätt.

Skillnaden på seriöst och icke seriöst kan läsas om här.

Jag tvivlar inte på att TS älskar sina katter. Det är inte det som är problemet och det är inte det som de upprörda inläggen handlar om. Det som fok här i tråder reagerar på är okunskapen. Jag tror att TS gör så gott hon kan och vill det bästa för sina katter.

Men problemet kvarstår. TS har släppt ut sin katt okastrerad och låtit den para sig med vilken slumpvis katt som helst i området. Utan en tanke på genetiska sjukdommar som ska testas för. TS har utsatt sin katt för risken att få könssjukdommar eller en defekt kull kattungar med problem som kommer förvärras om kattungarna får egna ungar i framtiden.

Både mammakatt och pappakatt ska testas för ärftliga sjukdommar innan man bestämmer sig för om de är passade för varandra. Katterna måste oxå blodgrupperas. Har de olika blodgrupp(läs mer här) så kommer kattungarna inte leva länge.

Här står lite mer om vad man bör tänka på innan man börjar med avel.

Vill man ändå ha en kull så är det essensiellt att läsa på om kattens dräktighet och förbereda sig ordentigt innan man låter sin katt gå i avel.

Här har du lite matnyttiga länkar:

Dräktigheten

Förlossningen

Kattungarnas utveckling

Honkattens näringsbehov

Kattungarnas näringsbehov

Stödmatning

Jag hoppas innerligt att katten är ordentligt försäkrad ifall någonting händer. Ett kejsarsnitt exempelvis är inte billigt.

Jag hoppas oxå att honan inte får gå ut när hon fött ungarna. En hona kan nämligen börja löpa ganska snart efter en kull och då kan hon överge ungarna. Och p-piller ska inte ges under diandet.

När kattungarna kommit finns det lite att tänka på:

• Veterniärbesikta kattungarna och hona
  • Försäkra kattungarna (förs över till de nya ägarna sen)
  • Vaccinera kattungarna 2 gånger (vid 7 och 12 veckor tror jag det är?)
  • Avmaska kattungarna
  • Chippmärk kattungarna och registrera dem
  • Sälja inte kattungarna innan de blivit 12 veckor
  • Ge honan och kattungarna rätt kost
  • Se till att de har en lugn och trygg miljö
  • Se till att de nya ägarna går med på att kastrera katterna

Sen det där med att honkatten bör ha en kull innan hon blir kastrerad. Det är en ren och skär myt och det är riktigt läskigt att höra att din veterniär verkar sakna den kunskapen. Det finns ingenting som tyder på att det skulle vara bättre att honor får en kull innan kastration.

SVA, Statens Veterinärmedicinska Anstalt, rekommenderar kastration av både honor och hanar från sex månaders ålder men utomlands, i t ex USA, har praxis länge varit att kastrera kattungar innan de ens hunnit flytta till sina nya ägare. Inga men har kunnat påvisas av tidig kastration, tvärtom minskar risken för framtida könshormonrelaterade sjukdomar om katten kastreras innan den blir könsmogen.

Lycka till med din kull och jag hoppas du för vidare den här kunskapen till din vän som verkar låta sina katter bli dräktiga lite hur som helst.

[

Mer läsning om kastrering

](http://www.facebook.com/group.php?gid=54070369186&)

Mer läsning om kattstatus

tuska
0

Bra påläst, du skulle ju läsa allt som du kom över.

En dräktig hona ska ha fri tillgång på kattungemat lika så vid digivningen.

Vid sista vaccinationen är det dax för ID och veterinär besiktning som inte får vara äldre än 7 dagar vid leveransen.  Man kan få paketpris hos veterinären när man har en kull, att jämföra pris kan vara bra för det är mycket olika priser för det.  

Ta ett bra pris för ungarna. vid kastrering med intyg före ex. 6 månaders ålder, då kan du återlämna en summa  som täcker en del av kostnaden för kastrering som köparen får tillbaka, det kan göra att köparen kastrerar sina katter.

Du kan försäkra ungarna hos Agria redan vid 6 veckor som sedan köparen tar över, då slipper köparen karenstiden på tre veckor och de får då den hjälp de behöver vid sjukdom.

Hoppas du nu tar in de goda råden jag vill ge dej.

[Norrbysa]
0

Sanningen är att jag är i stort sett alltid emot avel av huskatter eftersom det oftast görs oseriöst och bidrar till överskottet av katter som i sin tur bidrar till katters låga status i allmänhet.

Nu måste jag försöka förklara så att TS får lite info… Jag vill bara väl… Jag är inte arg eller upprörd. Jag skriver direkt från hjärtat…

Honkatter och hankatter som får gå ute hur som helst, okastrerade gör varandra dräktiga och gör även hemlösa katter dräktiga. (Hemlösa kattkullar har inte någon som helst chans till hjälp om något skulle gå fel eller om honan skulle överge kattungarna.)

Även om de huskatter som blir dräktiga på detta slumpvisa sätt får föda sina kattungar i hem där de blir överösta av kärlek och sedan hamnar i varaktiga hem med lika mycket kärlek….. Så betyder det inte att den typen av uppfödning är seriös… tyvärr…

Lämnar det där om katt-avel nu eftersom jag redan förklarat det i mitt förra inlägg.

Idag går det 1 hemlös katt på var 90e människa i Sverige. Det råder kattöverskott!

Varje huskatt som medvetet avlas fram kommer addera till detta överskott. Oavsett var kattungarna hamnar i för typ av hem. Det är inte det som det handlar om. Det är det totala antalet katter i Sverige som spelar roll.

Bara för att just dina kattungar inte blir hemlösa så betyder det inte att de orsakar fler hemlösa katter. I första hand tar det en plats som skulle fyllts av en annan katt. I andra hand så finns det riska att katten blir dräktig och ytterliga spär på överskottet. Om det är en hankatt som får gå ute okastrerad så finns det en stor risk att den parar sig med andra honor varav en del kommer vara hemlösa och på så sätt blir det ännu fler hemlösa katter.

Katthemmen är ständigt fulla och hemlösa katter stryker omkring och förökar sig och lider i det oändliga. Katter dör på de mest hemskaste sätt eller avlivas på ohumana vis.

På grund av detta överskott så har katter extremt lågt värde/status och behandlas illa i allmänhet. Kattägare försäkrar inte sina katter, tar dem inte till veternären, skiter i att id-märka, säljer de för 5kr tassen, avlivar så fort de beteer sig oönskat istället för att jobba med katten, låter katten blir dräktig hur som helst, osv osv….. Jämför bara med hur hundar har det…

DÄRFÖR finns det ingen anledning att låta en katt gå okastrerad om den inte ingår i ett seriöst avelsprogram.

Hoppas du fått en bättre bild av varför folk i tråden reagerar så starkt.

kattis9
0

min släktings son fick just en kull på sex ungar:)

visste inte ens att hans katt var med ungar.

Jag ska söka råd hos honom:) han är kunnig o vettig=)

[Norrbysa]
0

#62 I mitt inlägg nummer 59 står en hel del som kanske kan vara hjälpligt.

Minka040
0

TS, vad är då "en bra start i livet", enligt dig?

Eftersom du ser frågor om försäkring, vaccinering, chippning och besikting som direkta påhopp är det väl inte konstigt att folk ifrågasätter om kattungarna verkligen kommer att behandlas så som katter är värda? Om du inte ser till att göra allt detta är egentligen det enda som skiljer dig från de folk du räddat katter ifrån att du säger dig "tycka om dem"? Att vara en god kattägare mäts inte bara i klappar och kärlek, inte när kattsituationen ser ut som den gör idag.

kattis9
0

tackar för de råd jag fått. De ska nog gå bra ska ni se. Förvånad:)

majvi
0

Undra sa flundra om gäddan är en fisk

“In a world filled with hate, we must still dare to hope. In a world filled with anger, we must still dare to comfort. In a world filled with despair, we must still dare to dream. 

kattis9
0

ja de kan man undra

fia-mia
0

Varför kan folk inte fundera en gång till innan de gör så idiotiska saker?! Man blir ju f*n gråtfärdig!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

medarbetare på cocker spaniel ifokus

kattis9
0

SUCK!!

jag pallar inte med människor som bara klagar när de inte vet ETT SKIT. de hade varit annan sak om de kände mig.

lås denna tråden..

fia-mia
0

#69 Om du förklarar kommer vi veta mer än ett skit

MVH Mia (miisasphoto.tk)

kattis9
0

lås tråden som sagt.

Hur gör man de??

fia-mia
0

#71 Endast Medarbetare och Sajtvärd kan låsa en tråd. PM:a någon av dem

MVH Mia (miisasphoto.tk)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tråden kommer bara låsas ifall sitevärd anser det nödvändigt, då jag inte finner det nödvändigt i nuläget. Trådar låses inte bara för att TS önskar så. Om tråden/diskussion kan anses av intresse för medlemmarna så  kvarstår den.

Däremot ber jag alla än en gång att tänka på tonfall, ordval och vänligen läs igenom inte bara en utan fler gånger era inlägg innan ni postar dem. Otrevligt språk har inget på siten att göra vare sig man ställer frågor eller svarar.

kattis9
0

okej *sigh*

Denna kommentar har tagits bort.
Gipzy
0

#62, hmmm, ja det var ju väldigt "kunnigt och vettigt"… att inte ens märka att honan var dräktig…Obestämd

#56: Där påstår du att val av foder, kastrering etc. avgör kosnaderna. Ja, då utgår man ju givetvis från att dina katter får billigt "skitfoder", plus att du struntar i kastrering etc. Ja, då blir det förstås billigt, det är så en BRA kattägare ska prioritera.. En riktig "djurvän", hmmmm .Skrikandes

Och som du skriver i #48: att det är upp till var och en att släppa ut okastrerade katter…. det är DJURPLÅGERI, inget annat!! Folk som väljer att göra det ska ej ha katt!

Och att din katt är "gosigare och keligare" nu när on är dräktig beror på HORMONER och inte moderslycka, som du tycks tro!

Här har flera st kunniga människor försökt få dej att fatta, men det verkar lönlöst! Nu får man nog snart sätta sej på händerna!!!Skrikandes

kattis9
0

läs den grejjen igen ..

JAG visste inte att hans katt skulle ha ungar.. MEN han visste de.

OCH ja han är mycket vettigare än en del här inne iaf.

jag ger mina katter bra foder som de tycker smakar gott o som är bra för deras hälsa. inget skitfoder för mina katter inte.

Jag struntar inte i kastrering. min ena katt är kastrerad.

Jag bestämde mig för att inte kastrera.

Det är inte djurplågeri i sig att låta en katt vara okastrerad om den får ungar osv.. Om man vill kastrera sin katt är upp till var och en. De finns inga lagar än så länge iaf..

Ja visst de beror på att hon är på smällen det vet jag.

Men de är ändå skönt  att se att hon mår bra. o myser.. även fast magen är tung osv.

Jag har sagt många gånger att jag vet att mina katter har det bra.. osv .. jag skiter i om ni tycker att de ska vara si o så.

jag kom hit för råd inte för o dömas. ingen som fattat det ännu. men men. ni skriver som nivill eftersom man inte kan låsa tråden själv.

Min släktings kattungar har redan blivit tingade.. :)

Men de är inte så konstigt.:) Han sålde bara till vänner och familj:)

kattis9
0

och om du menade att de va kunnigt o vettigt av mig o inte veta att den var på smällen så är det för att jag typ aldrig träffar honom eller hans katter..

Minka040
0

Om den här mannen är kunnig och vettig - och därmed vaccinerar, ID-märker, avmaskar, försäkrar och veterinärbesiktigar - hoppas jag att du kan lyssna snällt på honom istället. Alla kan älska en katt med klappar och tillgång till mat och vatten, men de som riktigt bryr sig om sina katter/kattungar gör ovanstående. Det är absolut det som är mindre roligt med katter, men djurägarskap kan inte bara vara gos i soffan och tokiga upptåg. Håller du inte med om att det låter rimligt? Eller är det mer än vad man förväntas kosta på en katt?

Du är säkert själv försäkrad, har fått dina vaccinationer, har rätt till läkarkontroller och kan förvänta dig den bästa vården när du får barn. Nu står din katt inför en troligtvis multipel födsel - förtjänar inte hon och hennes ungar trygghet? Är det skillnad på katt och människa, kanske? Jag vet flera personer som prioriterat kattmat och försäkringen framför sin egen mat i en hel månad, så nog är katter värda att prioriteras!

Eftersom din hona saknar försäkring (antar jag) hoppas jag såklart att inga förlossningskomplikationer uppstår. Har du exempelvis finasiella medel för att ha råd med ett kejsarsnitt (på en helg springer siffran lätt upp i 15 000 kr)?

linka73
0

Det tog 59 inlägg innan någon svarade och gav bra information.

Det är väll bättre att ni som är duktiga kattkännare kan hjälpa än själpa de som har mindre kunskap.

Jag har själv varit och hämtat våran pojk på ett katthem. Han har kronisk svamp i öronen-som behandlas livet ut, ena hornhinnan är bortopererad och båda öronen har fått sig en ordentlig törn. Hälften av tänderna är borta. Ändå njuter han av livet och är sååå tacksam.

Vi hade inte tvekat en sekund att ta honnom även om han hade blivit sjuk, men han har varit frisk hela tiden och fått årlig vetrinärkoll. Den lilla tjej vi har hittade min man på sitt jobb i en lastbilscentral. Hon var ca 10 veckor gammal bara. Båda lever idag ett fantastiskt liv med massor av kärlek, bra foder och omedelbar veterinärvård om så skulle behövas.

Till sist:

Jag beundrar verkligen alla katthem & djurhem som gör ett otroligt jobb med våra vänner! Tack alla ni som i denna spalt har gett BRA råd och tips. Alla tips är bra utom de dårliga!

Och:

Lycka till igen Kattis. / Linda

Minka040
0

#97 Nej, bra information kom långt innan. Om TS inte vill ta till sig kunskapen då? Varför ska vi som försöker berätta (på ett mycket vänligare sätt än vad vi egentligen orkar) känna oss som boven i dramat? Det finns hur mycket tips som helst i denna tråd men tyvärr tipsas det för döva öron eftersom jag tror att TS redan bestämt sig för att alla vill sätta dit henne. För egen del orkar jag plinka på tangenterna för hennes katters skull, men hon verkar inte förstå.

TS har en oförsäkrad och ovaccinerad katt (kan jag gissa mig till med tanke på hur hon snäser) som ska ha ungar bara för sakens skull. Var är detta unikt? Var är detta något vi ska applådera? Är det klappar på axeln som krävs? Om det ska ske krävs att TS tänker om och gör alla de möjliga rutinbehandlingar som alla seriösa uppfödare utför. Det har skett förr!

Vad trevligt att du tagit katter från katthem, det menar jag verkligen. Glad Men såvida du inte har tänkt avla på dem (och hålla dem oförsäkrade och ovaccinerade utomhus) så kan du inte jämföra dig med TS. Det är ljusår ifrån! Glad

Josefa
0

Linkas katt ska ju också ha ungar. Den råkade ju bli dräktig för att h*n inte kunne passa henne alltid eftersom h*n har ett jobb att sköta.

Sen undrar jag lite om den bortopererade hornhinnan. Är bara hornhinnan borttagen?

Minka040
0

#99 Oj, det missade jag, tur att du har bättre minne Josefa!

Men kanske du linka73 ser vikten av att vaccinera 2 ggr, försäkra, besiktiga och avmaska? Är dina kattungar värda det?

linka73
0

#99 & #100.Först vill jag tala om att jag absolut inte är en kattexpert, men jag tvekar aldrig att fråga om jag på minsta sätt är osäker. Därför tyckte jag att detta forum verkade bra.

Enl. katthemmet i Töreboda, var hornhinnan, den yttersta, bortoppererad. Står i hans papper.

Båda våra katter är försäkrade,shippade, avmaskade regelbundet och vaccinerade. Båda två tar jag 1 gång / år till veterinären för en vanlig hälsoundersökning utöver de vanliga besöken. Bara för att vi vill det…

Självklart kan jag be om ursäkt , men alla är inte experter och frågar man om tips & råd, måste man kunna ge goda råd utan att för den skull bli ohövlig mot den som undrar. Jo vi jobbar på dagarna och våra katter är antingen ute leller inne. Mest ligger dom på vår veranda och det är sällsynt om dom lämnar gården. Hade jag tänkt till, så hade en kastrering av den lilla varit absolut det bästa innan hon blivit dräktig, men tyvärr så är nu inte fallet så.

Ang. min honkatt kommer hon att kastreras snarast och hankatten är det redan.

När jag ändå håller på kan jag ställa en fråga: ( hoppas på bra svar)

har svårt att se vilken exakt ras min lilla har. Hon är 1 år nu och jag fick ett svar en gång för ett tag sedan att det nog var en "ädelkatt". Mer info fick jag inte. Någon som kan svara på vad dom menade?

Tack på förhand!

//Linda

Minka040
0

#101 Olyckor händer självklart och det är lätt att vara efterklok. En av mina honkatter tjuvparades och det slutade med abortspruta - ingen är perfekt! Tycker att du verkar ha en bra syn på katter. Nu är det som det är och ger man bara kattungarna de bästa förutsättningar man kan har man i mitt tycke gjort det bästa av situationen. Din erfaranhet kan ju vändas till något positivt om man ser till det faktum att du säkert inte gör om det med nästa honkatt plus att du kan rekommendera andra du känner att kastrera innan det är "för sent".

Givetvis är det eftersträvansvärt att folk svarar med en positiv klang. Men jag förstår samtidigt personer som Josefa som under åren tagit hand om ett säkerligen tresiffrigt antal kattungar som ingen är intresserade av. Om man sedan får insyn i den "process" där fler sådana oplanerade kattungar sätts till världen med ett ryck på axlarna… ja, tänk dig själv känslorna… Rynkar på näsan

Angående din katt menade de säkert att hon kan ha en eller två raskatter i nära släktled. Men, eftersom hon saknar stamtavla blir hon dock automatiskt en huskatt. Om än med ett fördelaktigt yttre! Glad

[Norrbysa]
0

Att släppa ut en katt okastrerad och låta den para sig med vilken katt som helst…

Det anses av vissa som djurplågeri eftersom det finns en stor risk för just precis det - att katter kommer plågas.

Bland annat:

• Det finns dödliga könssjukdommar hos katter som sprids genom okontrollerad parning.

• Om kattmamman och kattpappan har olika blodgrupper kan ungarna plågsamt dö om man inte matar dem med ersättning istället för modersmjölken.

• Om kattpappan eller kattmamman har osynliga genetiska felaktigheter kan ungarna födas med plågsamma och dödliga missbildningar.

• Om man släpper ut en hankatt okastrerad riskerar han att göra hemlösa honor dräktiga och det slutar sällan bra för kattungar som föds ute.

Könssjukdommarna heter FIV (Felint Immunsupressivt Virus, närbesläktat med människans HIV) och FeLV (Felint leukemivirus) och de är båda dödliga.

MEN! Dert finns mer!

Sen finns det en hel del rasrelaterade sjukdomar som man väljer att testa katterna för beroende på vilken ras det är. Men när det gäller en huskatt är det väldigt svårt att veta vad man skall testa mot, eftersom man inte vet så mycket om kattens bakgrund.

Det räcker inte att bara veta vilka kattens föräldrar är. För att få en tydlig bild av släkten bör du känna till minst 4-5 generationer bakåt på både honans och hanens sida.

De vanligaste rasrelaterade sjukdomarna är HCM (Hypertrof Cardiomyopati), njursjukdomar som PKD (Polycystisk njurssjukdom, cystnjure), ögonsjukdomar som PRA (Progressiv Retinal Atrofi) och andra sjukdomar som testas med ultraljud, DNA eller andra tester.

Hawknestgrove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

OCh min åsikt är, att du snarast bör söka upp vet och abortera och kastrera i samma svep. Du verkar  ju  mycket omogen och okunnig och ser inte sanningen som den är.För den söta dikten du la in här, den har jag också blnad mina kattpoem och du kan ge dig den på, att dina söta kattungar kommer att gå detta öde tillmötes! Du borde skämmas rent ut sagt att försvara ditt handlande när så många här ser den smutsiga blodiga sanningen! Så här kommer dina kattungar att sluta!

Gipzy
0

#104, jag kunde inte skrivit det bättre själv!

[Norrbysa]
0

Ursch va hårt ni går ut. Förstår ni inte att allt handlar om att TS inte visste bättre. Vi är här för att informera och utbilda.. Inte för att attackera..

Josefa
0

Vad då inte visste bättre. Hon tar ju inte till sig det som skrivs, utan tycker att det självklart är upp till var och en, om man ska avla okontrollerat.

Alexej
0

Kattis9, du skriver mycket om kattägarens val men jag ser det mer att en kattägare har ett ansvar.

Det finns ca 1,6 miljoner katter i Sverige. Hälften är honor. Tänk vad som skulle hända om alla honkatter skulle få en kull innan kastreringen…

Jag jobbar med hemlösa katter och de flesta katter har varit ägda katter nångång och säkert söta älskade kattungar där ägaren aldrig hade tänkt att deras fina kattungar en dag skulle svälter ihjäl, för det gör katter faktiskt.

Kort utdrag ur ett obduktionsprotokoll från SVA på en inlämnad honkatt:
* Avmagrad.
* Hudsönderfall.
* Angripen av flugmask.
* Förlossning för omkring 48 timmar sedan.
* Urinvägsinfektion -varbildning.
* Njure -inflamation.
* Lever, degenererad -svultit.
* Magsäck -kadaver, barr, jord.
* Mjälte -förändringar.
* Långvarigt förlöpande sjukdomsförlopp.

Hon var kanske också en älskad kattunge innan?

Hur som helst, läs på, ställ en massa frågor, då kommer du att fixa dina kattungar. Och hjälp oss i framtiden att minska antalet katter i Sverige, berättar för din familj och vänner hur illa det ser ut för många katter. Många katträddare har börjat som du-okunnig och med okastrerade katter. Men man lär sig som tur mer och mer:)

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Marita-L
0

#0 Din katt är helt klart dräktig, vad jag kan se så syns det tydligt på bild i ditt inlägg #28.

Vätskan som kommer ur tuttarna när du klämmer är råmjölken , den behöver bebisarna ha för att överleva..det är det viktigaste mjölken för de små, det bästa skyddet ligger i råmjölken.

När det är ca två veckor kvar så kan man känna fosterrörelser om man håller handen försiktigt på magen..ta dig tid när hon vilar. På detta sätt kan du kanske få en hum om hur långt hon har gått.

Sista dygnen innan hon skall föda, bäddar hon intensivt och mjölken rinner till mera..ja du kan se att hon får mer fylligare ljuver. Magen sjunker ner och man känner att bebisarna rör sig mer under magen nu än vad man gjorde innan.

Mitt råd till dig är att Om du känner fosterrörelser så försök att hålla din hona inne, det kan vara väldigt jobbigt men försök. Håll även henne borta från hanen då han faktiskt kan vara ett stort hot för de små.

Risken är annars att hon föder dom ute och kommer hem smal och slank och du har ingen aning om vart hon har lagt dom.

Och på så sätt finns det stor risk att du först ser ungarna när dom börjar bli äldre och vågar sig ut..och då är lite förvildade.

Ge henne ett bra foder som innehåller allt som behövs för en dräktig hona, dessa foder finns i djuraffären ..tex Royal Canin Quinne eller Royal Canins Baby Cat.

Jag önskar dig och din hona lycka till och efter denna kull så kanske du skall låta henne få bli en glad kastrat, hitta bra hem till de små, vaccinera, ID märka och veterinärbesikta.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

[Hilo]
0

Skrikandes Märks att det är Maj.

Undrar om man kanske ska sluta med KiF.
Man blir bara arg, ledsen och irriterad på dessa trådar!

oh-la
0

Hilo, det har jag också tänkt på många gånger. men man får försöka se det så att det då och då går fram till någon, och man behöver personer som dig som har kunskapen för att "nå ut".

[Hilo]
0

#111 Kanske är det så, dock känns det hopplöst nu när ett flertal trådar på mycket kort tid handlar om exakt samma sak.

Snart blir i alla fall jag så irriterad att det är bäst att vara tyst

-Kan man inte säga något snällt ska man inte säga något alls.

Att dagen mer eller mindre ska bli förstörd så fort man tittar in - inget jag längtar efter i alla fall.

Hawknestgrove
0

OCh det går alldeles utmärkt att kastrera ända fram till och med 7:e veckan.

oh-la
0

#112, visst är det så… och jag ska väl egentligen inte peppa dig att vara kvar. jag är nästan bara inne på hundar och ridsport nu för tiden eftersom jag får så jäkla ont i magen så fort jag går in på kif… samma med Zoonen nu tyvärr. finns en riktigt otäck tråd i kattforumet som jag inte vågar gå in på för att jag blev så upprörd…

[Hilo]
0

#114 Ja, samma här. Zoonen håller jag inte alls till på. Lika bra är väl det, efter vad du nyss sa…

Om inte annat försöka gå in på trådar som uttryckligen inte handlar om alla dessa huskattkullar…

Josefa
0

Men Kattis och Lillakissen är säkert kompisar som skriver här inne bara för att reta upp folk. Om det inte rent av är samma person.

[Hilo]
0

#116 Möjligt, vet inte vad jag ska hoppas på..

Hawknestgrove
0

min tanke också. Kanske lika bra att inte mata så fula troll

[Hilo]
0

#118 Agreed

Sissi
0

Usch vad jobbigt att inte veta när hon ska föda, jag blir närvös när jag inte vet vilken dag av de 3-4 dagar honan varit hos hanen, som hon blivit parad. Jag brukar se till så att jag är hemma från dag 61-62 för säkerhetsskull.

Hoppas allt går bra och att du väljer att kastrera din hona efter denna kull. Släpp inte ut henne innan du kasterat henne, då blir hon med största sannolikhet dräktig igen.

*** Sissi Johansson - S*Tam-Trion's ***

RADiOACTiV
0

*bevakar tråden*

NaimaG
0

Jag bortser från alla "påhopp" och önskar dig TS lycka till istället med kattungarna. En sak som jag dock såg att ingen nämnt är att du får vara berädd på kejsarsnitt ifall något skulle gå fel, meddela också din veterinär att din hona är dräcktig och berätta att om det blir komplikationer så måste du snabbt komma in med henne för kejsarsnitt och då gäller det också att ha buffert till det.

Tror nog du kommer hitta fina hem till kattungarna.

Imasy
0

Oavsett vad vi tycker om huskattsavel så vill jag be alla tänka på tonen och inte anklaga TS för att vara ett troll som vill röra om i grytan.

Jag tror man når fram med sitt budskap om man är trevlig och informativ istället för att vara anklagande.

RADiOACTiV
0

#122 detta är redan nämnt^^

NaimaG
0

#124 Då måste jag ha missat det. Tungan ute

SLennartsson
0

Hoppas det blir fina kattungar och att dom kommer till bra hem. :)

kattis9
0

tralalalaCool 

fattar inte hur ni orkar. min katt är vaccinerad o allt va den ska vara så ni behöver inte oroa er. =)

Och mina kattungar kommer inte sluta som den på bilden. visst kan ja inte lova de. men de kan era raskatter också.

[Hilo]
0

#127 Nej, mina är inne. Så ingen av mina katter, hus- eller raskatter kommer hamna där.

Men det får stå för mig, hur alla andra gör, vet jag inte.. Tungan ute

kattis9
0

Coolokii

Hawknestgrove
0

ja och bara man har körkort så kan man aldrig dö i en bilolycka heller. JAg har huskatter. IDmärkta, vaccinerade kastrerade och avmaskade två ggr per år och försäkrade De har rastgård. De har aldrig behövt få några ungar.

kattis9
0

okej. nej alla katter får ju inte ungar. Det är ju upp till var o en.

Människor har ett eget val än så länge i alla fall när det gäller katter o sånt.

Men skulle inte förvåna mig om de kom någon lag på hur många katter man fick ha osv.

men med lagar kommer kryphål.

Hawknestgrove
0

finns redan lag på det, tack och lov. Bara det att du inte vet, men redan tänker på kryphål visar ju vilken dålig djurvän du är

Imasy
0

Det finns redan lagar om hur många katter man får ha utan tillstånd, samt hur många kullar du får ta på dina katter/år utan tillstånd ;)

[Hilo]
0

#131 Finns en sådan lag.. Du får ha 9 katter utan tillstånd..

(Om jag inte missminner mig)

Mona22
0

#131 finns redan lagar om hur många katter och kullar du får ha Flört

inte tillräckligt snabb.hihi

MonicaLagerquist
0

Det finns redan lagar om hur många katter man får ha.Samt hur många kattunge kullar man får ha per år.

[Hilo]
0

#136 och har jag missuppfattat det fel att man bara får ta ett visst antal kullar utan stamnamn?

kattis9
0

haha okej. här var alla snabba.

trodde nästan att de fanns lagar men var inte säker.

Det finns ju lagar i vissa länder på hur många barn man får skaffa o sånt.

och att ja sa de med kryphål gör inte mig till icke djurvän.. men kan någon nämna en lag som ingen gjort kryphål på?…

9 katter utan tillstånd? jasså där ser man.. hoppas inte min katt får åtta kattungar då.. för då har jag fler :S:O men de är väl lite väl mycket för en första kull. men släktingens son hans katt fick sex st.. de va en första kull.. så ja man vet aldrig.

:)

[Hilo]
0

För att inte glömma katt per kvadratmeter..

MonicaLagerquist
0

Det finns en lag på att man inte får ta fler kullar än tre sen har SVERAK en regel som säger att man bara får ta en kull utan stamnamn och att en honkatt inte får ha mer än tre kullar på 24 månader.Man måste skilja på lagar och regler.

[Hilo]
0

#140 Ja, sant, Visste inte vilken som var vad. Är tyvärr inte så insatt i det där än. Glad

Tack för svaret.

Hawknestgrove
0

Du får  ha högst 9 vuxna katter över 12 månader och ta högst 2 kullar per år och utfodra högst 4 katter som inte är dina egna oavsett raskatt/ huskatt. OCh dessa 4 får inte läggas på dina egna 9 utan ska inkluderas i dem i så fall. I annat fall, så får du skaffa dig ett §16tillstånd.

#142, sockersöt sida? Knappast. Det är jag och alla andra med föreningar som får  ta emot alla samtal från folk som vill gasa ihjäl sina kattungar och som har blivit allergiska och som får åka akut ner till veten och leka domare och döma till döden på grund av alla huskattodlare! Bra råd och tips? Det  haglar det om här! KAstrera och släpp inte ut utan tillsyn! OCh jag har aldrig nånsin varit den, som kan ta på mig epitetet "snäll" Kor är snälla. MAn får mjölk av dem. MEn man tar inte in dem i köket för det.

idiotiska svar? Som man ropar i skogen får man svar…..

tuska
0

# 143  Du får mej att skratta Skrattande  Ibland tycker jag faktiskt det är jättekul här.

Hawknestgrove
0

ja galghumor det har jag. MEd rätta. det får ni tolka hur ni vill

kattis9
0

*längtar*

kattis9
0

Kyss

Imasy
0

Jag vill åter igen påminna om att hålla tonen i tråden, och inte gå till attack emot enskilda personer.

Privata konflikter får tas just privat.

[Hilo]
0

#143 Haha! Nu kan jag jobba med ett leende..Cool

Mainebusters
0

Jösses.. vuxna människor som hålls så här.

#123  Du har så rätt. Man kan tycka och tänka vad man vill men man behöver inte bete sig som en buffel i skrift. Det får motsatt verkan och man ger inte ett seriöst intryck. Anser jag.

Bumsibum
0

ÅTTA KULLAR! jag kan tycka det är övedrivet mycket, plus sa du "om inte mer" jag tycker e katt kan få 3 - 5 kullar i livet. Och då ska det vara en ras katt!

VISST ATT MAN KAN TA 1 -2 på en "vanlig" katt med OM man har seriösa köppare innan, men sen kan jag tycka att de är dax att kastrera…

Josefa
0

Om man absolut vill ta en kull på en huskatt, så ska man banne mig ta alla nödvändiga tester på honan och använda en lika testad hane.

ALLT annat är oseriöst.

Bumsibum
0

japp! sant det. Och avmaska kissarna innan parning fall i fall.. en del att tänka på.

Josefa
0

forts.

Och det samma gäller för raskatter.

Bumsibum
0

såklart! Tungan ute

MonicaLagerquist
0

Vad har avmaskningen med saken att göra.Det är väl det minsta problemet.Jag avmaskar inte mina katter eftersom att jag vet att de inte har mask.

Det finns en mängd andra tester som däremot är relevanta inför parningar.HCM test och i vissa fall PDK test och blodgruppering.

kattis9
0

Jag är oseriös, idiot, inte katt eller djurvän, de är pga mig o mina släktingar som de finns så många hemlösa katter, jag är ett "troll", jag har inte bra hand om mina katter osv osv osv…

Jag har hört allt det nu. Ni är bättre o duktigare på alla sätt, för ni skulle aldrig göra som jag gjorde osvSkrattande 

Det känns som att ni skriver bara för att visa hur duktiga ni är och få medhåll från gruppen, dessa gäller inte alla men en stor del.

vill tacka iaf för de bra råd jag fått.

längtar så tills bebbarna kommer!:)

Jag är glad att både ja o kattan min fått uppleva detta:)hon kommer bli världens bästa mamma!

fia-mia
0

#157 Lycka till!

MVH Mia (miisasphoto.tk)

kattis9
0

tack:) kommer gå fint:)

Bumsibum
0

156 jo, jag hölt med 152, sen tillade jag bara att man kunde avmaska med fall i fall, om man har en katt som får springa fritt ut och in… för OM katt mamman har mask o blir gravid är de ju inte såååå bra!

Bumsibum
0

kan tillägga varför det är bra fall du ej förstår, har katt mamma mask får hon inte upp den näring hon behöver o då heller ej kattbebisarne.

Josefa
0

Ja där håller jag med dig. Vi är bättre och duktigare.

essut50
0

och smartare för vi kastrerar våra katter. och inte låter dom få kattungar för dom är så sööta.Skrattande

Hawknestgrove
0

Precis. För vuxna katter är ju inte söta längre, dem kan man ju låta få  massa söta kattungar, som kan slängas bort till höger och vänster?

fia-mia
0

Går ni inte lite över gränsen nu?

MVH Mia (miisasphoto.tk)

Mainebusters
0

Det ger ett väldigt oseriöst intryck när man är spydig.

Maria
0

#166 Håller med dig. Att raljera över detta gör förmodligen bara att man provocerar.

/Maria

Josefa
0

Ja jag för min del höll bara med TS i hennes inlägg.

Imasy
0

Nu kan vi väl ta och kliva upp ur sandlådan va?

Jag tror nog att alla kan se att TS skrev sitt sista inlägg med ironi.

Josefa
0

Ja vad tror du att jag skrev mitt inlägg med då?

Gipzy
0

Så det är helt OK att TS kallar oss andra idiot, samt är ironisk, men inte att vi andra gör sammalunda..? Tycker detta börjar likna…..Tyst

Imasy
0

# 171

Man behöver inte bemöta andra som bryter emot reglerna genom att göra detsamma själv. Jag trodde vi var vuxna nog att se över sådant.

[Hilo]
0

genom sig själv, känner man andra..

kanske detta är det enda sättet att förstå, för att det är ett bekant beteende?

Hawknestgrove
0

det där ordstävet tycker jag kan vara lite läbbigt. Det skulle i så fall vara så att jag  har accepterat elelr accepterar avyngling av huskatter, vilket jag märkligt nog alltid har varit emot. Men däremot tycker jag, att "som man ropar i skogen, får man svar" stämmer bra…..

[Hilo]
0

#174 Tänkte mer på det #171 skrev om TS Flört

Hawknestgrove
0

hahaha Ok då gick det upp en Luma! Ungefär alltså: om någon kallar mig idiot, så brukar jag svara,-kul att du presenterar dig. Gunilla heter jag!Skrattande

kattis9
0

inga kattungar än…:O längtar så.

JA jag var ironisk i mitt sista inlägg de trodde ja de flesta fattade.

Jag vet att de var spydigt men de flesta härinne har inte varit allt för snälla heller.

sen om ni tycker jag är ännu mer spydig pga de .. de får ni tycka då.

Jag älskar min katt och längtar så tills den ska få bebbar. och ja de där med avmaskning visste jag redan iaf:) ..

men de är bra med råd man kan aldrig vara för säker..

kattis9
0

och de där med att ja skaffar kattungar bara för att dom är såå söta är inte sant..

Vuxna katter är också söta.. kattungar är söta på sitt sätt och vuxna på sitt. vuxna har mer utvecklat en personlighet.. osv.. inte för att kattungar inte har de. men de som haft katter o kattungar förstår nog vad jag menar.

Jag tycker mina katter är söta!:) och underbara!:)

De är så mycket personlighet i dom. vissa säger de är synd att djur inte kan prata men ja tycker dom kan prata.. kroppsspråk.. mjauande osv.. så:) men men ..

Tasspuls
0

Man blir bara helt trött av den här tråden :( Sluta idiotförklara andra och ge råd och stöd istället! Själv tycker jag det är helt okej att ta EN kull på en huskatt om man vill det och sedan kastrera. Det känns bara förmätet och dumt att påstå att huskatter inte får tas kull på utan bara raskatter. Det är väl ändå katt som katt och alla katter är väl lika mycket värda, eller? Långt ifrån alla vill ha en raskatt, vilket inte betyder att de inte kommer ta hand om sina katter på ett bra vis. Kommentarer som att man ska köpa en kattunge på djurhem istället för att ta en kull på sin huskatt och behålla en katt där är bara hur dumt som helst! Uppfödare av raskatter bidrar ju lika mycket (eller mycket mer eftersom de tar så många kullar) till kattöverskottet. De kan ju också köpa sina katter på katthem i så fall. MEN, min åsikt är att man får ta kullar om man vill bara man har tanke att ta hand om dem, ge dem goda hem, vaccinera och informera de nya ägarna om ansvar, foder osv. Däremot tycker jag att det är fel att låta okastrerade katter springa omkring ute, vare sig det är en hane eller hona. Man ska alltid välja en lämplig hane till sin hona (utifrån friskhetssynpunkt snarare än utseende).

[Hilo]
0

#179 Men det är väldigt få av alla hemlösa katter som är raskatter (=katter med stamtavla)..

Vill man inte ha en raskatt - besök närmsta katthem så är det lätt fixat.

Gipzy
0

#179: Som #180 skrev, besök ett katthem! Så många hemlösa huskatter som finns idag så finns det ingen som helst anledning att producera fram ännu fler! Jag lovar att du kan hitta alla färger och former, ja, alla dina önskemål ifråga om hur katten ska se ut, kan tillgodoses bland alla dessa tusen och åter tusentals hemlösa huskatter i alla åldrar! Som sagt, ingen som helst anledning att spä på detta ytterligare!!!

Tasspuls
0

#180 Men om man vänder på det…om raskatter inte skapats skulle det inte finnas lika många hemlösa huskatter. Jag är lite emot att människan helt ska skapa nya raser och mixtra med naturen på så vis. Inte alla raser är hälsosamma tycker jag.MEN, man ska alltid ha en tanke och en plan när man tar en kull.

#181 Jag vill inte besöka något katthem för jag vill inte ha någon katt alls. Jag har redan en. Men om jag hade en älskad huskatt och ville ha en kattunge, så kanske jag skulle vilja att den kattungen var unge till min älskade katthona. På samma vis som personer med raskatter kan vilja ta kull på en hona, så kan en person som älskar just sin katt vilja ha en unge från denna. Varför ska personer med huskatter "tvingas" åka och köpa på ett katthem? Det är ju inte samma sak. MEN om man inte vill ha en kattunge själv så anser jag att det är fel att låta sin katt genomgå en dräktighet och det gäller både huskatter och raskatter. En dräktighet är alltid förknippat med fara så ingen katt ska genomgå detta enbart för att kattungarna ska ges bort/säljas till andra. Det är min åsikt.

[Hilo]
0

#182 Men vänta.. Varför är det så viktigt att ha en kattunge från sin hona.
Och varför utsätta dessa små för ev. plågor som kan uppstå, då pappan/papporna oftast är okänd…

Raskattaveln, även om det finns rötägg där med, är bra mycket mer kontrollerad än - "Hoppsan, min hona fick bebisar idag.. hur ska jag göra?" Obestämd

goldenmatten
0

Jag förstår hur #182 med flera tänker. Det är lite jämförbart med att de flesta kvinnor helst vill ha ett eget barn trots att det går att adoptera. Jag förstår absolut varför man kan tycka att det är så "viktigt" att ha en unge undan sin egen katthona. Jag personligen känner inte så, men jag förstår tänket.

[Hilo]
0

#184 Ja, vi är överbefolkade också.. Att adoptera barn skulle jag se som ett jättebra grej! Om fler gjorde alltså..

Josefa
0

Ett väldigt egoistiskt tänk med andra ord. Sk*t i att det ligger en massa hemlösa och oönskade kattungar i buskarna, ungefär överallt i Sverige. Det är min honas unge jag måste ha.

kattis9
0

då kallar du alltså alla gravida människor ego?..

för dom inte adopterar hemlösa barn från andra länder osv..

Hawknestgrove
0

enig med Josefa där…. klart det är ego om man prompt vill skapa en kopia av sig själv. Vilket ett eget barn är. För det finns så många svältande ungar världen över och det finns fosterbarn, som behöver  hjälp…. MEn nu gäller det katt och inte folk. MEn tanken är den samma.

Hawknestgrove
0

enig med Josefa där…. klart det är ego om man prompt vill skapa en kopia av sig själv. Vilket ett eget barn är. För det finns så många svältande ungar världen över och det finns fosterbarn, som behöver  hjälp…. MEn nu gäller det katt och inte folk. MEn tanken är den samma.

kattis9
0

Den här tråden blir mer o mer sjuk. Gravida människor är inte ego!!! ett barn är något som man skaffar med den man älskar. kopia av sig själv, jag är då verkligen inte en kopia av mina föräldrar.

ja de finns så många katter, då kan väl ni som har raskatter också ta sånna katter istället för att skaffa ännu flera katter till världen.

Tasspuls
0

#183 Jag vet inte vad jag ska säga om ditt inlägg. Inte tusan är huskatter sjukligare än raskatter, jag tycker tvärt om i vissa fall. Och du snackar om att utsätta dem för plågor? Jag vill nästan skratta. Inte tusan lider huskatter mer än raskatter. Dessutom skrev jag ju ovan att huskatterna skulle avlas under kontrollerade former och att jag är emot att man bara släpper ut okastrerade katter och låter dem para sig med vem de vill. Men det missade du tydligen…

#185 Man kan ju inte adoptera barn av senimentala skäl, det är inte ens tillåtet! Vi bör skänka pengar till tredje världen istället så de kan ta itu med sina samhällsproblem istället för att satsa på att ta barnen hit anser jag.

#186 Men vad tusan menar du med det? Uppfödare av raskatter då? Tänker de på de stackars huskatterna som ligger i buskarna? Nej, de har fullt upp med sina katter de ska avla på, som de har "rätt" att avla på, ofta utan att ens ha för avsikt att behålla någon kattunge. Det blir ju mer som en "fabrik" med många katter som får dela på uppmärksamheten och bara behålls om de kan avla kattungar åt dem. På vilket vis är det bättre? På vilket sätt är de bättre djurvänner?

Tasspuls
0

#183 Jag vet inte vad jag ska säga om ditt inlägg. Inte tusan är huskatter sjukligare än raskatter, jag tycker tvärt om i vissa fall. Och du snackar om att utsätta dem för plågor? Jag vill nästan skratta. Inte tusan lider huskatter mer än raskatter. Dessutom skrev jag ju ovan att huskatterna skulle avlas under kontrollerade former och att jag är emot att man bara släpper ut okastrerade katter och låter dem para sig med vem de vill. Men det missade du tydligen…

#185 Man kan ju inte adoptera barn av senimentala skäl, det är inte ens tillåtet! Vi bör skänka pengar till tredje världen istället så de kan ta itu med sina samhällsproblem istället för att satsa på att ta barnen hit anser jag.

#186 Men vad tusan menar du med det? Uppfödare av raskatter då? Tänker de på de stackars huskatterna som ligger i buskarna? Nej, de har fullt upp med sina katter de ska avla på, som de har "rätt" att avla på, ofta utan att ens ha för avsikt att behålla någon kattunge. Det blir ju mer som en "fabrik" med många katter som får dela på uppmärksamheten och bara behålls om de kan avla kattungar åt dem. På vilket vis är det bättre? På vilket sätt är de bättre djurvänner?

Josefa
0

Ja faktiskt. Visst kan jag förstå om en kvinna vill vara med om en graviditet. Men det tänket ska inte överföras på en katt.

Och man kan ju faktiskt adoptera ett barn tillsammans med den man älskar också. Eller oj, det går ju inte, får då får ju inte barnet ens gener.

Tasspuls
0

kattis9
0

hade inte era mammor varit så "ego"  så hade inte ni funnits heller…

Josefa
0

Nä, men då hade vi inte saknat det heller. Och någan annan hade kanske fått ett lite bättre liv.

kattis9
0

:S

Hawknestgrove
0

erkänner villigt att jag är ett aprilskämt. hoppsanunge.OCh min mamma trodde inte att hon kunde bli gravid och när hon upptckte det, så var det för långt gånget att ens göra en illegal abort.Och hade jag inte funnits, så hade jag inte lidit av det. Så jag hade kanske varit bättre som en fläck på lakanet.

kattis9
0

här är vi tacksamma för livet märker jag.

Hawknestgrove
0

har inte bett om att bli till, men nu är jag här. OCh sett till att jag inte  reproducerat mig i alla fall.

kattis9
0

moget.

Delfinen
0

Har läst dom flesta inläggen här och vet ärligt talat inte vad jag skall tycka, tänka och tro längre. Har läst om kastrering, vaccinationer, avmaskningar, idmärkning ansvar, oansvarlig etc. etc. så det snurrar i skallen på mig nu. Har suttit och funderat ett bra tag nu om jag överhuvudtaget skulle skriva detta inlägg eller inte. För jag hamnar med all säkerhet bland dom fullständig oansvarliga, icke djuvän och en som inte borde ha katt i dom flestas ögon. Men får samtidigt erkänna att även om jag inte håller med fullt ut så stämmer det nog till mycket.

Har haft en huskatt för drygt 5 år sedan som fick ungar, jag var naiv och korkad nog att tro på vad "kattkunnigt" folk sa att det var lugnt bara hon fick p-piller men ack vad jag bedrog mig. Samma sak med andra katter som jag haft som innekatter där "kattkunnigt" folk har sagt att innekatter inte behöver vaccineras så ingen av dom samt den jag har i dag är vaccinerad. Försäkring tecknade jag i går som först. Har haft djur i hela mitt liv allt från kaniner, hund, fåglar, chinchilla till katt. Har aldrig haft några allvarliga dyra veterinärräkningar fören förra hösten. Har varit naiv och trott att innekatt = ingen risk för dyra veterinärkostnader då dom inte löper samma risk för olyckor som utekatter. Snacka om att vara korkad och naiv.

[Hilo]
0

#194 Vadå sentimentala själ..? Vi är överbefolkade och ungar sitter utan hem, Så det är ren logik i mina ögon.. Fixa problemet som finns, späd inte på det?

Jag tänker inte skaffa barn av den anledningen, på samma vis som jag bytte till raskatter för att inte längre stödja huskatt"aveln"

Och där sätter jag min punkt i den frågan.
Nu är det katter och inte människor vi pratar om.

[Hilo]
0

#194 Jag vet inte vad du har träffat för hemska uppfödare som avlar för att endast skaffa fram fler avelsdjur..
Vet flera som inte grinar om katterna blir sällskapskatter.
Jag har två katter med stamtavla, kastrerade, 100% sällskapskatter..

Raskattaveln är över lag mycket mer seriös, och övervakad.
Det är annat än vad man kan säga om huskatterna..
Javisst, så kanske man kan bromsa raskattaveln lite en stund, men inte så länge att man hotar en frisk avelsbas.
Sen undrar jag hur många av dessa underbara kattägare som är allergiska ska göra.
Jag vet inte hur statistiken ser ut här inne, men alla kattallergiker jag känner har absolut svårast för huskatter.
Vet att det är någon (några?) här inne som bara kan ha maine coon..

Så jag skulle vilja se hur många av dessa hemlösa som hittas med stamtavla, vaccinationsintyg och ID.märkning på samma katt.

Som dessutom med största sannolikhet är en dräktig hona…

Alexej
0

Varför blandar in raskattavel när det gäller att det finns för många oönskade huskatter i Sverige?

Det finns ca 1,6 miljoner katter i Sverige. Av de är ca 260 000 raskatter, resten är huskatter!!

Och de som är tveksamma mot en kattunge från katthemmet. Jag kan lova er att ni skulle bli kära i varandra en och ville ta med er allihopa.

Kattungar är jättesöta och kul att titta på oavsett vilken kattunge det än är.

Alla katter har rätt att leva! Döda problemet inte katten....Besök oss gärna på Hittekatter.ifokus och på Djurskydd.ifokus

Tasspuls
0

#203 Ja, fixa problemet, jag sa ju det! Men man FÅR INTE adoptera barn bara för att man inte vill "bidra till att överbefolka världen". För att få adoptera krävs ett läkarintyg på att man inte kan bli gravid. Dessutom mår många adoptivbarn dåligt i sitt nya land. Alltså, bättre att hjälpa länderna att hjälpa sin befolkning än att "rädda" barnen (om man nu skulle få det).

Så huskatter ska utrotas enligt er alltså? Vore det inte bättre om det bedrevs seriös avel även på huskatter. Att huskatt fick bli en "ras". Att vissas hävdar att alla huskatter plågas pga genetiska fel, lämnas att dö, avlivas, blir påkörda osv får en ju bara att sucka. Många ÄLSKAR sina huskatter hur mycket som heslt. Tilläggas ska också att där jag bor finns inget katthem, så då blir det svårt att åka dit och köpa en katt (om man nu skulle vilja). Det finns dock hittekatter hos djurskyddet som är hos fodervärdar som jag skulle kunna köpa om jag skulle ha en ny katt. Eller så skulle jag köpa på blocket. Men nu är jag fullt nöjd med den jag har och vill inte ha fler så för mig är det inget problem. Ska jag ha en till någon gång, blir det nog en kattunge från kissen jag har eller en somali, abyssinier eller burma. Men det får framtiden visa. Tycker dock att det är jättetrist att ni jagar iväg alla huskattägare från forumet! På vilket sätt ska det hjälpa några katter? Och av vilken anledning är huskatter inte värda eran hjälp?

Alexej
0

#206 Huskatter kommer aldrig att utrotas. Men vi måste få ner antalet för som det är nu finns det fler huskatter än hem för alla. det är det som är problemet. Det är därför katter skänks bort, kastas ut eller avlivas fast de är helt friska.

Katter finns nästan som sand vid stranden. Får vi ner antalet huskatter höjs deras värde och sedan kan man börja tänka på lagom huskattavel igen.

Josefa
0

Så länge det finns hemlösa katter så finns det absolut ingen risk att huskatten utrotas. När de hemlösas problem är löst så kan man börja avla på huskatten igen. Under kontrollerade former, så att inte samma problen uppstår igen.

Mona22
0

#206 Det finns en huskatt med stamtavla, Europeèn. Den ser ut som en huskatt men har alla nödvändiga tester osv.

Förstår inte varför ni vill ha en kull från just eran hona bara för att hon är så snäll och go, vad säger att ungarna ens kommer se ut eller bete sig som henne? Det är inte bara hon som ger temperamentet och utseendet.

Tasspuls
0

#209 Var det till mig? I så fall: Varför är det så svårt att förstå att vi skulle vilja ha en unge av våran hona? Jag menar, varför inte? Men det är ju inte säkert, troligen inte. Har jag sagt att jag vill ha en unge av henne enbart för att hon är snäll och go? Nej, precis…så varför antar du att det är så? Nog vet jag att temprament och utseende kommer från båda, det behöver du inte "lära" mig. Det är ju därför hankatten kommer att väljas. Hon kommer att få en kull, eller två st om allt går som det är tänkt.

Mona22
0

#210 , det var till 206, inte digFlört
Andra stycket var lite allmänt och riktat till allihopa som tror att de kommer får en exakt kopia av sin söta katt , därför var det mellanrum.

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Uppmanar er än en gång er att tänka på tonen och håll er till ämnet tack.

Blir ni arga/upprörda gå ifrån datorn och varva ner lite innan ni hugger in på tangentbordet

[Hilo]
0

#206 Hur det ser ut nu spelar ingen roll. Jag menar bara att OM det vore så, vore världen lite bättre.. Jag menar det, fixa problemet, spä inte på det.
Hur det ser ut idag spelar ingen roll alls - det är en tanke.

Julialex
0

Det borde vara lag på att alla katter, raskatt som huskatt, ska registreras, och kastreras om inte ägaren har ett speciellt avelstillstånd. Fast det lär ju aldrig hända…

Det är så sorgligt att se alla kattungar som ges bort eller säljs för en hundring ovaccinerade och vid för ung ålder Gråter

http://julialex.blogg.se

Mainebusters
0

#214  Det vore ju toppen om alla var tvungna att ha ett speciellt tillstånd för att sätta fler katter till världen. Att behöva motivera varför det behövs fler av just den och den rasen. Men som du säger, det lär aldrig hända.

Registrering borde det vara lag på.

EddaM
0

Ojoj vilken röra säger jag! Vet inte ens i vilken ände man skall börja att kommentera allt. Är emot huskatts avel då jag tänker på alla dessa hemlösa och de huskatter som behandlas som skit rent ut sagt. Men är kattungarna väl här så får man göra allt för att hjälpa ägaren.

När väl de flesta hemlösa katterna har hittat hem ja då är det läge att tänka på avel. För huskatten behövs o skall finnas kvar…men de skall vara älskade varenda katt.

Föder upp raskatter själv…och varför detta…ja e himla intresserad av genetik och avel. Jag tar en kull om året så jag har då ingen fabrik hemma. När mina honor har fått två kullar så kastreras hon för hennes egna bästa. Att välja hane till sin hona tar sin tid o man går igenom många innan man hittar rätt. Man vill ju förbättra avkomman eller förstärka vissa saker. Och jag skänker ofta pengar eller foder/sand till katthem. Gör vad jag kan för att hjälpa.

Har en huskatt själv som jag älskar väldigt högt o hon är sessan här hemma o faktiskt den som går först. Hade henne före mina raskatter så hon är min absoluta 1:a =) Och jag valde att inte avla på henne utan istället köpa raskatt.

Och det finns 1 enda godkänd huskatts uppfödare och denne finns i Danmark.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

Tasspuls
0

#211 Men jag är ju "206"…?

#214 Man kan ju börja med att förbjuda att okastrerade katter kan vistas utomhus. Om alla utekatter MÅSTE kastreras tror jag att problemet skulle försvinna (om bara alla följde den lagen). Nästa lag blir då att alla kattungar som säljs måste ha vaccinationsintyg, registreras och avmaskas. Då tror jag att vi är på god väg :) Då behöver vi inte heller göra skillnad på raskatt och huskatt :) Men sådana lagar måste då självklart också innebära böter om de inte följs.

Bumsibum
0

håller med 217!!  Glad

Mona22
0

#217 det jag skrev till dig är bara att det finns en "huskatt" som är raskatt  Europeen.

Tasspuls
0

#219 Ok

linka73
0

Haaahaa-gode gud…

#190 & # 194 Håller fullständigt med er!

# 198- ja vad säger man??? pust…har du haft en vänlig ton någonstans i dina inlägg?

Hoppas dina kattungar har kommit ännu kattis.

Jag väntar spänt på mina…

kattis9
0

mina kattungar har inte kommit ännu..

väntar också för fullt.

:)

Bumsibum
0

hoppas de kommer snart och mår bra! Glad

kattis9
0

dom vill ut .. de märks iaf:P

EtaI
0

Hej!

Jag har läst era inlägg och blivit mer och mer upprörd av all hätskhet och svavelosande ordflöde ni visar varandra.

Finns det något underbarare än en nyfödd kull kattungar. Jag önskar dig verkligen lycka till med nedkomsten, kattis.

Vi har tre vuxna katter, en mamma och hennes två ungar, en hona och en hane. De beter sig verkligen som en familj fortfarande fast "ungarna" är 8 år gamla. De putsar och slickar varandra, oroar sig för varandra när någon av dem är ute, ligger tätt, tätt ihop, särskilt syskonen och visar på alla sätt att de älskar varandra.

Något av den bästa tid jag har varit med om, var när våra kattungar var nyfödda. Honan fick bara två ungar, så vi kunde behålla båda två och se dem växa upp. Finns det något mer rofyllt än att lyssna till ljudet av diande ungar? Det är en underbar tid du har framför dig. Njut av den i fulla drag och låt ingen förstöra den, genom att ge dig dåligt samvete för att du har tillåtit att ungarna satts till världen.

Efter moget övervägande, har vi nu låtit den unga katthonan para sig, så att vi skulle få vara med om denna upplevelse än gång till. Vi har väntat och längtat efter födseln. Så i förrgår kom honan och hämtade oss, för hon ville ha sällskap vid födseln. Det blev ett mycket långdraget värkarbete och när en halv unge hade kommit ut, avstannade värkarna. Jag fick hjälpa till att dra ut ungen och den visade bara svaga tecken till liv. Honan gjorde allting rätt och slickade ungen som hon skulle. Men efter ett par minuter visade den inte längre några livstecken. Jag synade då ungen närmare och upptäckte att tarmarna hängde utanför kroppen.

Honan var mycket medtagen och eftersom moderkakan inte hade kommit ut och vi inte visste om det skulle komma fler ungar, åkte vi till veterinären med henne. Han gjorde ultraljud och rönkade henne. Det var inga fler ungar i magen. Veterinären gav henne en värkstimulerande spruta, för att moderkakan skulle komma ut, vilket den också gjorde hemma några timmar senare.

I går tillbringade jag hela dagen med att leta efter en kattunge att adoptera, så att vår olyckliga kattmamma skulle få en unge att amma. Jag ringde runt till alla katthem inom sju mils omkrets och letade på nätet efter någon kattunge som behövde ett hem. Det var så jag kom i kontakt med detta forum bl. a. Men ingenstans fick jag napp. Jag trodde att det inte skulle vara så svårt att få tag på en nyfödd kattunge så här års. Men jag fick ge upp.

Nu har honan lugnat ner sig betydligt och i dag (nu ska jag chocka er) lät jag henne gå ut en stund. Jag upptäckte nämligen att hennes "var är min unge"-jamande hade övergått till ett "jag vill gå ut"-jamande. När hon kom in igen var hon mycket lugnare och gick och lade sig på sin älsklingsplats och sov ett par timmar.

Nu hoppas jag att hon kommer att få en ny kull, med levande ungar, så snart som möjligt och jag kommer inte att ha dåligt samvete för det. En unge tänker vi behålla och till de andra kommer vi att ordna bra hem.

Kram på er Kattis och Linka och lycka till med era kattungar!

Margareta

Maria
0

#225 Är det så klokt att avla på en katthona som redan fått en missbildad unge?

/Maria

Mainebusters
0

#226  Gör inte registrerade uppfödare det också?

Maria
0

#227 Jag har ingen aning. Jag kan ingenting om kattavel men sunda förnuftet säger mig att man ska låta bli att avla på någon som fått avkommor med defekterObestämd

/Maria

Mainebusters
0

#228  Precis, det tycker jag med, men jag tror faktiskt att folk avlar vidare igen. Om det händer ännu en gång, då är det nog kastrering som gäller. Rätta mig någon om jag har fel!

Men å andra sidan, hur ofta får inte vi människor funktionshindrade barn, många vill ha fler barn ändå.

Maria
0

#229 Man kan inte jämföra med människor tycker jag.

Många människor väljer dock att avstå från barn eller fler barn om man vet att man är bärare till någon sjukdom.

I kattavel och annan djuravel så är det ändå människan som har det övergripande ansvaret.

/Maria

tuska
0

Visst kan man få defekter på ungar, men att ompara så tidigt tycker jag är tokigt, sen att mamma katt kommit upp i åren är inte problemfritt med att få kattbebisar.

Bäckenet stelnar till, högre risk för defekter och svagare värkarbete.

Hoppas din katt inte varit ute och gjort bebisar

Josefa
0

Men vänta lite nu. Skrev du inte att "ungarna" var 8 år gamla? Jag antar att den yngre honan räknas dit, eftersom du har mamman och hennes två ungar. Jag har antagligen fattat det hela fel, men du låter väl inte en 8-årig hona få sin första kull?

Mainebusters
0

#230  Jag tycker nog att det gäller katter också. Det behöver inte bli missbildade ungar nästa gång. Men händer det två gånger på raken, då är det väl kanske dags att kastrera ialla fall.

Maria
0

#233 Det behöver säkerligen inte det men i min värld så indikerar det en större risk i alla fall.

/Maria

Mainebusters
0

Man tar en risk vid varje förlossning, vad/vem det än gäller.

Maria
0

#235 Ja, det är väl ganska självklart.

Men vet man att risken kanske är aningen större så skulle inte jag utsätta min katt för det.

/Maria

EtaI
0

Jag pratade med veterenären om det var lämpligt att låta henne få en kull till. Han sa att det var väldigt vanligt att någon unge var missbildad i en kull, så det var inget konstigt. Hennes ålder hade ingen betydelse heller.

[Hilo]
0

#237 Väldigt vanligt?!

MonicaLagerquist
0

# 237

Menar du att veterinärn tyckte att det var okej att en 8-årig hona fick sin första kull?

[Hilo]
0

#239 Tycker det var ett bra exempel på att få veterinärer är duktiga på just katt..
Vilket är väldigt synd, man kan bli så vilseledd..

Josefa
0

Ja det undrar ju jag förstås. Jag antar att kvinnor löper större risk för att ha "skadade" ägg när de blir äldre, så gör honkatter det också. Hon är 8 år. Har hon då gått på P-piller under de åren?

Maria
0

Väldigt ovanligt korkad veterinär skulle jag säga.

/Maria

EtaI
0

Ja hon har ätit p-piller hela tiden

EtaI
0

Jag vet inte om veterenären var medveten om att det var första kullen. Vi pratade nog aldrig om det. Han kan ha trott att hon hade fått ungar tidigare.

Alexej
0

8 år p-piller och sedan en dödfödd missbildad unge…Tyst

Stackars kattmamma! Visa lite respekt och kastrerar henne nu. Kanske hon slipper då livmodercancer.

[Thiah]
0

Jag och maken skaffade  för ungefär ett år sedan och lite efter det en honkatt. Hankatten kommer ifrån ett vanligt hem med en kärleksfull uppväxt medan våran honkatt växte upp i ett stall, fick flytta vid 8 veckors ålder för att sedan vid 12 veckor komma till oss. Alltså har vi två huskatter med olika bakgrund.

I början funderade vi som många gör här. Det skulle vara så mysigt att ha ungar, speciellt eftersom våran hankatt är underbar i temprament. Det skulle vara så kul att ha en kull efter våra katter osv…

• Men efter att ha lärt känna (det tar längre tid än man tror) våra katter sa vi nej och kasterade dem. Våran skygga,rädda, osäkra, super söta flicka ska inte stressas med någon kull utan få leva sitt liv i lugn och ro.

• Men efter att ha varit inne på helsingfors katthems sidor (vi bor i finland.), på denna sida, på hittekatter så blev vårat nej så mycket bättre. Nu har vi istället bestämt oss att när vi flyttar till något större ska vi adoptera en katt som behöver ett hem.

Sätt inte dina egna känslor på katten. Det är inte katten som vill ha kattungar utan det är du! Jag är inte villig att riskera min katts liv genom att få ungar bara för att dom är söta är du?

EtaI
0

Det är ingen fara för kattens liv att få ungar. Det är det mest naturliga som finns. Däremot är det kanske inte så nyttigt att äta p-piller i så många år. Så vi kommer nog att kastrera henne, när hon har fått en kull.

[Hilo]
0

#247 Kanske inte så nyttigt.. Om hon är frisk, skulle jag vilja kalla det ren tur.. Hoppas det går bra.

tuska
0

jag tycker du ska prata med en annan veterinär ang lämplighet att ta sin första kull av en 8- årig honkatt som dessutom ätit  P-piller den fertila tiden.

Alexej
0

#246 Härligt att läsa:)

katterna
0

Till alla som så gärna vill ha kattungar efter er huskatt. varför inte göra god gärning istället och hjälpa en dräktig hemlös katt istället. eller redan en hemlös katt som fått ungar och som lever ute? därför alla reagerar så starkt. för det just finns så många hemlösa katter redan som har kattungar ute som födds ofrivilligt till det hemlösa livet.

[Thiah]
0

#250 Tack Alexej.  =)

essut50
0

#247 Hur kan man låta en 8-åring katt få ungar??

Stackars katt säger jag, att ha en sån matte.Gråter

Mainebusters
0

Finns det inte Medarbetare som kan hjälpa till att styra upp tråden?

LaSadie
0

#247 "Naturligt" är det att katten får sin första kull när den är könsmogen inte när den är åtta år och bäcknet redan stelnat. Bara det att värkarbetet stannade av är en varning nog att katten inte skall ha en kull. Ta emot ett dräktig honkatt från ett katthem om du vill ha kattungar.

Delfinen
0

Har haft en hona som blev mamma för första gången vid 7 års ålder.Hon hade också gått på piller under alla år.

Varför hon gick på piller? Varför hon fick ungar? Kan inte ge något annat svar än att jag var enormt naiv och korkad.                       Fick ingen som helst information om riskerna med piller av veterinären. Var naiv nog att lyssna på " kattkunnigt " folk som sa att risken var så gott som obefintlig att hon skulle bli med ungar. Samma "kattkunniga" sa även att om jag skulle kastrera henne var jag absolut tvungen att låta henne få en kull med ungar först. I annat fall skulle hon må dåligt och kunna ta skada psykiskt. Jag ville inte ha en kull med ungar så hon fick fortsätta på piller.

Ack vad jag bedrog mig. Och vilken chock det blev när hon en dag la sig under mitt täcke i soffan för att föda. Nu kan det låta ansvarslöst och att jag borde sett tecken på att hon var dräktig. Men det var det ingen som hade gjort. Samma smala finlämmade katt, kände inga sparkar, inga förändingar i form av större tuttar, inget förändrat beteende, inget bäddande ingenting. Hon fick 3 ungar varav den första som kom var döfödd och gravt missbildad. Troligen p.g.a att då jag inte visste att hon var dräktig hade gått på piller under hela tiden. Kommer aldrig någonsin att göra om samma misstag. Det var fruktannsvärt att veta att det var min okunskap och tilltron till fel människor som hade åstakommigt detta.

Imasy
0

Låser denna tråd då våra uppmaningar om att hålla ton gentemot varandra ignoreras.

TS är välkommen att starta en ny tråd om sin katt om hon vill.

Diskussionen har nått max antal kommentarer. Du kan inte skriva fler kommentarer.
Inlägget är låst för nya kommentarer