Jamande kastrat
Jag har två huskatter som är 2 år gamla, en hona och en hane, båda kastrerade. De är 50% siames och 50% devon rex och är innekatter.
Jag har ett problem med hankatten (till höger i bilden).
När våren kom i år så började han jama mer än vanligt. Trots att han aldrig varit utomhus i den här lägenheten så står han vid dörren och pratar.
Jag har testat att börja ta ut honom långa stunder men det hjälper inte. Jag aktiverar dem tills de inte orkar springa mer varje dag.
Vad ska jag göra för att få honom att sluta jama så mycket? Om han fortsätter kommer förmodligen grannarna att börja klaga.
Jag prövade att ignorera honom med det blev bara värre. Jag prövar just nu att ropa på honom när han jamar. Ska jag säga till honom? Det känns som om han inte skulle förstå vad han gör för fel då…
Jag har två kastrerade hanar på 8 respektive 7 år. Moritz som är äldst är en riktig jamare och framför allt på våren så är han hopplös en period.
Jag har inga tips mer än att försöka avleda när det är som värst.
/Maria
Puttar upp detta lite nu.. Funderar på att sätta en lapp i trappuppgången och be om ursäkt för min högljuda katt.
Jag har börjat gå ut med honom oftare.. Aktiverat mer… inget hjälper..
Dina grannar tror säkert du har en människobebis med kolik, låt dem tro det. Din kisse är en blandning av mycket pratiga katter och jag tror årstiden har stor betydelse.
Är han så pass vrålig att du nästan inte står ut och att du känner att du inte fixar honom längre, så finns det hjälp hos veterinären hormoner.
Det är inget jag rekomenderar, men har man inget val så får det väl bli ett måste.