Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1930 ggr
sali
0

Hur gör jag nu ?!

Hejsan !

Jag är helt ny här på katter men det hände precis något och jag behöver lite råd.

Jag såg för ca en halvtimme sedan en av våra katter bli påkörd, bilen körde åtminstonde 50-70 km/h och smällen hördes dit jag stog tio meter ifrån.

Bilen varesig bromsade eller stannade fast den såg den andra bilen från andra riktningen göra en tvärnit.

Först undrar jag hur jag gör med katten, jag har känt igenom honom och inget känns brutet eller svullet, han bara spinner när jag känner på honom och säger inte ifrån någonting. Han är bara lite chockad och andas lite snabbt och är trött så han ligger på min sambo och hålls varm, kan vi göra något mer ?

Sen undrar jag om ni tror jag ska göra en anmälan eftersom bilen inte stannade och om det är någon ide, jag hann inte äns se vad det var för någon bil.

Tacksam för hjälp

MVH Sandra.

martdat
0

jag hadde anmält, inte för att det leder nånstanns men för stasistikens skull,. bässta är att låta en vett kolla ijenom katten, den kan ju ha invärtes skador som du inte märker, spinna kan han göra för att lugna ned sig själv.

det kan ha gott bra, men efter en sån smäll så kan jag inegt annat än att rekomendera att åka till veterinären.

Sajtvärd på kattpolisen i fokus.

Allt som inte kan lagas med silvertejp är sönder på riktigt.

sali
0

Vi kan tyvärr inte ta oss till vetten just nu men om det blir värre med honom så kommer vi fixa skjuts direkt på något sätt !

Han har lugnat sig nu och andas inte lika hetsigt längre, han tom hoppade upp på bänken och åt för en stund sedan så det känns inte som det verkar akut just nu, men vi kommer ha honom under stenkoll hela natten !

katterna
0

Ring och beställ tid iallafall till vet. Var en rejäl hastighet han blev på körd. Det kan vara allvarliga invärtes skador som inte märks nu men kan hända att väntar man för länge så kan det vara för sent. Jag hade åkt in ändå om han inte verkar skadad. Det är helt mirakel om det visar sig att katten är helt oskadd efter vetrinär besök. Men snälla åk in med katten så fort som möjligt så det inte är försent ifall det visar sig att han blir sämre och ni då bestämmer er att åka in. Det är mycket bättre att va på den säkra sidan.

IceJossan
0

När min katt blev påkörd (bröt sittbenet och bäckenbenet) en eftermiddag i höstas så hade jag kontakt med en veterinär via sms. Hon skrev att det kanske kunde vänta till morgondagen om katten åt och drack, för då borde det inte vara några invärtes skador.

Ronny åt lite, så vi beslutade oss för att vänta till nästa morgon och fick då tid hos veterinären. Tackolov klarade sig Ronny och lever nu ett fullgott liv som vanligt, utom att det gör ont när han rullar runt på rygg.

Men om er kisse äter och dricker så är det kanske ingen panik att åka in till vetinären, men åk in med honom imorgon för att kolla! Man vet aldrig - en inre blödning någonstans kan ställa till alldels för mycket om man ignorerar den :(

sali
0

Jag tror jag tog miste på hur fort bilen körde, var lite upprörd.

Idag går han och skriker efter mat och dricker och han leker även med sina leksaker och tjatar om att gå ut, men han får hålla sig inne.

Maria
0

Det här med att anmäla är svårt för det finns ju en möjlighet att bilföraren inte uppfattade att han körde på katten.

Håll ett öga på din katt hela tiden och vid minsta försämring borde du kontakta veterinär.

/Maria

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Tror inte man missar att man kör på ett djur, jag tycker du ska anmäla som mardat säger. Även om anmälan inte leder till något så får förhoppningsvis bilföraren en tankeställare och tar det lite lugnare i trafiken.

Det finns alltför många som gasar på fast de ser en mötande bil bromsar, händer mig hela tiden. Vare man bromsar för djur eller människor som ska gå över gatan finns det alltid dem som struntar i det och gasar på. Tror man att man kan ha kört på något/någon då baske mig stannar man och går och kollar. Det är det minsta man kan göra.

Hoppas din kisse mår bra, har du möjlighet tycker jag du ska ta misse till en veterinär för en allmänn koll i allafall.