Hur stor efter kastrering?
Har kommit i kontakt med ägaren till min Iriz pappas mamma. Iriz pappa beskrevs som en stor långhårig vit katt. Nu har jag hittat ägaren till pappans mamma (Iriz farmor) Iriz farmor är en perser. Iriz farfar är en blandning mellan huskatt och norsk skogskatt eller ev. turkisk angora (ägaren till Iriz farmor kom inte ihåg) Iriz pappa är alltså blandning perser/huskatt/ Norsk skogskatt ev. turkisk angora. Iriz mamma är en huskatt som är rätt liten till sin storlek. Min Iriz som är semilånghårig är inte liten till storleken.. hon är nu vid 6 månaders ålder lika stor som min grannes snart tvååriga huskatt (som är normal katt storlek). Iriz är kastrerad och nu undrar jag om katter växer mer efter en kastrering? Jag vet inte riktigt vad Iriz väger men i allafall ca 2.5-3 kilo och hon är smal. Hur stor kan hon bli?

Ingen som vet om katter fortsätter att växa efter sin kastrering?

Jag har inte så bra koll på det där, men jag skulle gissa på att de växer efter kastrering, med tanke på att man kan kastrera katter från att de är 12 veckor, och de katterna fortsätter ju växa. /Frida
/Frida
Medarbetare på Sång.ifokus.
Stå på dig, annars gör någon annan det.
Beror ju på när man kastrerar dem..
Kastrerar man en 5-åring växer de ju inte mer, då de redan slutat växa.
Men kastrerar man ett ungdjur/ev. unge så växer de ju tills de växt färdigt.
Hur stor hon kan bli kan jag inte svara på, då det är en huskatt.
En kull vår familj födde upp för många år sedan - En katt väger närmare 9 kilo, varavpå ett syskon ligger på 3 kilo..
Mina norska skogkatter väger ca 3-4 resp. 6 kilo.
Vilket är normalt för ålder och ras, samt kön.
Så hur stor din katta kan bli är omöjligt att säga.

Oj ja detta är väldigt individuellt o man får se till släkten som du har gjort till viss del. Föder själv upp Norska Skogkatter och just mina honor är ganska sena i sin utveckling. Inte förrens de är fem är de färdiga o man kan se den fullt utvecklade katten. Kastrerade min första avelshona när hon var tre något och hon är nu en vacker stooor (inte på mitten) Allt växte på henne när hon blev kasterad, precis som jag visste att hon skulle göra om jag tittar på hennes systrar, och släkt längre bak. Nu har hon gått från 4kg till 6kg i ren ben o muskelmassa. Underbart tycker jag =)) Har kvar en dotter till henne samt dotterdotter o de verkar väldigt lovade de med…när de väl blir färdiga =)
När man har en huskatt så är det väldigt svårt detta med släkten o släkt led. När man låter en katt gå ute o para sig med vem som helst så är ofta fler hane än en pappa till kullen. Så syskon kan vara väldigt olika. Och farfars stam skulle jag vara väldigt tveksam till, han är säkert en jätte snygg vit huskatt helt enkelt =) Men eftersom din tjej är semi så gissar jag på att hon kommer utvecklas mer o mer o vara fullvuxen om några år. Kanon att du kastrerar henne, hon kommer bli mycket mer harmonisk =) På min sida har jag en hel del bilder på min vackra huskatt Feztiz =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Intressant med idealvikt for katter och kattraser. Jag var hos veterinaren och kollade en viktkarta dar som dels inte skiljde pa hane och hona och dels inte relaterade till nagot annat matt. T ex for oss manniskor sa raknar man ju med att en langre manniska kan vaga mer som idealvikt ovch naturligtvis ar det skillnad mellanman och kvinnor. I tabellen fanns vissa raser bara och en ungefarlig vikt.
Jag har tva kastrerade pojkar som vager over snittet, men de ar stora katter over huvud taget. De har langa ben och breda bringor och kraftiga nackar och stora tassar och framfor allt en massa muskler pa benen speciellt for de far upp och ner i sina klattertrad. Sa lange de inte har kalaskulor och man kan se definierade muskler sa valjer jag nog att strunta i rekommenderad idealvikt.

Tack! Då vet jag att Iriz kanske växer lite mer framöver, för än verkar det inte som att hon tänker sluta växa….Jag kastrerade henne på veterinärens inrådan eftersom Iriz hade och har ett ganska hett temprament (som faktiskt har blivit bättre)
#4 Iriz syskon har mycket riktigt 2 pappor. Iriz pappa är pappa till 3 i kullen (varav en med tofsar på öronen och alla semilånghåriga) och sen är det en annan pappa till de andra två, men nu har jag hört med ägaren av Iriz farmor och farfar är en trevägskorsning mellan huskatt/turkisk angora/norsk skogskatt. Jag frågade henne om hon visste om de sistnämda var rasrena och det var de tydligen
Det kommer bli spännande att se hur stor min "lilla"tjej tänker bli..

Får man önska en bild på missen?
/Frida

Japp! ska försöka! Tekniken är inte riktig med just nu, men jag kan ta en ny bild på henne idag när jag kommer hem från stan, så får ni en färsk bild. Hon ser rätt kul ut, har kort hår i ansiktet, men en virvel mitt på nosen, har börjat smalna av över nosen och blivit mer avlång i ansiktet, men i profil har hon en perserlook! På kroppen, speciellt under magen är hon semilånghårig! Ska försöka göra en så bra bild som möjligt sen!

Låter spännande 
/Frida

#1 De växer väl på bredden om inget annat! 

Strular med min kamera men jag ska göra ett nytt försök att ta kort på Iriz nu i helgen.