Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 3376 ggr
Amm0
0

Vad är "stallkatter"?

Vad är stallkatter för något?

Linnea
0

Katter som större delen av sitt liv bor i ett stall som musjägare.

Skynda långsamt så går det fortare.

Amm0
0

Okej. Varför har folk emot det och varför är folk för det?

Linnea
0

Därför att de flesta inte vaccinerar/kastrerar dessa katter eftersom de inte är regelrätta husdjur. De flyttar mellan stall så att sjukdomar sprids, de får ungar med varandra utan att någon vet släktskap = inavel. Finns många problem för stallkatterna. Den enda skillnaden mellan stallkatter och vildkatter (stallkatter kan vara ganska vilda med) är att stallkatter ofta får lite mat av bonden för att stanna kvar på gården. De tas sällan om hand, tas till veterinär osv.

Amm0
0

Men det där lät ju inte alls bra. Varför tycker folk att stallkatts-behandling ska vara bra på nåt vis?
Jag har nämligen en intresserad köpare på en av kattungarna och hon säger att katten möjligtvis kommer bli stallkatt om någon tid. Med en smilegubbe säger hon detta.

Vad är nu detta? Fattar nada.

spiritedaway
0

#4 Säg att katten ska vara kastrerad innan den får gå ute. Alternativt att du gör det innan.
Vaccinerade är dom ju vid leverans i alla fall?

Amm0
1

#5 Ja? Menar du att detta är schysst? Då vill jag höra vad du ser som är bra i detta.

OBS! Detta är inte på nåt vis provocerande. Jag vill BARA ha åsikter från flera håll, och inge gnäll.

oh-la
0

om katten ska bli stallkatt tycker jag faktiskt att du ska kastrera den innan leverans. efter försäljningen har du inget att säga till om längre. hur var det förrstenmed dina kattungar? är inte de hittekatter med en organisation i ryggen? för i så fall får ju inte du sälja katterna utan deras medgivande?

spiritedaway
0

#6 Jag tycker väl egentligen alltid man ska ha kontrollerad utevistelse.

Men bor personen rätt så lämpligt till och sköter katten bra så kan ju även det vara ett lämpligt hem. Men det är ju svårt att veta.

Sen om jag vore du skulle jag fråga varför just den där katten ska bli stallkatt. Samt kastrera innan leverans för säkerhets skull.

(Jag tycker väl egentligen att de katter som ska bli stallkatter är de som absolut inte kan anpassa sig till ett inneliv osv.)

Silvestris
0

Alla stallkatter behandlas inte som skräp. Det finns stallkatter som kastreras, vaccineras, ID-märks, får komma in i bostaden som den vill, får bra mat osv.

Att katten är stallkatt betyder egentligen bara att katten har tillgång till ett stall den kan jaga i. De flesta stallkatter jag har stött på under mitt liv har varit mycket välmående och väl omhändertagna katter. Kan dock påpeka att jag hållt mig till små stall, om det spelar någon roll.

Döm inte hunden efter håren. Kolla av med ägaren hur hon ser på katthållning och skötsel precis som om hon vore vem som helst. Om personen förstår vikten av kastrering, vaccinering, ID-märkning, bra mat, veterinärvård osv. och stallet ligger vettigt till… varför inte? Jag skulle kunna sälja då.

Amm0
0

#7 Men försäljning har inte skett ännu, så än kan jag säga nej till försäljning.
Eftersom KKS står bakom mig så kommer den framtida ägaren skriva på ett kontrakt där h*n binder sig till att kastrera katten när den växt till dig och blivit könsmogen.
Självklart vet jag redan att jag måste ha deras medgivande innan jag låter en katt tingas. Det är ju KKS som meddelat mig om denne intressent som tråden handlar om.

#8 Ja det var en bra idé, att fråga varför hon tänkt så. Jag kan inte kastrera innan leverans, då katten endast är 12 veckor gammal då. Plus att ägaren som sagt skriver på ett kontrakt, där hon binder sig att själv kastrera kissen vid rätt ålder.
Din sista parantes lät ju bra.

Amm0
0

#9 Okej, tack för det!

oh-la
0

#10, aha då är jag med :)

man kan absolut kastrera från 12 veckor ålder, men det avgör du ju själv. tänk bara på att man kan skriva hur många avtal som helst. såld vara är såld, och vill man inte kastrera, trotts att man skrivit på avtal och liknande, finns det inget på jorden som tvingar köparen att göra det. så fort betalningen är laggd är den den nya ägarens katt att göra vad den vill med.

Linnea
0

#9 Nej inte alla. Min kat hade under flera år tillgång till stall men jag kallade inte honom stallkatt för det. Med stallkatt brukar menas de katter som endast vistas ute i stallen, som inte får komma in.

Silvestris
0

Min erfarenhet är att stallkatt brukar man kalla katten om den är införskaffad primärt för att ta skadedjur i stallet. Det utesluter dock inte att katten sekundärt är en väl omhändertagen och omtyckt sällskapskatt.

spiritedaway
0

#10 Jo det är ju bara att fråga om allt.

Tyvärr är det som #12 skriver. Ett sånt kontrakt gäller inte.
Så bäst är det ju om katten kastreras innan. Läs runt lite om tidig kastrering så kan du ju själv avgöra vad som känns bäst.
Så då kan du kastrera vid 12 veckors ålder och sen låta katten åka till sitt nya hem när det har läkt osv. Blir väl kanske 2 extra veckor.

Amm0
0

Tack för era åsikter och tips. Det känns som att jag måste fråga henne vad H*N tänker att en stallkatt är. Alla verkar ha olika åsikter och erfarenheter.

Någon mer som vill lägga till något? Snälla gör det!

Silvestris
0

Jag vill återigen poängtera vikten av att katten kastreras om den säljs som stallkatt. Det går då inte att vänta tills katten har blivit könsmogen utan katten måste kastreras innan den blir könsmogen. Inväntar man könsmognad finns alltid risken att en hona redan hunnit bli dräktig (och ganska få ägare vill utföra en abort och vips så har ni indirekt bidragit till att öka på huskattbeståndet ytterligare) och en hane kan hinna göra många honor på smällen innan matte/husse upptäckt att han blivit könsmogen.

Kastrering före könsmognad. Alltid, alltid, alltid om katten ska gå lös ute.

Amm0
0

Okej, tack för råden, men det är inte jag som bestämmer detta då det är KKS katter.

Josefa
0

Tycker inte man sätter kattungar som växt upp inomhus som stallkatter.

Amm0
0

#19 Dessa ska, om jag fattar det rätt dessutom leva inomhus något år efter leverans, SEN bli stallkatter.

Linnea
0

#20 Ute/innekatt kan man ju förstå men att ha en katt inne några år och sen "slänga ut" den helt är inte ok.

Josefa
0

Men planerar inte tjejen att så småningom flytta till en gård på landet? Och menar att de då kommer att få bekanta sig med ett stall. Och inte bli rena stallkatter.

[Hilo]
0

Våra stallkatter fick komma in om de ville, men gjorde det aldrig under tiden vi bodde på hästgården.
De vart kastrerade, vaccinerade och matade.
Alla behandlar inte sina stallkatter så.. Vissa vet kanske inte ens om att de har stallkatter.

Jag är för rätt behandlade stallkatter - inte här-ut-och-jaga-möss-och-lev-på-dem-katter..

miniimee
0

Du måste vara en av få som verkligen tar hand om dina stallkatter, själv tycker jag det precis är tvärtom.

De flesta verkar tro att en katt skall fixa sin föda själv, dvs jaga möss och råttor,därav får de ej kattmat.

Många stallkatter är magra, i dålig kondition, fulla av mask och föder kull på kull.

Det är fruktansvärt, och just oxå då de flesta av dessa stall har hästar som de tar han dom mer än väl, men en katt är ej värd ett ruttet öre….

jag är emot stallkatter, men kanske mest för att jag verkligen sett baksidan……

Amm0
0

#22 Jag tror att det är så hon menar. Men h*n kallade det för att de kommer bli "stallkatter".

Oj oj oj, mycket olika åsikter här. Det är väl för att det är så olika behandling av katter över lag tror jag.

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#24 Ja, den enda kullen som föddes där var en katta som la en kull på höskullen.. Vi hittade dem en vecka efter vi flyttat dit.
Mammam misslyckades vi fånga in, hon var alldeles för skygg, och vild, tyvärr.
Hon försvann kort efter att ungarna vart 14 veckor (cirka) och vi kastrerade dem runt 4 månaders ålder.
De fick sina vaccinationer lite senare än de skulle ha dem.. Som sagt, de var ju svåra att fånga in, men det gick tillslut, och de vart tamare med tiden.

De fick blöt- och torrfoder på vintern och enbart torrfoder på sommaren.
Vatten fick de också av oss. Inget de behövde leva på själva.

Vi hade inga hästar, men eftersom de inte ville vara i huset fick värmen vara på i boxarna på vintern..

Jag är så glad att vi fick våra små stallisar.
För att inte tala om att råttproblemet var ett minne blott.

Jag blir så rag, och ledsen när jag ser den sidan som du pratar om.
Det är hemskt och avskyvärt!
Det är synd att stallkatter har bara ett jobb - ät möss eller dö..
*sucka*

På bilden - Trisse. Den enda långhåriga i kullen.
En stadig, stor mycket vacker kille. Född April 03.

[ezme]
0

Där jag vistas i stallet har vi haft 3 "stallkatter" honkatterna steriliserade vi när det var dax och när hankatten (som har varit innekatt) skulle komma till oss så var kravet att han var kastrerade.

Kan meddela att när hankatten kom som 2 åring på introduktion till oss så kunde man se hur lycklig han blev och trivs numera prima och är en lycklig utekatt, med möjlighet att gå in i värme.

Vi har en fond med pengar ifall någon av katterna skulle behöva åka till veterinären, avmaskas gör de 2 gånger om året. Mat är fördelat på alla som har häst med ansvar för inköp av mat till dom 1 månad var.

Men nu har den ena honkatten blivit "pensionär" vid ca 10 års ålder och fått flytta hem till en av stalltjejerna, där hon nu har blivit en bortskämd innekatt.

Elshira
0

Vi har bara "stallkatter", alla är omhändertagna på olika vis (dvs inte regeltätt köpta katter).

De steriliseras/kastreras eller får P-piller från att de är mindre tills vi kommer iväg till veterinären.

De vaccineras dock inte, och är inte märkta då. Katterna som är nya här får dock ha halsband på sig med namn osv, men vi bor på en relativt stor gård och har aldrig haft någon katt som gått hemifrån under de 30 år vi bott här.

De är inte försäkrade, men mindre ingrepp eller ingrepp som inte överstiger kanske 10 000 kr görs om det är nödvändigt. De är fortfarande kära vänner.

I mina ögon så har de det bra som "stallkatter". Märkning är dock något jag tror att jag kommer göra i framtiden när de kommer till veterinären av någon anledning (eller ja främst de yngre som ska kastreras/steriliseras då), men vacciera är något jag tror jag aldrig kommer göra. Den lilla risken att de skulle få någon allvarlig smitta är betydligt lägre än de riskerna som att de blir påkörda eller bli tagen av en räv och är inget jag kommer kosta på våra 4 katter regelbundet.

Katterna hos oss är dock mycket mer än "råttjägare", det gosas varje dag och några kan få komma in och sitta i knäet framför tvn ibland.

Dessa katter tycker jag har det bra även om de i mina ögon fortfarande är stallkatter - dvs har uppdraget att hålla rent från råttor och möss.

Hakuna matata!

Silvestris
0

Fast du, det räcker med att en av katterna drar på sig kattpest (kattpestviruset är ett mycket tåligt virus som klarar sig i miljön många mångar år) för att alla ska snabbt ska bli sjuka och kanske tom. så illa att de dör.

Vaccination mot kattpest vart tredje år borde inte vara något större problem att fixa. Det är just ovaccinerade utekatter som är riskgruppen för kattpest. Det skulle gå på ca 1000 kr att vaccinera 4 katter mot kattpest och det behövs göras vart tredje år… det är ju ingen kostnad alls.

Mainebusters
0

Jag tycker att om man har råd att hålla med stall och djur så har man råd med råttfällor. Det är ju många som köper en billig katt för att slippa gnagare i stallen. Blir den överkörd, ja, då köper man en ny..

Och ofta så tas de inte om hand på samma sätt som innekatter, dvs vaccineras, försäkras osv.

Amm0
0

Jag har frågat tjejen i fråga vad "stallkatt" innebär för just henne.
väntar på svar i mail.

Aribigga
0

Jag tycker det mest farsinerande med hästfolk som har katter är att de ofta tar hästen till veterinären så fort den markerar lite på ena bakbenet men en katt kan gå och halta eller snora i ett halvår innan man lyckas förmå dem att ta dem till veterinären…

Försöker själv komma bort från tänkandet att katter inte kostar pengar så hör jag mig själv säga när jag skulle försäkra Satan "Så mycket kostar min ponny i försäkring!" Skämmes på mig! Så nu är båda djuren försäkrade för lika mycket.

lurvponnyn.vimeddjur.se