Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 4515 ggr
Amm0
0

Envist ögongrus.

Lille Skorpan (4 v gammal) har i en veckas tid haft jobbig ögongrus i ena ögat. Det är ögonkladd i innersta ögonvrån som ibland gör att han inte kan öppna ögat ordentligt. Jag har pillat lite på det men känner att det sitter väldigt hårt så har inte vågat mig på det nå mer.

Vad kan jag använda för att lösa upp detta? Eller kan det handla om något annat än ögongrus? Är det en ögoninfektion?

Bortsett från kladdet utanför ögat så är det inget irriterat i ögat. Ögat ser vitt och friskt ut,

tuska
0

Prova ögondroppar med olja i finns på apoteket (det är för torra ögon) sen finns en reseptfri ögonsalva Noviform, kanske "gruset" löser upp sej.

Kattungar har en tendens att klösa varandra i ögonen så det kan vara ett sår som irriterar honom.

Många tvättar ögonen med avsvalnat kamomill the, själv tar jag bara uppkokt ljummet vatten och har tillgång till Chloromycetinsalva om det krånglar med något kattungeöga.

MyTwiggs
1

Tvätta ögat med koksaltlösning men var MYCKET noga med att INTE pilla med fingrar. Ögonen är väldigt känsliga för bakterier. Gör e liten mängd koksaltlösning varje gång du tvättar, låt inte lösningen bli stående. Ögon är det noga med, så pilla inte i onödan, det kan bara förvärra.

Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com

Amm0
0

Tack så mycket för tipsen hörrni! eftersom jag inte har några pengar just nu så tänker jag först prova koksaltlösningen. *Hoppas!*

Josefa
0

Jag brukar använda kamomillte med liiite salt. Alltså kamomillte gjort på koksaltlösning. Drar upp lite i en ren spruta som man doserar medicin med. Och droppar ner i ögat. Drar lite i nedre ögonlocket så gojset sköljs ut.

MyTwiggs
0

Varför kamomillte? Obestämd Blev lite nyfiken. Kan någon förklara för mig vad det har för effekt?

www.mytwiggs.com

Josefa
0

Kamomill lugnar irriterade slemhinnor.

MyTwiggs
0

Jasså… Låter så skumt att ha kamomillte i ögonen, men jag kanske skulle testa det mot min allergi själv. Man vet aldrig (dock får man nog se till att skippa mjölk och honung i det teet ) Flört Skrattande

www.mytwiggs.com

Josefa
0

Kamomill är en gammal, välkänd läkeört. Kan även lugna ner irriterad hud och orolig mage.

Te på fläderblomma kan också användas vid irriterade ögon. Innehåller lite antihistaminer om du har allergi.

MyTwiggs
0

Skrattande Intressant!

www.mytwiggs.com

Amm0
0

Nu har inte jag något kamomillte hemma, så jag kör på vanligt vatten och salt. Imorgon ska jag göra det.

Ska jag verkligen droppa I ögat?

Josefa
0

Ja droppa som när du ger ögondroppar.

Amm0
0

Det försvann! Åh va härligt!

Men nu undrar jag; ska jag skölja ögat även imorgon ändå?

Josefa
0

Ja skölj gärna några dagar extra.

Amm0
0

Okej då vet jag. Tack tack!