Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 8771 ggr
SaraC
0

Sele?

Har tänkt köpa nya selar till missarna inför våren och vill ha ordentliga och säkra selar. De ska vara sköna och skonsamma för katten och utbrytningssäkra.

Har kikat runt lite men hittar mest varianten med smala band runt nacke och midja och den vill jag inte ha. Kikade på Puppia, som väl är för hundar, men det kanske passar katter med?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

SidenMoare
0

Det finns bra selar med ett tvärband som går från magbandet till halsbandet över ryggen och ett band som går utmed magen mellan halsebandet och magbandet. De är mycket säkra. Har ett sådant till min hona

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

Yoda
1

Puppia finns till katter också! Det är en bra sele som är väldigt slitstarkt och rymningssäkert:) Och snyggt! Flört

S*Oblivion's Devon Rex
>>Söker fodervärdar i Skellefteå-området!<<

[Hilo]
0

Puppia - och de andra varianterna som inte är av puppiamärket funkar alldeles utmärkt på katt.
Ska själv köpa sådana till mina katter sen, och storlekarna är bra.

SaraC
0

#1 Har du någon länk till vart de säljs eller vad heter de? Glad

#2 Gör det? Såg bara till hundar när jag var inne på deras hemsida. Men det var ju kanon i så fall!

#3 Bra! Glad

[Hilo]
0

#4 Vet inte om det är texasmamma eller någon annan bengalägare som har puppiasele till sina missar.. Obestämd

SaraC
0

#5 Har ingen aning jag Skrattande

SidenMoare
0

Här är en länk till Swecat med den sele som jag har till min tös. http://www.swecat.com/rogz-scooter-sele-bla/gra-med-tassar.

Om du tittar en bart på Kattselar på Swecat så finns Puppias selar där med

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

SaraC
0

#7 Åh, tack!

Hyrrokkin
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Till Stora Aghamin har jag en Gustav&Evita-sele i lammnappaskinn. Tyvärr är den aaaaaaningens liten, men den funkar än så länge. Men han får inte gå upp mer i vikt! *skratt* (bifogar bild på Aghamin i selen).

Till mindre Impa har jag en sk. "extra rymingssäker" Puppia, men helt ärligt förstår jag inte alls hur den skulle vara extra rymningssäker.. Spännena känns mest ivägen och de går bara att variera någon enstaka centimeter i hårt hårt man vill spänna.. Nä, hade lika gärna funkat med en helt vanlig puppia, för själva puppiamodellen är jag jättenöjd med! Mjuk, lätt och följsam.

Hyrrokkin
0

..och här är en bild på Impa med Puppian som är lite lite stor, men som nog passar henne bra nu när hon komemr l¨gga på sig lite vikt efter kullen och förhoppningsvit får päls också :P

[Hilo]
1

#9 Snygg sele till SNYGG katt
*smyger ner i bakfickan med svansen hängandes utanför..*

SaraC
0

#9/10 Vad tjusiga de var i sina selar Glad Vad bra att du berättade att den extra rymningssäkra inte var bättre än den vanliga, satt just och tittade på dem och funderade och extra-selen var lite dyrare. Vad har du för storlek till den minsta?

Hyrrokkin
0

#11 Tss, då behöver du stor bakficka må jag lova, han väger nästan 8 kg nu ;)

#12 Tack! :) Hon väger ca 4 kg, men är en väldigt lång (och smal) katt och har storlek S som som sagt är något stor, men inte värre än att hon kan ha den. Nu har hon inte haft den på på ett par månader pga. kullen, men nu tror jag att den snart sitter ganska perfekt.

Men det finns ju mått på selarna så det är bara att ta fram måttbandet och mäta kissen din! :D

[Hilo]
0

#13 Stora missar! Ojoj. Me like. Hoppas min lilla 5-kilos plutt blir så stor.

SaraC
0

#13 Ja, jag såg att det fanns tydliga måttangivelser. Funderade mest utifall din lilla dam hade minsta storleken eftersom jag tror min minsta behöver en mindre storlek. Ska bli kul att mäta och beställa, tycker de är så härligt snygga de här selarna!

[Norrbysa]
0

TS Jag har två svarta Puppia-selar i storlek small med tillhörande koppel, Du kan köpa dem av mig om du är intresserad. :-)

SaraC
0

#16 Det låter ju intressant! Vet inte om S är lagomt för någon av mina, men jag ska mäta dem och så återkommer jag.

texasmamma
0

#5 Ja, Måns och Morgan har Puppias hundselar och de fungerar bra, mjuka och sköna men Måns har lärt sig att det går att backa ur den så man får hela tiden ha koll när han gör sina försök och följa med bakåt. Alltså, de är inte helt rymningssäkra.

SaraC
0

#18 Vad snygg han är! Skulle du säga att han är väldigt duktig på utbrytningsförsök eller är det enkelt för vilken katt som helst att ta sig ur dem? Jag har inte hittat något bättre alternativ än dessa än vad det gäller att båda vara bekväma och säkra.

Cheapo
0

Ansgar har precis växt ur sin kattungesele så jag köpte en ny sele till honom förra veckan. Funderade på en sån från Puppia men blev osäker på om han skulle trivas i den, då jag upplever att han ogillar att ha "stora" saker på sig (han fryser så väldigt när vi är ute ibland, så jag provade att klippa till en "tröja" till honom av en tjocktröjearm, men när jag satte på honom den så trodde han inte att han kunde gå..), så därför tog jag en helt vanlig sele; http://www.expresshk.se/catalog/images/kattsele%20garnityr.jpg

Tror ni att han skulle reagera likadant med en sele som han gjorde med sin "tröja"? Selarna från Puppia ser ju bekvämligare ut, men vet ju inte precis om kattern tycker dom är bekväma att ha sig på, om ni förstår? Flört

Hyrrokkin
0

#20 Det kan ju bara vara en ren vanesak. Så fort katten lär sig att det varken är farligt eller hindrar honom från att leva så är det okej, precis som man ofta behöver vänja dom vid vanliga småselar :)

Sätt på honom tröjan/selen och så leker du med honom och bara låter honom vänja sig vid att röra på sig med tröjan/selen på, så tror jag att han snart förstår grejen :)

Vår Impa tyckte Puppiaselen var lite i vägen först (den är ju som sagt något stor, så hon tyckte den tryckte  lite i "armhålorna" och tog jättecykelkliv med frambenen innan hon växte i den bättre och vande sig vid den. Nu är det inga som helst problem!

Cheapo
0

#21 Åh okej då vet jag! Ska börja öva honom så vi kan införskaffa oss en puppiasele! Glad

texasmamma
0

#19 Nja, han är väl inte världens smartaste direkt lille Måns men när han var mindre så var han rätt rädd av sig och bilar fick honom att panikfly och jag tror det var då han kom på att det gick att ta sig ur den. En av grannkatterna kör också med samma taktik, bengal han med, men är man bara beredd så är det ingen större fara. Det syns tydligt på dem när de sakta sjunker ner, drar sig lite bakåt och sen kommer tjuvruset. Då är det bara att slacka kopplet och följa med så händer inget. Det är precis som att de testar ifall det funkar för efter ett eller två försök brukar det vara lugnt sen.

Morgan gör det inte och han är en smart och påhittig kisse, med stort självförtroende, helt orädd och den som jämt hittar på en massa hyss. Risken kanske är större om de är lite osäkra och rädda av sig, flyktbenägna.

Båda två gick lite bredbent först men vande sig rätt snabbt, så var det med selarna också i början. Att få komma ut blir ju en slags belöning för de gillar verkligen sina promenader

SaraC
0

#23 Tack så mycket för svaret. Då tror jag att jag testar Puppia!

Mathz
0

Hej.

Jag tycker dessa som är en typ av väst är kanonbra.

Se bild.

Cindy
0

Min favvosele är "Come with me kitty". Den är fullständigt skonsam för halsen, men ändå rymningssäker. Skulle inte våga gå ut med min lilla vildbase i någon annan sele faktiskt. Gillar att kopplet är elastiskt också.

Vänliga hälsningar
Cindy

SaraC
0

#25/#26 Tack för tipsen!

Norrbysa, nu har jag mätt missarna här hemma och jag tror att en av dem ska ha small. Men jag är osäker på om den andra kanske också skulle kunna ha det. Hur mycket vill du ha för dem båda respektive för en? Glad

[Norrbysa]
0

#27 Vi tar det över Pm :)

Cheapo
0

#26 Jag har införskaffat mig en "come with me kitty"-sele, och den är verkligen skonsam fär halsen, dock skulle jag inte säga att den är rymningssäker, iallafall inte den som jag har. Den sitter bra sålänge katten går omrking, men lägger han sig ner så blir bandet på ryggen som går nerför bröstet uttöjt så han kan komma ur med framtassarna där. Vet inte om det bara är min sele det är fel på?  Tungan ute

Cindy
0

#29 Har du spänt åt ryggflärpen ( i brist på bättre ord) ordentligt? Ska se om jag hittar bild som visar…

Ingen av mina tre har lyckats ta sig loss, trots att två är hittekatter som blir alldeles tossiga ute!

Vänliga hälsningar
Cindy

Cheapo
0

#30 Du menar den där svarta gummigrejen? Isf ja, men den glider liksom bara iväg så att det inte blir lika spänt som innan, så jag får spänna ibland, men när jag precis "satt den på plats" vid den yttersta järnringen där knäppena sitter, så sitter den bra, bara det att ja den glider liksom iväg bakåt ibland :(

Cindy
0

#32 Hum, låter inte bra, min sitter hårt. Skulle nog åka till affären o byta om jag var du, eller sätta på nån annan klämma där.

Fast du kanske inte har ett litet vilddjur som mig? ;-)

Vänliga hälsningar
Cindy

Cheapo
0

#32 Har tyvär inte kvar kvittot men ska be min syrra som är bra på att sy/pyssla att sätta dit nått annat knäppe, för annars är selen hur bra som helst! Glad Njae, Ansgar är oftast ganska lugn, men ibland kan han få lite ryck, klättra upp i träd och så, men det låter som om dina katter är lite mer vilda Flört

NaimaG
0

Något jag älskar är bogselar. De är visserligen avsedda för kaniner men fungerar utmärkt på katter också.

Finns många inne på Kanin I Fokus som tillverkar sådana. Hade en sådan till min norskis innan han blev portförbjuden att gå ut.

Cindy
0

#33 Borde ju vara lätt åtgärdat!

He he, jo mina flickor är unga hittekatter som blir härligt spattiga när de kommer ut! Gammelgubben däremot lägger sig bara ner o luktar på blooommorna!

Vänliga hälsningar
Cindy