Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 1474 ggr
candycandye
0

problemlösningar välkomnas

Hej, ny här på katter i fokus, men tittar in här ibland. Rör mig mest på kaninsidorna vanligtvis.

Jag sitter i en knepig situation och hade behövt lite tips och råd..

Min syster köpte en katt från blocket och har haft honom i ett år ung,han är kastrerad och vacinerad.

Hon har levt ett jobbigt liv och lever med en mindre hjäerskada och ett komplicerat socialt handikapp.

För att hålla sig till ämnet så har det skett flera jobbiga händelser den senaste tiden som har lett till flera besök till psyket, hon kommer nu bli inlagd på heltid.

Under tidigare turer till psyket har mina föräldrar haft hand om katten (som förövrigt heter Peppar), nu senast de besökte hennes boende mådde peppar inte alls bra, går inte längre på lådan, verkar skärrad. Vi misstänker att han inte fått leka eller "vara katt" hemma hos henne, ochså att han fått stå ut med gap och skrik, bråk och förstöring av lägenheten.

Det är svårt att skriva detta om minegen älskade syster som egentligen älskar peppar otroligt mycket så jag undanber kommentarer om hennes agerande..

För att komma till sak så bor nu katten hemma hos mina föräldrar där den INTE kan stanna. Pga av allergi och diverse annat så har dom fått ha katten på ca 4 kvm. Han är otroligt kelsjuk och social trots det som hänt. Kräver mycket uppmärksamhet.Dom besitter heller inte kunskap om bra mat, han äter torr foder nu. Vet ej om märket är bra eller helt fel. De gör sitt bästa och är grymt ledsan för Peppars skull då de vet att han inte får det han behöver.

Vill inte att han ska hamna på ett omplaceringshem, det finns tyvärr så mycket katter som hamnar där. Funderar på att ta med honom till mig och min sambo. I vår lägenhet finns även en kanin, min älskade kanin bor i en kompostgaller hage i köket, finns inga planer på att sätta honom i bur och för min egen bekvämlighets skull vill jag inte sätta på något tak då han me är extremt kelig och vill bli ompysslad så mycket som möjligt.

Kommer det att funka?

Någon med erfarenhet?

Har börjat läsa artiklar här och skumma igenom trådar  för att få mer kunskap angående katter. Jag är av åsikten att man inte skaffar djur utan kunskap, men detta är akut Mamma och pappa ska köra min syster till en spec klinik där hon ska bo, de är väldigt ledsna och kommer vara borta länge. Peppar blir då ensam så det känns som jag måste fatta ett beslut snarast..

Han har mycket långa klor, ska jag klippa dem?

Förlåt för rörig text men jag är nedbruten pga av min systers ohälsa, sen känns det så svårt med Peppar då han inte mår bra i sitt trånga utrymme, han har inte mkt leksaker och saknar kel..

Detta blev väll ochså ett sätt att skriva av sig:) skönt..

För att sammanfatta denna röra, kan jag ha kanin med katt?

Ska jag ta på mig ansvaret? (iof bara jag som kan svara på det , men behöver lite goda ord/råd

Kan man träna upp honom så han lär sig gå på lådan?

Inne eller ute? Nu bor vi på andra våningen så det lutar åt inne, funkar det? vilket är bäst?

Tacksam för hjälp att reda ut lite frågetecken, Mvh Emma

Cindy
0

Först och främst - beklagar situationen! Underbart att du engagerar dig i Peppars väl o ve!

Jag har själv haft katt och kanin samtidigt i många år utan problem. När katterna väl fått nosa och undersöka kaninerna ordentligt, så var det inte så intressant längre.

Har haft kaninkullar som katterna suttit o kikat på medan de sprang omkring fritt. Hade en hankanin som var jäääätte kär i en katthona, han gjorde allt för att få vara i hennes närhet!

Jag skulle inte lämna en katt jag inte känner väl ensam med en kanin, det är trots allt rovdjur och bytesdjur (om än ett för stort sådant) vi pratar om. Men jag tror absolut att de kan lära sig att bo ihop.

Släpp lös bägge två, och var hela tiden där. Låt dom nosa på och undersöka varandra. Skulle katten höja tassen så säg ett bestämt neeej, och fös försiktigt bort katten en liten bit. Låt dom nosa igen, tillslut borde nyhetens behag lägga sig. Har du en kaxig kanin så pass på så inte den gör utfall mot katten!

Om du inte vill omplacera katten via ett katthem, kolla runt i bekantskapskretsen? Någon kanske kan ta katten tillfälligt?

Han borde vara rumsren och gå på lådan sedan han var bebis! Om han missköter lådbesöken så beror det på att något är fel - antingen fysiskt eller pga stress.

Jag tycker att alla katter som inte bor på landet ska vara innekatter!

Och ja är klorna långa bör du klippa dom. Antar att du har erfarenhet från kaninen? Kattens klor är uppbyggda likadant, men är mer välvda. Plus att man får trycka lite lätt i tassen för att de ska fälla fram klorna så de blir lättare att klippa.

Lycka till!!!

Vänliga hälsningar
Cindy

TheMe
0

Du vet ju att jag har frigående innekaniner och katt (samt liten hund) tillsammans och det går jättebra. Håller med #1 i hur man bör göra vid introduktion och att man inte bör lämna katt och kanin ensamma innan man vet hur de reagerar.

Min omplaceringskatt var lite väl nyfiken på en av mina små kaniner i början så då satte jag tak på hennes kompostgallerhage men det blev faktiskt mer spännande så än nu när när kaninerna skuttar fritt i köket.

Man kan absolut uppfostra en katt genom att säga nej och ev butta undan när den gör fel och uppmuntra när den gör rätt. Vår katt får vara med kaninerna när vi är hemma men om vi åker bort och nattetid stänger vi till köket bara för att vara på den säkra sidan.

Angående rumsrenheten så borde det bli mycket bättre så fort Peppar känner sig trygg hos dig. Katter är väldigt känsliga djur som känner av när något är fel. Gissar att han stått din syster väldigt nära och då kan han mycket väl regarera på att hon inte mår bra. Flera lådor utspridda i lägenheten till att börja med kan vara en bra idé. Du kan också testa olika sorters sand samt lådor med och utan tak för att se vad han föredrar.

Jag säger absolut innekatt! Kattmöbel, roliga leksaker och en engagerad kärleksfull matte och husse. Viktigt att han blir vaccinerad och id-märkt, för kastrerad var han redan väl?

Önskar stort lycka till och hoppas din syster mår bättre snart! Bara att fråga här eller via pm om du har fler funderingar.

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Imasy
0

Beklagar din systers hälsa och så ville jag säga att det var/är fint av er att hjälpa henne med katten.

Gällande lådbestyren så tror jag att det mer kan vara av protest. Din syster har ju varit hans trygghet och helt plötsligt mår hon dåligt och försvinner.

Jag är övertygad att katter kan dels känna av vår sinnesstämning om något är fel och vill trösta. Och att hon sedan åker iväg för vård blir det ju dubbelt upp när hon är borta. Jag tror att lådan kommer skötas bara han får landa och varva ner hos dig (?).

Jag har haft en kanin själv tillsammans med katter. Kaninen fick hoppa runt i lägenheten när jag var hemma, men på nätterna, när jag jobbade osv så fick hon sitta i sin bur. Nu var det visserligen kaninen som bossade över katterna, så där var jag inget orolig. Men jag har hund också, och det var mer där jag övervägde risken.

Säger som föregående. Kan du klippa klor på kaniner så fixar du det på katten också ;) Pulpan brukar dessutom synas väldigt bra på kattklor så det är nog ingen risk att du klipper för långt.

Jag hade valt att ha Peppar som innekatt, men varför inte ta en promenad i sele om han uppskattar det?

lycka till och fråga på om det är något du undrar över :)

[Daisy-Moa-Elsa]
0

Jag har inte någon kanin men väl tagit hand om en katt som kom från en psykiskt labil person. Min lilla Elsa var så stressad så mina andra katter höll sig undan henne,  hon for fram och hade ner saker, slickade sig sårig och blodig bak på benen, kissade i alla hörn hon kunde och var allmänt hispig. Hon var bara 4 månader och sådant stressigt litet vrak. Fast idag är hon en allldeles underbar och kolugn kattfröken som sköter lådan och visst hon får sina lekspunk och far runt men så är det ju med kissar Skrattande

Med tålamod, kärlek och lugn har jag fått henne trygg. När hon kissade i hörnen satte jag små skålar med torrfoder där då de inte går på toa där de äter. När hon satte sig och började kissa i ett hörn och jag såg det lyfte jag upp henne med kisset rinnande mellan fingrarna och satte ner henne lugnt i lådan och gickmin väg. Fick göra det några gånger men snart lärde hon sig. Man ska aldrig straffa utan uppmuntra. Så du har all möjlighet att göra din systers kisse till en harmonisk och fin lekfull kisse.

Lycka till

candycandye
0

Mitt hjärta känns redan lättare, tack för ett så varmt mottagande! har vart svårt att diskutera situationen med mina nära och kära då alla är ledsna och otröstliga, tänk ibland hur mkt hjälp och stöd man kan få från "okända" människor på nätet?!Tack för det stora stödet och värmande ord!

Det känns bra att veta att detta kanske kan funka! Peppar är så understimulerad just nu och behöver mkt tid. kan tänka mig att de som ni säger stämmer, att min syster är borta måste kännas extremt konstigt även om hon inte gett honom den uppmärksamhet han behövt eller skött hans hygien så har hon ändå funnits där..

Jag ska upp till mina föräldrars hus i helgen, har byggt en bur till kaninen med nät och kompostgaller men där finns det tak. Brukar även ha honom i sängen där han kutar runt eller vilar, ska jag släppa ihop dom i sängen? Eller ska jag börja med att ha Mio i buren och släppa lös peppar i rummet?

Mitt rum hemma har sedan jag flyttade blivigt nått slags förråd med massa grejer:P Finns det saker Peppar kan stoppa i munnen som kan bli fel? Nått som jag ska ta bort eller liknande?

Läste att de ska vacineras varje år, bör jag ta med honom till vetten?Han är kastrerad och id märkt.

Tar med mig klo klipparen till helgen och litar på er som tror att jag kan klara det:)

Tack för alla svar, helt plötsligt känner jag mig inte så ensam med allt detta längre!

TheMe
0

Om det var över ett år sedan Peppar vaccinerades sist så måste han vaccineras om två gånger med 3-5 veckors mellanrum mellan första och andra sprutan för att få ett fullgott skydd.

Jag hejar på dig och tror ni kommer klara detta fint!

"You can not change the world by adopting an animal,
but you can change the world for that animal"

Josefa
0

Blir riktigt, riktigt rörd av din omtanke. Tror detta kommer att gå jättebra.

Hoppas det ordnar sig för din syster också.

Imasy
0

Det här kommer nog att gå bra :)

När du får hem Peppar så skulle jag ha haft kaninen i sin "bur" i ett par dagar så de får lukta på varann i säkerhet och bekanta sig med varann först.

Lusthan
0

Jag skulle helt klart ha tagit hem katten. Vill du att kaninen ska kunna gå fritt i köket utan uppsikt så stäng till där om det är möjligt när du inte är med.

Nu har jag förvisso inte kanin, har haft för några år sen men jag har katt och marsvin just nu. Ibörjan så är ju allt galet intressant men nu när marsvinen gått lösa i köket några gånger så är det bara hö som är intressant.

Du har fått jättebra tips som jag inte tänker upprepa. Kattmynta däremot kan vara något att ha hemma, jag har tre katter som älskar det här hemma och en fjärde som tycker att det är okej. Bra leksaker och något bra ställe att klättra på är bra. Mina har bokhyllan som de hoppar upp på nu när vi inte har plats med en stor klösmöbel.

När han kommer hem så låt han få göra sig hemtam utan att du stör för mycket. Ibland kan katter bli mycket rädda när de byter till en okänd miljö även om det är människor de känner.

Vi tog hem en kisse som flyttat runt ungefär fyra gånger under sitt första levnadsår. Vi har bestämt att här får han bli kvar nu så han slipper flytta till en ny familj. Han var helt förstörd ibörjan och mådde väl inte så bra. Han var rädd för våra andra katter och luktade dessutom massor med rök så de andra var livrädda för han också. Men efter att ha badat han och låtit han vara så började han komma upp i sängen och gosa med min sambo och nu är vi bästa kompisar allihopa.

Kolla upp vilken mat han äter nu och se om du vill göra någon förändring i kosten för honom för i så fall gör man som med andra djur att man vänjer långsamt till det nya fodret. Själv kör jag på Royal Canin Light för mina tjockisar och Iams Multicat för våra spinkisar. Det går bra med torrfoder för våra då de dricker bra med vatten. Dricker han inte så bra med vatten är blötmat något man får kombinera med helt enkelt.

Vad jag har sett av iFokus så finns här en hel del bra information kring djur så det borde inte vara några problem att hitta bra saker här att läsa på om. Det kommer nog lösa sig, både för katten och din syster förhoppningsvis i sista slutänden. Jag förstår att det är jobbigt nu men har man tur så är det här början på något som kanske blir bättre på sikt i alla fall.

candycandye
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack återigen för era svar, känns så skönt att ha er som stöttepelare då jag är helt rudis på detta med katter. är även extremt mån om min kanin, skulle aldrig förlåta mig själv om han skulle råka illa ut!Så alla tips/åtgärder är varmt välkomna.

Min kanin har ju många rör som han springer igenom, både i papp och tyg kan det vara så att katten hoppar ner på min kanins "revir" och försöker leka med hans leksaker?Det kanske ju kanske bli nån olycka där isf..:/

Behöver katter blötfoder? Han uter nån form av torr foder nu.

Katt mynta ska jag köpa hem isf och en klösmöbel av något slag- Det lutar starkt åt att han får komma hit, och gör han det så får jag få det att funka helt enkelt. Står inte ut med att han ska flytta runt.

#7 Den komentarer gör mig glad ända in i hjärtat

Bifogar bild på kaninens "bur" så man lättare kan se hur detta ska funka

Imasy
0

Hihi, jag kan tänka mig att kissen gärna står på bordet och smyger på kaninen ;)

När jag hade min kanin lös i lägenheten så var det hon som regerade kan jag säga ;) Och hon var en dvärgvädur.

IceJossan
0

Jag skulle akta mig lite för att beblanda kattmynta och kanin! Många katter blir alldeles hispiga av kattmynta och av ren hyper-het så kommer både klor och tänder fram! Det är ju viktigt att kaninen inte blir någon leksak för katten (risken är iofs inte så stor, men kattmyntan kan påverka det eftersom allt vett verkar försvinna när katten är "hög"!)

Däremot är det jättebra med kattmynta på klösmöbler, och på småleksaker när katt och kanin väl lever i samspel.

Men jag tror att allt kommer gå kalasbra :) Men som någon skrev tidigare, låt dem lära känna varandra genom gallret först. Första gången de släpps ihop kan det vara bra att ägna båda två mycket uppmärksamhet tillsammans. Kelakelakela med båda två samtidigt, och gör mötet till något bra, till en "helt normal" händelse. Trigga inte upp någon av dem genom att prata som om något spännande händer, utan ta det bara lugnt och glatt, helt som vanligt alltså :)

Lycka till!

Vi ser fram emot uppdateringar och bilder!