Till Salu:)

Hoppas att du inte menar allvar.
Se til att vaccinera kattungarna x 2.ID-märk dem och beskitiga dem innan de flyttar och TA BETALT för dem.
Stolt ägare till tre La permer

Håller med #2.
och kastrera kattmamman så det inte blir fler bebisar.

#2 varför skulle jag ta betalt för blandras? Jag vill inte kasterar/vaccinera eller annat och därför är dem helt gratis..
#4 varför skulle jag kastrera mamman?:S Finns ingen anledning till det. Hon har fått en annan kull tidigare som gick åt som smör i solsken- dem var helt gratis, ej kastrerade och ej vaccinerade.

Att ge bort katter sänker katters värde.Du gör katter och framförallt huskatter en väldig björntjänst med det synsätt på katter.
Stolt ägare till tre La permer

#6 Dem är helt friska, det är inget fel på dem! Jag vill bara inte lägga ut pengar på att kastrera dem! Det är inte direkt billigt.. och som sagt så fick jag den förra kullen såld så ser inga problem med den här kullen.
#5 För att det finns ett visst kattproblem här i sverige. Och det blir inte löst genom att folk gör ett oseriöst arbete och skänker bort katter.
Tycker du det är rimligt att skänka bort djur som innebär ett stort ansvar. Och de kan lätt leva 15-20 år.
Och det är heller inte bra för kattmamman att få kull efter kull. Och för att inte prata om alla sjukdomar som finns.
Så kattmamman är heller inte vaccinerad antar jag?
#7 Säg mig hur du vet att katterna är friska? Vilka tester har du gjort på kattmamman t.ex?
Och det är billigare i längden att kastrera. Och vill du inte lägga ut pengar på det, varför ens ha katt om du inte bryr dig mer än så?
Du inser vilket skydd kattungarna missar genom att du inte vaccinerar dom?
Dessutom finns det kampanjer lite här och där vid den här tiden på året då man kan kastrera katter billigare.
Jag hittade en veterinär som tog 725 kr för en honkatt (året runt). Han är duktig dessutom. Är det mycket pengar?

#8 Jo kattmamman är vaccinerad. Dessutom får hon inte kull efter kull, hon har haft 1 kull tidigare och sen har hon fått p-piller och någongång i framtiden ska jag kastrera henne men jag la inte ut annonsen för att folk skulle komma hit och säga vilket dåligt jobb jag gör med mina katter! Strunta i att jag la ut den här annonsen då, skit i det för jag är inte oseriös på något sätt, jag har bara ett annat sätt att se på det.
Jag har fått/köpt katter som är okastrerade och ovaccinerade och sen gjort det själv. Jag ser inge fel på att göra på det sättet. Kattmammans syskon blev inte sålda och då gjorde jag precis sådär - vaccinerade och kastrerade och då var det ingen som ville ha dem då jag var tvungen att ta betalt för dem.
#10 Du skriver att det klagas på "vilket dåligt jobb du gör med dina katter"
Saken är ju den att du gör ju inget jobb alls. Det är nog det alla reagerar på.
/Maria
#10 OKej bra det i alla fall. Ok, p-piller är ju inte särskilt nyttigt det heller. (och skyddar inte mot dräktighet heller)
Den här annonsen lär bli låst ändå eftersom man inte får annonsera här.
långt ifrån alla gör på det sättet. Så genom att sälja katter som man inte gör ett seriöst arbete på ökar bara riskerna för oseriösa köpare. Katterna kanske aldrig blir vaccinerade. Katterna kanske kommer att få kull efter kull efter kull. Och bidra till ännu mer hemlösa kissar.
Att kattmammans syskon inte blev sålda beror väl kanske på att huskattsmarknaden är mättad. Och synen på katter är inte alltför bra. Så för att hjälpa kattens status att höjas så bör man inte avla på huskatter.
Kolla alla katthem med kattungar. Dom går åt som smör i solsken som du uttryckte det. Och då är dom vaccinerade, avmaskade och idmärkta och i vissa fall t.o.m kastrerade och säljs för ca 500 (skiljer sig från olika ställen).
Och är man inte redo att ge kattungarna en sån bra start i livet som möjligt så ska man inte ta en kull heller.
litet tillägg: de som inte är beredda att betala för en katt som är ordentligt vaccinerad, idmärkt och vet.besiktad, är det verkligen ett lämpligt hem då tro?
Herregud! Jag blir helt stum… Jag visste att det var illa med synen på katter… men den här tråden chockade mig helt ändå…
halloonsoda… jag saknar helt ord för din nonchalans…och det gör mig mörkrädd och tårögd när jag vet att fler behandlar katter på samma sätt som du gör…

Jag kan inte ens skriva något bra här som får dig att förstå… Jag är helt blank..

#13 det är inte som jag misshandlar dem. Asså jag blir uppriktigt sagt ledsen. Jag Gör inte mina katter illa. Jag älskar mina katter och dem mår bra och kattmamman är den enda som inte är kastrerad men hon är vaccinerad. Jag visste aldrig att jag skulle bli attackerad på det här sättet för att jag ville skänka bort mina kattungar. Som jag skrev innan så ska jag kastrera kattmamman, hade faktiskt tänkt göra det så fort kattungarna blir stora nog men kan inte göra det just nu. Och vem vill köpa stallkatter? Jag vet inte ens vem pappan är och dem är blandraser.
Jag har inte råd att lägga ut 1800 kr för att kastrera/märka/vaccinera för att sedan kanske inte ens få pengarna tillbaka. JAG ÄR FAN EN STUDENT OCH LEVER PÅ 1050 KR/MÅNADEN!!! DESSUTOM SÅ HAR JAG HÄSTAR! Ingen kommer att vilja ha en av mina kattungar för 450 kr/st och det är verkligheten gott folk.
Tyvärr så har inte jag tillfälle att ha kvar dem heller då jag redan har 4 katter. Så om jag inte blir av med kattungarna så är det ett värreöde som väntar dem än att komma till ett annat hem där dem kanske inte bli vaccinerade eller kastrerade. Jag vet inte om ni vet hur det är på landet men där så är det så att om man inte får dem sålda så får dem åka till ett grönare ställe på andra sidan-verkligeheten på landet! Önskar det inte vore så men nu hamnade jag i en helt annan situation då jag inte har en katt som är värd 10 000 kr och är fin renrasig utställningskatt.. Jag är hemskt ledsen över att ni har fått biden att jag nonchalerar mina katter men jag har inte råd!
Hoppas ni är nöjda med att jag är riktigt upprörd och ledsen nu. #13 du skrev att du får tårar i ögonen, vad tror du inte jag får? Tårarna stannar inte i ögonen på mig just nu, jag skulle göra allt för mina kattungar om jag bara hade råd det ska ni veta så sitt inte där och tro att ni vet allting!
Men är du uner 18 får väl dina föräldrar ta sitt ansvar
#14 Varför skaffar du djur om du inte har råd med dem då? Du skriver ju till och med att du planerar att skaffa fler kattungar framöver. Som du inte har råd med.
Håller med dig #13. Man blir så ledsen och besviken 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tycker ni att Halloonsodaa är nonchalant? Hur tror ni det går till när man har gårdskatter som får kattungar? Inte fan tar man betalt för dem heller, finns en tummregel där jag bor; "5kr för varje tass och en 10a för svansen".. Det är så det går till för det finns så enormt många kattungar ute på marknaden så det är så man måste göra.
Och i och med att vi "säljer dem" lämnar vi över ansvaret till de nya ägarna att ta deras ansvar att kastrera/sterilisera/vaccinera och allt som ska göras. Att säga att vi inte bryr oss om våra katter; Vart är era bevis på det? Underlag?
Och vad i sjutton har ni för underlag för att kalla min lillasyster för nonchalant och att hon missvårdar sina katter? Har ni sett våra katter? Träffat oss? Herregud JAG blir chockad över alla dessa fördomar! Att i ett gäng ge sig på någon över internet som inte klarar av att försvara sig mot alla!
Min syster ligger ute i stallet och gråter tillsammans med sina katter just nu och jag är riktigt förbannad måste jag säga. Det här är det man kallar internetmobbing! Alla mot en. Moget! Verkligen.. En applåd till er alla som vågar, ni är verkligen hjältarna i samhället! Nästan så man blev tårögd var det va??
Frågan är vad som skulle hända om vi tog ifrån er tangentbordet och mötte er öga mot öga. Det skulle bli riktigt intressant..
Lite bakgrundshistoria bara: Vi har just nu fyra katter, tre honor och en hane. Två av honorna är steriliserade och hankatter nyligen kastrerad. Vi har haft flera katter som vi kastrerat som har rymt från oss. Vi har haft en katt med bråck som kostade 1500kr hos veterinären och vi har haft flertal andra skador på våra katter (de är utekatter så de gör illa sig, speciellt om de bråkar med andra katter) som kostat pengar. Att vi inte lägger ner pengar på dem är bara bull shit! Och alla tårar vi gråtit över våra katter skulle kunna fylla ett hav! Bortsprungna katter, påkörda, opererade.. Ni vet ingenting om oss!
Kan vi snälla antingen fortsätta med en seriös annons eller skita i det helt? Jag blev förvånad över att man inte kunde lägga ut anonser, så tanken slog oss inte ens när vi skulle lägga ut. Är mkt inne på hästsisdorna här på iFokus och där får man nämligen göra det.
Dock inser jag att det här kanske var fel sida ändå, vi med ikke raskatter kanske borde söka oss någon annanstans..
// Ida Bergefur - Angelus Stuteri
#14 Du sa det så bra själv ""Och vem vill köpa stallkatter?".
Precis sånna uttalandet gör att katternas status sänks rejält.
Ps. Största anledningen till att vi inte skulle ekonomiskt sätt kunna kastrera/sterilisera just är pga av en oväntad kostnad hos just Veterinären. Vi har nämligen en häst som står inne på ultuna för livmodersomvridning och operationen kostade enorma pengar och det kostar även 1000kr/dag att ha henne uppstallad där. Vi är hos henne dagligen just nu eftersom hon matvägrar och är där i flera timmar för att försöka få henne att äta. Så säg för i helvete inte att vi inte bryr oss om våra djur!
#18 Det JAG tror hon menade var att det inte är så många köpare som säljare på stallkatter, inte att stallkatterna i sig är oönskade..
#17 Nej, vi vet att de flesta huskattungar säljs för ingenting eller någon hundralapp om man har tur. Det är därför det finns 100 000-tals hemlösa katter i Sverige idag, för att huskatter inte är värda något. Det är det vi vill ändra på. För oss är katterna värda mer än 5 kr tassen. Därför blir man alltid lika besviken när folk fortsätter att låta sina huskatter få ungar till höger och vänster och sedan skänka eller närmast skänka bort dem.

En katt med livmodersinflamation som de kan få om de går omkring på p-piller och tomma löp kostar även det en skaplig summa. Jag tycker det är synd att ni inte vaccinerar, chippar eller besiktar. Det om något kan höja kattens status i samhället och inte bara något man köper och sedan slänger ut när man har tröttnat :P
#14 Jag tror inte nån här inne menade att du behandlar dina katter illa rent fysikt! Men det du gör gynnar inte huskatternas situation här i sverige. Som så många gånger nämnts i många trådar så har vi över 100.000 hemlösa huskatter i sverige som varje år far väldigt illa ut, och genom att du tar oseriösa kullar spär du på antalet.
Det är många här inne som kämpar för att höja kattens status genom att bland annat informera om att man bör SÄLJA sina kattungar till ett någorlunda vettigt pris efter vaccinering, Id-märkning och vetbesiktning. Hur många gånger stöter du på tex hundvalpar som skänks bort? I hundvärlden är tom blandraser värda mer än att bara skänkas bort. Priset brukar iaf ligga på 3000-4000 vad jag vet. Varför skulle en kattunge då skänkas bort bara sådär?
Jag förstår att du blir ledsen av att alla är informerar på ett sätt som i dina öron låter hårt, men du måste också förstå folk här inne blir trötta på att folk tar oseriösa kullar på sina katthonor till höger och vänster.
Förstår också att du är fattig eftersom att du är student, men hur i hela fridens namn tänkte du när du beslöt dig för att låta din hona bli parad? En kull kostar att föda upp, iaf om man gör det på ett seriöst sätt. Du tar dig vatten över huvudet och en massa ansvar du inte har råd med när du bara låter din hona gå okastrerad och bli parad hur som helst.
Och som nån här inne sa, om folk inte är beredda på att betala nåt för kattungarna, tja då är dom inte särskilt intresserade av att ha katt heller, huskattsmarknaden är mättad. Det är så raskattsuppfödare reglerar antalet kullar. Finns ingen efterfrågan föds det heller inte upp fler kattungar. Men när du skänker bort dina katter finns det ingen spärr, vem som helst kan ta en liten kattunge som sedan tycker att den blivit för stor och kanske inte orkar ha den mer, katten råkar komma ut och så förvinner den, är den en hona blir hon parad och spär ytterligare antalet huskatter och är den en hane springer han runt och parar. Ja du förstår, nu behöver det inte betyda att de i alltid blir så, visst kan de finnas en o annan som gör rätt för sin bortskänkta kattunge men sannolikheten att någon som är seriöst intresserad av att ge en kattunge ett hem och ta hand om den på ett bra sätt minskar när de inte kostar nåt.
Något som är grattis brukar inte heller betraktas som nåt man är rädd om. Tyärr är det så i det flesta fall.

#16 Har jag skrivit att jag planerar att skaffa fler kattungar?! Jag skrev ju förfan att jag skulle kastrera min honkatt så fort hennes kattungar växt upp-läs och analysera! Det var inte meningen att hon skulle få kattungar. P-piller är inte 100% säkert.
#18 Jag menar det inte på de viset! Jag menar att om någon fick välja mellan en stallkatt och en renrasig katt så skulle de välja en renrasig, det har jag nämligen erfarenhet av.
#21 Så du tror att vi tycker att dem inte är värda någonting?! Dem där kattungarna är som ögonstenar för mig, dem betyder så himla mycket och jag älskar dem. Det handlar inte om vad jag tycker, det handlar om vad dem som ska köpa kattungarna tycker.
Det ni alla inte vet är att vi är väldigt noga med var dem hamnar någonstans! Vi lämnar dem alltid till folk som vi känner att vi kan lita på.
Som jag skrev innan, ni vet ingenting om oss! Att sitta där bakom skrivbordet är lagom modigt och moget! innan jag flyttade ut på landet önskade jag mig en katt i flera år och då min pappa var allergisk gick inte det. När vi flyttade ut till en gård med stall så kunde jag skaffa katter och inte FAN skulle jag göra något för att försämra deras hälsa på något vis när jag så himla länge har velat haft en katt!
Ni kan bli hur chockade som helst över det här - Det bryr jag mig faktiskt inte om för jag vet själv hur jag tar hand om mina katter och hittills har INGEN mått dåligt av det och jag har haft min del av katter i mitt liv. Jag blir mest chockad av att vuxna människor sitter och anklagar en annan människa ÖVER INTERNET när de egentligen inte vet någonting om den människan. Det är mer chockande..

"#4 varför skulle jag kastrera mamman?:S Finns ingen anledning till det. Hon har fått en annan kull tidigare som gick åt som smör i solsken- dem var helt gratis, ej kastrerade och ej vaccinerade."
Det står att du någongång i framtiden ska kastrera mammakatt… När är framtiden? Imorgon? Om några år när hon har fått fler kullar?
Citat från ditt inlägg. Står inte precis att du ska kastrera mammakatt.
#24 Jag har läst och du skrev i inlägg #5 "varför skulle jag kastrera mamman?:S Finns ingen anledning till det"
Att inte folk vill betala för katterna är just på grund av sådana som dig som ger bort katterna. Varför ska dom betala en person när de kan få ungar gratis någon annanstans? Katterna kommer aldrig bli värda mer om folk fortsätter att skänka bort dem eller sälja dem för struntsummor. Om människorna som tar kattungarna från dig inte tycker det är värt/inte har råd att betala för katterna, hur tror du då de kommer göra med alla andra utgifter en katt behöver?
Nej, det är ingen här som känner dig eller påstår sig göra det. Vi kommenterar enbart det du skriver, alltså det du väljer att berätta. Så är det med alla inlägg man skriver på ett forum. Tål man inte kommentarer på ett inlägg så skriver man inte på ett forum.

#25 Men jag skrev också senare: #14"Som jag skrev innan så ska jag kastrera kattmamman, hade faktiskt tänkt göra det så fort kattungarna blir stora nog men kan inte göra det just nu."

Där skrev du det men om du har skrivit två inlägg innan att du inte planerar att kastrera mammakatt inom det närmsta framtiden men det är jättebra att du ska kastrera henne.
Jag låser denna tråd/annons med hänvisning till djurannonser.ifokus.
Men även på Djurannonser är det förbjudet att skänka bort djur eller hota med avlivning.
Ett tips utöver vad du fått i tråden: Sälj kattungarna och använd pengarna till en kastrering av mamma katt.
Förstår också att det blir svårt att klara vaccinationer mm på endast en tusenlapp.
Men några hundralappar tycker jag gott du kan ta ut för dem endå, och så slipper mammakatt föda ytterligare en kull.
Jag har själv opererat en hona som fick livmoderinfl. pga p-piller. Hon var oförsäkrad och detta kostade mig 3500 kr. Ingen skojig summa att behöva betala om man är student.