Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 3820 ggr
ForYourMalice
0

Pälsvård + ägg?

Jag undrar om någon har något bra tips på hur man får riktigt fin päls på katterna, tex innan utställning.

Jag har både korthårskatter och en långhårig som är blandning med birma och han har lite päls som en sådan också.

Jag har två schampon från Espree som jag är jättenöjd med.
Men jag skulle även vilja använda något sorts balsam så man får riktigt glansig och mjuk päls, och då kom jag att tänka på ägg, är det någon som provat det?

Ägg fungerar jättebra för mitt hår i alla fall, och jag gillar att det är naturligt också, vad tror ni om det?

Har ni något anat tips på något naturligt balsam, tex från Espree kanske eller hemmagjort?

Finns det något bra efterbehandlings preparat? Gärna hemmgjort det också elelr naturligt.

Är intresserad av alla erfarenheter!Skrattande

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

Hyrrokkin
0

Espree har ju även balsam i sitt sortiment.

Äggula är annars något du kan servera till katten att äta. Det brukar ge pälsen glans!

ForYourMalice
0

Jo jag vet, men jag tänkte att jag kanske skulle kunna slippa köpa något.. =P

Jo de får det varje dag, de har otroligt fin päls faktiskt, men man vill ju alltid ha finare, särskilt om de ska visa upp sig!Flört

Ja, jag är en såndär tönt som rider barbacka eller bomlöst, utan bett, sporrar eller skor på hästen, men vi kan väl prata ändå?

IceJossan
0

Om kisse inte gillar äggula, vad finns det för alternativ?

Mina katter avskyr äggula, och det är det förmodligen fler som gör.

Hyrrokkin
0

#2 Vet faktiskt inte om det finns några andra alternativ än köpebalsam. Jag använder själv Espree balsam på mina (eller ja, mest på birman, skogisarna får bara balsam i kragen och byxorna) och tycker det funkar bra.

#3 Det brukar gå att lura i dom på ett eller annat sätt om man vill. Blanda med favoritblötmaten, vispa i en skvätt gräddfil.. hälla över köttfärs.. Man får vara påhittig :)

ForYourMalice
0

Ja blanda med blötmaten och köttfärs och sånt fungerar bra, vissa nappar om man blandar det med laktosfri mjölk. Mina älskar detTungan ute

För övrigt så provade jag nyss att gnussa i två ägg med en skvätt äppelcidervinäger på min birmakorsning nu efter schamponeringen och sköljde sedan ur, får se hur det artar sig!

Hyrrokkin
0

#5 Ja uppdatera gärna med hur det går. Men hur ofta badar du honom? Bad för ofta torkar ju ut och ger tråkig päls.

ForYourMalice
0

Det var hans första bad, så jag badar inte ihjäl honom direkt..Flört

De andra katterna, en gång om året kanske..
Ofta under fällningen då, bada brukar ge den extra skjuts.

Hyrrokkin
0

#7 Okej, men dåså, det lät på dina inlägg som att du badade dom betydligt oftare :)

ForYourMalice
0

haha nää.. årliga julbadet typ..Flört

Gunlog
0

Prova med avslagen öl. Min farmor sköljde håret i sådant… Flört

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

IceJossan
0

#10 Huh?!

Gunlog
0

Jo, det är sant. När du har tvättat med schampo och sköljt ur det, så sköljer du håret i öl. Naturligtvis sköljer du ur det också, men håret blir jättefint… Borde ju gälla kattpäls också.

Om man ska gå helt OT så ska du inte tvätta håret i schampo. Du ska endast tvätta håret med balsam, detta ska du då göra varje dag. Då blir håret mycket bättre/livfullare…

Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...

Sajtvärd på julen.ifokus.

Sajtvärd på Hantverk & på Återbruk.

ForYourMalice
0

Ja jag funderade också på öl.. Får bli alkoholfritt då så inte kissen får i sig något bara..Tungan ute

Hyrrokkin
0

#12 Balsammetoden, ja. Fast det är inte bara att använda vilket balsam som helst, det får inte innehålla vissa ämnen för då får man snarare motsatt effekt. Vad jag har förstått så är det främst folk med lockigt/krusigt hår som har nytta av balsammetoden då håret inte blir lika risigt och lockarna framhävs bättre. På folk med rakt hår ska det tydligen bli väldigt tungt och inte lika snyggt.

SidenMoare
0

Det som fungerar bra på människor så är det att tvätta håret i ägg och regnvatten. Det ger ett silkigt mycket glänsande hår.Detta är en gammal metod som användes förr. Har använt mig av den själv på landet då det inte fanns så mycket annat vatten att tillgå. Dessutom så måste vi vara sparsamma på det vatten vi drack av.

En inpackning med ägg och olivolja ger också ett mycket fint och närande hår. Det använder jag mig av lite nu och då.

Hur dessa metoder fungerar på katter vet jag inte. men det vore intressant att få veta.

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Välkommen att besöka min Hemsida www.biscayabigpaw.se

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

ForYourMalice
0

Vill bara meddela att jag provade med ägg + lite äppelcidervinäger och resultatet blev otroligt mjuk och silkeslen päls som luktade jättegott!

När du använder den med olivolja, tvättar du en gång till efteråt då?
För pälsen får ju absolut inte bli fet..

stina63
0

Äggula fungerar jättebra och har alltid gett mina katte och hundar en äggula i maten.  Pälsen blev blank och fin av gulan,.

ForYourMalice
0

Jo mina får ägg varje dag, så den delen är redan avklarad..

Nu var det ju just vid tvättning jag menadeTungan ute

stina63
0

*18 Okej de vet jag inte alls. Men läser att här är många bra förslag. Glad

SidenMoare
0

HAr gjort det på mitt eget hår. INte på katternas päls. Men visst måste man tvätta ur håret sedan. Men jga kan tänka mig att det skulle kunna fungera i en fet päls eftersom fett löser fett. men provat har jag inte…än….

Uppdateras ungefär var 3:e dag med nya bilder av kattungarna på deras respektive sidor

ForYourMalice
0

Hm, jag ska nog prova det på en av katterna, se vad som händerSkrattande

SidenMoare
0

Spännande. Då får du berätta sedan hur det gick. Funderar på om det skulle fungera på fetpälsen..kanske…

ForYourMalice
0

Will do!

Cheapo
0

Provade att servera en äggula till min katt idag, och han älskade det! Skrattande