kattunge
Nu har vi kommit hem med vår nya kattunge och fösöker få vår andra katt att acceptera honom.
Hon smyger efter honom vart än han går och morrar lite. Och båda har fräst åt varann några gånger.
Försöker ta vår gamla katt i famnen och lugna ner henne lite, men det går absolut inte ! Hon måste ha koll på vad kattungen gör. Så nu vill jag gärna ha lite små tips på hur man ska få dem att acceptera varann. :)
Låt dom bara få vänja sig vid varann. Det är normalt med fräs och morr i början.
Så länge det inte blir ett riktigt slagsmål så ska man inte lägga sig i egentligen.
Att skaffa feliway känns lite försent eftersom dom redan träffats.
Ta det bara lugnt så vänjer dom sig säkert snart. Men det tar olika lång tid.
Låt dem sköta sitt under er uppsyn. Har de inte flugit ihop än, så ska det säkert gå bra.
Om din vuxna katt smäller till den lilla, så oroa dig inte. Det är bara som hon visar var skåpet ska stå. Låt det ha sin egna lilla gång.
Det verkar som att det fungerar jättebra hos er. Hade er "gamla" dam attackerat och blivit helt vansinnig, så hade ni fått ha den lille i ett rum för sig några dagar, men ni verkar vara jättelugna i er själva, eftersom "gamlingen" är så lugn som hon är…
Det enda ni ska tänka på är att inte låta dem vara tillsammans om de är ensamma hemma på några dagar.
Det verkar gå finfint hos er, så var lyckliga!
Grattis och lycka till!
Saknaden av små kattassar är enorm... Att överleva det varje dag är en konst...
Sajtvärd på julen.ifokus.
Ge det tid! Det kommer säkert gå bra. :-) Ett tips kan vara att testa att gnugga den nya katten med en filt som den gamla katten brukar sova på. Då får de samma doft.
Här finns lite artiklar som kanske kan vara till hjälp:
tack för alla svar ! Den lille sover nu och den andra går omkring och luktar på allt. :) Han fick sig en liten smäll faktist, men inte mer. Hoppas att allt ska gå bra och vi kommer säkert att ha dem i olika rum på måndag då vi inte är hemma.
Den lille verkar ha accepterat oss och lägenheten, bara gamlingen som smyger omkring och är på sin vakt. :)
Visa gärna bild på kissarna sen. Man får aldrig nog av att se kattbilder ! 
Tusse…
Ja, Tindra och Tusse… Ett sådant bedårande par… Lyckans ostar som har så vackra katter. Och du? Tindra verkar inte alls se osäker ut. Hon vet nog bättre än vad ni tror, och klarar uppfostran galant. 
Det kommer att gå jättebra. Puss på gosingarna från mig!
Han verkar vara en sötnos :) och så härlig färg tindra har! ^^
Jag tycker att han skulle passa att heta rasmus. :D Men min sambo var inte så förtjust i det. ;)
Ja jag hoppas verkligen att det ska gå bra ^^ tindra har börjat förförlja honom nu igen, men de fräser inte åt varann. :)
Rasmus "Massmus" (Han blir en fin musjägare
)
börjar bli lite orolig för kattungen nu. Den har inte gått på lådan på hela dagen och inte någon annanstans heller, vad jag har märkt! Skulle nästan bli glad över att han skulle kissa på golvet nu!
Han har sovit nästan hela dan och när han är vaken är han ganska skakig på benen. Men han äter och dricker bra!
#12, oroa dig inte!
Vi presenterade för en vecka sen en kattunge för våran äldre katt (11 månader). Vi var fruktansvärt oroliga över detta, då den äldre katten är en fruktansvärt bestämd herre. Plus att han förlorade sin kära bror ("från en annan mor") väldigt plötsligt i senhösten och blev deprimerad. Så vi var väldigt nervösa när vi förra fredagen hämtade hem lillpojken.
Första kvällen fräste den äldre in lillen i ett hörn. Lillen kände sig trygg i reseburen och sov där nästan hela kvällen. Dagen efter fortlöpte på samma sätt; storkatten fräste in lillen i ett hörn. Tillslut sa dock den lilla ifrån (hjälp, han kan prata!) Men det var något som oroade mig också. Det var inte förens andra kvällen här han gick på lådan första gången, då för att kissa. På söndan hade han fortfarande varken ätit eller druckit; och heller inte gjort nummer två. Men på söndagen var stämmningen mellan katterna mycket bättre, det var mest lillen som lät när den äldre dök upp bakifrån. Men då gick han på lådan och skrek efter mat.
Så det kommer, oroa dig inte än! ;)
Snor din tråd för att visa upp han lite! Hoppas det är ok!
Tack för svaret! Och jättesöt kissemiss har du! :D
Precis innan vi skulle gå och sova igår kväll gick han på lådan. :D
Jag tror aldrig jag har blivit så glad över att se någon kissa, haha!
#14 :D
åh, grattis! Jag vet precis vad du menar, min mor suckade åt mig och började sen skratta när jag ringde henne för att berätta att han gått på lådan och utbrister "Hur ska du bli när du får barn?", men kissarna är som mina barn :p
Grattis igen! Kan tänka mig att du sov ganska skönt? ;)
Haha. :D min sambo tycker också att jag oroar mig för mycket. ;D
Jaa jag sov jättebra, och när jag vaknade låg kissen brevid mitt huvud. ^^ såå mysigt!
Härligt
Antar att det lugnat ner sig rätt rejält då. Har katterna börjat undersöka varann nå mer?
De springer efter varann och busar och tindra brukar tvätta lillen. ^^
SÅ mysigt att läsa… De är ju bara för söta…

Har plutten fått nåt namn än?? *nyfiken*
Vad roligt att läsa! Jag ska själv introducera min bestämda herre för en liten ny kille. Uppdatera gärna hur det går och tips på hur du gör!
Min sambo kallar honom för lemmy, så det lutar lite åt det hållet. ;D
Det gick så oväntat bra att vi inte behövde göra mycket ! Försökte bara visa tindra att hon inte var bortglömd eller ersatt. :)
När jag steg opp idag så låg de och sov tillsammans i tindras säng! :D
Jag blev så glad !
Vad Kul!!! Precis vad jag själv hoppas ska hända snart. 1 och en halv vecka kvar för mig…
Hoppas det går lika bra för dig ! ^^