Katter iFokus

Katter

Etikettutanför-ämnet
Läst 996 ggr
Bunn
0

Jantelagen

Jantelagen är något typiskt för Sverige/Skandinavien och är till för att ingen ska tro att någon är bättre än någon annan. Jantelagen har varit en del av det skandinaviska samhället sedan århundraden tillbaka. Den förstärktes, som ett resultat genom en novell av Aksel Sandemose. Han var en dansk som flyttade till Norge och mötte en attityd av negativism och depression. Hans bok, kallad flykten från Jante,
äger rum i en liten påhittad dansk stad kallad Jante.
Den liknade hans hemstad Nykobing Mors. Den skrevs 1933,
och den berättar om den mörka sidan av småstadsmentaliteten.

Du skall inte tro att du är något.
Du skall inte tro att du är lika god som vi.
Du skall inte tro att du är klokare än vi.
Du skall inte inbilla dig att du är bättre än vi.
Du skall inte tro att du vet mer än vi.
Du skall inte tro att du är förmer än vi.
Du skall inte tro att du duger till något.
Du skall inte skratta åt oss.
Du skall inte tro att någon bryr sig om dig.
Du skall inte tro att du kan lära oss något.

Om du frågar en svensk, om han spelar något instrument, säger han:
"Inte så mycket, jag spelar bara lite ibland," även om han är en konsertpianist.
Om du frågar en amerikan, säger han: "Visst gör jag det,
jag ska släppa en CD snart,", även om han bara kan två ackord.

Många har säkert hört den utan att veta vad det egentligen är, men varför jag överhuvudtaget tar upp detta ämne är för att jag vill veta hur många, här på iFokus, som upplever någon form av "omvänd" jantelags-mentalitet på forumen, där

* Vissa tror sig vara något förmer än andra
* Vissa tror sig vet mer och kan bättre än andra
* Vissa bryr sig inte om vad andra har att komma med

Visst är det bra att inte alla präglas utav denna negativa/pessimistiska livsåskådning, men det bör heller inte gå till överdrift.

Jag tycker att det är oerhört trist att denna mentalitet finns överhuvudtaget. Det skapar dålig stämning och onödiga disskusioner. I flera av forumen har jag sett/läst att många gånger skrivs samma saker, fast på olika sätt. Skrivs det utav vissa betyder det mer och får en helt annan innebörd än om det skrivs av andra. Vad beror detta på och vill iFokus medlemmarna ha dessa "översittar-fasoner" på sitt/sina forum?

Lena
0

Håller med dig om att Jantlagen inte är någon vidare positiv företeelse. Dessvärre hittar men den lite överallt i det svenska samhället. iFokus inget undantag.

//Lena - medarbetare Hittekatter iFokus samt Katter iFokus
"Ett liv utan katt är inget liv alls. Låt katter leva utan att bli flera - kastrera mera!"

spiritedaway
0

Jag tycker det är väldigt få som har "översittar-fasoner". Det här är ett forum och folk har olika åsikter och detta diskuteras. Inget konstigt med det. Och bara för att en person sagt sin åsikt som är lik sin egen så måste man väl ändå själv få gå med i diskussionen? Trots om det blir ett liknande svar.

Och det finns dom som har mer erfarenhet och pratar fakta än andra. Dessa ska inte ses som översittare för det tycker jag.

Vissa kan och vet helt enkelt mer, Och tar man det inte som en personlig attack så kan man faktiskt lära sig en hel del.

Men eftersom det ändå handlar om internet där man inte kan se folks ansiktsuttryck eller höra deras tonart så kommer saker att missuppfattas ibland.