Snören och gummiband
Vår lilla tös antingen älskar eller hatar snören. Alla leksaker som är fästa med gummiband biter hon sönder i ett nafs! Charmigt till en viss del, men vår hankatt älskar dessa leksaker, och leken tar pga av tösen slut rätt snabbt.
Jag provade att byta till paketsnören istället, vilket funkade lite bättre, men även dessa biter hon sönder ibland.
Dock blev jag lite fundersam om paketsnören kanske är lite farligare om de skulle fastna?
Vad har ni för erfarenheter och tips! Vill ha permanenta leksaker dinglandes, eftersom de tycker att det är rolig!
Vi har haft samma dilemma hemma. Snören och gummiband är det roligaste som finns. När vi köper en leksak är det ofta inte den som triggar henne utan snöret till leksaken.
Vi har bytt ut vissa gummiband och tunna snören till grövre resårer och garn. Dessa har hon hitills inte lyckats bita av och de är precis lika roliga som de tidigare.
paketsnören skulle jag nog undvika. De kan bli vassa och delar sig lätt till små bitar de kan sätta i halsen.

gummiband ska man absolut också undvika. katterna äter dem gärna, och de kan trassla till tarmen riktigt ordentligt.
Jag pratar inte om gummiband utan breda resårer. Dessa går inte att bita i delar för en katt!

ja, det är väl en annan femma :)
Tack för svaren! Ska se om jag har något sådant hemma!
Tycker dock det är konstigt, då vi har fått klösmöbler med leksaker fästa med gummiband!
Många andra leksaker kommer ju också med gummiband. Fast det är klart, man får ju ha uppsikt över katterna..

Snören ,gummiband och resårer är sånt som mina katter bara får leka med om jag håller i andra ändan.Alla leksaker som sitter fast i klöspelare klipps omedelbart bort.Tyvärr är inte alla kattleksaker kattsäkra.
Stolt ägare till tre La permer
Nej, jag brukar oftast ha koll på det också, men om jag exempelvis kollar på tv samtidigt som katten leker, upptäcker jag sen att: hoppsan! Där var den leksaken "fri" igen! :)

#6. Det irriterar mig till vansinne. Ofta är det "ögon" på leksasmusen, små pärlor som katterna kan svälja, eller fjädrar (med det kanske inte är så farligt) eller annat onödigt pynt.
Katterna struntar nog i sånt, så varför sätta på det?
Hatar cancer och älskar vårlökar.
#6, #8 Håller med.
Det finns leksaker jag plockat bort ögon och svansar på t.ex. Och sist när jag var till djuraffären så kollade jag på leksakerna och det är sjukt hur "pyntade" vissa leksaker är.