Katter iFokus

Katter

Etiketterbildtrådarvideoklipp
Läst 1404 ggr
[Vargen-J]
0

Det blidde en Gordon!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Måste bara tala om att jag har fått hem min första katt! GladKyss

Hämtade hem en liten röd/gul kattunge nu idag. Han är en liten blandras på 75% skogis och 25% perser :) Hans mamma var skogis/perser blandning och pappan var en renrasig skogis. Ägaren hade hund som tur var, för vi har hund så han är van vid det. Nu har vi bara en stor fegis till hund istället Tungan ute

Jag föll direkt för honom när jag såg honom och var bara tvungen att få hem honom! Vad annat kan man göra? Tungan ute

En liten Gordon rulla ihop sej i toan när han kom hem Tungan ute

[Hilo]
0

Sådan söt liten husis!
Han ser dock väldigt korthårig ut för att vara en långhårig avkomma.Tungan ute
Dålig bild kanske.

Grattis till en jättefin kille! Kyss
Är svag för röda och creme katter!
Hoppas ni får många roliga stunder med honom!

[Vargen-J]
0

Jag vet, det ser knappt ut som om han är långhårig även om han är det i verkligheten. Han är en liten långhårsboll egentligen så bilden gör honom inte rättvisa Tungan ute

Ser man honm IRL så har han bra längre hår än på bilden ^^

[Hilo]
0

#2 Hehe vet hur det kan bli ibland..

Är väl van med bilden på min skogishane som liten illbatting Flört

[Vargen-J]
0

Åh, vilken sötnos! Kyss

spiritedaway
0

Vilken sötis! Glad

[Hilo]
0

#3 Hehe tack. Nu är han dock lite större med sina 5 kilo närmare året Flört

Jag har träffat en perser/skogis, mycket snygg och trevlig huskatt.
Själv har jag inte haft den typen, även om jag haft perser, och nu skogis..
Har haft en huskatt med perser i och en med skogis dock.

Hoppas du får en fin misse och att vi får följa honom här på KiF Skrattande

Maria
0

#0 Lille Gordon var ju helt makalöst söt. Roligt namn ocksåGlad

/Maria

[Vargen-J]
0

Tack! Glad

Det hoppas jag med. Som han är nu (har bara haft honom sen 12-tiden idag) så är han helt bedårande! Dom första timmarna var han ju naturligt rädd för det nya hemmet, men nu sen typ 3-4 så har han hållit på och visa vem han egentligen är. En riktig liten sprallgök SkrattandeKyss

Tack Glad Roligt vilket sätt? :)

Maria
0

#8 Roligt namn (i positiv bemärkelse) lite ovanligt…Glad

/Maria

[Vargen-J]
0

Han har en namne i Parken zoo's kastrerade pumahane som heter Gordon han med. Det var därifrån jag fick hans namn :) Sen så är jag svag för pumor och han har ju lite av färgen som puman har så vad annat passar liksom? :)

Maria
0

Pumor (liksom alla kattdjur) är fantastiska…

/Maria

[Vargen-J]
0

Tänkte slänga in lite frågor här i tråden istället för att göra en ny tråd. Hur ofta och hur mycket sover en kattunge på ungefär 13 veckor? Tycker Gordon sover rätt mycket just nu. Han vakna för lite över en timme sen och sover nu igen. Är det normalt?

Man blir lite orolig i och med att vetten har bekräftat att han har kattsnuva, dock har han inte fått nån bakterie-infektion än vad jag kan se så länge han inte har fått det så behöver vi inte åka in med honom. Vetten sa också att om han blir slö och inte äter och dricker som han ska så skulle vi också komma in. Dock äter han som en häst än så länge så jag hoppas på att han inte får nån bakterie-sjukdom i sej :)

Slänger in en bild på lillgrabben ^^

spiritedaway
0

Uschdå. Var inte lillen vaccinerad? Tycker du ska kontakta uppfödaren och upplysa om det. Kan ju hända att kullsyskonen också har kattsnuva då.

Vet inte hur mycket kattungar sover. Men en hel del sover dom ju.

[Vargen-J]
0

Nej han var inte det. Uppfödaren hade avmaskat dom men han hade tydligen spytt upp avmaskningsmedlet :/

Jo, jag har märkt det :P Tänkte bara på om dom ska sova jättemycket eller om det berodde på kattsnuvan. Han är ju liksom min första kattunge så man är sådär smått orolig över "sin" unge :P

spiritedaway
0

Hoppas du vaccinerar så fort som möjligt. Okej. Och uppfödaren kollade inte upp så att kattungarna inte hade mask antar jag. Tycker du ska köpa "kolla masken" och kontrollera så att han inte har mask.

Jag vet som sagt inte, någon annan kanske kan ge dig ett bättre svar.
Men du har inte märkt någon skillnad att han sover ännu mer och är allmänt slö?

Tycker du ska kontakta uppfödaren så h*n inser hur viktigt det är att vaccinera katterna innan man skickar iväg dom till nya hem. Det kan vara en bra läxa för h*n.
Tycker att man som köpare ska kräva att katten vaccineras innan också.

[Vargen-J]
0

Vetten sa att jag skulle avvakta och se om han eventuellt skulle bli slö, sluta äta och dricka. Skulle han göra det så skulle tid bokas och in med honom. Än så länge så springer han runt som en annan racingbil så än är jag inte riktigt orolig men ändå orolig. Vad som helst kan ju hända liksom :/

Ska se om jag får tag på uppfödaren och tala om vad som har hänt.

Maria
0

"Fullt ös - medvetslös" brukar gälla för kattungar och visst sover de mycket.

/Maria

spiritedaway
0

Mm. Det låter normalt tycker jag.  Men håll koll på lillen. Hoppas han kryar på sig snart.

Gör det.

[Vargen-J]
0

Ja, det verkar stämma :P

Har ju inget annat val än att hålla koll på honom. Nu idag så rev han ner en lampa och en blomkruka ute i köket som jag inte upptäckte förrän efter lunch :P Men ja, jag hoppas också att han kryar på sej.

[Vargen-J]
0

Nu har Gordon blivit bättre, fast han nyser fortfarande men ögonen och nosen har mindre färgad tårvätska och snor nu så jag är inte lika orolig längre.

Tänkte ta en liten vikt fråga när jag ändå håller på. Är en viktökning på 150 gram lite eller mycket för en kattunge på 13 veckor? Gordon vägde 1050 när jag vägde honom för ca en vecka sen, och nu väger han 1200gram. Mycket eller lite för 13-veckors unge?

Lägger upp en bild på "olydighetsministern" Tungan ute

spiritedaway
0

Måste fråga en sak, måste han bli frisk innan du kan vaccinera honom för kattsnuva och kattpest?

[Vargen-J]
0

Vetten sa inget om vaccination alls, ialla fall inte i samband med sjukdom. Men hon sa att jag skulle avvakta och sen höra av mej om han blev sämre, vilket han som tur inte blivit. Det blir nog till att ringa och störa dom på måndag igen :P

spiritedaway
0

Mm. För vaccinationen bör ju ske så fort som möjligt. Du får vara glad att det "bara" var kattsnuva lillen fick.

[Vargen-J]
0

Klart jag är glad att det "bara" var kattsnuva, hade det vart nåt värre hade jag vart skitorolig vid det här laget om det inte lagt sej.

Maria
0

Han är ju helt bedårande…Kyss

/Maria

[Vargen-J]
0

Visst är han? Glad

Nån som kan tala om för mej vilken färg han har? Enligt mej är han röd men hon som sålde honom sa att han var gul, så vilken är det? Obestämd

Bidrar med en sovbild på olydighetsministern Tungan ute

[Hilo]
0

#26 Finns ingen färg på katter som heter gul Flört

[Vargen-J]
0

Förstod nästan det Tungan ute
Så han är röd då? GladTungan ute

Charlie2006
0

#28 Röd tigré skulle jag gissa :) Alternativ Röd tabby

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Vargen-J]
0

Kollade upp tabby och tigré. Måste säja att tabby-mönstret är närmst av dom två :)

Charlie2006
0

#30 Okej ;) Fast tycker hans ansikte ser tigré ut och kroppen tabby. Fast som du säger så ser han ut att vara tabby :).

Min hemsida

"Om man inte vet vad man ska, är det ingen idé att skynda sig. Man vet ändå inte när man kommer fram."

//Frida

[Vargen-J]
0

Kan ränderna hos en tigré vara breda eller ska dom var smala om sverak visar? För Gordon har som du sa tigré mönster på huvudet men sen när man kommer till ryggen så har han stora, breda ränder / områden. Man blir smått förvirrad av det här :P

Charlie2006
0

Tigré har smalare och tätare ränder, lite fler ränder oxå, medans tabby har tjockare och glesare ifrån varandre även inte lika många ränder.

Min hemsida

//Frida

[Vargen-J]
0

Gordon måste vara nån konstig blandning för han stämmer inte helt överrens med en av mönstrena. Han stämmer delvis överrens med båda :S

Charlie2006
0

Min hemsida

//Frida

Charlie2006
0

Ser du på domma katterna, båda är tigré men dom ser dock inte helt lika dana ut i sin teckning. Dock som du ser har dom ganska smala ränder

Min hemsida

//Frida

[Vargen-J]
0

Så smala ränder som dom katterna har, har inte Gordon Obestämd

[Hilo]
0

Är man osäker kallar man det agouti..

Charlie2006
0

#37 En blandning mellan tigré och tabby kan man säga Tungan ute. Jätte söt pojka du har ellerfall Glad.

Min hemsida

//Frida

[Vargen-J]
0

Glad