Klöseri problem!
Hej Hej
Jag har ett probelm med mina katter, det är så att som klöser väldigt mycket på soffan, nu gör de inte så mycket men om några veckor kommer det en splitter ny soffa å då blir de lite värre.
jag har köpt klösbräda men dom använder inte den. finns det något annat jag kan prova.
har funderingar om att klippa klorna på katterna men även då måste dom ju ha något att riva i
är jätte tacksam för svar! Mvh Zandra
Köp sån där "off-spray", det ska tydligen funka har jag hört, har dock ej testat själv, men det kan ju vara värt att prova.
Vi var konsekventa som bara den i början med vår katt, visst försökte hon klösa på soffan men då lyfte vi bara upp henne och satte henne på klöspelaren med en gång och visade på så vis att det är den som gäller när det behovet kickar in. Nu klöser hon aldrig på soffan utan bara på pelaren, peppar peppar, he he…
Lycka till!
Ifall du provar sådan spray, spraya på en handduk och lägg på soffan eller liknande så du inte riskerar att medlet gör fläckar på soffan.
Jag har som #1 kört med att lyfta kisse till klöspelaren och visat hur de ska göra, peppar peppar har det funkat. Prova även gnugga in din klösmöbel med mynta, luktar mums för de allra flesta katter.
När klöser dina kissar, är det när du kommer hem, ser de dig då från soffan? Mina har väldigt behov av att klösa precis efter jag kommit hem och står i hallen så jag har införskaffat en liten klössak till som står i koppling till hallen så de fortfarande ser mig när de klöser.
Jag tycker du kanske skall satsa på något större för katter behöver inte bara klösa utan de skall få kunna sträcka ut sig ordentligt när det klöser.

Katter klöser inte bara för att underhålla klorna, utan det är även en stretching som ökar blodcirkulationen och framför allt är det ett sätt för katten att markera revir. Det lämnar sin egen doft efter sig när den klösern
Revirmarkeringar gör katten helt logiskt där många passerar och på så sätt känner doften. Att revirmarkera längst in i ett hörn där ingen någonsin är är ganska värdelöst, utan det är "centrala" platser som gäller. Soffan brukar vara en populär plats just för att det ofta är mycket aktivitet där. Om klösbrädan/klöspelaren inte används är den troligen placerad på ett ställe som katten inte tycker är tillräckligt bra, då är det bara att testa flytta den till en plats katten använder, i detta fallet soffan. Ställ en liten pelare eller bräda precis brevid soffan där h*n klöser. Skulle katten ändå välja fel plats och fortsätta på soffan flyttar ni honom bara lugnt till pelaren och berömmer när han gör rätt genom tex. kel eller lek.
Jag har ett tips! Det finns jhu sånna där små klöspelare på en liten platta. Kanske 30 cm höga. Kostar en femtilapp på öb, rusta o liknande.
Mina katter ska alltid sträcka på sig mot något när de vaknar och de har sina favoritplatser. När de sträcker på sig så passar de oxå på att vässa sina klor. Jag köpte sånna små pelare och ställde framför utsatta platser och sprayade full med kattmynta. Nu sträcker de sig mot pelaren istället. :-)
Och om det klöses på andra platser i soffan kan ni ju alltid testa att täcka den ytan med material som inet är så skönt att klösa på. Testa tex. sopsäckar.
Kanske inte är så snyggt men dom behöver ju inte ligga där för alltid. 
Sen har ni ju en väldigt stor chans att ändra ett beteende efftersom ni tar en en helt ny möbel! Den gamla soffan "fick" det klösas på, men den nya har ni en chans att "lära om rätt". Det gäller bara att vara konsekvent och uppmärksam.
Glöm bara inte att ha ett substitut som katten kan klösa på istället. Ny soffa och nya klösbrädor. Ni tar ju bort kattens favoritklösbräda! 
Lycka till!
#5 exakt sån har jag i hallen
och den stora i vardagsrummet, funkar kalas med dem små som lite extra klösställen här.