Hjälp mig!
Hej!!
Jag är helt ny här men jag behöver råd!
Jag har en hankatt på 3 år. Nils heter han mean kallas för Nils. Nils är en bastant katt på 6 Kg. Vacker och mysig. '
I sommras märkte jag att han kissade dåligt. Vi åkte på direkten till vetrenären, den gången var det bara urinvärkinfektion. Han fick antibiotika och Metacam + speciall foder. Han vart bra igen.
Nu i Torsdags började det igen. Han gick in med mig samtidigt på toaletten. Han satt jättelänge och inget kiss kom. Jag ringde veternären på fredagmorgon. Fick åka akut med honom till veternären.
När jag kom med honom till veternären sa hon att hans urinblåsa var lika stor som en tennisboll. Nils fick stanna kvar över dagen. Han blev sövd och han blev spolad 2 gånger.
När jag hämtade honom var han groggig. Veternären sa att det var svårt att komma in med katern i snoppen på han och det var svårt att spola. Det kom ut mycket kristaller och grus. ja åkte och hämtade medicin och köpte speciall mat åt Nils och sen åkte vi hem.
När vi kom hem så gick han vingligt och sedan gick han och lade sig.
På lördag morgonen ser jag att det är kattkiss över allt små små fläckar. Nils har aldrig någonsin i hela sitt liv kissat inne. Jag stängde in honom på toaletten där han fick tillgång til sin låda och mat + vatten. På lördagskvällen går han på lådan och klämmer ut lite kiss. Det jag då också märker är att det är blod i kisset. Visst det kan ju vara för att vi nyss har spolat honom. Nils fick sova inne i badrummet i natt.
När jag kommer in nu imorse ser jag att det är mycket blod på golvet.. Jag tar och luktar på det och det luktar inte kiss..
Är det någon som vet om det är kiss??? Är det normalt så efter en spolning att Katter kissar över allt? Kommer det att gå över???
Är så himla orolig för min älskling!
Nu har jag aldrig haft en katt med urinstenar men det där låter inte alls bra, ring omgående din veterinär eller en jourveterinär för råd och ifall du behöver åka in igen.

Åk till vetten NU!!!! Han kan ha invärtes skador efter sköljningen!!
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Åk till veterinären. Min Leo har haft problem med uringrus och han kissade lite blod precis i början, enligt veterinären berodde det på att han hade kristaller och grus i urinen.
Men som du beskriver det är det INTE normalt!
Håller tummarna att det går bra med kissen!
Har pratat med Valladjursjukhus under helgen och har fått så dåliga direktiv… Dom direktiven jag har fått att du gör som du själv vill. Vi är finns här för akuta skador. Jag känner mig så hjälplös!!
Tack så mycket!!

Jag tycker att det är akut och jag hade inte tvekat att åka in med min katt. Kolla tempen på honom så han inte har feber. Kolla om han äter och dricker. Gör han inte detta eller om han har feber så åk in direkt.
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z

Kan han kissa eller kommer det bara blod? Fattar inte hur de kan säga på akuten att detta inte är akut! Har han t.ex. urinstopp pga stenar och grus i urinvägarna så är det bråttom! Jag hade då inte väntat med detta, bättre åka en gång för mycket än en gång för lite. Ring något annat djursjukhus om de inte vill ta in honom på det du ringde till.
EbbaM:
Han äter och dricker som han ska. han har ingen feber. han verkar att må bra för övrigt.. det är hans urin jag är orolig för.
Signe-Jonna:
Jag har pratat med strömsholmdjursjukhus med också dom säger samma sak. Han kan kissa men det kommer blod och när jag pratar med dom och förklarar att "blodet som kommer från snoppen inte luktar kiss, luktar inget överhuvudtaget". Då har dom sagt att det är ju inte bra hör av dig imorgon till din veternär..
Jag blir så arg.. jag gör verkligen allt för min lilla älskling.. jag skulle aldrig tveka att åka med honom.. men man känner sig så undan skuffad på något sett.
Tack igen för alla råd =O)
Om du åker till djursjukhuset kommer de ju knappast att neka att ta emot dig.
Fick han någon antibiotika och smärtstillande efter de tappat honom ?
De berättade att det va svårt att komma in med katetern vid tappningen. Jag tror dom har stuckit sönder honom så han blöder från urinröret. det är inte jättefaligt. så kan det bli för människogubbar oxå när de ska tappas.
Det kan svullna i urinröret så det blir svårt att kissa, håll honom under uppsikt så han kissar när han sätter sej.. Om han sitter och har urinträngningar så då åker du bara in med kisse,
Ta kontakt i morgon bitti med den veterinären som gjorde ingreppet. Hoppas blödningen ger med sej

Hur går det för kissen?
Jaaa, hur gick det!!!