Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 1156 ggr
Jyppan
0

Lagom utekatt?

Nya funderingar från en som funderar på katt! Jag skulle tycka att det ideala var en katt som, när man själv är ute eller åtminstone hemma, får strosa fritt ute i trädgården men håller sig någorlunda kring knuten. Utan band och snören och hönsnät! Jag vet att vissa har såna katter! Hur uppnår man det? Har det bara med kattens personlighet att göra, eller påverkas det av uppfostran? OBS. Hoppas att inte detta blir en diskussion om ute- respektive innekatter, dessa diskussioner kan man ju med fördel ta del av på andra ställen på denna sajt Flört.

Moa-16
0

Man ska ju kastrera utekatter då håller dom sig ju lite närmare. Uppfostra går ju inte. Mycket i personligheten är det ju också.

emelie92
0

Ett tips är att ha en honkatt, en hankatt kan ha flera kilometers radie som revir. Men när honkatten kommer att ge sig iväg när hon är könsmogen och raggar killar ;) personligheten har stor betydelse. varför vill du ha en katt som håller sig i trädgården?

oh-la
0

mina katter går inte med sele ute, utan får strosa fritt vart de vill. jag är dock alltid med. och faktum är att mina katter finner trygghet vid mig och går inte mer än max tio meter bort innan de vänder och kollar vad jag gör, stryker lite och tigger lite kel. tror inte att man både kan ha den tryggheten nmot en punkt och samtidigt låta katten gå vart den vill. att mina katter håller sig vid mig när vi är ute anser jag bero på att jag alltid varit med dem ute och därför är jag alltid den trygga punkten trotts att de bara går med halsband med mitt nr och inget anat som binder dem till mig.

även omen kastrat inte går ens i närheten av den sträcka en okastrerad katt går kommer den ändå spatsera utanför tomten. det komer man lixom inte ifrån om man inte håller den under uppsikt. är du med katten ute brukar allt det roliga hända runt dig och därför behöver man inte gå så långt om man är katt.

Moa-16
0

#3 Klart man kan ha den tryggheten. Fast katten får gå som den vill. Tror inte katter hellre är med en människa än går på egna äventyr. Om inte katten är lite osäker. Ju tryggare katten känner sig ju längre vågar den gå.

oh-la
0

fast mina katter är otroligt trygga,håller de sig runt mig eller min sambo. annars går de gärna raka vägen fram tillfrämlingar, går gärna och undersöker i buskar och liknande, men efter 5-10 minuter går de och checkar hos mig. det är inte så att de trycker runt mig, verkligen inte, men de håller sig alltid i närheten. sedan vet de att håller de sig runt mig blir det lek, kasta leksaker, jaga och bli jagad, ja massa sånt som de tycker är skitkul.

Hyrrokkin
0

Det har alldeles säkert med personligheten att göra. En del är helt enkelt inte intresserade av vad som finns längre bort än "runt knuten".

Sedan är det som sagt som tidiager nämnts, att okastrerade katter i princip alltid sticker iväg på längre äventyr, och tyvärr långt ifrån alltid kommer hem igen. Även kastrerade katter kan försvinna, men dem har inte samma mängd hormoner som triggar dem :)

Jag tycker inte det finns någon anledning att leka med kattens liv, så jag skulle inte chansa och hoppas på det bästa. Börja vara ute med den i sele och se hur intresserad den är av att utforska.

Moa-16
0

#6 Leka med kattens liv?. Frågan är väl varför TS inte vill att katten ska gå längre?. Är en trafikerad väg runt knuten?. Eller vill du bara  veta var katten håller hus?

Jyppan
0

Det finns bilar i närheten men ingen genomfartstrafik och hastighetsgränsen är 30km. Det finns många femåringar lösa i området (barn alltså) så trafiken är mycket lugn. #6 Dels är det väl för att ha viss uppsikt över katten, dels för att jag inte vill ha nån katt som bara kommer in och sover. Jag vill ha en sällskapskatt, även om jag också förstår att jag inte kan förutse vad för slags katt jag kommer att få om jag skaffar kattungar. Dock - är själv ute väldigt mycket i trädgården och hoppas kunna göra den attraktiv för kissarna. #3 Oh-la du ger mig visst hopp! Så intressant ska jag också försöka vara! Glad

oh-la
0

det är inte särskillt svårt, bara man är med dem varje gång man går ut. sedan vet jag att även fullfjädrade utakatter gärna håller sig inärheten av människofamiljen när man är ute. däremot kommer ju en katt som inte får den underhållingen som man som husse eller matte ger att strosa runt mer. jag är bara glad att jag får tid för mina ljudböcker, massa frisk luft, en otroligt rolig samvaro med mina katter som jag vet är ömsesidig när jag ser dem tigga bus och försöka hetsa mig att jaga dem, jag kan också alltid öppna dörren när de vill in och ha koll utan att lägga mig i för mycket. visst ska deupp i träd och klättra plockar jag ner dem när de börjar komma för högt, men det är för att de har klippta klor och fattar inte att de inte får något grepp :P

annars Jyppan, katter är smarta nog att hålla sig till personen som ger dem mest skoj. det krävs inte så mycket träning för det ;) och kan jag bli intressant kan gråsten antaligen bli det med.

Hyrrokkin
0

Men om du bara vill att den ska hålla sig inom tomtgränserna, varför inte näta in tomten, så slipper du oroa dig :)

Maria
0

Min gamle katt Fritz var en perfekt utekatt på helgerna i vår sommarstuga. Han kom alltid när man ropade och höll sig omkring oss. Han sov alla nätter inne.

Men så när han blev en 5-6 år så var han borta mer och mer och kom inte alls när jag ropade. Gillade även att vara borta över nätterna.

Söndagkvällarna när vi skulle åka "till stan" började bli besvärliga. Vi åkte ifrån honom vid ett tillfälle (det var 6 mils resa) för att åka upp på måndag efter jobbet igen. Då såg vi honom på håll men inte ville han komma inte…

Vi åkte på tisdag igen, men samma visa. Inte förrän på onsdag så kom han för då var han ganska hungrig.

Vår stuga låg ganska avlägset från både trafik och grannar så det var väl mest vilda djur att oroa sig för eller andra katter. Han var däremot en 9 kilos bjässe till Norsk Skogkatt.

Men som sagt han blev värre på gamledar…Flört

/Maria