Katten är som tokig
Natten har varit lugn, tack och lov men idag är hon precis tokig för att hon löper. Står och klöser på dörren till sitt rum hela tiden. Jag vill ju helst att hon ska stanna i sitt rum , men var tvungen att släppa ut henne en stund i huset för husfridens skull. p-piller får hon heller inte äta så länge hon diar sa veterinären.
Det är väl bara att stå ut! det ger ju med sig så småningom.
Men jag är sååå bekymrad för att hon kommer att strunta i den enda kattunge hon har. Igår var hon nästan agressiv mot den, småbet och lekte och sparkade mot den när hon höll fast den. Är det normalt? Sen när hon lugnat ner sig så får den dia. Har någon varit med om liknande? Kan hon ha ihjäl ungen?
Honorna kan vara lite hårdhänta mot sina ungar i våra ögon sett.
Att hon får lite överslag i sina betenden beror på löpet. Lägg ett mjukisdjur som sällskap åt ungen i bädden det kan göra dem trygga när hon är ensam unge och mamma katt har andra "durer" i huvudet än att sköta bäbis.
Förstår inte varför du inte skulle få ge piller för att hon diar
Men därimot är det lite problem om hon varit ute å parat sej då är det absolut inte lämpligt att ge piller, va det inte det som var ett krux ?? Du hadde släppt ut katten för en stund vid löpet ?

jo så var det ju. Men jag beställde ändå p-piller för det är bra att ha om inget hänt. Katten var ju bara i trädgården den stund hon var ute. Men pillren vill jag för ev längre fram.
Men veterinären ringde upp mig igen igår och sa att det stod i hennes manual att katten inte fick ta pillret så länge hon diade!! jag kommer inte ihåg namnet på tabl. då jag inte hämtat ut dem än.

Den veterinärn skulle då inte jag gå till med mina katter.Självklart så ska man ge kattan p-piller så att hon inte löper.Löpet gör att kattungarna kan få diarre av hormonerna och det kan leda till att kattungarna dör.
Stolt ägare till tre La permer
Det är som sagt mycket bättre att hon äter piller än att hon löper.
väg ungen så du har koll att den ökar normalt i vikt, mamma katt kan faktiskt sina vid kraftigt löp och ungen svälter då ihjäl.

…håller med om att det är kontstigt att hon först talade om för mig hur jag ska ge pillren och sedan ringer hon upp 1½ tim senare och säger att jag INTE får ge katten pillret!!!
Om du nu vill bryta löpet ge en tablett dagligen i 3 dagar sedan 1 tabl. i veckan. Sen måste du planera in en kastrering ifall hon skulle ha bäbisar i magen igen.
kastrera katten när kattungen börjar att smaka på vanlig mat. En kastrerad honkatt kan dia ungen ändå. det är väl första dygnet efter kastreringen som är lite bökig då katten är lite vimsig i huvudet efter ingreppet, då kan du ge lite modersmjökersättning.
Om du nu är osäker på din veterinärs ordination kan du tala med ett djursjukhus hur du ska göra, med din oroliga kattmamma