Blocketannonser
Brukar ni anmäla annonser där de säljer en "raskatt" men stamtavla saknas?
Nej?
Varför skulle jag göra det? Visserligen är det falsk marknadsföring, men det är en oändlig uppsjö av annonser som innehåller falsk marknadsföring på blocket i alla kategorier… Orkar inte vara polis.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
Okej..

Klart man ser flera seriösa uppfödare som lägger ut anonns där. Varför inte? Det är upp till köparen att kolla hur uppfödaren ligger till och sen som säljare att hitta bra köpare med. Det är ju så att väldigt många inte vet om att det finns en uppfödare några hus bort o då är det bra reklam att visa att men finns. Vi påpeka att jag inte säljer eller har raskatt, men skulle jag leta efter renras skulle jag googlat lite först, gå in på olika raskattsidor där uppfödare kan lägga ut sin sida sen även kollat in blocket men det lurar ugglor i mossen om de är mycket billigare där kan jag helt klart håll med om. En raskattunge kostar mer än 5000:- oavsett ras de man hittar under är det något lurt med om det inte finns skönhetsfel som oftast står i anonnsen.
Nej, tror inte direkt det strider mot reglerna. Själv skulle jag inte köpa raskatt utan stamtavla på blocket. Då tror jag alltid att det är något lurt bakom.
Tycker bara synd om dem som inte vet att det ändå är en huskatt om de inte har stamtavla, och sedan kanske vill ställa ut eller avla. Och det är många som inte har en susning om detta.
#5 men då får nog köparen skylla sig själv som inte kollar upp det nogare. Men visst, det är synd när det blir falsk marknadsföring.
Ja, så är det ju. Det är alltid köparen som måste kolla allt. Man kan inte skylla på säljaren..
Nä tyvärr kan man inte riktigt det. Bara om säljaren skulle luras och säga at det går att ställa ut ändå.
# 5 Köper man en katt för utställning och avel bör man ha så pass mycket koll att man vet vad man vill ha tycker jag. Har man så dålig koll när man börjar lägga grunden för en kattuppfödning så får man tänka om.
Twiggie Dessjack, My Twigg´s Cornish rex & Design
www.mytwiggs.com
#8 Att säga att det är en äkta katt ändå, fast inte stamtavla finns, är det inte att luras? Fast det kan ju hända att säljaren inte förstår det heller..
Jag fick iaf något svar på min fråga. Sedan kan man diskutera vidare hur länge som helst.
#10 på sätt och vis. Men den kan ju vara renrasig men utan stamtavla. Men ska ju kallas huskatt ändå egentligen.
Och jag kan ju säga att jag själv har inte vetat att raskatter utan stamtavla räknas som huskatter. Så då är det väl inte omöjligt att säljarna inte vet det. Det är inte en kunskap som kommer helt naturligt direkt, det är något man lär sig.
Och även om de skulle veta det, så säljer det antagligen bättre när man säljer dom som raskatt.Och säljer man utan stamtavla så är det oftast för att tjäna pengar tror jag. Eller i alla fall dessa blandraskatter som det finns överallt. Folk skriver vad det finns i dom och sätter ett högre pris än vad som sätt på vanliga huskatter.
Och som sagt, själv skulle jag aldrig gå och köpa en sån här katt. För det kan lätt finnas ett avelsförbud bakom.
Men man får skylla sig själv som köpare om man inte kollar upp det nogare. Och väljer den "billigare varianten", vilket det mest troligt är.
Sen får köparen ta sitt ansvar efter att ha gjort ett sånt beslut.

jaha jag missa helt att detta var raskatt utan stamtavle^^ då är svaret Nej. Dels räknar jag inte in de som raskatt möjligen har dom pådag av en viss ras men renras kiss my ass ;) det e bluff kolla sen in priset då ser man ju klart o tydligt att det itne handlar om raskatt :)