Katter iFokus

Katter

Etikettutställning
Läst 1647 ggr
JessicaN
0

Huskattstitlar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vilka titlar kan en huskatt få?

Vet att dom kan bli SW men kan dom få fler titlar på utställningar?

Vad krävs för att få titlar? Alltså, ska man ha vunnit ett visst antal BIS..? Ska man ha ställt ut utomlands?

Tacksam för svar! Glad

På bilden: Min huskattskille Findus i Hallstahammar igår Glad

MonicaLagerquist
0

Inom SVERAK kan inte huskatter ta titlar men inom IDP kan huuskatterna ta cert och sen titlar.

Huskatt Mästare 

Huskatt Alley Cat Champ

Huskatt Euromaster

Sen kan ju huskatter bli BIS både inom SVERAK och IDP.

Vinner katten 10 BIS så blir den DM tex och vinner den på ett SW så får den titeln SW 09 osv.

Stolt ägare till tre La permer

JessicaN
0

Jaha okej.

Nej, titlar som typ Grand International Champion och så vet jag att dom inte kan vinna Glad

Vad står DM för?

SW, är det en typ av utställning? Man måste inte ha vunnit ett visst antal gånger för att få det?

MonicaLagerquist
0

Sorry kah missade en bokstav i DSM.

DSM - Distinguished Show Merit

Den här titeln gäller alla vuxna raskatter, kastrater och huskatter. För att få titeln måste katten vinna Best In Show eller Bäst i motsatt kön minst 10 gånger på internationella utställningar. Den kortast möjliga kvalificeringsperioden är två år och en dag mellan den första Best In Show eller Bäst i motsatt kön-"titeln" och den tionde. Detta för att undvika att en katt blir DSM för snabbt. Tidigaste kvalificeringsperiod; från 1 januari 2003.

SW - Scandinavian Winner

Katt som blir Best in Show på Scandinavian Winner får titeln SW (Scandinavian Winner) med tillägg av årtalet, t.ex. SW'01.

För att få vara med på SW så måste man kvala in.En huskatt ska ha blivit n minat nominerade under kval tiden för att få tävla på SW.

JessicaN
0

Okej, tack för svaren Glad

Min huskatt Findus blev nominerad till panel i Örebro 31 januari men inte i Hallstahammar igår, kan han kvala in för att tävla på SW? Vilka utställningar är SW?

Är ganska ny på det här med utställning och det skulle vara jättekul om Findus skulle vinna lite högre priser Glad

MonicaLagerquist
0

Han har redan kvalt till SW om han blev nominerad i januari.SW går i år i Nyköping i September.

http://ostkatten.com/sw/index_sw.html

JessicaN
0

Jaha, okej Skrattande Ååhh, vad kul!

Om han inte skulle vinna där, nollställs hans nomineringar då eller kan han tävla om SW'10? Nollställs dom alls, när isåfall?

Älskar min lilla kisse, skulle vara jättekul om han vann SW någon gång Glad

MonicaLagerquist
0

Nomineringstiden till SW är ca ett år före SW så han måste få en ny NOM för att kvala till SW 2010 om han ska vara med nästa år.

JessicaN
0

Okej. Då får vi hoppas att han vinner i Nyköping eller att han iallafall blir nominerad efter det om han inte vinner Tungan ute Kan han vinna flera SW? Står det flera SW i namnet då?

MonicaLagerquist
0

Det finns katter som har en hel hög SW i sina namn.

Det finns en svart vit huskattshona som har det här nobla namnet

WW 03' SW 00' 01 Jaffa DSM

Hon har blivit både SW och WW vinnare och dessutom blivit BIS minst tio gånger.

Gipzy
0

Jaffa, det är min tjej det! Glad Och vad BIS:en beträffar slutade jag räkna dom när hon hade passerat det sextionde… Cirka sextiotre-sextiofem BIS kan hon ståta med! Kolla in henne här:

http://www.malinskatter.dinstudio.se

JessicaN
0

Vad krävs för att bli WW? Står det för World Winner?

MonicaLagerquist
0

Det är samma kvaificering som till SW och sen måste ju katten ha pass och vara rabiesvaccinerad för att kunna vara med.

JessicaN
0

Jaha, okej. Sker dom utställningarna utomlands? Räcker det med en NOM i en vanlig utställning alltså? Man måste inte ha blivit SW innan? Var kan man få reda på utställningar utomlands? Har funderingar på att åka till Norge någon gång. SW utställningarna, är dom i olika länder varje gång eller finns det en i Sverige, en i Norge osv..? *Frågvis* Glad

MonicaLagerquist
0

SW är växelvis i Sverige-Norge

WW är i lite olika länder.

Här kan du läsa om utställningar inom FIFe

http://www.fifeweb.org/wp/shows/shows.asp

Att Sverige och Norge turas om att ha "egna" SW utställningar har att göra med att vi är rabiesfria och SJV inte tillåter katter som inte är rabiesvaccinerade och har godkänd titertest att komma in i landet.

JessicaN
0

Okej. Tack! Skrattande Jag kom att tänka på, när man skickar in anmälan om att vara med i Nyköping, hur vet dom då att han har blivit NOM?

MonicaLagerquist
0

Du måste skicka med en kopia på bedömningssedeln.

JessicaN
0

Jaha okej. Är det den domaren skriver på som ibland fästs upp på buren efter bedömningen?

MonicaLagerquist
0

Japp.

JessicaN
0

Okej. Tack för dom många svaren Glad Jag hade aldrig klarat av att ställa ut raskatt när det faktiskt finns så mycket att tänka på med bara en liten huskatt Tungan ute

Gipzy - Såg på NERKs hemsida att Stephanie har blivit klubbmästare, vad innebär det och vad krävs? Vill försöka nå högt upp med min Findus Glad

JessicaN
0

MonicaLage - En sista fråga Tungan ute På bedömningssedeln, räcker det med att det står "1" längst ner vid bedömningsresultatet eller måste ordet NOM stå med? Han kom upp i panel men ordet NOM står inte med på bedömningssedeln.

Gipzy
0

Du anmäler honom till vårat Klubbmästerskap, som äger rum varje höst i samband med Husdjursmässan på Conventum.

Sen går det till på samma sätt, i stort sett! Skrattande Den huskatt som blir BIS i panelen blir Klubbmästare. Skillnaden är bara att det blir bara EN BIS, inte två (KH och LH). Dom två KH tävlar mot varann, och dom två LH. Dom bägge vinnarna möts för at ta ut en Totalvinnare, som därmed blir Klubbmästare.

MonicaLagerquist
0

Man kan skriva på NOM själv fast det bästa är ju att man redan på utställningen ber någon i sekretariatet skriva på det.På orginalet som klubben lämnar in till SVERAK står det ju NOM om katten har blivit det.

JessicaN
0

#21 Okej, vet du när det är i år?

#22 Misstänker dom inte att man fuskar då om man skriver på själv med en annan penna? Det var originalet jag fick, det han hade skrivit. Det har jag fått vid varje utställning. Har han skrivit något annat och lämnat in? Bedömningssedeln passerade ju sekretariatet eller vad det nu var så dom har nog skrivit upp det, det står NOM på honom på NERKs hemsida, men inte på pappret jag fick.

MonicaLagerquist
0

Anmälan går ju via din klubb och det är upp till klubben att se till att det stämmer.Jag har nog 9 av 10 gånger skrivit på mina katters nomineringar eftersom att jag oftast glömmer att se till att få det gjort på utställningen.

JessicaN
0

Okej, men räcker det att skriva NOM på kopian eller ska det stå på originalet som jag kopierar från? Vill helst inte kladda på den i onödan.

MonicaLagerquist
0

Jag skulle skriva på orginalet innan jag kopierar det.Vet med mig att jag har minne som en gnu och kommer att glömma av vilken utställning det var katten blev NOM.Men vill du inte göra det så dra en kopia och skriv på kopian.

JessicaN
0

Okej, vad bra att man kan göra det. Jag har bara ställt ut två gånger än så länge så jag glömmer aldrig att det var första gången han blev NOM Glad Skulle det bli några problem så hör dom väl med min kattklubb NERK och bekräftar det, dom har det säkert inskrivet någonstans eftersom det stod på NERKs hemsida att han blev NOM.

Gipzy
0

KM:et brukar vara nån gång under sept-nov, inbjudan kommer att gå ut i god tid på klubbens hemsida!Glad

JessicaN
0

#28 Okej, ska du vara med i år med Stephanie eller blir det någon av dom andra kissarna den här gången? Man måste inte ha vunnit eller blivit NOM eller så innan, man kan anmäla som till en vanlig utställning?

Gipzy
0

Även jag skriver dit själv på mina bedömningssedlar. Annars är det ingen katastrof om det inte står NOM, för iom. att det står att katten blivit nr 1, så räknas det automatiskt som nominering.

Gipzy
0

Jodå givetvis ska Stephanie vara med och försöka försvara sin titel i år med! Skrattande Och eftersom KM:en är så billiga att anmäla till så drar jag nog med mej flera st! Åtminstone Colleen och Damian.

Och eftersom KM:et inte är någon internationell uställning så behöver inte katten kvala på nåt sätt.

Fast å andra sidan "räknas" heller inte ett eventuellt BIS på ett KM, eftersom tävlingen är inofficiell. Du kan alltså inte kvala till tex. SW genom en NOM eller ett BIS på ett KM.

JessicaN
0

#30 #31 Okej, jo jag tänkte också det eftersom huskatter automatiskt blir NOM i och med en förstaplacering, så är det väl inte alltid med raskatter om jag inte har helt fel….?

Att det inte räknas gör inte så mycket, kan vara kul iallafall, man får ju säkert någon form av pris som visar att man har vunnit + man får säkert några gratisprover av mat från någon monter så att kissen också får lite belöning.

Är Damian kort- eller långhårig?

Stephanie vann ju över Findus i Örebro men man vet ju aldrig vad domaren har för personlig tycke och smak, får hoppas iallafall. Glad Tycker ändå Findus är en av världens finaste kissar (tillsammans med resten av skaran här hemma). Alla kissar är fina oavsett vad någon domare säger egentligen! Glad

Gipzy
0

Damian är långhårig, han fyller elva månader samma dag han kommer att göra sin utställningsdebut i Surahammar om två veckor! Glad

Får väl se på KM:et, jag kanske, kanske tar med mej Jaffa också… Flört

JessicaN
0

Nej, ta inte med dig Jaffa, då har ju inte Findus någon chans att vinna Förvånad

Ta bara med dig en av dom om du måste Flört Helst inga alls Tungan ute Hahah!!

dara
0

hittade detta på sveraks hemsida om bedömningen på huskatt

Huskatter

På utställningar som är delade med olika kategorier olika dagar, får huskatter endast tävla ena dagen.

Huskatter med samma hårlag och kön bedöms och rangordnas. Nominering av bästa hona korthår, bästa hane korthår, bästa hane långhår samt bästa hona långhår - nominerad katt är indirekt redan uttagen i och med grundbedömning.

När det gäller huskatter tävlar bästa korthår hona och bästa korthår hane mot varandra – bästa korthår utses och vinnande katt ”stannar kvar”.

Bästa långhår hona och bästa långhår hane tävlar mot varandra och - bästa långhår utses

Bästa korthår möter bästa långhår och bästa huskatt totalt utses. Uttagningen sker alltid i panel.

Från den 1 januari 2009 gäller: I panel utses en BIS bland de korthåriga och BIS bland de långhåriga huskatterna.

Gipzy
0

Hahaaa, jo du skulle må då, va?? Tungan uteCoolSkrattande

JessicaN
0

Hihih, kan ju alltid försöka SkrattandeFlörtTungan ute

EddaM
0

Men STOPP har ni nu glömt att jag bytt klubb o nu är med i Nerk? Och jag har ju Feztiz *blink blink* Haha, fast jag tror att om Jaffa e med så blir hon klubbmästare, hon har ju slagit Feztiz förut, när korthår o långhår möttes i på vanliga utställningar. =)

Skämt o sido så skall det ialf bli kanon kul med en klubb som har KM=)

Feztiz har även hon nu fått sin DSM titel, då jag äntligen skickade in ansökan=) Och våra planer är att både vara med på SW och WW i år =)

*kramar* från oss

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

Tycker man inte får vara med mer när man har såna vinstrika katter Tungan ute Vi andra måste ju få en chans Flört

Fast jag själv tycker att min Findus är väldigt fin så man måste ju prova Glad Har man inte provat så vet man ju inte hur det kan gå.

Som sagt, olika domare har ju olika smak. I lördags var min Findus väldigt blyg av sig men det var han inte i Örebro 31 januari så mycket kan ha och göra med vilken dag katterna har.

Lite tråkigt att Findus har ett litet ärr på örat bara efter tiden som hemlös men i Örebro sa inte domaren någonting om det så vi får hoppas att inga fler tänker på det Glad

Gipzy
0

Du har Feztiz, men jag har DAMIAN!! Cool

JessicaN
0

Och jag har Findus! Skrattande Ska vara positiv och hoppas att han kan vinna Glad

EddaM
0

Hahaha, må bästa katt vinna KM =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

Och även dom som inte vinner är bäst just för sina ägare Glad

Gipzy
0

Sen får vi ju faktiskt inte glömma att det FINNS andra huskatter på en utställning än bara Jaffa, Stephanie, Damian, Feztiz och Findus! Det KAN ju faktiskt hända att nån… *Himlen förbjude…*  annan vinner….Tyst

JessicaN
0

Kom att tänka på, när man ställer ut sin katt i Norge (SW) måste katten ha pass och vara rabiesvaccinerad då eller gäller det bara om man åker längre?

MonicaLagerquist
0

Till och från Norge åker man utan pass och rabiesvacinering om man bor i Sverige.Det är ju därför att det finns SW.Annars skulle vi ju lika enkelt kunna åka på WW med våra katter.

JessicaN
0

#46 Okej, tack Glad

Jag kommer nog inte satsa på WW iallafall, om det inte skulle vara här i Sverige eller Norge någon gång, vill inte behöva flyga eller så med Findus.

Ska antagligen åka till Nyköping i September och satsa på SW och eventuellt i Norge nästa år.

EddaM
0

WW kommer vara i Danmark om några år, då blir det nära o bra fast jag åker ju i år med. =)

Och nej vi får inte glömma att det finns andra väldigt fina huskatter där ute. =)

Ha det bra allihopa nu skall jag kurera min mage =(

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

Danmark skulle jag kunna tänka mig att åka till. Inte jättedyrt att åka dit och man kan ta båt istället för flyg. Vet du vilket år det är i Danmark? Var är det i år?

Är det pass och rabiesvaccinering som gäller för Danmark också?

I KM så är det en huskatt totalt men SW och WW så är det en kort- och en långhårig som vinner..?

EddaM
0

2011 är det i tyskland och danmark 2013. Så det är några år kvar tills dess. Och ja på SW o WW är det en korthårig BIS och en långhårig BIS.

Och ja pass o rabies gäller för Danmark med. =)

S*Luddhuvet´z

JessicaN
0

Okej, tack Glad

Är så pass ny fortfarande så jag har inte fått allt klart för mig än Tungan ute