Vikter!?
hejsan allihop. jo det är så att jag har vägt mina katter för första gången! och skulle veta om det är "normalt" klart att det är väldigt olika!
Disel 6mån väger ca2.7kg
Turbo 1år 4mån väger 4.2kg
Snuttan 1år 4mån väger ca 2.0kg
disel är väldigt stor för att vara så liten! och turbo är ett muskelberg
men lilla snuttan hon väger ju inget, så liten!
men hon verkar ju må bra!
Murre är lite fet o jag frågar igen; Kan det bli så att de blir lite tjocka när man har kastrerat??
Man säger att katter ska väga mellan 4-6 kg. Murre vet vi ju inte vilken ras han är,(om nu rasen kan påverka vikten) och han väger ca 5kg.
Nu svarade jag inte alls på din fråga, men…hehe
Katters vikt kan variera mer än så, det handlar ju om hur stor katten är i kroppen. Stora raser som maine coon t ex kan ju väga tre gånger så mycket som min lilla aby utan att vara överviktiga.
Det är vanligt att kastererade katter lägger på sig extra vikt, kan vara bra att ge dom lightfoder.
Lightfoder…ok,kan man köpa vardå?
Jag handlar alltid mat i zooaffär. Där brukar finnas flera bra foder för överviktiga katter.
Sotis o Sessan väger 3 - 4 kg de är båda kastreraade och får vanlig kattmat.ca 85 g /målplus torrfoder för tänderna
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mina katter är kastrerade huskatter.
Kisse hane ca 5 år, 8-9 kg, stor i kroppen men också något överviktig.
Lillan hona 1-2 år, 3,5-4 kg, lagom.
Pluto hane 6-12 månader, 4-5 kg, lagom.
Eftersom katter kan variera så mycket i storlek är det bäst att lära sig se och känna istället för att titta på siffrorna (på en vuxen katt kan man såklart jämföra vikten med vad den vägt vid ett tidigare tillfälle, det ska ju inte variera alltför mycket). Man ska kunna känna revbenen under pälsen, men inte se dem.
Till Kisse använder jag ett dietfoder från Specific, köps hos veterinär.
Okey, tack för tipset Scilla!