Det tror jag inte. Jag har haft två "bonnkatter". Den ena var jättestor och tung - inte fet, utan ett muskelknippe. Den andra var liten och nätt. De levde samtidigt, på samma plats och åt samma mat.

ok :) det är nämligen så att min kattflicka väger 5 kg, men hon är inte fet eller så, medans däremot en annan bonnkatt ,som var en stor hane, vägde 4,2kg..

hon är nyligen stereliserad också, och hon har börjat äta som en gris. hon är en utekatt så hon får tillräckligt med motion, men som sagt så väger hon 5 kg , och hon vägde inte det innan stereliseringen så jag är rädd för att hon ska bli fet…
Vikt säger egentligen inte så mycket om fetma, speciellt inte för huskatter eftersom de kan ha så otroligt olika normalvikter, man får helt enkelt titta på hur den specifika katten ser ut i hullet.

Hej tima-jag!
Du skriver kattflicka. Är det en katt som nyss blivit vuxen? Då bör du gå över till vuxenfoder. Jag ger Royal Canin torrfoder och hade kattungevarianten upp till ett års ålder. Redan innan köpte jag vuxenfoder, som är mindre fett, och blandade i så att det blev en mjuk tillvänjning. Sedan blev det bara vuxenfoder.
Det är inget konstigt om katten äter lite extra under vintern för att få ett fettlager och hålla värmen bättre. Sedan försvinner det i ett nafs när våren kommer och katten springer omkring mycket mera. Man kan naturligtvis dra ned på mängden mat om katten verkar bli fet, men jag tror att det är enklare att satsa på magrare innehåll.