Katter iFokus

Katter

Etikettertillbehörutrustning
Läst 989 ggr
Roger
0

TV-program

Tittade på tv och kom mitt  in i ett program från USA om kattutställningar.Kom in i programmet när en kvinna stod och tvättade sin katt med handregöringsmedel för bilmekaniker! Blev en aning upprörd varför doppade hon inte lika gärna katten i avfettningsmedel??

Dom medel som används innom bilindustrin är starka för att fungera som fettlösare och lämpar sig knappast på en katt! Det finns mycket bra medel på marknaden som är anpassade för kattens Ph-värde.

Själv kan jag förvisso ta en droppe diskmedel mellan fingrarna och gnugga pälsen lite lätt bokom öronen och likaså längs bak på ryggen vid svansroten innan jag schamponerar katterna men det är enbart vid behov och i mycket små mängder! Ibland blir det även balsam.

Bada katterna gör vi ca 1 vecka före utställning sedan borstar vi flera gånger/dag. En eller två ggr under perioden fram till utställningen talkar vi utsatta delar som tex. kragen runt halsen och svansen. På själva utställningen kan det ibland även finnas behov av ett antistat sray. Det finns massor av artiklar för pälsvård på marknaden men ett enkelt bad med avsett schampo,skölj ur noga och bosta och kamma ofta så kommer man långt! Men vad ni än gör tvätta inte katten med handrengöringsmedel för bilmekaniker!

gejsa
0

Nej vi blev också lite ställda där faktist. Helt otroligt. Men dom tog ju mest med det som var otroligt också. Egna rum åt katterna tex. Rika fruar som inte har något annat för sig. Trodde vi att det var.

Så dom hanterade vissa katter. Såg ni domaren när hon tog ut den katten som vann allt? Flög fram och slet ut katten. Den blev ju livrädd först. Har aldrig gått på kattutställning här i Sverige. Men inte går det väl till så här?

Pia
0

Jag har både hört och sett flera svenska uppfödare som använder sig av liknande avfettningsmedel för att få katternas päls i "utställningskondition" - otroligt obehagligt och inhumant:( 

Ja, jag tipsade om dokumentären här. Jag hoppas att många kom sig för att titta på den, ganska intressant tycker jag. Som en riktig variant av den fantastiskt roliga och träffande filmen "Best in show". Som visserligen handlar om en amerikansk hundutställning, men på ett fejkat dokumentärt sätt som göra att man ligger dubbelvikt av skratt (speciellt när man vet att så där är det faktskt ofta i verkligheten…:)

Och tja, kan väl säga att jo det går till på ungefär samma sätt i Sverige faktiskt. Somliga domare, och ägare, hanterar katterna mer eller mindre respektlöst tyvärr. En baksida av vad som borde vara en trevlig och rolig hobby där kattens bästa borde vara det viktigaste…

Utställningsreglerna är dock mycket enklare i Sverige och tack och lov har vi annan djurskyddslagstiftning som hindrar att man har katterna i bur (s k crates). Tyvärr är det dock väldigt vanligt som i dokumentären i USA, men också nere på kontinenten och en del andra länder:(

gejsa
0

OM det går till så här i även lilla Sverige. Så är jag tacksam att jag inte börjat ställa ut katterna. Jag är mån om mina djur och vill inte att dom ska fara illa på något sätt. Herregud säger jag bara stackars djur.

Faxlin
0

Kan bara tacka min lyckliga stjärna att vi hållit borta alla katter man någonsin haft från utställningar.

Mvh Åsa

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Pia
0

Fast nej nej, även om det finns sådana avarter på utställningar, så är ju det allra flesta domare och ägare mycket måna om djuren och behandlar dem som de har rätt att bli behandlade och med respekt!

Utställningar kan vara så otroligt roligt och lärorikt, även om det finns baksidor (som med det mesta…). Man lär sig vilka man gillar i domarväg eller inte ganska snabbt…:) Och man märker ju också vilka katter som accepterar eller rent av gillar att ställas ut ganska fort också. De som mår dåligt skall naturligtvis få stanna hemma som härliga sällskapskissar istället:)

Roger
0

Jag vill absolut rekomendera alla att gå på utställning! precis som Pia säger finns det någon enstaka avart men man lär sig otroligt mycket på en utställning men framför allt så finns det så otroligt massa fina katter där som är helt underbara.

Dom flesta katterna hanteras varsamt av sina ägare och det syns på katterna att dom tycker om att vara där och bli ompysslade. De är ju ägarnas ögonstenar.de flesta katter som är på utställningar är bla. framavlade för att vara lugna och keliga för att kunna vara lätthanterliga vid sådana här tillfällen till skilnad mot huskatterna som oftare  har blivit parade med den hankatt som är bäst på (att slå sig fram) till honorna vilket gör att dom oftare bär på gener med  tuffare och tyknare attityd

Det finns dessutom olika raser på utställningar vilket kan vara nog så intressant om man funderar på att skaffa en raskatt.då kan man fråga ägarna om rasen och få lite tipps. Mitt bästa tipps är -gå och titta på en utställning så får ni se själva hur det går till där så kanske vi ses!

gejsa
0

jasså brukar du vara på utställningar? Vad har du för ras då? Min syster har en Birma och en annan sort glömmer vad den heter. Men just birma är fin ras tycker jag. Mer som än hund än en katt.

Roger
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En Norsk skogkatt som heter CH S*Royal Imp´s Anna Ancher

gejsa
0

Oj vad fin den var. Har också haft en korsning på norsk skogskatt. Såg faktist ut som en ren skogskatt. Grå/vit och lite svart i.

EddaM
0

Passar på att putta upp detta inlägget då jag såg på det programmet härromdagen då det gick i repris. Jag såg det iofs första gången. Jag kan inte heller fatta hur de behandlade sina katter. De små burarna som hanarna fick sitta i o leva hela livet fram till kastration, stackarna. Har man en fertil hane får man väl ta baksidorna med dem oxå. Och vilket jobbit system de hade på utställningarna, tur att inte vi har det här ialf. Och att tvätta katten i sju steg med en massa saker o dessutom kolla på vädret vilken luftfuktighet det skulle vara för att veta hur mycket balsam det skulle vara i pälsen. Jag tvättar katterna i yes två gånger sedan så torkar jag dem med en handduk o sedan får de självtorka. Men feztiz fönar jag för hon burkar frysa efter badet. Sedan har jag inte så mycket mer i pälsen än kanske lite puder  an aning spray. Jag tycker att amerikanarna skall skämmas lite för det e synd om deras avels hanar.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

coockie_87
0

jag ska nog ställa ut snuttan och har inte så bra koll än! någon som kan tipsa om bra produkter till ett vettigt pris?? tack på förhand