Döv katt ute?
Hej!
Jag har just hämtat hem en underbar liten vit huskattstjej. Dessvärre har jag upptäckt att hon är döv. Hon reagerar inte på några ljud alls
Jag har en annan katt sen tidigare och han är van att få gå in och ut precis som han vill och eftersom jag och min sambo gillar frisk luft låter vi alltid fönstren stå öppna. Så nu vet jag inte hur jag ska göra. Jag vet inte om jag vågar låta lilla döva kissen gå ut på egen hand men jag vill inte hellre ändra livsstandarden för min andra älskling. Skulle kännas som att jag stängde honom ute ifall jag inte kan ha öppet.
Så jag undrar nu om någon har erfarenhet av att ha sin döva katt ute?
Vi bor på bottenvåningen i ett reletivt lugnt område. Det är inte så mycket biltrafik men destå fler cyklister och lösa hundar. Som jag känner det så kommer jag nog inte våga ha henne ute.
Tacksam om ni vill dela med er om erfarenheter med döva katter!
//Sofia
nej ni ska inte ha katten ute fritt det e totalt farligt för en döv katt dom hör ju inte faran komma. sätt upp nätfönster om ni ska ha öppna fönster, om hon inte vart ute så nöjer katten sig med att vara inne o titta ut.

Jag skulle inte släppa ut en döv katt på egen tass.
Stolt ägare till tre La permer
inte jag heller . Jag hade en döv katt för ett par år sedan och jag gick ut med honom i sele och det gick jättebra :) Det nöjde den sig med.
När jag växte upp hade vi en helvit döv katt, han gick in och ut som han ville. Men mina föräldrar har en gård en bit från vägen och han var väldigt skyddad från just trafik. Även om eran lilla tjej skulle lära sig att se upp för bilar så kan hon inte höra andra oförusägbara faror, tex elaka barn som kastar sten eller om det kommer en kattilsken hund i full fart.
Den vita katten vi hade var en väldigt duktig jägare och blev gammal, men han höll på att bli rävmat en gång…Antagligen för att han inte hörde räven smyga sig på honom.

Tack för svaren. Det verkar iallafall bäst för missen att vara innekatt.
Har ni andra tips om hur man lever med en döv katt? Det går ju inte att locka på henne t.ex
katten kommer att utveckla ett annat sinne bättre, Kanske blir det känseln… vibrationer kommer den att tydligare känna av.
Jag skulle inte släppa ut en döv kisse för allt i världen. Den behöver din hjälp för faror. Ta väl hand om din döva misse.
#5 kanske du kan använda dig av en laserpekar och blinka framför henne när du söker hennes uppmärksamhet…bara en tanke då döva människor har en lampa som blinkar när det ringer på dörren bland annat.
vet två döva katter som gick ute, ena blev överkörd och den andra ihjälslagen
Försök arbeta med vibrationer och visuella hjälpmedel. Jag har fött upp en döv kattunge och kommunicerade mycket med honom genom vibrationer.
När han låg och sov klappade jag försiktigt på underlaget så att han skulle veta att jag var på väg att sätta mig bredvid honom. När det var dag för mat knackade jag två gånger i golvet så att han skulle känna att maten var på gång osv.
Han flyttade tillsammans med sin bror och bor som innekatt. En mycket speciell kille, men han fungerar nästan som vilken katt som helst. Hans bror är ju lite av hans öron också. Den här killen älskar vatten, han gillar att plaska med vattnet i badkaret (han hoppar alltså ner i badkaret) så jag skulle tro att han helt enkelt tycker att det är lattjo när han känner saker rent fysiskt.
#9. Vilka bra råd… så glad man blir när man ser att det faktiskt finns lösningar även för missar som inte hör :)