Hjälp med kräsen katt
Hej!
Jag har en 4,5 år gammal kastrerad innekatt som blev akut sjuk för lite över en månad sedan. Jag vet inte exakt vad som orsakade det, men han kräktes och hade diarré flera gånger om dagen. Vi åkte in akut och han blev inlagd på djursjukhuset i två dagar.
Där fick han bland annat dropp. Jag fick sedan med mig hem medicin mot illamående, en kräm till öronen för att stimulera aptiten samt två andra mediciner för magen.
Efter ungefär en vecka hemma var han återställd och han är fortfarande pigg och mår bra idag. Däremot har han blivit extremt kräsen och äter fortfarande inte samma mängd som han gjorde innan han blev sjuk.
Hans stora favorit är torrfoder (Bozita). När det gäller våtfoder verkar han oftast bara slicka i sig såsen eller gelén och lämnar resten. Jag har testat flera olika typer: bitar i sås, bitar i gelé, mousse och paté, men inget verkar riktigt falla honom i smaken. Det är små portioner han får på ca 25g 2-3 gånger per dag.
Jag har även provat olika toppers och aptitretare:
- FortiFlora
- frystorkat godis
- Churu
- näringsjäst
Ibland hjälper det lite och han äter något mer, men det blir nästan alltid mycket rester kvar. Det blir väldigt mycket matsvinn.
Jag har även testat Purenatural Broth och deras olika soup-varianter tillsammans med våtfodret för att göra det mer soppaktigt, men jag har inte märkt någon större skillnad.
Han har en vattenfontän och jag har sett att han dricker ur den, men exakt hur mycket han får i sig är förstås svårt att veta.
Det känns nästan som att jag får ge upp försöken att hitta ett våtfoder han accepterar. Däremot skulle jag gärna hitta något annat sätt att öka vätskeintaget, till exempel någon typ av buljong eller soppa som han faktiskt vill äta.
Problemet är att han inte accepterar vätska blandat med torrfodret – då vägrar han äta. Att ge buljong/soppa separat fungerar inte heller, eftersom han inte är intresserad av det.
Har någon erfarenhet av liknande situation eller tips på något som kan fungera för en väldigt kräsen katt?
Alla råd och idéer uppskattas!
Våtfoder-märken jag testat:
Monster paté/mousse
Finevo paté
Sheba små bitar i sås
Brit små bitar i sås
Mjau stora bitar i sås/gele/paté
Bozita stora bitar i sås/gele/paté/mousse
Harper & Bone små bitar i sås
Purenatural paté
Applaws
Edward & Copper paté
RC små bitar i sås/gele
- Redigerat 2026-08-07 12:47 av ryeshack
Mosar du våtfodret innan du serverar det?
Mina åt också lite innan jag började mosa maten, sen åt de mycket mer när maten var mosad och vätskan/såsen var mer blandad med "bullarna".
Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!
Jag mosar och rör runt det vare sig det är bitar, mousse eller paté.
- Redigerat 2026-08-07 15:29 av ryeshack
Gourmet gold mousse och revelations brukar gå hem hos vissa kräsna katter.
Äter han rå köttfärs? Om färskfoder skulle vara ett alternativ annars?
Äter han Churu utblandad i vatten? Går att göra soppa på det om det går hem 😉
Ägare till en Australian Shepherd, ett gäng LaPerm och 2 akvarium 😁
SVERAK ansluten uppfödare av LaPerm SE*Coral Curls
Sajtvärd på Australian Shepherd 🐕, Horse Reality och Ponnytrav 🐎
Medarbetare på Akvarium 🐡, Akvarieräkor🦐, Hundutställing och Vallhundar 🐏🐑🐑🐕
- Redigerat 2026-08-07 18:39 av Nephi
Har katten gått ner i vikt? I så fall hur mycket?
Finns det några tecken på att katten får i sig för lite vätska menar du?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Det är inte så att du har t.ex. någon krukväxt hemma som ställer till det för kissen?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#5: Jag har endast Ampelliljor "Chlorophytum comosum" som ska vara relativt giftfria för katter.
- Redigerat 2026-08-07 22:06 av ryeshack
#4: Hej, Nej gått ner i vikt har han inte. Det är väl mer generellt att katter får sällan i sig den mängd vätska de behöver när de går på torrfoder.
#3: Färskfoder vågar jag inte. Det var det som gjorde han så dålig för ca en månad sedan. Churu blandat med vatten har jag ej testat.
Har du provat Purinas HydraCare? Det är soppa som brukar gillas och den är även sammansatt för att öka kattens törst så den dricker mer vatten.
#9: Har lagt en beställning på den. Hoppas hoppas!
#9: Den använder vi hemma några gånger i veckan.
Mvh
Mig
Fungerade Purinas HydraCare? Här hemma ratar tjejerna den fullständigt. Även om jag mosar i god blötmat så hävdar de att det är gift…. 😅
#12: Har du testat båda smakerna?
Mvh
Mig
#13 Jag köpte den med kyckling eftersom den säljer bäst, enl. tjejen i affären.
Nu ska här inte testas mer. Tjejerna anser att allt är gift som de inte ätit tidigare i livet… 😅