Roliga egenheter
Alla katter är personligheter med små egenheter och vanor som bara de har. Det blir extra tydligt när man har (eller har haft) flera katter.
Min Ruben har flera egenheter och en av dem blev jag påmind om alldeles nyss när en nyvaken Ruben kom in i vardagsrummet. Han stannade till på mattan mitt i rummet, öppnade munnen och gäspade - ljudligt! Ruben är en ganska liten katt, men med stark och mörk röst och den använder han ibland även när han gäspar. Det ser jätteroligt ut! 😄
Gäspar era katter så det hörs eller har de några andra roliga egenheter? 😸
Sajtvärd Katter iFokus
Alla katter jag har haft sina speciella egenheter!
#0: Pelle älskade att sova ovanpå plastpåsar. Han använde aldrig tänder eller klor, de var bara världens bästa bäddmaterial, tydligen.
Bacardi plockade med sig saker in efter koppelpromenader. Pinnar, korkar, kottar… "One man's trash is another cat's treasure."
Hans bror Harley hade en leksaksråtta (leopardfärgad med rosa svans) som han ofta bar runt på. De andra leksakerna levde ett hårt liv men den här lilla råttan var som ny.
På Fisksätra Katthem var det en katt som alltid visade själv var han ville äta sin blötmat den dagen. Ibland var det under en fåtölj, ibland i en bokhylla, ibland på en fönsterbräda.
När jag jobbade på hästgård ville en av stallkatterna ofta åka skottkärra.
En annan klättrade eller hoppade upp och satte sig på min axel och åkte med medan jag mockade eller hämtade hö. Extra mysigt med spinnande 'nackkrage' på vintern!
// Harley
- Redigerat 2026-07-28 13:47 av Herveaux
Nelson var besatt av plastpåsar / zip-lock påsar. Tuggade hundratals hål i varje påse han fick tag på. Fick gömma påsarna till slut.
Samuel vill nästan alltid leka efter maten. Då leker vi och han blir ibland bajsnödig av allt springande. Då går han och bajsar och sen vill han fortsätta leka igen. Som en bebis. :)
Ymer är en bekväm katt och har väll aldrig riktigt varit den jätte busiga sorten. Blir han busig vill han oftast gå ut och fånga något 🙂. Men ska det lekas ska det helst vara med cirklar, typ hårsnoddar. Vet inte varför just cirklar är grejen, men det är tydligen väldigt kul. Och när han leker med dem så springer och hoppar han samtidigt som han typ kutar upp med ryggen. Jag har alltid tyckt att han ser ut som en ko som släppts ut på grönbete 🤣
- Redigerat 2026-08-01 10:50 av Volpes
Min katt Ivar säger typ "auwaah" när han jamar men en dag när jag satt i trädgården hörde jag någon som sa "halåå", jag kollade upp och då var det han som kom gående mot mig🤣
När någon av mina katter ligger i en hammock på katträdet brukar Balder sitta under och försöka bita dem i rumpan. Men ibland när han själv sitter i hammocken kan han sträcka sig under och försöka bita sig själv i rumpan 🤣
Fick med en liten påse torrfoder när jag köpte något till katterna. Monster den blå påsen. Det var min ena katts favorit "godis". En dag åt han sen var han helt borta. Hör hur han går på toan på övervåningen. Sen kom han ner i full fart och upp på soffan. Då fick han lite till.
Mvh
Mig