Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsasorgchockextremt
Läst 214 ggr
Per Lindberg 85
2026-07-16 20:24
1

Vad hände Stefan?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Våran Stefan blev 5,5 år. En ståtlig, stark och stor hankatt som var kastrerad. Han levde på landet med alla tusen faror. Han va en fantastisk jägare och väldigt kär våra barn.
I förra fredagen släpptes han ut på dagen. Han hade varit ute och jagat på natten. Sen kom svärföräldrarna till kvällen och på lördagen va det riktigt skitväder till på eftermiddagen. Av nån anledning eller förnimmelse gick jag ut för att leta honom. Jag gick till grannens lada. Letade i timtal utan att hitta honom. Jag och svärfar åkte senare ut på kvällen och letade ännu mer. På söndagen fann våra grannar honom fast i ett hönsstängsel. Han hade släpat sig ca 1,5 meter och dragit ner en plaststolpe. Han hade inga tydliga tecken på strid eller sår. Inga brutna ben eller ryggrad. Han hade blod under nosen och sen såg man vart nätet hade fastnat vid bakbenen. Inte ens jord under klorna. Pälsen va ren. Grannen drog lätt honom ut.
På lördagen såg grannarna att hönsstängslet va vält men det va så dåligt väder så de lät det ligga. Vi va inne hela förmiddagen. Ingen av våra andra grannar ha hört honom skrika av smärta eller att deras jakthundar skulle märkt rörelse i stängslet när dom passerar vid kvälls och morgonpromenaden.
Vi förstår inte vad som har hänt under förmodligen fredagsnatten. Han kom från en åkern och hade hoppat igenom nätet. Kan elektriciteten dödat honom? Har han dött av chock? Har han fått i sig nåt gift? Alla vi pratat med vet ingen katt som har dött av att ha fastna i ett hönsstängel. Kan han ha haft nån underliggande sjukdom eller hjärtfel? Är det någon som har någon liknande händelse som göra att vi kan förstå mer är vi evigt tacksam. Vi saknar honom oerhört. Jag önskar att jag kunde räddat honom.

Magi-cat
2026-07-16 21:41
0

Så sorgligt.😭 Beklagar!

"Freden måste komma först. Gör den inte det, min vän, kommer inget efter den."
💓 Sajtvärd på Fenomen, Hjärnan, Kulturtant, Oförklarade fenomen

Uppkatten
2026-07-16 23:47
1

Mycket ledsamt. Svårt att spekulera om orsak. Kanske att veterinär eller stängseltillverkare kan hjälpa dig att få bättre klarhet? Har hört talas om katt som dött efter att ha fastnat med lång päls i taggtråd, men här handlar det om ett elstängsel om jag förstått dig rätt. En annan fundering är ju om katten kan ha fått i sig t.ex. råttgift. Får väl inte användas av privatpersoner längre, men det verkar alla inte bry sig om.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Uppkatten
2026-07-16 23:51
0

Vill minnas att råttgift kan ge t.ex. blödning från nosen?

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Per Lindberg 85
2026-07-17 00:27
0

#2: Tack för ditt svar. Har gjort lite efterforskningar. Jag tror att Stefan tog chansen och hoppade igenom stängslet. Sen om han va påverkad av råttgift eller något annat vet vi inte. Men jag har varit känt på elstängslet igen och nu va det ingen ström. Det är väldigt högt gräs och inte väl uppsatt. Verkar vara så att katter undviker och känner av det elektriska fällt som elstängslet avger. Det kan ju va så att det funkat dåligt och inte avgett nån ström vilket gjorde att han testade att hoppa igenom men sen har det fungerat och gett honom ström under hela fredagsnatten. Det skulle han nog kunna dött av. Men det är så märkligt. Han har bott här i 4,5 år och varit till hönsbondens marker så många gånger.

Per Lindberg 85
2026-07-17 00:29
0

IMG_0751.jpeg

Uppkatten
2026-07-17 07:05
0

#5 Gäller den här texten just den typ av staket som nu var aktuellt?

Jag tänker att om djur riskerar att råka så här illa ut - av staket som är avsedda för djur - så borde det finnas varningstexter, alternativt vara säljförbud på varan…

Tycker dock att du kan höra med grannarna om det är råttgift utlagt någonstans, så att inte fler katter råkar illa ut i onödan.

OberonsMatte
2026-07-17 12:23
0

Jag kan för lite om hur elstängsel fungerar för att veta om katten kan ha dött p.g.a. kontakt med det, men det skulle vara ett märkligt sammanträffande om nätet inte hade med kattens död att göra.

Det som är märkligt är att katten valde kontakt med nätet istället för att gå runt det (som han förmodligen brukar göra). "Nätrutorna" ser för små ut för att ta sig igenom och nätet ser för dåligt spänt ut för att klättra i. Att försöka hoppa över ser även det onödigt ansträngande ut när det går att gå runt. Kanske blev han jagad av något och krockade eller hoppade upp i farten och drog med sig pinnen samtidigt?

Att stängsel bara fungerar ibland t.ex. kan bero på att växtlighet nuddar tråden (har jag googlat mig till) och det ser ganska vildvuxet ut runt det där nätet. Regn och väta kan också påverka strömföringen och eftersom du nämner "riktigt skitväder" var kanske både stängslet och katten blöta det hände?

Sajtvärd Katter iFokus

Silvestris
2026-07-17 22:51
2

Elstängsel kan absolut orsaka skada. Lungödem är en vanlig komplikation till elstötar.

Sedan kan ett djur utsättas för trauma utan att det syns på kroppen. Det är inte alls säkert att stängsllet (oavsett sort) som är orsaken till dödsfallet. Katten kan ha råkat ut för något annat och sprungit iväg i panik, fastnat i stängslet och sedan dött av inre skador.

När jag var lite hade vi en hund som fick en smäll av tåget. Inga synliga skador alls, men hunden dog av inre skador.

Det är helt enkelt omöjligt att veta utan obduktion.