Lösa katter
Någon som vet om man kan få tillfälligt stopp iaf på att ha lösa katter nu när det blir fågelungar, ekorrungar mm? Vi bor i bostadsrättsförening om det kan spela någon roll. Det är en katt i föreningen som konstant går runt nu och försöker. Så när klumpiga/ oförsiktiga ungar dyker upp är dom chanslösa😕
Usch. Det är ett otyg.
Kan du inte försöka prata med ägaren.
Kanske lönlöst men värt ett försök.
/Maria
När jag snabbt googlar runt så verkar det som att det beror på vad som står i er förenings stadgar om lösa djur/rastning av djur på föreningens mark.
Finns dock fastslaget i domstol att katter har rätt att röra sig fritt ute.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
- Redigerat 2026-04-13 05:33 av Uppkatten
Inte ungar riktigt än här men när så blir det inte roligt. Den katten beter sig verkligen otroligt målinriktat. Kanske lyckats ta ouppmärksamma fåglar med vårkänslor och revirtjafs och kör på nu🤔
#1 Man borde normalt sett kunna prata om det men vem vet.
Hoppades att det genom en förening på nåt sätt kunde gå att få tf stopp på utekatter i föreningen medans djurungar🤞
- Redigerat 2026-04-13 07:25 av TccT
#2 Hade skrivit men inte skickat mitt inlägg så ser konstigt ut. Men tack för hjälpen. Bra med folk som har koll på regler mm och hur man letar på rätt sätt.
En bostadsrättsförening kan förbjuda sina medlemmar att ha katter lösa ute. Däremot kan ju katter till folk utanför föreningen fortfarande vara lösa ute.
#5 Jo det finns ju andra katter oxå. Men hon verkar vara i jaktläge konstant. Var ute på tomten inatt och försökte komma på vilka som hoar till varandra. Lustigt nog är kattuggla troligast. Lyssnade på nätet och jämförde. Vem råkar jag se i ficklampsljuset bland träden… Elsa smygandes på nåt som vanligt😖
#0 Jag förstår din tanke här och jag känner själv likadant men vi måste förstå att det här är djurens instinkt och hur tragiskt det än känns för oss för vi vill att alla djuren ska få leva och inte skadas så måste vi ändå inse att det här är kattens naturliga instinkt och acceptera den.
Även om vi får ägare att hålla sina katter inne den här tiden finns massor med faror och jakt hos dom vilda djuren dom har vi inte kontroll på och en katt som är van att vara ute och jaga skulle må stress av att stängas inne det är inte sunt för deras naturliga beteenden.
Jag vet inte vad som gäller i eran förening men ta kontakt och hör med dom det vi inte kan göra är att skydda djuren mot allt oavsett det är tamkatter eller vilda djur så här lever djuren det är deras naturliga habitat.
En gång i tiden jagade vi människor också för födan idag är vi långt från dom tiderna men djuren är det inte och vi får acceptera att det här är deras sätt att leva det är deras sätt att fånga föda oavsett det är en tamkatt eller något annat djur vi kan aldrig ta instinkten ur djuren.
Mitt enda tips gör som jag gör nu jag har en hel del vilt på min gård det är vår det är parningstider det är ett himla liv i varje tall och buske med både stora och små djur.
Igår var några katter här och två harar dom där vill dom åt så när jag ser det går jag ut och rör mig på gården på så vis kan jag för stunden distrahera men jag kan inte rädda alla allt jag kan göra är att röra mig ute och hoppas på att dom kommer av sig men några som helst garantier finns inte men jag kan för stunden skingra bara genom att röra mig ute på gården sen vad som hände efter det vet bara djuren svar på.
Vi kan inte rädda alla djur även om vi vill det vi måste ta hänsyn till deras egna naturliga beteenden dom känns främmande för oss men är det mest naturliga i djurens värld och så var det en gång i tiden för oss med på den tiden som vi jagade för vår mat.
Prova med att gå ut och bara rör dig i området när du ser det här det är som sagt inga garantier men kanske kan det rädda en ekorre eller två det är värt att försöka ta en kopp kaffe med dig och en god bulle bara njut och rör dig bland djuren.
Testa också att prata med din granne (om du nu vet vem som äger katten). Genom att hålla katten inne i gryning och skymning kan man begränsa skadverkningen avsevärt. En trevlig konversation kan räcka långt.