Katter iFokus

Katter

Läst 110 ggr
Sofie0101
0

Kattunge

Hej.

Jag har en ettårig kattunge som visar tecken på att han känner sig ensam. Han är uppväxt med tre andra katter och två hundar. Problemet var att när jag köpte han så blev han ensam djur. Vilket har resulterat i att han har börjat låta väldigt mycket. Men när jag är och hälsar på min mamma så låter han inte alls efteråt hemma. Min mamma har en nakenhund som han kommer jätte bra överens med. Samt att jag är nu hos min syster och har varit här i någon vecka. Medans vi varit här så har han inte låtit alls jämfört skulle vi ha varit hemma så skulle han ha ”skrikit”. Plus att han söker sig mycket till hundarna typ när han ska sova så lägger han sig bredvid.

Jag funderar på att köpa en vän till han. Har hittat en kattunge som är av samma kön. Båda är hanar men från samma uppfödare men kullen efter varandra. Båda kommer kastreras då den jag redan har är det. Vad jag försöker säga är det smart att ha två av samma kön? Läst på internet att det går och är ibland bäst så.

Fridaaaa
0

Kemin är viktigare än könet på katterna :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Maria
0

Jag har alltid haft två hanar och det har varit hur lyckat som helst.

/Maria

Sofie0101
0

#2: Introducerade du dem långsam eller lät du dem träffas på en gång? Samt hur länge tog det för dem att acceptera varandra? Jag undrar eftersom jag har fått en provperiod för att se om det går. Den är på omkring två veckor.

Fridaaaa
0

#3 Oftast behövs mer än 2 veckor
Ha feliway friends med i uttaget med

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Sofie0101
0

#4: jag känner uppfödare sedan senare pga först katten. Kunde få längre tid om jag behövde.

Uppkatten
0

Har du en understimulerad katt så är en kattkompis ofta en god idé. Att katten är högljudd/skrikig kan bero på att det fungerar! Då kanske det börjar hända kul/spännande saker där hemma 😊. Katter kommunicerar i grunden normalt sällan med ljud, annat än med sina ägare. Men med ljud kan man få matte/husse att servera mat, leka, gosa o.s.v. Så vill du ha en mindre skrikig katt så är det viktigt att inte uppmuntra/belöna när katten blir högljudd.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

Sofie0101
0

#6: Han är väldigt pratglad av sig men det är en annan sorts ton. Stunderna jag menar när han går för sig själv och typ skriker som han är ensam. Han gör så på nätterna eller när jag stänger dörren för att duscha.

Tror inte understimulerad är hans problem. För han får lek i 35-40 minuter utdelat i 3-4 gånger per dag. Kammar och fixar honom 1-2 gånger per dag då han är en långhårig katt som lätt får tovor. Sedan får han en 30-60 minuters promenad. Oftast blir de längre och vi går oftast 5 kilometer. Dessutom får han sin mat på en skicka matta ibland samt att han har en leksak där han gräver efter sin mat. Dagarna vi inte går ut pga vädret eller att han inte vill så klicker tränar jag honom nya och gamla tricks exempel tass, ligg, snurra och sånt.

Uppkatten
2

#7 Det beteende du beskriver låter i mina öron absolut som en katt som är uttråkad/understimulerad, och som vill att det ska hända något. T.ex. nattetid: katten är ju ett nattdjur och på nätterna vill många katter att det ska hända något! Istället går matten och lägger sig….

35-40 min lek är "ingenting" för en ung katt. Tänker på när mina var yngre, då lekte man 1 timme, sedan sov de 1 timme och sedan var det lekdags igen - om katterna fick välja…. På nätterna kunde de jaga varandra hejdlöst fram och tillbaka genom lägenheten, jag var grå i ansiktet av trötthet….

Men superbra att han kan få komma ut, det ger honom mkt stimulans (men skulle också kunna stressa).

Ö.h.t. låter det som en ung katt med hög energinivå, så stimulans och aktivitet är viktig. Ofta är det svårt för oss människor att räcka till, då kan en kattkompis vara ett bra alternativ.

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.