Vad betyder jamandet!?
Jag har en liten gullig innekatt, men de senaste veckorna har hon fått ett nytt beteende där hon står antingen i hallen eller i köket och jamar, mest på kvällarna. Jag bor i en ganska liten lägenhet och sitter ofta i vardagsrummet/sovrummet, både hallen och köket är direkt anslutet till stora rummet så hon vet ju vart jag är nånstans men hon väljer liksom att vara i ett rum jag inte är i. Kattlådan har tömts och det finns mat i skålen så vet inte riktigt vad hon klagar på. När jag sätter mig upp i soffan kommer hon oftast och pratar lite. Men jamandet börjar bli lite tröttsamt.
Vad beror detta på?
Hur gammal är katten? Är den kastrerad?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Ibland finns det faktiskt ingen speciell anledning heller. Min ena katt (som bott hos mig i 8 år ungefär) började efter nåt år här att jama ibland. Precis som du säger. I ett annat rum, och lådorna var rena och maten fanns och vattnet med och alla hans behov var fyllda. Men ändå gjorde han det då och då. Han gör det fortfarande. Efter så många år har jag accepterat att det inte betyder något särskilt. Naturligtvis friskförklarad hos vet många gånger genom åren och kastrerad och allt det där också.
Han blir pratglad ibland. Och då pratar han en stund. Sen är det bra.
Andra katten som är sex nu (guuuud att han blivit så "gammal", kan inte förstå det) jamar extremt sällan. Men pratar man med honom så pratar han tillbaka genom att kuttra (är ordet jag skulle använda, om du förstår hur jag menar). Vi pratar ofta och länge tillsammans. Kollar man direkt på honom, säger hans namn, och pratar, då svarar han.
Nu kan det absolut vara så att din kisse har en anledning till sitt jam. Men det MÅSTE inte vara så. :)
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"
Om hon är steriliserad kan hennes beteende bero på understimulans. Kvällar innan man går och lägger sig vill många katter leka av sig.
Prova leka med henne innan läggdags.
#1: Hon är två och kastrerad!
#3: Provar o leka med henne men hon tappar snabbt intresset, vippor och laserpekare…
#2: Hahaha ja jag svarar henne oftast och får svar tillbaka.
Eftersom hon är så pass ung tror jag ändå att hon kan vara understimulerad. Hon vill att det ska hända saker på kvällarna. Har du en in-nätad balkong där hon kan få gå ut? Har du testat pingisbollar och boinkar? Prasseltunnel? Pop-up kub? Äter hon torrfoder så kan du låta henne gå på födosök i bostaden eller sprätta iväg torrfoderprickar som hon får jaga. Leker ni med laserpekaren så bör hon få fånga något på riktigt på slutet, så jakten lönar sig. Kartonger brukar också inspirera till lek, liksom papperskassar ( och då måste du klippa bort handtagen så hon inte kan fastna i dem). Har du övervägt en kattkompis?
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
#6: Det kan ibland vara så att kissen bara vill prata med en.
Men som nämnts i tråden kan det också vara understimulering. Jag vet inte exakt vilka sorters leksaker du provat eller vilka saker du har till hands eller sådär. Men olika katter reagerar på olika saker. Ta mina katter. Elrond slutade vara intresserad av leksaker alls när han var ungefär 3. Jag har bokstavligen lagt ut tusentals kronor på att hitta nåt som passar, men han blir lyckligast av att leka med "lillebror". Nox, den yngre, kan leka i två timmar med en hårsnodd… (Naturligtvis under strikt uppsikt så han inte kan råka sätta något i halsen!)
Elrond är även en "jag älskar dig, men helst på avstånd" katt. Medan Nox SKA ligga i knät oavsett om du vill det eller inte. Tyst med dina klagomål, jag SKA ligga i famnen nu. Det kan vara 30 grader inne och vi båda är alldeles våta av svett men han SKA ligga PÅ mig ändå. Inte nära, inte bredvid. Utan PÅ. Har vaknat många gånger på somrarna på morgonen med en våt fläck på tröjan där han legat hela natten… -.-'
Det finns massor att prova, och en hel del saker är inte dyra eller komplicerade heller! Men ibland är det också så att en katt bara är en individ som gör si eller så. Men det första man bör försöka göra är att prova saker som kan vara mer "vanliga" än "det bara är så". 😊
"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"