Katter iFokus

Katter

Etikettallmänt-kattprat
Läst 8238 ggr
Malonne
0

Öronmärka eller chipmärka?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har en liten katt som heter Boris. Han är innekatt och ibland rymmer han, och varje gång det händer så blir jag helt förstörd, kan inte sluta gråta förrän han är hemma hos mig igen. Och han har ju inget halsband på sig eftersom han är innekatt, så man kan ju inte skriva sitt telefonnummer på det..

Så nu undrar jag, vilket är bäst, öronmärka (tatuera) eller chipmärka?

Chipmärkning verkar ju jättebra, men om ingen kollar om katten har chip är det ju ingen mening att chipmärka honom! Hjälp, snälla!

/Malin

From the ashes a fire shall be woken,
A light from the shadows shall spring;
Renewed shall be blade that was broken:
The crownless again shall be king.

Maxima06
1

Jag hade öronmärkt honom och sen när tatueringen blir gammal och flyter ut så hade jag chippat. Mitt främsta argument till det är att en tatuering syns och att det inte är så många som vet att man chippar katter.

lunan
1

Jag har min ena katt bara chippad (inte behövt söva honom vilket man behöver göra vid tatuering) och min andra hona har både och.

En tatuering kan med tiden bli suddig så om du gör båda så ser de i alla fall att katten är märkt men om de inte kan läsa så kanske de tar den till veterinären och kan kolla chip där…

Hawknestgrove
0

chippa och lär honom att alltid gå med halsband. HAn är kastrerad? Annars så hade du kunnat tatuera honom i samband med kastreringen.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

stina63
1

Jag föredrar chippning istället. Just för att jag tycker att öronmärkningen är väldigt dåligt. Syns dåligt vilka siffror och bokstäver dom har på öronen. Och de är inte första gången jag upplever de. Mina katter är öronmärkta men ena siffran på båda katterna syns dåligt. Jag läser en siffra Men i papperna står ett annat.  

Så nästa gång jag ska dit så ska jag prata med dom och fråga om det går att chippa istället även om dom är öronmärkta.

Malonne
1

Så man kan göra båda?

1# Aa, jo, så kan man ju göra..

2# Ja, det har du ju rätt i..

3# Han är kastrerad. Njaa, jag vill inte att han ska ha halsband jämt, dels för att han ska känna sig "fri" om du förstår vad jag menar, och dels för att det är väl lite obekvämt att alltid ha halsband?

4#Men om man har båda som 1# sa? Då kanske man tar dem till veterinären och kollar chip samtidigt?

Jag får väl ta en ordentlig funderare på detta..

/Malin

MonicaLagerquist
3

Det är väl inte mycket att fundera på.Besök en veterinär omgående och chippmärk katten och se till att registera katten i lämpligt ID-register.

Vill du senare tatuera katten gör det.Men varför vänta?

Stolt ägare till tre La permer

Malonne
1

6# Därför att veterinärstationen där jag bor är öppen typ varannan torsdag mellan 09.00-11.00.

Nej, men det jag funderar på är om man ska chippa eller tatuera eller både och?  Kan man göra både och? För om man chippar kanske den som hittar katten tro att man inte har märkt den alls, eller inte bry sig tillräckligt mycket för att gå till vet och kolla..

/Malin

Dorkiis
1

Mina katter är både chippade och öronmärkta nu. Jag ville ha öronmärkningen för att man lätt ska se att katten har en ägare, men eftersom det kan bli suddigt chippade jag också. better safe then sorry =)

stina63
1

*8 Just så som mina katters öronmärkning är, Tycker mig se en siffra men i pappren står en annan. Testade söka på dom, Men hittade inget det tycket jag var konstigt. Men sen när jag tittade i pappren sökte på de så fann jag dom. Så därför tänkte jag att jag ska även chippa dom också för säkerhets skull.

Malonne
1

Då var det bestämt. Boris ska vara chippad OCH tatuerad.

En sak undrar jag, chippet - känner man det som en liten klump i skinnet? Kan "chippsåret" bli infekterat? Och är det verkligen en liten metallbricka som skjuts in under skinnet? Obestämd

/Malin

MonicaLagerquist
2

Ja på vissa katter kan man känna chipet.Det känns som ett riskorn ungefär.

Alla sticksår kan väl i princip bli infekterade men jag tror inte att jag har hört talas om någon katt som fått en infektion av chippningen.

lunan
1

Chippning går otroligt snabbt och ofta hinner inte katten reagera för sticket innan det är över. Chippa tar inte ens 5 min hos en veterinär (från in till ut) medans om man ska tatuera så behöver man söva katten.

Och jag håller med dig om halsband, de är ofta mer till besvär än lycka. Lätt hänt att en katt fastnar med halsbandet och sedan inte kommer loss. Det finns säkerhetshalsband men de lossnar istället för minsta tryck vilket inte heller är bra

Moth-79
1

Om man har en katt som inte "ser ut" som en ras katt så bör man öronmärka + chippa. Många människor lever (tyvärr) under den föreställningen att bara raskatter chippas Rynkar på näsan. Så jag skullerekomendera både chippning + öronmärkning. Ett halsband kan försvinna när katten är ute och det är lätt för en människa att titta i örat och då direkt förstå att den tillhör någon och då inte "bara" är en förvildad katt…

#10 Bra!

Hawknestgrove
0

toppen. Men just det där med halsband, där är det samma sak hos djur somhos människor. efter ett tag, så känner du ju inte smycket, tex ett armband eller en ring.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

dagdrivarn
0

Hmm.. nu vet jag iof inte men jag köpte tygmärkpennor i olika färger för att märka kattungarna med (giftfria) och testade innan förlossning på mamma katts öra en prick bara.

Jisses vad länge den satt i, trodde aldrig den skulle försvinna :-D

Kanske kan man använda sådana och skriva "chippad" innuti örat?

En idé bara, sen vet jag inte hur nyttigt det är i längden, men det borde ju inte vara ohälsosamt. Det är ju så lite och katten slickar sig ju heller inte direkt på eller i örat.

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Malonne
1

11# Bra att veta :)

12# Boris kan ju ändå inte ha halsband kom jag på, han har ju sele när han går ut, och det är ju inte när han går ut i trädgården som han rymmer, utan om något fönster står för mycket på glänt.

13# Boris ser lite ut som en raskatt iallafallTungan ute Han har ganska burrig svans, hans pappa eller farfar eller nåt, inte vet jag, var perser enligt dem vi köpte honom av..

14# Japp, men han ska ändå inte ha halsband.

15# Nja, då tatuerar jag hellre Boris :)

/Malin

dagdrivarn
0

Tänkte snarare fram till ev. tatuering.

Chippning gör man ju i en handvändning medan man kanske får vänta på tid för en tatuering.

Tatuerar man väldigt snart inpå är det ju kanon men drar man ut på tiden så vet jag inte hur nyttigt det är i längden som jag skrev ovan :-)

S*Dagdrivarn Maine Coon

Lär dig lyssna på din katt och du får svar du aldrig glömmer!

Cheapo
2

Min innekatt är både chippad och tatuerad, känns bäst så! Glad

Tasspuls
0

Jag har planer på att tatuera på min katt. Är det någon som kan sätta in en bild på sin katt som har öronmärkning så jag kan se hur det ser ut?

MonicaLagerquist
0

idaleck
1

Vi har chippat Alice men kommer även att tatuera henne i samband med att hon steriliseras. Dessutom har hon alltid halsband på sig.

Jag tänker att det finns för-o nackdelar med både chip och tatuering, därför är det bäst att köra både ock.

Chip är ju bra för att då vet man att de har en märkning som sitter där den sitter, medan en tatuering syns tydligt för vem som helst.

Jag vet att chip kan vara svåra och ibland omöjliga att hitta då de kan vandra runt och därför känns det bra att komplettera med tatuering.

Malonne
0

Okej, tack för svaren allihopa! :D

/Malin

Zanath
0

Jag ser att det här är en jättegammal tråd men det kan ju vara fler än jag som söker info kring dessa SÅ jag vill bara påpeka i sammanhanget att om man har en innekatt som har för ovana att smita ut så är halsband ett måste. Det finns fortfarande gott om människor som tror att man får skjuta katter utan halsband om de befinner sig på ens tomt. Dessutom så underlättar man för upphittaren att göra en god gärning och försöka nå ägaren.