Äter inte mjau
Hej! Min ena katt äter inte mjau varken tetra eller burk. Han äter bara Sheba selection in sause… Men det blir så dyrt i längden om han ska äta tre sådana som i rekommendationen om dagen. Vill att han ska enbart äta blötmat, vad för annat märke ska man prova som är bättre än Sheba men ändå inte för dyr? Några tips? =)
Pussi påsar äter mina kräsna som vägrade mjau men älskade gourmet.
Hade exakt samma problem förut. Mina vägrar äta från tetra eller burk utan vill enbart ha från påse. Testa köp mat i färdig påse och se om missen vill ha :)
||My Love For Animals Is Immortal||
Han äter också Sheba i påse det funkar också :) men känns så dyrt i längden. Ligger pussi påsar i bra pris? =) Känns så frustrerande varför han inte äter mjau men andra katten verkar äta allt ^^
2 lådor för 90 brukar ica maxi här ha ofta. annars kostar en kartong 45 ca och det innehåller 12 påsar. Gourmet brukar ånga sälja 5 för 25:-
Tack för svar. Är gourmet ett märke?
ja

Mitt tips är att köpa den mat han gillar och sen blanda den med den mat du vill att han ska äta och sen sakta minska på "godis" maten och föra över på den mat du vill att han ska äta.
Fick mina katter bestämma så skulle de leva på RC blötmat i påsar.Nu får de inte det utan de äter mjau blötmat och vid vissa festliga tillfällen får de påsmat.
Stolt ägare till tre La permer
De bästa är mjau och bozita. Har du testat bozita?
Du vet att katten ha större chans att få tandsten och sånt om de enbart äter blötmat?
Min katt när( han åt blötmat) gillade allt som hade med sås att göra. Bara det var sås så var allt bra! 😛 Så om du vet att dina katter äter bara sås eller verkar gilla såsmat mer än gelémat så köp hemma massa olika med sås och testa. Tror jag hade mestadels whiskas.
Och såklart som någon annan sagt. Blanda ut mer och mer med maten du vill katterna ska gå över till.
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#9 Torrfoder hjälper inte mot tandsten om det är det du menar. Däremot något litet ben att tugga på.
#10 Det hjälper mer än blötmat eftersom det är hårt och kan rensa samtidigt som de äter. Min kisse fick väldigt fina tänder efter att ha börjat med finfint torrfoder. Inte en fläck. Många veterinärer på hälsokontroller som berömde starkt och sa själva att det är bra att ha torrfoder och lite blötmat. Därav rekommenderar jag bra torrfoder. Men klart så beror det på ålder med när det gäller matserveringen plus hälsan på katten. Det är inte många katter som äter ben :P
Don't anthropomorphize animals. They are not human, so don't expect them to express themselves the same way. It's important to respect animals for who they are, rather than assuming they'll communicate on your terms.
#11 Det är många katter som äter tex kycklingvingar.
Jag ser inget bra med torrfoder. Bättre att då borsta tänderna och ge blöt, färsk eller barf. Det är mer naturligt.
Torrfoder hjälper inte alls mot tandsten, finns några märken som ska vara specialgjorda för bättre tandhälsa, men studierna de bygger på är dåligt underbyggda. Tvärtom, torrfoder splittras till små smulor som fastnar och bildrar grund för bakteriebeläggning på tänderna, och denna beläggning stelnar sedan till tandsten och kan ge upphov till tandköttsinflammationer.
Det som hjälper tandhälsan är:
1, gnaga på råa köttben, brosk och segt kött
2, borsta kattens tänder,
3, ge kelp eller plaque off.
Som det redan föreslagits så blanda gärna Mjau eller Bozita med det katten äter nu. Mjau finns ju numer i påse och många katter verkar gilla dem ännu bättre.
Är katten väldigt kinkig så ta bara pyttelite av det du vill ge katten och successivt blanda med mer och mer i det han äter. Den här metoden brukar fungera med de flesta.
Tack för alla svaren =D Ska pröva bozita och även pröva att då blanda det han gillar mot annat då. Det är inte lätt i matdjungeln
Mina katter anser också att Shebas selection in sauce (+ vissa Sheba-påsar) är det enda riktigt ätbara här i världen… Ja, och så Applaws torrfoder när man ska jaga torrfoderprickar… Jag trodde katter från kattkolonier skulle vara tacksamma över allt vad mat heter, men inte då… Det ska vara Sheba! 🙂
(Fast matten serverar Mjau-blötfoder på påse då och då i alla fall… och det händer att det går ner… 🙂).
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Visst är det ändå bättre att bara servera sheba än torrfoder om det visar sig att han inte äter annat? =)
#17 Absolut! Enligt mig är all blötmat bättre än all torrfoder, just pga vätskan.
Jag har inte hört något om att Sheba skulle vara särskilt dåligt på något sätt, även om det visst för många år sedan inte var helt komplett (det ska ha ändrats sedan dess). I och för sig så har de olika sorterna av Sheba ngt olika innehållsförteckningar. Jag skrev o frågade ang. spannmålet i Shebas selection in sauce och fick svaret att det var lite majsstärkelse (tror jag det var) i själva såsen (för att den skulle tjockna), i öv. var det inga kolhydrater i just den sorten i alla fall. Generellt anses väl blötfoder vara bättre än torrfoder (mer vätska, mindre kolhydrater). Själv ger jag torrfoder mest vid lek (jaga torrfoderprickar) samt för att få kamma min långhåriga skyggaste katt 1 ggr/dygn (får inte kamma henne när hon äter blötfoder av ngn anledning… då fyller hon munnen full och springer iväg och äter någon annanstans…). Men jag försöker att ha tyngdpunkten på blötfoder.
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
åhh tack! :) då kan jag ändå ha bättre samvete då när ja ger Sheba
Mina katter har alltid ätit Mjau eller Bozita men nu vägrar båda två😮
Jag har senaste året köpt Pussis portionspåsar. Kanske inte det bästa fodret men de älskar uppenbarligen detta.
/Maria
Jag kör med Applaws blötmat i portionspåsar :)
*Det blir som det ska*
Medarbetare på Gravid iFokus
Mjau blötmat i tetra funkar inte för mig då Katterna bara slickar i seg såsen och lämnar kvar maten. Sen vet jag att mina katter gillar inte mjau men dem tvingar i seg ändå :p sen kan dem få lite godare blöt mat när det är helg eller en gång i månaden :)
Våra äter helst inte Mjau eller Bozita utom vissa smaker ibland. Annars blandar vi lite mellan Kitekat, Sheba, Pussi och Whiskas, ibland Gourmet. Applaws älskar de, men det är vad jag vet inte ett komplettfoder (och dessutom är det riktigt dyrt att ge i längden). Whiskas brukar vara väldigt omtyckt, samma med Sheba.
tack för svaren :D
Mina katter äter tyvärr inte heller Mjau. Vet även flera andra kattägare vars katter inte gillar Mjau. De kanske behöver jobba lite med smakerna? När det gäller Sheba så är Sheba Classic den bästa sorten. Inget socker eller annat skit i den.
#26 Är det ett helfoder? Ser att det inte innehåller taurin.
#27 Det ska vara ett helfoder ja.
#24 Applaws är ett superbra foder och ett helfoder :)
*Det blir som det ska*
#29 Även i blötmatsform? De vi har köpt har då alltid varit komplementfoder, dvs kyckling eller fisk i buljong där det står tydligt att det inte är ett helfoder! Men de kanske har även andra sorter numera som faktiskt är helfoder?
Edit:
Som exempel: http://applaws.co.uk/product/cat-pouch-in-broth-fish-multipack/
Längst ner står det "100% Natural, Applaws is a complementary pet food for adult cats, feed alongside a complete wet or dry cat food including Applaws complete dry cat food, for a balanced diet."
Ah. I stand corrected.
Ger mina både torr o blöt mat från Applaws.
*Det blir som det ska*
Hur mycket Sheba in sause ska man ge per dag? en ask är 85 gram. Visst kan man inte jämföra det med mjau där det står att man ska ge ca 250gram och Shebas rekommendation. Men kanske två askar per dag för normalaktiv katt?
Mina katter har i princip tillgång till mjukmat hela tiden och ingen av katterna är överviktiga.
/Maria
okej och det hinner inte torka och bli dåligt? : )
32 Det beror ju på näringsinnehåll och på kattens vikt.
Jag undrar dock om ett helfoder inte ska innehålla taurin? Det är väl något katter behöver?
Här går det inte att ha framme blötmat hela tiden. Mina katter äter till det är slut, oavsätt mängd.
Så jag serverar 2-3 gånger per dag.
#34 Jag lägger aldrig upp sådan mängd att det blir dåligt.
Har jag varit på jobbet och det är mat kvar när jag kommer hem så slänger jag det och katterna får ny mat.
/Maria
Okej tack super mycket!
Ett tips på billig blötmat: Lidls märke Coshida. De har burkar på 880 g som kostar 9 kr. Dock är det bara smaken Beef and Poultry som har bra innehåll. Den innehåller bara kött och köttbiprodukter, fisk och fiskbiprodukter, mineraler och socker. De andra smakerna innehåller spannmål och grönsaker. Det finns också en sort av Coshida påsmenyer som är okej, den gula, kostar ca 30 kronor för 12 påsar. Jag växlar mellan Coshida och Mjau tetror och ger dessutom en boll med MUSH färskfoder morgon och kväll.
#38 Jag kommer aldrig se fiskprodukter som något bra i foder eftersom jag träffat flera katter med allergi för just det.
Och socker är DEFINITIVT inget som hör hemma i ett kattfoder. Så det var inget vidare bra innehåll.
Appkaws har både hel- och kompletteringsfoder i våt form.
#40 Vilka är helfoder? Har i så fall inte sett att de finns alls.
#41 Både deras Paté och Luxury Paté är helfoder.
#42 Då är det nog därför jag inte ens sett dem - våra tvärvägrar patéer.
#39 Coshida liksom de flesta våtfoder har socker som sista ingrediens, efter mineraler. Mycket små mängder alltså. Det är samma när det står "vegetabiliska biprodukter" i slutet av innehållsförteckningen, ibland t o m efter mineraler. Då är det bara något för att få bra konsistens på såsen, inget att hänga upp sig på tycker jag om nu katten inte äter annat. Och vad är innehållet i en råttas mage om inte "vegetabiliska biprodukter"? 😀 Vad gäller fisk så har katter ätit det i alla tider, mycket oftare med en fantastisk päls som resultat än en allergi. Katterna som bodde hos oss när jag växte upp fick säkert 50% av sin kost som kokt fisk, inget jag skulle göra idag men de katterna blev 16-18 år alla tre och behövde aldrig en veterinär. Vissa får det att låta som att fisk är livsfarligt för katter och då får man bekymmer om man har kräsna katter, för utbudet av kattmat blir väldigt litet. Där har vi väl bara delade meningar.
#44 Varför inte välja ett utan socker? Det är inget dom ska ha.