Fallolyckor
Läste i dag att ca 500 katter per år skadas efter fall från fönster och balkonger. Det är mer än en katt om dagen… VIKTIGT alltså att ordna hemma så att missen inte KAN falla ut, speciellt så här års när många av oss gärna vill vädra/ha öppet till balkongen etc. En katt som råkar ut för ett högt fall får ofta allvarliga frakturer och inre skador. Det kan handla om frakturer i ben, bäcken och käke. Gomtaket kan spricka, lungorna kan skadas, urinblåsan kan spricka, levern kan skadas o s v. Sämst klarar sig överviktiga innekatter har jag tidigare läst. Och överviktiga innekatter finns det gott om i vårt land.
Snittkostnaden för veterinärvård efter ett fall beräknas enl. den här tidningen som jag läste nu i kväll till 7500:-, men självklart kan kostnaden bli långt högre beroende på skadornas art och omfattning + tid på dygnet (jouravgifter etc).
Observera f ö att balkonger SKALL vara in-nätade om de är mer än 5 meter över marken, och självklart är det bara ett plus om även balkonger längre ner också är in-nätade (alla fall medför förstås en risk för skador!).
Extra olyckligt blir det förstås om missen som faller ut inte är id-märkt och kastrerad samt registrerad. Missar som faller ut kan förbli bortsprungna en längre tid, och det kan bli svårt att få hem dem igen om de inte är id-märkta och registrerade. En okastrerad katt kan dessutom ge upphov till oönskade kattungar/fler hemlösa missar där ute vilket man naturligtvis vill undvika.
Så har du inte gjort det ännu så se till att: näta in balkongen ordentligt med ett bra nät, sätt spärrar på alla vädringsfönster + ev. nät i fönstren, kastrera alla missar som inte skall användas för seriös avel, id-märk och registrera missen. Och se till att ha misse ordentligt försäkrad!
Här på iFokus läser vi rätt ofta om missar som trillat ut från fönster och balkonger, ibland från tredje våningen, ibland från sjätte… Vi läser om blinda katter som trillat ut, om unga katter som trillat ut, om ägare som förtvivlat letar efter sina katter som fallit ut och som knappt vågar tro att misse fortfarande lever. Så tro mig - det här händer verkligen!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Bra skrivet😃
Viktigt!!!⏰
Jag önskar att det kommer en verksam lag (inom en snar framtid) som totalförbjuder katter att vistas utomhus okastrerade och utan id-märkning.
Putt!
Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.
Här är det nätat på balkonger och spärrat vid fönster. :) superviktigt!!
Jag fick nästan en hjärtattack häromdagen när en granne som bor i huset mittemot hade släppt ut sina två katter på onätad balkong. Det är ca 8-10 m ner till marken och asfalt under. Den ena katten hade klättrat upp på räcket och höll så när på att trilla ner. När jag skulle gå och ringa på hennes dörr så kom jag inte in i trapphuset eftersom de har dörrkod. Attans!
#5 Känner igen det där! Jag förstår inte hur folk tänker…! Eller det är väl det de inte gör…? 😕
En granne i huset mittemot där jag bor har ofta fönstret öppet, det är ett dubbelfönster och bara ena sidan är öppen, och deras katt brukar sätta sig då på utsidan av det stängda fönstret! Jag fattar inte hur den kan sitta på den lilla, lilla fönsterkarmen! Den kan ramla ner när som helst och dom verkar inte bry sig! Jag vet inte vad jag ska göra för de har också portkod så jag kommer inte in där :(
Här hemma får missarna bara följa med ut på balkongen och sitta i knät :)
"Djurambulansen Stockholm får nu flera larm dagligen om skadade katter som troligen ramlat ut genom fönster" kan vi läsa i dag på Stockholms katthems facebook-sida.
Så: näta in balkongen ordentligt, undvik att vädra genom fönstren. Måste du vädra genom fönster så ha en minimal springa och ha fönstret haspat så att katten INTE kan få upp fönstret/ta sig ut den vägen. Du kan också sätta nät för fönstret.
Tänk på att katter snudd på "kan ta sig ut genom nyckelhålet", så det gäller verkligen att ha koll på vädringsfönster etc!
Prata också om detta med dina grannar, släktingar, vänner mfl. Om vi alla hjälps åt kan vi minska antalet katter som ramlar ut och skadas/dödas.

För ett par år sedan när vi var på semester var min mamma kattvakt, dom hade öppnat ett fönster på övervåningen drygt 5 cm för att vädra, vilket våran kisse självklart tog sig ut igenom. Blev fraktur i tassen och veternärräkningarna gick på ca 8000:- Som tur var läkte det bra efter lång tid, och nu är kisse försäkrad ;)

Tur att man bor på bottenvåningen! Men jag har två våningar i lägenheten. Vaknade förra veckan av att en katt jamade utanför. Gick upp och kollade och såg att en av mina kissar lyckats få upp det fönster jag bara ställt ett par centimeter på glänt och skruvat åt fönsterspärren på. Utanför fönstret är det tak till ett sovrum på nedervåningen och där ute satt tre katter som tydligen ville in igen men inte kunde komma in genom den smala springan de tagit sig ut genom. Lillkisse hade som tur var stannat inne hos mig. Två av tre kom frivilligt in igen när jag öppnade fönstret och den sista fick jag lyfta in. Tur att de var kvar för de hade mycket väl kunnat ta sig över till grannen och ner på marken men tydligen var taket roligare. Hade det här varit några våningar upp hade det kunnat sluta mycket illa för Frasse, han jag fick lyfta in, är en rejält klumpig katt som jag inte alls förstår hur han lyckades ta sig ut och han skulle ha kunnat ramla ner. De andra två är så smidiga att de skulle klarat att hoppa ner från det här taket i alla fall.
Så jag är mycket tacksam att det gick så bra och att jag har min uteplats innätad så de kan sitta där och nosa luft istället för att försöka smita ut genom fönster igen.
Har nät på min balkong men är ändå rädd att hon ska hitta ut på något sätt. Hon gillar att gå på räcket, rädd att hon ska ramla utåt och nätet går av.
Chansen är antagligen himla liten då nätet sitter bra och det inte finns någonstans att komma ut, men oroar mig ändå.
#11 Du skulle kunna byta till svetsnät/murputsnät (googla på svetsnät så hittar du bilder). Det är jättebra nät att använda till just in-nätning av balkonger, och det kan - till skillnad från kattnäten - inte gå sönder. Rekommenderas verkligen! Det är ungefär som hönsnät fast med fyrkantiga "hål".
Viktigt! Puttar upp!
Bra skrivet
Jag jobbar på djursjukhus och dessa patienter är tyvärr inte ovanliga. Man ska även vara medveten om att en del försäkringsbolag är mycket kinkiga med ersättning om ägaren slarvat med innätning/haspar etc.
Och glöm för allt i världen inte att ID-märka din strikta innekatt, det är ibland omöjligt att få tag på ägaren till en inlämnad upphittad skadad katt innan man måste ta stora kritiska beslut i en akutsituation
I'm only responsible for what I say, not for what you understand
På bottenvåningen får katterna gå in/ut genom fönster om dom vill, men på övervåningen vädrar vi genom ett vädringsfönster (sånt där med "galler"), och öppnar vi själva fönstret gör vi det när katterna är ute, alternativt öppnar 5cm och spärrar fönstret.
Har funderat på att näta utanpå fönstret på övervåningen så man kan öppna fönstret mer, men samtidigt måste vi kunna klättra ut om det börjar brinna (sitter brandstege där).
#15 Att öppna 5 cm är nog dessvärre även det förenat med rymningsrisk för vissa katter… (beroende på katt och hur fönstret sitter). Det insåg jag här om dagen… Har själv en dam som stängde in sig under en byrå (hon o kompisen lyckades välta en kartong framför). Jag uppmärksammade vad som hände, men innan jag hade hunnit fram hade fina missen gjort sig platt som en pannkaka och ålat sig ut på ett ställe där jag trodde det var omöjligt för henne att komma ut. Jag mätte den smalaste "passagen" där hon tog sig ut, och den var just 5 cm… (hon är en 4,5 kg stor tjej). Så mitt tips är att ju smalare vädringsspringa desto bättre, en del katter verkar vara av sorten som kan "ta sig ut genom nyckelhålet"…! Kanske spec. viktigt att tänka på om man har unga katter, smala katter eller katter som vill ut..? Att fästa t ex rådjursnät för fönstret är ett jättebra tips, kanske kan du sätta det på en öppningsbar "ram" (med gångjärn + hasp/karbinhake) där du har brandstegen?