Katter iFokus

Katter

Etiketterhälsabeteendekosthållning
Läst 612 ggr
Tezzo
0

Äta blommor, varför?

Hej! Mina två busfrön, som är innekatter, älskar att tugga på mina blommor. Den ena gillar även att gräva i jorden i krukan till blomman också. Vad är felet och vad kan jag göra för att få dom till att sluta?

Uppkatten
3

Felet? Katter är sådana! Däremot får du se till att ta bort alla giftiga växter, samt se till att alltid ha kattgräs som de kan få äta av. Själv har jag ständigt 2-4 krukor kattgräs på gång (året om), och katterna älskar att äta av det. Se också till att aktivera dem på många olika sätt så kanske de "glömmer" att gräva i blomkrukorna…

Sajtvärd för Hittekatter i Fokus. Sajtvärd för Djurskydd i Fokus. Medarbetare på Katter i Fokus.

OberonsMatte
1

Att tugga på växter är ett helt normalt och naturligt beteende för katter. De äter gräs för att underlätta matsmältningen och göra sig av med hårbollar som annars ligger och stör i magsäcken.

Som kattägare måste man hålla giftiga växter och växter man är rädd om utom räckhåll för katten.

Att gräva i jord är också ett naturligt beteende. För att behålla jorden i krukorna kan man lägga ett finmaskigt hönsnät över jordytan.

Om man fyar beteendet kommer katten lära sig att beteendet är ett effektivt sätt att få uppmärksamhet när den är rastlös och uttråkad.

Sajtvärd Katter iFokus

[Thiah]
1

Man kan plocka fina lite större stenar och sätta runtom i krukan. Dekorativa och hindrar katten från att riva upp jorden.