Märklig kattägare!
Jag blir så trött på människor som inte bryr sig om sina djur! Hemma hos mina föräldrar har det, under de senaste månaderna, kommit en utsvulten katt och ätit. Den var väldigt rädd för oss och vågade sig inte nära oss. Men för några veckor sedan vände det och nu springer han in i huset och vill gosa och värma sig. Då förstod vi att katten måste ha en ägare, och vi ringde till alla i hela byn. Vi hittade kattens ägare. Deras kommentar var: ja han kommer hem nån gång ibland, vi trodde han var borta hos er.. Okej, varför ringer man inte och kollar upp det ? Då bryr man sig inte om sin katt! Dessa människor hade för övrigt en renrasig norsk skogkatt med stamtavla för några år sedan som dom alltid skröt om, och hur mycket han hade kostat att köpa.. påstod dom.. men dom kunde inte kosta på att kastrera honom ens. Den katten blev inte gammal. Den nya katten är inte heller kastrerad, och dom är inte heller intresserade av att göra det. Dom tycker det är onödigt.. och sen kan man ju fråga sig varför katten inte trivs hos dom? något är ju fel. Så nu är ju frågan, hur ska man göra? Ska man anmäla? Finns ju inga bevis för att dom är ägarna till katten. Och detta med kastrering, om inte ägarna gör det, då åker ju vi på den kostnaden. Dessutom äter han som två katter, vilket inte hans riktiga ägare bryr sig det minsta om. Men kattstackaren ska inte behöva lida över sina olämpliga ägare så självklart får han mat och vatten av oss. Dom var inte ens intresserade av att komma och hämta honom för: han kommer och går som han vill. Vi vill inte ha några okastrerade katter hos oss. Men frågan är ju, kan vi kastrera honom om nu inte ägaren vill det? Vad ska vi göra? Mvh carro
Jag skulle ha behållit den, om dom sedan inte efterlyser katten efter viss tid så går väl ägarskapet över till den den andra (eller att den anses som hemlös)? Om dom inte bryr sig så mycket så antar jag att dom inte kommer att bry sig att efterlysa den heller.
Eller ring och fråga polis eller djurskyddet om råd. :)
Va trist att dom inte verkar bry sig.
Är katten mager? I såna fall går det ju att anmäla till länsstyrelsen och kanske också nämna att ni började mata katten då den inte verkade vara i bra skick.
Hade ni inte vetat vem ägaren var hade ni kunnat anmäla katten upphittad hos polisen, vilket antagligen hade slutat med att ni fått behålla katten som eran egna eller omplacera.
Är de inte mer intresserade än så av sin katt står det er helt fritt att både kastrera katten och ge honom mat, anser jag. Både för er och för kattens skull.
Sajtvärd Katter iFokus

Nej n i kan inte kastrera någon annans katt. Men enl lagen om tillsyn av katter så är ägarna skyldiga att se till så att katten inte orsakar er obehag eller skada på egendom. Men hur rättsväsendet ser på det här fallet kan jag bara gissa
Blir så arg när jag läser sånt här.
Vissa borde inte ha djur. Vet du om katten är öronmärkt eller chippad?
Om inte så har han väl inte direkt något "ägarbevis" om han inte har kvitto eller något liknande bevis?
Att låta en katt springa ute okastrerad är väldigt dåligt av en ägare.
Men jag tror inte ni kan/bör kastrera honom utan ägarens tillåtelse.
Ja.. jag vet inte hur ni ska göra riktigt. Jag har aldrig varit med om en sån här situation själv så jag överlåter din fråga till lite mer erfarna människor :)
Men jag hoppas det går bra i alla fall!
Det var många som hann skriva föra mig haha.. jag är seg :)
#6 Haha alla skrev i princip samtidigt. Spana in tiderna. 🙂
Om du börjar ge katten mat för att du tror att den är hemlös och utsvulten så är det ju inte konstigt att den kommer tillbaka och börjar känna sig hemmastadd.
Hade ni anmält katten till polisen, annonserat efter ägaren mm då ni först såg den? eller började ni fundera över de först då den började komma in att den kanske hade en ägare?
Då du inte äger katten kan du ju inte kastrera den, rent kasst så vill inte ägaren kastrera katten och inte vill ha kastreringshjälp kan ni inte göra så mkt. Har du testat att köpa katten av dem?
#8 alltså, våra katter är både ute och inne och dom har alltid tillgång till mat även utomhus, så vi började inte mata katten avsiktligt. Det kanske jag kunde ha skrivit i första inlägget, ber om ursäkt för det. Den här katten kom till oss sent på kvällarna när det var mörkt ute, så fort vi tände utomhusbelysningen blev katten rädd och sprang sin väg. Såhär höll det på under ett par månader och av skyggheten att döma trodde vi att den var hemlös. Det är ju först nu som katten faktiskt vågar sig fram till oss. Vi har inte anmält detta till polisen, och vet inte om jag ska göra det nu när vi vet vem ägaren är. Ska ringa och prata med ägaren igen så får man se vad de säger.
Lite uppdatering! Nu har vi fått skriftlig överlåtelse så nu kan vi äntligen kastrera, vaccinera och försäkra katten! Känns underbart, vi har ju inte kunnat göra något så länge katten var någon annans. Men nu ska det ske :)
#10 Vad bra! Starkt jobbat! Skönt att lilla katten får en bättre framtid med er som familj!
10# åh vad härligt!!!! fint av er, lägg gärna in en bild:)
Här är en bild på sötnosen! Ursäkta den dåliga bildkvalitén, men jag bor inte hemma längre och träffar därmed inte katten så ofta, så tyvärr har det inte blivit att jag tagit så mycket bilder.. det är något jag får bättra mig på :) men man ser i iallafall hur han ser ut! Världens mysigaste är han.
guuuuuuud va fin!!! vilken sötnos!:) hur känner dina föräldrar det nu när dom fått en ny katt?
Han är jättefin!
Oj, här har jag inte uppdaterat på ett tag! Bättre sent än aldrig, antar jag. Allt går bara bra med Molle, som han kallas. Han har blivit kastrerad och chipmärkt, och såklart försäkrad. Lilla sötnosen :)
Va skönt att det löste sig med ägarskapet till allas bästa. Särskilt Molles!
Lite extra tid, lite extra omtanke, lite extra tålamod och så lite extra kärlek är allt som behövs för att låta en skyggis tassa sig in i ditt hjärta!
Så söt!:) vad roligt att det löste sig för katten:)