Maskmedel?
Hej på er! Jag behöver råd. Jag har tre katter, tre som är mellan 11 och 13 år och en liten skrutt som är född i början av augusti. Senaste två nätterna har jag haft kräkande katter hemma. Dom har bara kräkit en gång var, men alla kräksen innehöll mask! ( stendöda ) Lillkatten hade en decimeterlång och centimeterbred platt vit sak med platta ändar. Dom andra tre har alla kräkit upp vitgula runda maskar med spetsiga ändar, alltså hela maskar.. Alla ca 5cm långa och ett par mm tjocka.
Vilket maskmedel tycker NI jag ska köpa? Vill avmaska alla med samma medel så dom blir av med allt. Kan inte använda Milbemax ( eller vad det heter ) eftersom två av mina gammelkatter blev dödssjuka av det när jag använde det senast.
Tack på förhand!
Milbemax. Det tar både band och rundmaskar. Och är enkelt att ge.
Men ge milbemax till lillkatten och axilur till dom andra. Tar all mask.
Maskarna dör mycket snabbt ute i luften men jag kan garantera att dom levde. Är alla utekatter? Var inte lillkissen avmaskad hos uppfödaren?
Ah, jag läste inte det sista. Varför blev de sjuka av Milbemaxen? Var det Milbemax för katter du gav dem? Och inte för hundar,menar jag? Knepigt att 2 katter reagerar så våldsamt.
Självklart var det Milbemax för katt! Tänker inte ge Milbemax till någon katt mer någonsin. Tre katter blev dåliga och ett par av mina vänners åldringar har också nästan strukit med. Gav Milbemax på inrådan av veterinären som sedan avrått att använda det medlet på katter yngre än två och äldre än tio. Tydligen ligger medlet kvar i 64 dygn i alla olika djur det används på och en utredning på huruvida det är lämpligt att använda på katt är på G! Jag väntar på vilka svar utredningen ska ge från en länsvetrinär som satt i gång proceduren.
Jag lovar, maskarna vär döda! Oftast lever dom ,men inte den här gången. Pillade runt en hel del och det fanns inte tillstymmelse till liv i dom.
Alla katter är utekatter och avmaskades för två månader sedan med Axilur. Lillkatten är en övergiven kattunge som min ena honkatt adopterade när den var bara ett par veckor gammal. Mina otäcka grannar har en massa katter som dom vanvårdar och en av deras honor dräller med sina ungar överallt. Vet inte hur många jag hittat döda kattungar i olika uthus och på andra ställen. Jag och grannarna har försökt anmäla dom flera gånger men utan resultat. Gör mig galen!
Vad knepigt. Jag använder i regel alltid Milbemax, och de har aldrig blivit dåliga. Och jag avmaskar mååånga katter. Både kattungar, vuxna och äldre katter.
Jag använder också Milbemax på alla jourkatter.
Fortsätt att anmäla till Länsstyrelsen. Jag vet även att dom är TVUNGNA att åka på alla anmälningar. Anmäl på tills något händer, ni måste se till att dom ledsnar på era samtal.
Jag har använt det en gång på min som är 14år o märkte inget men lite
läskigt när du skriver. Tänkte att du skriver att det ligger kvar i kroppen. Ska
det ej göra det för så är det på häst i flera veckor. Ett preparat gör det i 12 v
vet jag. Det preparatet ska man ej använda igen inom 12v alltså. Ang häst
om de har mycket med mask kan de bli sjuka. Det kan ej
ha varit så på dina? Tänkte eftersom det var så många av dina som blev
sjuka. Ioförsig sa du att det var någon väns också men de kanske också är
ute så inget konstigt att de får mask.
Vore intressant att veta om fler har märkt något?
Har aldrig hört talas om någon katt som blivit dålig med Milbemax.
Inte jag heller. Och jag upprepar avmaskningarna efter några veckor, på de nya katterna jag får in här också.

Men om TS's katter nu blir så dåliga, kan ingen ge tips på annat medel istället?!
Jag vet inte vilka maskar de olika medlena tar, så jag vet inte om jag är till så stor hjälp här.
går man int epå apotetkets hemsida kan man läsa vilka maskar som de tar. jag använder själv alltid axilur. funkar på mina kissar och tar spol- och bandmask

Jag skulle köra på Axilur! Det tar det mesta.
Axilur är så stor att ge i munnen o måste ges i 3 dagar. Omöjligt för mig att få
i. Min katt går ej att lura med mat o tycker det är hemskt att tvinga i en
sådan
stor tablett. .Millbemax var så himmla enkelt att ge direkt i munnen för den
är så liten o bara en dag.
Finns en som heter Drontal el Droncit som jag också prövat men också
jättestor o lite sträv. Beror ju förstår på vad era katter väger hur stor tablett
ni ger men man ska inte underdosera maskmedel.
Spolmask maskar man bara mot på kattungar (vet ej hur gammla då man ska
sluta med det) så det behöver ej jag. Jag maskar i huvudsak mot bandmask
då han tar en o annan råtta o syns små sådana vita bitar ibland i rumpan.
Det är bara dessa jag provat.

ProFender och Stronghold då, vad tar de för maskar?
Stonghold tar inte bandmaskar.

Axilur är rätt så stora ja, men man kan dela på dom med kniv. Jag bruka dela dom i små bitar sen sätta mig ner på golvet, katten mellan bena i ett stadigt men snällt grepp, sedan öppna munnen, ploppa i tabletten och massera struphuvudet. Jag kan inte heller lura i mina katter, dom känner på en gång att nått inte stämmer..
Det får bli Axilur. Har använt det tidigare och mina misar har alltid klarat det bra. Visst blir dom sura, men om man geggar in pillan i lite smör går den ner lättare. Jag frågade här för att jag tycker tre dagar är jobbigt. Men det funkar ju faktiskt.
#13 Vem har tutat i dig att enbart kattungar får spolmask? Det är den vanligaste masken både katter och människor får.
Det är mycket små kattungar som inte ätit bytesdjur än som inte har bandmask.
#18 Om du läser inlägget #13 står det faktiskt att enbart små kattungar avmaskas mot spolmask… Men hon menade kanske inte riktigt vad hon skrev…Antar att orden kastats om och då får texten en helt annan innebörd…
Det kanske skulle stått "små kattungar avmaskas enbart mot spolmask"..
Tråden kan tas bort eller låsas!
#19 förlåt för att jag skriver nu när tråden skall låsas.
men jag tror att det brukar sägas att det enbart är kattungar som behöver avmaskas mot spolmask, så länge man inte ser tydliga symptom på att den vuxna katten har spolmask. så om ens vuxna katt kräks upp spolmask ska den avmaskas mot spolmask, men det behöver inte göras annars om det är en utekatt.
funderar över dte med milbemax, det finns ju tabletter för kattungar och för vuxna katter. undrar om det kan ha varit tabletten för vuxna katter veterinären syftade på var farlig för kattingar. hoppas det, för förra veckan avmaskade jag katterna/kattungarna här hemma med milbemax…
Vet en katt som blev sjuk, de hade gett en kattunge tabletterna Milbemax Vet för vuxna och i för stor dos då man måste väga katten. Annars har vi haft bra erfarenhet av dem då vi har utekatter som får någon form av mask ibland.
Vi kan lägga fram så de äter upp den självmant.
Tipsade en kompis om den också som fått en katt som ska ha avmaskats tidigare men har varit utomhus en kort tid innan han kom till sitt nya hem och fått mask.
Även fast man avmaskar med en kur för vuxna maskar o sen en för ägg efter två veckor, så händer det att man måste köra ännu en kur x 2. Axilur är bra! Men svårt att lura i min katt i mat. Att dela tabletten o stoppa i munnen är nog enklast…
Vissa katter är kräsna, vet de som testat genom leverpastej men gick inte på det utan slickade bort leverpastejen från tabletten.
Kör du med samma hen? Tänkte då det vore trevligt att känna till lite fler mediciner (Försökte med pasta vid ett tillfälle men vi fick åka in då katten bet hål i fingret på mig, var sur i flera dagar på mig efter det)
#23 Aj! Ja de blir så sura på medicin.. Jag använder Axilur, känner mig trygg med den. Men inte lätt att få i katten tabletten, har hittills läst upp den mha ngn droppe vatten och sen blandat den i bara såsen från ngn portionspåse. Min katt är smart men en stor sås-fantast, så om jag byter smak varje dag funkar det. Men nästa gång ska jag Tradera att dela upp tabletten i några bitar och stoppa direkt i munnen.
Uppdatering: Använde Axilur och alla katterna blev bra. Tyvärr lever bara lillkatten Electra fortfarande. De andra tre har gått bort i olika former av åldringskrämpor.
Vad gäller Milbemax tänker jag fortsätta att inte använda den. Vid tillfället fanns inte tillräckligt med svenska studier på just det aktiva verksamma ämnet hos just katter för att kunna förklara varför kattungar och äldre ( över 10 år) ibland blir väldigt sjuka ( enl 4 olika veterinärer jag diskuterat saken med varav en jobbar inom läkemedelsindustrin). Det jag fått reda på är, att för att kunna ta ett så brett spektrum av mask, och med bara en tablett, behövs ett väldigt starkt bekämpningsmedel. Får och grisar som får motsv till Milbemax får inte slaktas på 64 dygn efter behandling. Då är det kanske inte konstigt att vissa känsligare djur blir sjuka. Någon föreslog att det kanske var pga den proteinförgiftning som uppstår när svårt infekterade katter behandlas och alla maskar dör, men så var inte fallet hos katterna jag känner till. Där handlade det om organsvikt, lever och njurar mm. Min Lucifer dog ett år efter jag skapade tråden. Då hade han cancer i både lever och njurar och i princip överallt i tarmarna. Det gick otroligt snabbt. Bara någon månad innan konstaterade vet att han hade nedsatt njur- och leverfunktion men att han nog skulle leva ett bra tag till med rätt kost och medicinering. Sen plötsligt, en röntgen och tumörer överallt…. Jag grubblar fortfarande om Milbemaxen kan ha varit en bidragande orsak till hans sjukdom och död. Man kan ju jämföra med mina för länge sedan döda gamla släktingar som dog i cancer efter många år på järnvägarna och ogräsbekämpningen där… Kemikalier är inte nyttiga….
I nuläget använder jag även Axilur på höns och kaniner om det behövs. Det är ofarligt att överdosera dessutom, det följer med urin och avföring ut precis som C-vitamin om man skulle få i sig för mycket av det.
#25 Tack för denna viktiga info. Skulle gärna se en egen tråd om detta ämne så fler får veta.
Beklagar verkligen det som hände din katt :(
#25 Beklagar sorgen!
Tack så mycket för infon. Då blir det Axilur här i fortsättningen.
Nu ska vi inte dra på för höga växlar. Halveringstiden för Melbimax hos katt är ca 26h (+9) dvs inom 72h max har det lämnat kroppen helt. Katt: Hos katt når prazikvantel maximal plasmakoncentration inom 1 timme efter oral administrering. Eliminationshalveringstiden är omkring 3 timmar. Efter oral administrering till katt når milbemycinoxim maximal plasmakoncentration inom 2 timmar. Eliminationshalveringstiden är omkring 13 timmar (± 9 timmar). Om katten blir mycket sjuk (mkt sällan) beror det på att så mycket maskar dör inne i kattens kropp och deras döda-maskmaterial skapar en blodförgiftning . Detta händer med alla maskmedel om katten har väldigt mycket mask. Det är inte farligare än andra. Då hade de aldrig godkänts.